Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

 

2 minutes ago, Salvesen. said:

trenger ikke å forklare det for meg, det er forstått det. Jeg mener bare noe lukter råttent i historien hans.

Det som svikter her er din forståelse av andres situasjon. Forskjellen er at han på karantenehotell ikke nødvendigvis kan styre temperatur, liggekomfort og slik selv som er viktig med slike plager. Og ingenting lukter råttent av historien hans, kunne man valgt selv ville man hatt god helse fremfor å måtte leve som en helseflyktning.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (Akkurat nå):

 

Det som svikter her er din forståelse av andres situasjon. Forskjellen er at han på karantenehotell ikke nødvendigvis kan styre temperatur, liggekomfort og slik selv som er viktig med slike plager. Og ingenting lukter råttent av historien hans, kunne man valgt selv ville man hatt god helse.

Så godt du vet alt da Theo! Inn på ignore listen you go. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

Så godt du vet alt da Theo! Inn på ignore listen you go. 

Det gjør meg ingenting å havne på ignore listen til ignorante mennesker.

Når det er sagt er jeg for at alle må følge de samme påleggene ellers begynner vi med unntak for alt mulig rart.

Det den norske stat dog burde gjort i forkant av dette var å gi alle som er "helseflyktninger" dispensasjon til å oppholde seg der de er i utlandet inntil pandemi situasjonen er over.

Det helt merkelig at de ikke har vært fremsynt nok til dette på snart halvannet år. Tvinge folk til å reise i en pandemi er jo helt idioti. Kortenktheten tar i grunn aldri slutt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stor overdødelighet i Mexico
https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=27535

Sitat

I Mexico har det vært 417.000 flere dødsfall enn normalt siden pandemien begynte. Over 321.000 dødsfall kan trolig knyttes direkte til koronasykdom.

De dystre tallene kommer fram i en ny rapport fra den mexicanske regjeringen.

Antallet dødsfall som overstiger «normalen», er trolig det høyeste i verden, skriver tidligere president Felipe Calderón på Twitter.

Offisielt har Mexico i overkant av 201.000 koronarelaterte dødsfall. Målt etter dette tallet ligger landet på tredje plass, etter USA og Brasil.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Så godt du vet alt da Theo! Inn på ignore listen you go. 

Det er en grunn til at jeg ikke kommenterte saken. Jeg vet ikke noe om helsetilstanden hans, hvilke sykdommer og plager som kan gjøre at folk må bo i syden eller noe annet rundt saken. Men jeg skjønner såpass at Theo vet litt om slike sykdommer generelt og at du er raskere enn Lucky Luke til å trekke konklusjoner. Jeg synes bare du skal gire litt ned, prøve å sette deg inn i sykdommer og plager i ro og mak og kanskje prate med noen som sliter med sånne ting, eller lese deg opp. Det er vanligvis god vaksine mot fordommer.

Selv sitter jeg bare og følger med fra sidelinja og kan muligens plukke opp noe kunnskap på veien. Hvis all den lesinga ikke frister kan jeg invitere deg hit på sidelinja så kan vi kanskje lære et eller annet begge to.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Han gjør ikke det av fri vilje men fordi man ikke får lov å bo i utlandet i mer enn 6mnd av gangen av den norske stat uten å miste det man har opparbeidet seg av rettigheter gjennom et langt liv og skattekroner.

Har også noen kroppslige greier som gjør at jeg gjerne skulle bosatt meg i et varmere land men slike regler gjør det for vanskelig.

De burde ha gjort unntak for den regelen så lenge vi er i en pandemi. De reiser ikke hjem og potensielt smitter andre og de slipper å måtte reise tilbake bare fordi det har gått 6 måneder.

Men hvis han må reise tilbake så bør han i hotellkarantene som alle andre. Kanskje isolerer han seg i campingvognen, men vi har ingen garanti for at han gjør det.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Pc Lynet said:

Xi Jinping har mektige fiender i CCP han kommer til å ryke å reise innen 5 år. Så tar de mer moderate over kontrollen med gradvis vridning mot demokrati. 

Det kommer noen voldsomme psyops operasjoner mot Xi. Kranglingen med USA og Europa er bare begynnelsen. Når verden før vite at CCP skapte koronaviruset er det over og ut. 

Jeg tror Xi Jinping kommer til å pensjonere seg i 2027 og blir kritisert noen år senere av de mer moderate kreftene som tar over. Koronaviruset er ikke hovedproblemet for Xi, men hans manglende diplomatiske evner og hans ego. Xi Jinping er et produkt av sin generasjon, og de tror at det eneste som betyr noe er økonomi og militæret. Xi Jinping tenkte derfor at han kunne tvinge land til å gjøre som han ville ved å presse dem økonomisk og bygge opp militæret. Det gikk ikke helt som forventet og det tror jeg faktisk de har forstått. Det verste eksemplet er trolig India, hvor de gjorde enorm skade til forholdet med India for å kunne ta noen hundre meter med land.

Et annet problem med Xi Jinping er at han har ikke trent opp noen til å erstatte han. Han har et stort ego og tåler ikke kritikk, og det er derfor vanskelig for han å gi fra seg litt makt til en potensiell etterfølger. Jeg tror ikke vi kommer til å se noen Xi Jinping etterfølger i 2022 heller, og det vil derfor bli et åpent spørsmål hvem som skal ta over eller om han vil fortsette til 2032. Men jeg tror ikke han vil fortsette etter 2027, fordi da er han gammel og alle han jobber med har pensjonert seg. Hvis han ikke går av frivilig i 2027, så forsvinner han nok med makt.

Unge i Kina er ikke så interessert i demokrati, men de skulle gjerne sett samfunnet åpne opp og bli mer som Korea og Japan. Det betyr mindre sensur og propaganda, færre sikkerhetskontroller og mer aksept for alternative livstiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AP Exclusive: WHO report says animals likely source of COVID
https://apnews.com/article/animals-coronavirus-pandemic-bats-united-nations-china-8a839c179c330c56fa46a763b7286a7f

Sitat

A joint WHO-China study on the origins of COVID-19 says that transmission of the virus from bats to humans through another animal is the most likely scenario and that a lab leak is “extremely unlikely,” according to a draft copy obtained by The Associated Press.

The findings were largely as expected and left many questions unanswered, but the report provided in-depth detail on the reasoning behind the team’s conclusions. The researchers proposed further research in every area except the lab leak hypothesis.

The report’s release has been repeatedly delayed, raising questions about whether the Chinese side was trying to skew the conclusions to prevent blame for the pandemic falling on China. A World Health Organization official said late last week that he expected it would be ready for release “in the next few days.”

The AP received what appeared to be a near-final version on Monday from a Geneva-based diplomat from a WHO-member country. It wasn’t clear whether the report might still be changed prior to its release. The diplomat did not want to be identified because they were not authorized to release it ahead of publication.

The researchers listed four scenarios in order of likelihood for the emergence of the virus named SARS-CoV-2. Topping the list was transmission through a second animal, which they said was likely to very likely. They evaluated direct spread from bats to humans as likely, and said that spread through “cold-chain” food products was possible but not likely.

The closest relative of the virus that causes COVID-19 has been found in bats, which are known to carry coronaviruses. However, the report says that “the evolutionary distance between these bat viruses and SARS-CoV-2 is estimated to be several decades, suggesting a missing link.”

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 timer siden):

Vaksinering i noen europeiske land

Spoiler

bilde.thumb.png.b5c6557a32c9d560eb707cc757af8110.png

 

Tabell fra www.vg.no/spesial/corona/vaksinering/verden/

Vaksinering i europeiske land minus UK, Serbia og Ungarn som ligger milevis foran de andre:

632636734_Skjermbilde2021-03-29kl_14_23_44.thumb.png.8b4454bbe35824c440d48fdd0380c8a0.png

Norges tall er dessverre ikke oppdatert på fire dager i denne tabellen, så mulig vi er litt høyere. Vi er egentlig på 16,45 nå. Vi har sunket fra rundt 5-8 plass til litt lenger ned etter pausingen av AstraZeneca. Estland har føket i været i det siste, men de har bare 1,3 millioner innbyggere.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Just now, Reindear said:

AstraZeneca har ikke lenger lyst å bli assosiert med sin egen koronavaksine..."AstraZeneca bytter navn på sin coronavaksine. Vaksinen som tidligere ble kalt «Covid-19 Vaccine AstraZeneca», skal nå hete «Vaxzevria»."

Det var et virrvar vrient navn.

Lenke til kommentar
Reindear skrev (1 time siden):

AstraZeneca har ikke lenger lyst å bli assosiert med sin egen koronavaksine..."AstraZeneca bytter navn på sin coronavaksine. Vaksinen som tidligere ble kalt «Covid-19 Vaccine AstraZeneca», skal nå hete «Vaxzevria»."

Måtte sjekke kalenderen for å passe på at det ikke var 1.april. Skulle nesten tro det var en tidlig aprilspøk. Navnet høres ut som et tullenavn, og alle skjønner vel at de desperat prøver å forandre den negative oppmerksomheten rundt vaksinen, men hvem prøver de å lure? Alle kommer jo til å vite at det er samme vaksinen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (59 minutter siden):

Måtte sjekke kalenderen for å passe på at det ikke var 1.april. Skulle nesten tro det var en tidlig aprilspøk. Navnet høres ut som et tullenavn, og alle skjønner vel at de desperat prøver å forandre den negative oppmerksomheten rundt vaksinen, men hvem prøver de å lure? Alle kommer jo til å vite at det er samme vaksinen.

De forstår at folk vil vite at det er AZ vaksinen. De prøver å beskytte sitt eget merkevarenavn for fremtidig bruk. 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (29 minutter siden):

Galskapen fortsetter i Florida igjen ser jeg omtrent kun svarte. Er det tilfeldig? Eller har de null respekt for lov og orden? 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Bl9vre/festen-fortsetter-tross-stigende-smittetall

Det er ikke begrenset til bare svarte, heller ikke overveldende flertall av svarte. Dette har vært i nyhetene i amerikanske innenriks nyhetskanaler flere ganger som del av dekningen av utviklingen vedr. pandemien. Det vises opptak med flest hvite noen ganger, andre ganger er det flest sorte, og noen ganger er det flest latinx. Det kommer iblant an på hvilken del av byen/stranden fotografen befinner seg, hva det er mest av i bildene. Lite indikasjon på at dette er et spesielt problem med farge/etnisitet, mest om ungdom på spring break.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 minutt siden):

Det er ikke begrenset til bare svarte, heller ikke overveldende flertall av svarte. Dette har vært i nyhetene i amerikanske innenriks nyhetskanaler flere ganger som del av dekningen av utviklingen vedr. pandemien. Det vises opptak med flest hvite noen ganger, andre ganger er det flest sorte, og noen ganger er det flest latinx. Det kommer iblant an på hvilken del av byen/stranden fotografen befinner seg, hva det er mest av i bildene. Lite indikasjon på at dette er et spesielt problem med farge/etnisitet, mest om ungdom på spring break.

Hvis det er tilfelle er det dårlig presseskikk. Nå virker det som kun ikke hvite ungdommer er problemet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...