Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (På 23.6.2021 den 13.08):

Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Townhall
https://mediabiasfactcheck.com/townhall/

At folk fortsatt ikke skjønner at munnbind er BESKYTTENDE er for meg en stor gåte.

Eneste grunnen til jeg ikke bruker det nå er at smitten i samfunnet er såpass lav at jeg kan like gjerne bli truffet av en villmann på sparkesykkel enn å bli smittet av covid.

Hadde alle i Norge begynt å bruke det når man kjenner forkjølelse kanskje kommer eller man er syke så hadde det spart mange andre i å bli syke.

Facts.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og her er et land som ikke er flinke til å bruke munnbind og som heller ikke bryr seg nevnverdig om avstand.. det går virkelig ille i Russland. For nøyaktig 2 uker siden lå smitten på 10 000 - 11 000 daglige tilfeller. Det går fort, styggfort.

Og dessverre har de lav vaksinasjonsgrad og en befolkning vaksinert med Sputnik for det meste. De har sin høyeste dag med smittetilfeller på 29 000 tilfeller i desember, jeg er redd de kommer til å slå den i støvlene. (Og ja, jeg antar at tallene er underrapportert, men det er det nok nå også).

Og når det gjelder dødsfall ser det styggere ut enn tidligere, som sagt en litt annen situasjon enn andre land som er bedre vaksinert. Rekorden på rapporterte dødsfall er på 635 i desember, med 568 tilfeller i dag og over 500 tilfeller i går så ser det også ut som de kommer til å få enda flere dødsfall nå. (Og antagelig er det bare toppen av isfjellet).

Helt utrolig å tenke på at det kan gå sånn, med tanke på hvor tidlig ute de var med å ta i bruk første vaksine. Mulig at denne vaksineskepsisen er et resultat av at de rullet ut for fort og testet for lite og ikke har skapt tilittt i egen befolkning. Uansett, dette er trist, virkelig trist.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra. Men skulle gjerne visst hvor mange av de som bare var delvaksinert og hvor mange som skyldes Deltavariant. Jeg tror nok at når de publiserer tall for juni og juli ser det annerledes ut med tanke på spredningen av Delta. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, DaniNichi said:

At folk fortsatt ikke skjønner at munnbind er BESKYTTENDE er for meg en stor gåte.

Eneste grunnen til jeg ikke bruker det nå er at smitten i samfunnet er såpass lav at jeg kan like gjerne bli truffet av en villmann på sparkesykkel enn å bli smittet av covid.

Hadde alle i Norge begynt å bruke det når man kjenner forkjølelse kanskje kommer eller man er syke så hadde det spart mange andre i å bli syke.

Facts.

Var på Ahus i går. Nå brukte ingen det der, selv ikke de  besøkende jeg så gjennom hele aulaen. Jeg hadde med.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Var på Ahus i går. Nå brukte ingen det der, selv ikke de  besøkende jeg så gjennom hele aulaen. Jeg hadde med.

Wow det synes jeg er ganske spesielt og lite betryggende med tanke på det er et sykehus.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Og her er et land som ikke er flinke til å bruke munnbind og som heller ikke bryr seg nevnverdig om avstand.. det går virkelig ille i Russland. For nøyaktig 2 uker siden lå smitten på 10 000 - 11 000 daglige tilfeller. Det går fort, styggfort.

Og dessverre har de lav vaksinasjonsgrad og en befolkning vaksinert med Sputnik for det meste. De har sin høyeste dag med smittetilfeller på 29 000 tilfeller i desember, jeg er redd de kommer til å slå den i støvlene. (Og ja, jeg antar at tallene er underrapportert, men det er det nok nå også).

Og når det gjelder dødsfall ser det styggere ut enn tidligere, som sagt en litt annen situasjon enn andre land som er bedre vaksinert. Rekorden på rapporterte dødsfall er på 635 i desember, med 568 tilfeller i dag og over 500 tilfeller i går så ser det også ut som de kommer til å få enda flere dødsfall nå. (Og antagelig er det bare toppen av isfjellet).

Helt utrolig å tenke på at det kan gå sånn, med tanke på hvor tidlig ute de var med å ta i bruk første vaksine. Mulig at denne vaksineskepsisen er et resultat av at de rullet ut for fort og testet for lite og ikke har skapt tilittt i egen befolkning. Uansett, dette er trist, virkelig trist.

Fnugle skrev (1 time siden):

Det er bra. Men skulle gjerne visst hvor mange av de som bare var delvaksinert og hvor mange som skyldes Deltavariant. Jeg tror nok at når de publiserer tall for juni og juli ser det annerledes ut med tanke på spredningen av Delta. 

Har du ikke fått med deg gladnyheten.

FHI om Delta: 65 prosent beskyttelse etter ett stikk

Som er bedre enn de fleste influensa vaksiner.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (14 timer siden):

Har du ikke fått med deg gladnyheten.

FHI om Delta: 65 prosent beskyttelse etter ett stikk

Som er bedre enn de fleste influensa vaksiner.

Vel, dessverre tar jeg det som kommer fra FHI med en klype salt. De publiserte også nettopp at det var veldig få som fikk long-covid, men den står ikke i stil med studien frå Bergen som faktisk er fagfellevurdert.

Det er flere leger som har stusset på hvor FHI får informasjonen sin fra: 

Det er ingen av dem som gidder å svare på hvor de har fått infoen fra. Inntil de faktisk klarer å dokumentere og helst vise til studier som er fagfellevurdert, så bør de ikke publisere sånn info.

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Just now, Kjetil Lura said:

Så du vet mer enn fhi?

Send den til fhi da, siden du har bedre info enn de har.

Om du tar fhi med en klype salt, hva skal vi gjør da?

Er infoen din bedre.

Er dine dokumenter bedre enn fhi:hmm:

Poenget er at FHI viser ikke til kildematerialet, men det gjør PHE (public health England) og deres data viser 33% effektivitet ved 1 dose 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (10 minutter siden):

Så du vet mer enn fhi?

Er infoen din bedre.

Om FHI tar feil på dette, så er det ikke første gang. Tidligere har man fint kunne lene seg til forskning internasjonalt (WHO, CDC, PHE etc.) i måneder før FHI har kommet diltende etter. Og det er heller ikke et argument for å sette vaksinen på vent, FHI's avvik på dette går ikke i den retningen.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Kjetil Lura said:

Så du vet mer enn fhi?

Er infoen din bedre.

Man borde väl få spörre efter kilder fra FHI utan att få den typen av kommentarer?

Jag har inte satt mig in i just denna saken men visst de kommer med tal, som visar noe annat än dokumenterade studier, utan att angi kilder så är det inte alls bra. 

Tycker också FHI har kommit med en hel del rart under pandemin. Jag vet ikke mer än FHI men jag och andra kan uppenbart se problem med endel av det de sier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, xRun said:

Om FHI tar feil på dette, så er det ikke første gang. Tidligere har man fint kunne lene seg til forskning internasjonalt (WHO, CDC, PHE etc.) i måneder før FHI har kommet diltende etter. Og det er heller ikke et argument for å sette vaksinen på vent, FHI's avvik på dette går ikke i den retningen.

Har fhi ikke feil? jo de er mennesker?

Du kan sikker vise oss at fhi har feil? c19 er ikke 10 år😁

For jeg spørre om noe.

Hvordan ville norge sett ut med c19 uten fhi:shrug:

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (Akkurat nå):

Har fhi ikke feil? jo de er mennesker?

Du kan sikker vise oss at fhi har feil? c19 er ikke 10 år😁

For jeg spørre om noe.

Hvordan ville norge sett ut med c19 uten fhi:shrug:

Vriompeis. Jeg sier ikke at de tar feil, eller at de ikke tar feil. Men man kan lese ut av teksten at de har et avvik i deres angivelse av effektiviteten på vaksinen mot Delta, som er påpekt av flere andre. Om deres oppfatning av effektiviteten er basert på de britiske studiene, så kan man jo undres over hvordan de kommer til 66% effektivitet etter en dose når britene kommer til 33%. Trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det er.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, fredrik2 said:

Man borde väl få spörre efter kilder fra FHI utan att få den typen av kommentarer?

Jag har inte satt mig in i just denna saken men visst de kommer med tal, som visar noe annat än dokumenterade studier, utan att angi kilder så är det inte alls bra. 

Tycker också FHI har kommit med en hel del rart under pandemin. Jag vet ikke mer än FHI men jag och andra kan uppenbart se problem med endel av det de sier.

Finner du ikke nyttig info på deres hjemmesider. Spør dem heller hvorfor de ikke legger ut info om kilder?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, xRun said:

Vriompeis. Jeg sier ikke at de tar feil, eller at de ikke tar feil. Men man kan lese ut av teksten at de har et avvik i deres angivelse av effektiviteten på vaksinen mot Delta, som er påpekt av flere andre. Om deres oppfatning av effektiviteten er basert på de britiske studiene, så kan man jo undres over hvordan de kommer til 66% effektivitet etter en dose når britene kommer til 33%. Trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det er.

Bruker begge landene samme vaksine, jeg spør:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...