Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

How Will China Vaccinate 560 Million People? Start With Free Ice Cream.

Sitat

China’s Covid-19 vaccination campaign got off to a slow start. It is now trying to catch up, through a mixture of freebies and the occasional threat.

Sitat

In Chongqing, a company notice ordered workers between 18 and 59 without underlying health conditions to be vaccinated by the end of April, or be “held accountable,” though it did not elaborate.

Sitat

“At this time, overly emphasizing freedom of choice is not a good idea,” Dr. Tao said. “Look at America: They wanted to choose not to wear face masks. That seems like a kind of freedom, but then what happened?”

Governments and companies in other countries have also adopted what some see as coercive measures. The Italian prime minister recently issued a decree requiring vaccinations for health care workers. A waitress in New York City was fired for refusing vaccination. Many countries are considering issuing vaccine passports for entry into public facilities.

Sitat

“If our country wants to improve public enthusiasm,” Dr. Tao said, “it would be best to share videos of leaders, cadres and Communist Party members getting vaccinated.”

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (På 7.4.2021 den 18.44):

Her er et annet duste-eksempel !
Ikea, kjøpesentre og andre varehus har ingen begrensninger på antall besøkende, det kan være stappfullt, mens store idrettsarenaer, konserthaller og lignende, er begrenset til et par hundre mennesker.

https://www.dagbladet.no/kultur/ulogisk-og-urettferdig/73615175

Jeg kan forstå det fordi store arrangementer skaper en helt annen type mobilitet med trengsel på kollektiv, køer og så videre som er konsentrert i korte tidsrom. Alle som har sett landskamp på Ullevaal eller konsert i Telenor Arena forstår hva jeg mener der. Men ja, det gir ikke 100% mening at det skal være et så skarpt skille der.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Flere million-land har akkumulert skremmende tall på smittede og dødsfall:

I Tsjekkia (11M) har nesten 15% av befolkninga vært bekreftet smittet av covid-19. USA (332M) ligger på 9,5% totalt. Til sammenligning er tallet i Norge 1,9%.

I Tsjekkia har mer enn hver 400. innbygger omkommet av corona. Ungarn (10M) er i ferd med å ta igjen Tsjekkia. Belgia (12M) har hver 500. innbygger omkommet av corona. Store land som UK (68M), USA (332M) og Brazil (214M) ligger ikke veldig langt bak med hhv hver 537. og 579. og 619. innbygger død. Til sammenligning har bare hver 8000 nordmann dødd av covid-19.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zg2ap9/eu-undersoeker-fire-tilfeller-av-sjelden-blodpropp-med-johnson-johnson-vaksinen

Sitat

EU undersøker fire tilfeller av sjelden blodpropp med Johnson & Johnson-vaksinen
EUs legemiddelverk (EMA) undersøker nå fire tilfeller som er meldt inn etter Johnson & Johnson-vaksinering i USA.

And so it begins ... skal vi like gjerne sende denne på skrothaugen sammen med AstraZeneca først som sist?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

I Brasil lå det i mars flere covid-19-syke pasienter under 40 år enn over på intensivavdelingene på landets sykehus.

Det sier legen Ederlon Rezende, som koordinerer et forskningsprosjekt i regi av den brasilianske foreningen for akuttmedisin (AMIB).

Brasil er et av landene i verden som er hardest rammet av pandemien og står nå midt oppe i en bølge av en ny virusvariant.

I mars var 52 prosent av alle som var innlagt med covid-19 på intensivavdelinger 39 år eller yngre.

Til sammenligning var 14,6 prosent av intensivpasienter under 40 år de førte månedene av pandemien. For perioden september til februar var tallet 45 prosent. (NTB)

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/tag/Coronaviruset

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

There are about 41 million white evangelical adults in the U.S. About 45 percent said in late February that they would not get vaccinated against Covid-19, making them among the least likely demographic groups to do so, according to the Pew Research Center.

“If we can’t get a significant number of white evangelicals to come around on this, the pandemic is going to last much longer than it needs to,” said Jamie Aten, founder and executive director of the Humanitarian Disaster Institute at Wheaton College, an evangelical institution in Illinois.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/7/2021 at 6:44 PM, 0laf said:

Her er et annet duste-eksempel !
Ikea, kjøpesentre og andre varehus har ingen begrensninger på antall besøkende, det kan være stappfullt, mens store idrettsarenaer, konserthaller og lignende, er begrenset til et par hundre mennesker.

https://www.dagbladet.no/kultur/ulogisk-og-urettferdig/73615175

Jeg husker jeg måtte på IKEA i fjor høst og det var et helvete. Like fult som en sommer lørdag.
Vi kom oss ut derfra så fort som overhodet mulig. At IKEA er en arena for smitte har jeg full tro på.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/9/2021 at 10:08 AM, Simen1 said:

8.4.2021 Polen: 954 corona-dødsfall. Dette knuser deres forrige rekord fra november med 674 dødsfall. Dette er nok et resultat av andre bølge som har vart ca 4 uker og veldig lite testing som kunne avgrenset utbruddene. Andelen tester som er positive har vært 20-30% den siste måneden. Lite testing er nok også årsaken til at de ligger høyt på case fatility ratio (2,2 - 2,4%).

Dette får meg til å tenke på alle som fortsatt holder på med oppussing. Når vi pusset opp i juni 2020 så hadde alle firmaene vi hadde inne til befaring polske arbeidere men da hadde de ikke vært hjemme i polen først.

BT: 27 MELDEPLIKTIGE UTBRUDD VED SYKEHJEM IKKE MELDT INN TIL FHI

Begynner det å gå prestisje i å ikke ha smitte på sykehjem nå slik at man dropper å melde inn tilfeller? Kan forklare hvorfor vi ikke har hørt noe. Prestisje er livsfarlig i alle sammenhenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Dette får meg til å tenke på alle som fortsatt holder på med oppussing. Når vi pusset opp i juni 2020 så hadde alle firmaene vi hadde inne til befaring polske arbeidere men da hadde de ikke vært hjemme i polen først.

Jeg har litt sporadisk kontakt med polakker via jobben, men samtlige av de jeg vet er i Tromsø nå er enten fastboende eller midlertidig fastboende fordi de ikke har villet reise hjem til Polen siden i høst. Forståelig nok. Men de opplever likevel at folk unngår de.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Jeg har litt sporadisk kontakt med polakker via jobben, men samtlige av de jeg vet er i Tromsø nå er enten fastboende eller midlertidig fastboende fordi de ikke har villet reise hjem til Polen siden i høst. Forståelig nok. Men de opplever likevel at folk unngår de.

Her jeg bor kaller man det "lille polen" så jeg har ingenting i mot polakker. Har også vokst opp med polakker pga. en del innvandring på 80-tallet og det som foregikk i Polen den gang. De som gjorde jobben her vil brukes igjen, utførte bedre jobb enn "norske" jeg hadde på det elekriske og tok smittvern alvorlig og jobbet bak lukkede dører, vasket seg hver time osv.

Det var ikke noe knussel. Men de skulle alle hjem til jul så de hadde som prioritet å bli ferdig med alle jobbene før  landet stengte ned som arbeidslederen sa. Med hjem så mener jeg hjemlandet, de hadde alle bostedsadresse (fast eller midlertidig) i Norge selv om de stort sett var her for å jobbe, ikke alle hadde familien her.

Det jeg er opptatt av er ikke å stigmatisere polakker i Norge, men stanse importsmitte som er regjeringens ansvar.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (34 minutter siden):

Sverige tilbake på tronen i Europa.

Og fortsatt virker det som helsevesenet der borte henger noenlunde med. Ja, det er fullt, og ja, det er sikkert beintøft å jobbe der for tida, men vi hører ikke om kollaps og kaos. Måtte det vare.

Lenke til kommentar

och om man ser på totalt antal döda så är sverige på 22 plats och på antal smittade så er de på 9 plats i Europa. 

Tycker inte Sverige har haft en bra strategi men jojo strategierna till en del länder eller helt förlora kontrollen "strategien" för andra länder är sämre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...