Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (4 timer siden):

Det er jo forventet at britene kommer til å se 100 000 tilfeller i døgnet utover sommeren. Får håpe for deres del at andelen som trenger helsehjelp er mikroskopisk. 

Det er den dessverre ikke. For en uke siden ble rundt 400 nye innlagte per dag, nå er det tallet noen dager på oppunder 600, og det øker raskt. Kurven er ikke spesielt slak:

3169058C-B55D-465B-9E8B-AE20603DF54E.thumb.jpeg.0c637352bca6adc6d106aa0365b0522f.jpeg

https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare

Spørsmålet er om/når den flater. Er det samme utvikling et par uker til betyr det trøbbel. Men er jo et sjansespill de kjører, så vi får se. Litt rart å gamble med folkehelsa, men Boris er Boris.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (45 minutter siden):

Det er den dessverre ikke. For en uke siden ble rundt 400 nye innlagte per dag, nå er det tallet noen dager på oppunder 600, og det øker raskt. Kurven er ikke spesielt slak:

3169058C-B55D-465B-9E8B-AE20603DF54E.thumb.jpeg.0c637352bca6adc6d106aa0365b0522f.jpeg

https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare

Spørsmålet er om/når den flater. Er det samme utvikling et par uker til betyr det trøbbel. Men er jo et sjansespill de kjører, så vi får se. Litt rart å gamble med folkehelsa, men Boris er Boris.

Har vel mer med at man følger hva mennesker ønsker nemlig ha frihet og ikke så mye hva Boris mener eller tror.

Han gjør vel heller riktig jobb som politiker å følger hva folket ønsker.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (12 minutter siden):

Har vel mer med at man følger hva mennesker ønsker nemlig ha frihet og ikke så mye hva Boris mener eller tror.

Han gjør vel heller riktig jobb som politiker å følger hva folket ønsker.

Hehe, artig om det hadde vært sånn, men hvis kun populisme hadde ligget til grunn for avgjørelser rundt koronapandemien eller andre ting så tror jeg vi hadde vært langt mer ille ute for lengst, også i UK. Alle vil ha mest mulig frihet, selvfølgelig. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Coronavirus live: riots hamper medical services in Covid ravaged South Africa; record cases in Indonesia and Vietnam

5000.jpg?width=1920&quality=85&auto=form

Updated 9h ago
Soweto
 A South African soldier stands guard in Soweto, Johannesburg, South Africa. Essential services, including the country’s vaccine rollout, have been disrupted by the raging unrest. Photograph: James Oatway/Getty Images

https://www.theguardian.com/world/live/2021/jul/14/coronavirus-live-news-south-korea-tightens-curbs-again-amid-record-cases-interest-in-tokyo-olympics-muted

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

UK:

Med økningen i daglig smittede samtidig som "freedom day" 19. juli nærmer seg, har enkelte i regjeringen begynt å moderere litt mer hva de sier om åpningen. Nå heter det bla. at alle påbudte tiltak fortsatt vil være anbefalt selv om de ikke lenger er påbudt. 

I London fortsetter maskepåbud på buss og bane mm. tross de nasjonale lettelsene. 
I butikker "forventes" det at folk fortsetter å bruke maske etter at påbudet forsvinner mandag, og restauranter og klubber anbefales å sjekke vaksine- og teststatus på gjester. Også i Wales formaner myndighetene innbyggerne om å fortsette å bruke maske på handleturen etter at påbudene fjernes mandag.

Det virker å være en litt nervøs avventende "hvordan vil dette gå"-holdning. I omtalen nevnes det at ingen andre land har prøvd et sånt risikabelt eksperiment av en åpning samtidig med sterk økning i smittetall.

Endring siste uke ift. uken før:
- påvist smittede: +27.4% 
- innleggelser:  +53.2%
- omkomne: +42.2%
- testing: -2.5%

UK.png.ec4852bae4ce0ff846226f69ce2aea2b.png
Kilde: https://coronavirus.data.gov.uk

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dette støtter jo noe har ment lenge, mye smitte fører til at mange ønsker å leve forsiktig i frykt for smitte, uavhengig av hva restriksjoner som er satt av myndighetene.  Og jeg misforstå meg ikke, jeg mener det er frykt som er helt og holden logisk og fornuftig med tanke på at man mange ikke ønsker å utsette seg for den risikoen. Mange som ikke bryr seg, er i mindretall, og jeg tror mange av disse også ikke har brydd seg siden starten heller. Så kommer det sikkert an på om man er fullvaksinert eller ikke.

Virker som det er mange som er skeptiske til full gjenåpning om 4 dager, men den økende smitten, og det forstår jeg godt. Og det er sikkert helt absurd å være vitne til dette sjansespillet for de som jobber på sykehusene.

Jeg mener også man kan skyte seg selv i foten med tanke på hva målet med full gjenåpning er når man har så mye smitte. Tanken er at man må komme tilbake til normalen, slik at blant annet næringslivet skal få stablet økonomien på bena igjen. Men er det mye smitte, og mye skepsis knyttet til dette, så unngår folk slike steder når det er mye smitte, og de kan ende opp med at de åpner når det ikke er noe særlig kundegrunnlag.

Som bareier så hadde man heller kanskje tjent på å ha noen begrensinger med gjester, dersom resultatet var at det hadde ført til mindre smitte i landet og dermed mer trygghet for gjestene som faktisk hadde turt å oppsøke baren. I stedet risikerer man nå åpne, men tomme lokaler.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (17 minutter siden):

Jeg mener også man kan skyte seg selv i foten med tanke på hva målet med full gjenåpning er når man har så mye smitte. Tanken er at man må komme tilbake til normalen, slik at blant annet næringslivet skal få stablet økonomien på bena igjen.

Samme tenker jeg. Ingen tiltak, men sykehusene fulle av koronapasienter og overarbeidede ansatte er ikke noen "normal" og kan skape frykt. Jeg forstår ikke dette sjansespillet til Boris og toryene. Det måtte da ha vært bedre å ta det ørlite mer forsiktig og gradvis, i stedet for å prøve ut noe ingen andre gjør med fullt frislipp samtidig som innleggelsene øker massivt. Ingen samfunn tåler å ha et helsevesen som ikke fungerer over tid, det er ikke noe man bør gamble med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):

Endring siste uke ift. uken før:
- påvist smittede: +27.4% 
- innleggelser:  +53.2%
- omkomne: +42.2%
- testing: -2.5%

Nedgang i testing mens smitten øker dramatisk er ikke et godt tegn. Det betyr antagelig at smitten har økt enda mer enn tallene viser.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Gjenåpning har ført til mer vold mot kvinner

Sitat

Europa åpnes igjen, og det har ført til mer dødelig vold mot kvinner. Overgripere føler at de mister kontrollen de hadde under nedstengningen, mener forsker.

Flere land rystes nå av brutale volds- og overgrepssaker, deriblant Frankrike, der en kvinne nylig ble brent levende av eksmannen.

I Sverige er fem kvinner drept på tre uker, og i Spania er det siden gjenåpningen i mai i snitt blitt drept en kvinne hver tredje dag. Det er tre ganger så mange som tidligere.

I Belgia er 13 kvinner drept siden april, sammenlignet med 24 i hele 2020. I Frankrike ble 56 kvinner drept i første halvår, mot 46 i samme periode året før.

Endelig statistikk foreligger ikke i noen av disse landene, men trenden synes klar.

https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=34391

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (13 minutter siden):

Nedgang i testing mens smitten øker dramatisk er ikke et godt tegn. Det betyr antagelig at smitten har økt enda mer enn tallene viser.

Dette reagerte jeg også på. Antagelig høyere antall positive tester. Det kan også være et tegn på at de sliter med testkapasitet, som fører til etterslep og dermed enda mindre kontroll over de smittede.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Samme tenker jeg. Ingen tiltak, men sykehusene fulle av koronapasienter og overarbeidede ansatte er ikke noen "normal" og kan skape frykt. Jeg forstår ikke dette sjansespillet til Boris og toryene. Det måtte da ha vært bedre å ta det ørlite mer forsiktig og gradvis, i stedet for å prøve ut noe ingen andre gjør med fullt frislipp samtidig som innleggelsene øker massivt. Ingen samfunn tåler å ha et helsevesen som ikke fungerer over tid, det er ikke noe man bør gamble med.

Det er litt rart egentlig at de gjør det. De har fått smake på flere ganger hva de vil si å reagere for sent. Men atter en gang skal de ta store sjanser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant ny studie av bivirkningen vedr trombose/blodpropp gjennomgått av DrBeen. Denne viser at det ikke er piggproteinet som i seg selv forårsaker problemet, men kroppens antistoffer som produseres, og som fører til en autoimmun respons (dvs kroppen "angriper" seg selv). Dette forekommer også innen mRNA-vaksinene sier han, men i (tilsynelatende?) mindre grad enn adenovirus-vaksinene. Problemet har vært kjent i mange år ved bruk av adenovirus ifølge diverse eldre studier han viser til, og problemet som oppstår er veldig likt et annet kjent problem ved bruk av det blodfortynnende middelet Heparin, som ifølge legemiddelhåndboken forekommer hos ca. 1 av 2000 pasienter som behandles med heparin i 5 døgn eller mer. Derimot ser det ut til at Heparin kan være til hjelp ved vaksine-inntruffet trombose ifølge DrBeen. Han tror også at hjerteproblemene forårsaket av mRNA-vaksinene er knyttet til antistoffene kroppen produserer. Hvorfor bare noen får en slik respons og hvem vites enda ikke sier han, men studien forklarer altså mekanismene involvert.

Forstår jeg dette riktig, så gir vel dette mening mtp at både Covid og vaksinene ser ut til å kunne fremkalle lignende effekter hos enkelte? Hvis antistoffer forårsaker autoimmun respons hos noen, så produserer jo kroppen antistoffer både ved gjennomgått Covid og vaksinasjon. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

For NHS er det normalen alle vintere virker det som.

Ta et google søk her er bare to helt random artikler jeg fant.

2018

https://www.dailymail.co.uk/health/article-5237211/NHS-struggles-cope-flu-takes-Britain.html

Sitat

NHS reels as flu epidemic bites: Spike in hospital admissions, GPs overwhelmed, half a million calls to helpline...and worse to come

Almost half a million patients called the NHS 111 number last week (highest ever)

As many as 16,900 patients waited in ambulances for 30 minutes or more 

1999

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/250024.stm

Sitat

NHS struggles to cope as flu crisis deepens 

Lenke til kommentar

På vinteren, ja. Nå er det midt på sommeren og kurven på nyinnleggelser er like bratt som under høstbølgen. Å behandle koronapasienter krever også et annet opplegg med disiplin, smittevern og antall helsepersonell enn det å behandle influensasyke. Får man influensasmitten tilbake samtidig til høsten hvis dette fortsetter vil det ikke bli så deilig å jobbe på sykehus.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Danmark har ikke vært nevnt på en stund, noe som kan være greitt å følge med da det ikke er lenge siden de hadde lavere antall smittede enn Norge. 

I går ble det rapportert om 1200 nye tilfeller, 13.juli over 1000 og  i dag også over 1000. Over 3000 tilfeller på 3 dager. Det omtrent en dobling fra uka før.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Live nå (straks ferdig):

USA's helsedirektør (Surgeon General Vivek H. Murthy) med henstilling til publikum om å gjøre sitt beste for å unngå misinformasjon og disinformasjon. Live fra briefingrommet i WH. Han gir også en kort oppdatering om situasjonen.

Direktesendt i nyhetskanaler og på nett.

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (10 timer siden):

Dette støtter jo noe har ment lenge, mye smitte fører til at mange ønsker å leve forsiktig i frykt for smitte, uavhengig av hva restriksjoner som er satt av myndighetene.  Og jeg misforstå meg ikke, jeg mener det er frykt som er helt og holden logisk og fornuftig med tanke på at man mange ikke ønsker å utsette seg for den risikoen. Mange som ikke bryr seg, er i mindretall, og jeg tror mange av disse også ikke har brydd seg siden starten heller. Så kommer det sikkert an på om man er fullvaksinert eller ikke.

Velger man leve i frykt så vil jeg si man er den ulogiske.

Med tanke på du kan lett dø imorgen av gå ned en trapp eller sykle til butikken så er man tjent med faktisk leve livet sitt, så at du kommer med en slik kommentar at de som ønsker levet livet sitt er ulogiske blir ganske dumt.

De aller fleste ønsker levet livet sitt utenfor frykt og redsel.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...