Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (1 minutt siden):

Så ditt råd er at alle nordmenn reiser til Spania for resten av vinteren da?

Du vet Spania som hadde tilnærmet en dobling for et døgn siden i antall smittede.

Tror ikke det var hans råd. Slutt å tillegge andre meninger, det blir ikke en spesielt fruktbar diskusjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kilik skrev (1 minutt siden):

Tipper man fortsatt er i starten av av S-kurven før man setter inn ordentlige tiltak. Vil tippe vi kan se en 100-dobling av tilfeller i løpet av våren før ting stabiliserer seg.

Jeg tror også vi er i starten av S-kurven. Vi må nok opp i over 10 dødsfall per dag før myndighetene skifter fokus bort fra økonomiske konsekvenser til helse og innfører like effektive tiltak som Wuhan. Det er umulig å si hvor S-kurven kan flate ut, men det ser foreløpig stygt ut.

Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Det å fortsette som før som Høie nevnte skjønner vel de fleste at ikke går...

Isåfall så er det veldig selvmotsigende av myndighetene.

Konas Celine Dion konsert i Stockholm droppes, og jeg utsetter whisky turen min på destilleri og hotell...

Vi unngår offentlig transport, jeg dropper trening fra idag, kun hjemmetrening.

Etc vi storhandler få ganger, og unngår billigere storsenter framover.

Jeg har unngått folkemengder siden fredag, kansellerer to reiser, handlet inn mengder med mat i går, nok til ca 4 uker. I dag åt jeg matpakke på kontoret i stedet for felles lunsj fra koldtbord. Vennebesøk droppes fra nå. Fra i onsdag-torsdag kansellerer jeg alle fysiske møter og rigger meg til med hjemmekontor. Vurderer å holde ungene hjemme fra skolen før skolen stenger på eget initiativ. Vi får se, kanskje det er mer akseptabelt mot slutten av uka.

Lurer på hvordan det går med Theo343. Håper å høre livstegn derfra snart.

• Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, G said:

Er det noe hold i den UV-stråle teorien da?

Det er mer sannsynlig at mangel av D-vitamin som har en topp i nettopp Januar står bak forklaringen, enn varmt vær. Lytt til han her:

Virus-membranen holder seg inntakt i kaldt vær, men blir flytende ved rundt 20 grader: https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/flu-virus-fortified-colder-weather

Hvis det er noe hold i det bør smitten spre seg raskere i Norge enn i f.eks. Spania nå i mars, så vi får se (vi har ikke nok data ennå).

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Just now, d'espresso said:

Hvordan skal man gjøre det?

Først og fremst sosial distansering. Droppe treningsstudio, handle inn mer og sjeldnere, krympe utvidet omgangskrets (det krever at alle tar et tak).

Dette er det eneste som har fungert, og før eller senere må det gjøres. Jeg foretrekker før. Situasjonen er allerede helt ute av kontroll her, det skal bare én person som han som ble lagt inn på sykehus i dag til før viruset har spredd seg til 1000+ om et par uker. Man blir smittsom etter 12-24 timer etter infeksjon, og vi VET nå, veldig godt, at dette er ekstremt smittsomt.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, kilik said:

Virus-membranen holder seg inntakt i kaldt vær, men blir flytende ved rundt 20 grader: https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/flu-virus-fortified-colder-weather

Hvis det er noe hold i det bør smitten spre seg raskere i Norge enn i f.eks. Spania nå i mars, så vi får se.

Og Vestlandet kan la være å sprøyte desinfeksjon i gatene slik de gjør i Asia, ihvertfall med dagens vær fordi det regner "kattunger" :roll:

På tross av regnværet så er Rogaland ganske høyt oppe på smittespredningsstatistikken. Forstå det den som kan. Jeg tror vi skal slutte å tillegge værgudene noe som helst påvirkning av coronavirus jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, pappkake said:

Store deler av Norge har en sommertemperatur som ligger på 12-14 grader i snitt og det er vått og kaldt, og ellers har dette viruset klart seg greit også varmere steder.

Men befolkningstettheten ligger ikke rundt disse stedene, men det er klart at temperaturfordelen vil være en større ulempe i Norge.

Hvillke land har Corona hatt en stor utbredning hvor de nå har det varmere enn 25 grader Celcius? Daegu har nå 5 varmegrader, Milano 16. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, PingEnt said:

Men befolkningstettheten ligger ikke rundt disse stedene, men det er klart at temperaturfordelen vil være en større ulempe i Norge.

Hvillke land har Corona hatt en stor utbredning hvor de nå har det varmere enn 25 grader Celcius? Daegu har nå 5 varmegrader, Milano 16. 

Så du hang deg på slik tøysete synsing du også ja :lol:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, G said:

På tross av regnværet så er Rogaland ganske høyt oppe på smittespredningsstatistikken. Forstå det den som kan. Jeg tror vi skal slutte å tillegge værgudene noe som helst påvirkning av coronavirus jeg.

I Rogaland tjener fortsatt de som har jobb ganske bra, og har mye fritid (oljeplattformens 2 uker på, 4 uker av) til å reise.

Lenke til kommentar

Nei, Norge har ikke hatt noe smittebegrensning planlegging i det hele tatt. i alle fall ingen fornuftig. Tror de hele tiden har hatt i tankene at alle kommer til å bli smittet. Tenkte de bare skulle la dette skje, helt til de så problemet ble mye større enn antatt. Nå skal de handle utstyr som skal hjelpe, hvor skal de handle dette fra? 

Nå kan de praktisk talt ikke gjøre noe bortsett fra å sette inn diverse tiltak for å forhindre smitte. Der har de vel ingen planer med det første etter etter hva jeg så langt har sett. Hvorfor kunne de ikke belage seg på en større krise enn absolutt minimum/ingenting? Dette er jo kåret til en av verdens beste land å bo i, men det kan vel neppe være med en pandemi medregnet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Vel, virker ikke som om jeg er den eneste. En norsk forsker som uttalte seg på NRK (finner ikke saken akkurat nå), uttalte seg vel også om at varme kan drepe viruset utendørs. 

Men du forstår sikkert hvor tøysete det blir når det er det eneste halmstrået Trump og Co. i USA klamrer seg til med mange av sine uttalelser. Vent til vårværet/sommerværet så blir aaaalt såå myyyye bedre :lol:

Det er da bedre vitenskap å støtte seg til hva angår smittespredningspotensial og mye der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, G said:

Men du forstår sikkert hvor tøysete det blir når det er det eneste halmstrået Trump og Co. i USA klamrer seg til med mange av sine uttalelser. Vent til vårværet/sommerværet så blir aaaalt såå myyyye bedre :lol:

Det er da bedre vitenskap å støtte seg til hva angår smittespredningspotensial og mye der.

Oh, jeg sier ikke at smitte stopper derfor, misforstå meg rett. Men det kan virke som om det blir enklere å forhindre smitte hvis ikke alle overflater utendørs er potensielle smittebomber.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Nå går det hett for seg i Spania dere

Spania: Stenger ned ett av to kamre i nasjonalforsamlingen, nesten tredobling i smittede på to døgn

Etter at Javier Ortega Smith i ytre høyre-partiet Vox ble bekreftet smittet med det nye koronaviruset, blir ett av to kamre i nasjonalforsamlingen stengt i minst en uke.

Spania opplever en voldsom spredning av det nye koronaviruset. Tirsdag ettermiddag er 1622 registrert smittet, nesten en tredobling på to døgn. Antallet døde i landet er 35 relatert til det nye koronaviruset.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Vet ikke med Norge, men noe er da i røre

Erna Solberg til TV 2 Nyhetskanalen: Regjeringen har vært samlet etter Bakke-Jensens mulige eksponering

Statsminister Erna Solberg (H) sier til TV 2 Nyhetskanalen at hendelsen hvor forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) kan ha vært eksponert for koronavirus skjedde på et arrangement i forrige uke. En person på dette arrangementet testes nå for viruset.

Etter denne hendelsen har regjeringen hatt regjeringskonferanse. Selv sier hun at hun har holdt "en god armlengdes avstand" til forsvarsministeren.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Endret av G
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (6 minutter siden):

Vel, virker ikke som om jeg er den eneste. En norsk forsker som uttalte seg på NRK (finner ikke saken akkurat nå), uttalte seg vel også om at varme kan drepe viruset utendørs. 

Jeg hadde inntrykk av at virus som smittet mellom varmblodige dyr trives godt i 25-37 grader celsius, og overlever lenge i lavere temperaturer. Det derimot slike virus ikke klarer særlig bra er å overleve i temperaturer som er høyere, helst over 40 grader celsius.

Derav også kroppens naturlige reaksjon for å bekjempe virus, altså feber.

Så joda, jeg vil tro at dager med ekstrem varme kan hjelpe til å fjerne virus som ikke besitter en vert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Noxhaven said:

Jeg hadde inntrykk av at virus som smittet mellom varmblodige dyr trives godt i 25-37 grader celsius, og overlever lenge i lavere temperaturer. Det derimot slike virus ikke klarer særlig bra er å overleve i temperaturer som er høyere, helst over 40 grader celsius.

Derav også kroppens naturlige reaksjon for å bekjempe virus, altså feber.

Så joda, jeg vil tro at dager med ekstrem varme kan hjelpe til å fjerne virus som ikke besitter en vert.

Det er vel temperaturer i en vert? Mens ute i det fri trenger de vann å overleve, ellers tørker de kun ut. Igjen, sier ikke at det magisk går bort ved første sommersol, men likevel en interessant tanke.

Lenke til kommentar

Bare for å fyre opp litt til under den pre-apokalyptiske stemninga her så skal jeg komme med mine spådommer:

10.3.2020 - (i dag): 300 smittede i Norge

11.3.2020 - første dødsfall i Norge

12.3.2020 - 5 kritiske pasienter i Norge

13.3.2020 - 1000 smittede i Norge

14.3.2020 - 10 dødsfall i Norge

15.3.2020 - 2000 smittede i Norge

16.3.2020 - Unntakstilstand erklæres - alle flyplasser, universiteter, skoler og barnehager i landet stenges, arbeidsgivere får gi karantene-permisjoner uten lønn fra dag 3 - NAV betaler sykelønn ved karantene.

17.3.2020 - 100 dødsfall i Norge

18.3.2020 - 150 dødsfall i Norge

19.3.2020 - 5000 smittede i Norge

20.3.2020 - 500 kritiske pasienter - sykehusene må begynne å prioritere hvem som skal få livreddende behandling

21.3.2020 - Tiltakene begynner å virke - 6000 smittede hittil

<..>

31.3.2020 - 10 000 smittede - 1200 kritiske - 500 dødsfall

<..>

30.4.2020 - 12 000 smittede - 400 kritiske - 700 dødsfall

______

Det kan godt hende jeg bommer grovt for det er veldig mange usikre faktorer her, men vi får nå smøre oss med tålmodighet og se hva fasiten blir etter hvert. Antagelig bommer jeg med mange dager på flere av spådommene fra 14.3 og utover, mens verdiene ved månedsslutt i mars og april antagelig bommer innenfor en faktor 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...