Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Kryptodebunker said:

Pfizer gir best beskyttelse på eldre med dårlig immunforsvar og dermed dårlig immunrespons. 

Hadde de vært nok doser ville alle fått mRNA vaksinene til Pfizer og Moderna. 

Takker, da er jeg på G igjen. Burde ikke disse da vært forbeholdt disse gruppene?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Intensiverer testing etter sørafrikansk variant:

I Storbritannia ble det i starten av februar innført omfattende testing i deler av landet på jakt etter tilfeller av den sørafrikanske varianten. Lørdag melder blant andre Sky News at testingen intensiveres i nye områder, etter at tilfeller av denne mutasjonen er oppdaget.

Det har blant annet blitt iverksatt dør-til-dør-testing.

I Storbritannia er det så langt varianten som her hjemme kalles "den britiske varianten", som har skapt størst problemer. Varianten skal være 40 til 70 prosent mer smittsom og står nå for de aller fleste smittetilfellene i Storbritannia.

I Norge har denne varianten dukket opp flere steder den siste tida, og har ført til omfattende tiltak. Også i Norge, blant annet i Bergen, er det oppdaget tilfeller av den sørafrikanske mutasjonen. Denne varianten skal være enda mer smittsom, og det er bekymring rundt vaksinenes virkning mot denne varianten.

Dette kunne vi med fordel gjort her og. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kryptodebunker said:

Kina skjuler sannheten om koronaviruset. 

Gir vibber om Eirik Jensen rettsaken hvor flere instanser nektere å lever ut/gjøre tilgjengelig informasjon de bruker som fellende bevis (til advokatene) samt at dommeravgjørelsen hvistnok er ugyldig da dommeren ikke var autorisert på tidspunktet den falt.

Det er rart hvordan man ser slike ting gjenta seg i autoritære institusjoner som vil ha kontroll på all informasjonsflyt som ikke gavner dem selv. Men vi får håpe det i likhet med andre slike tilfeller kommer ting på bordet.

Det slo meg i dag hvor stille det har blitt rundt Eirik Jensen saken etter i fjor høst, som var et potensielt justismord og meget mulig gjorde NAV skandalen det fortsatt snakkes om (med ansvarliggjøring) til en miniputt. Men så leser jeg slik som dette og det gir mer mening igjen. Selv om det er snakk om Kina er dette ikke unikt for Kina.

Litt trist at nordmenn så lett ser gjennom fingrene med slikt på hjemmebane. "De beste er ofte de verste" sies det.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

TRE DAGERS NEDSTENGING I AUCKLAND ETTER SMITTEUTBRUDD

New Zealands største by Auckland stenger ned i tre dager etter at tre personer er blitt smittet av koronaviruset uten at smittekilden er kjent.

Den ene personer er en kvinne som jobber for et cateringselskap som leverer mat til passasjerfly. De to andre er ektemannen og datteren hennes. Det er ikke klart om de er smittet av muterte virusvarianter som er mer smittsomme.

Smitten utgjør et betydelig tilbakeslag for New Zealands kamp mot covid-19, og statsminister Jacinda Ardern avlyser alle planer for å håndtere situasjonen.

Også i resten av landet blir smitteverntiltakene skjerpet, men det blir ikke full nedstenging, slik som i Auckland, opplyste Ardern søndag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 timer siden):

Gir vibber om Eirik Jensen rettsaken hvor flere instanser nektere å lever ut/gjøre tilgjengelig informasjon de bruker som fellende bevis (til advokatene) samt at dommeravgjørelsen hvistnok er ugyldig da dommeren ikke var autorisert på tidspunktet den falt.

Pluss at han ble dømt på grunnlag av vitnemål fra en kriminell med egeninteresse i saken. Karl A. Busch spesial det.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Kryptodebunker said:

De er det og kritisk helsepersonell er allerede vaksinert med mRNA. 

Er det også slik  at det kun  er de eldste og kritisk helsepersonell som har fått mRNA vaksinen? Er det noen tilgjengelig liste over hvilke "kategorier" som faktisk har fått denne? Tenker ikke da på på tidligere lister og tanker om prioriteringer men faktisk utførte vaksinasjoner.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Oddvardm said:

Pluss at han ble dømt på grunnlag av vitnemål fra en kriminell med egeninteresse i saken. Karl A. Busch spesial det.

Ja. Det mest skremmende med denne saken er at nordmenn tilsynelatende ikke bryr seg og fortsatt tror vi har et fungerende justis og rettsvesen? Man trenger ikke finne en god skrekkfilm til valentines med kjæresten, det holder med et par dokumentarer fra den norske virkeligheten som er mer skremmende.

De tenker at "jaja men Eirik Jensen var vel et dårlig eple da så sikkert fortjent". Jeg kjenner ikke Eirik Jensen men jeg sympatiserer med hvordan der er å bli utsatt for maktmisbruk fra de som er satt til embetet å verne om rettsikkerheten til de som sørger for at skattepengene kommer inn i den samme kassa som igjen lønner disse. Ikke minst fordi dette betyr at de ikke er noe bedre enn de man som lovlydig borger er ment å vernes fra.

Jeg håper virkelig denne saken rundt norsk justis og rettsvesen får mer oppmerksomhet i media enn NAV skandalen (håper alle ofre der som fortsatt lever får klekkelig erstatning) og at 2021 blir året hvor dette virkelig løftes på agendaen for alvor. Hvis Eirik Jensen saken nå forbigås i stillhet er jeg overbevgist om at nordmenn ikke fortjener friheten de tar for gitt. Man går da en veldig farlig sti her. Men det har kanskje blitt typisk norsk å ikke bry seg om slikt? I hope not.

Når jeg helt tilfeldig snublet over noe som fikk meg inn på saken igjen oppdaget jeg at journalister nekter å prate om de sterkt kritikkverdige forholdene fra alle parter som har sørget for at han nå soner 21 år i fengsel.

Dette minner meg mer om (med all respekt å melde) en bananrepublikk som får Congo saken til å fremstå i et godt lys.

Covid 19 er greit og forferdelig for de som rammes, men vi vet hva vi skal gjøre og vi trenger bare å følge planene. Norge er ikke så ineffektivt at vi må slå den samme hesten om og om igjen. Det er nå på tide å få folks oppmerksomhet over på hva som er viktig for fremtiden.

Så min apell til alle journalister, er vi virkelig så feige?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Er det også slik  at det kun  er de eldste og kritisk helsepersonell som har fått mRNA vaksinen? Er det noen tilgjengelig liste over hvilke "kategorier" som faktisk har fått denne? Tenker ikke da på på tidligere lister og tanker om prioriteringer men faktisk utførte vaksinasjoner.

Kommunene har fått velge selv hvilket helsepersonell de har ansett som kritisk. Så det er ett stort spenn i alder og stillinger. Men jeg håper de har prioritert helsepersonell i risikogruppene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Kryptodebunker said:

Kommunene har fått velge selv hvilket helsepersonell de har ansett som kritisk. Så det er ett stort spenn i alder og stillinger. Men jeg håper de har prioritert helsepersonell i risikogruppene. 

Ok så det er da i praksis ikke nødvendigvis slik lister og prioriteringer fremstår. Skjønner. Det overasker meg jo ikke i det minste, som er litt skuffende.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (32 minutter siden):

Ok så det er da i praksis ikke nødvendigvis slik lister og prioriteringer fremstår. Skjønner. Det overasker meg jo ikke i det minste, som er litt skuffende.

Sitat

Andre grupper som anbefales vaksinering 

Helsepersonell og andre ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har nær kontakt med pasienter ved behandling eller pleie. 

Helsepersonell som selv har økt risiko for alvorlig forløp av covid-19, følger prioriteringsrekkefølgen for tilhørende medisinske risikogruppe, se avsnitt lenger ned. 

Ved en betydelig økning i smitterisikoen i samfunnet vil enkelte strengt definerte yrkesgrupper i kritiske samfunnsfunksjoner kunne bli aktuelle å vurdere for inklusjon i koronavaksinasjonsprogrammet gitt at det er i henhold til de prioriterte målene for vaksinasjonsprogrammet.  

Det kan senere bli aktuelt å tilby vaksinen til en større del av befolkningen når vi vet mer om vaksinene som godkjennes og hvordan pandemien utvikler seg. Foreløpig er det for tidlig å konkludere med hensyn til dette.  

https://www.fhi.no/nettpub/koronavaksinasjonsveilederen-for-kommuner-og-helseforetak/koronavaksinasjon-i-kommunene/kommunenes-plikter-og-oppgaver/

Uenig det er krise om helsepersonell blir koronasyke. Bare se på utbrudd vi har hatt på sykehus nå senest i Østfold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kryptodebunker said:

https://www.fhi.no/nettpub/koronavaksinasjonsveilederen-for-kommuner-og-helseforetak/koronavaksinasjon-i-kommunene/kommunenes-plikter-og-oppgaver/

Uenig det er krise om helsepersonell blir koronasyke. Bare se på utbrudd vi har hatt på sykehus nå senest i Østfold. 

Jeg har ikke sagt at helsepersonell ikke er kritisk å få vaksinert? Jeg synes kanskje ikke fastlegene burde stå fremst i køen av helsepersonell men definitivt blant helsepersonell.

Men slik jeg forstod for litt siden kan disse begrepene tøyes litt avhengig av kommune som Simen1 også har vist til?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt at helsepersonell ikke er kritisk å få vaksinert? Men slik jeg forstod for litt siden kan disse begrepene tøyes litt avhengig av kommune som Simen1 også har vist til?

Kommune vet selv best hvem som er mest kritiske. Har de bare en eller ett par i viktige stillinger innen helse bør de selvfølgelig vaksineres uavhengig av alder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kryptodebunker said:

Kommune vet selv best hvem som er mest kritiske. Har de bare en eller ett par i viktige stillinger innen helse bør de selvfølgelig vaksineres uavhengig av alder. 

Igjen, jeg tviler ikke på at de er i stand til å prioritere blant faktisk helsepersonell utfra hva de anser som viktig kapasitet for å holde helsevesenet gående i deres kommune. Andre helseproblemer enn Covid er også viktig å ha et fungerende apparat for, selv om jeg riktignok har hatt alle fastlegetimer via telefon/facetime siste 6 mnd. Det er kun på sykehus jeg har møtt faktisk helsepersonell ansikt til ansikt siste 6 mnd.

Det jeg sikter til er at disse begrepene kan ha litt slingrerom som @Simen1 har vist til tidligere eller hvertfall hva som kan skje når man setter bukken til å passe havresekken. Men dette har kanskje blitt ryddet opp i?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Igjen, jeg tviler ikke på at de er i stand til å prioritere blant faktisk helsepersonell utfra hva de anser som viktig kapasitet for å holde helsevesenet gående i deres kommune. Andre helseproblemer enn Covid er også viktig å ha et fungerende apparat for, selv om jeg riktignok har hatt alle fastlegetimer via telefon/facetime siste 6 mnd. Det er kun på sykehus jeg har møtt faktisk helsepersonell ansikt til ansikt siste 6 mnd.

Det jeg sikter til er at disse begrepene kan ha litt slingrerom som @Simen1 har vist til tidligere eller hvertfall hva som kan skje når man setter bukken til å passe havresekken. Men dette har kanskje blitt ryddet opp i?

Det er ikke noe stort problem her i Norge. Var vel ett par kommuneleger som satte på seg selv før det var lov. Men siden vi er i verdens tråden her kan vi nevne Sverige der hele administrasjonen på kontor i sykehus og kommuner grabbet til seg vaksine.

Sitat

Vaksine-bråk i svensk kommune: – Jeg er jævlig forbanna

I den svenske byen Kiruna har det oppstått bråk etter at flere sjefer i kommunen skal ha blitt coronavaksinert. Tillitsvalgte for hjemmetjenesten i kommunen reagerer kraftig på at sjefene har blitt prioritert før de ansatte, som hver dag er ute på pleiebesøk hjemme hos de eldre.

De retter sterk kritikk mot kommunen.

– Det er bedrøvelig. Man slår bena under de ansatte, de som kjemper i fronten mot corona. Samtidig går de imot retningslinjene og prioriteringslisten, som skal beskytte de som har størst risiko for å bli alvorlig syke eller død. Jeg er jævlig forbanna , sier avdelingsleder i fagforbundet Kommunal Norrbotten, Zara Leghissa, til Aftonbladet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/01/30/195736788/vaksine-brak-i-svensk-kommune-jeg-er-jaevlig-forbanna

Her I Norge er selv Erna ikke vaksinert. Men det håper jeg hun gjør snart. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kryptodebunker said:

Det er ikke noe stort problem her i Norge. Var vel ett par kommuneleger som satte på seg selv før det var lov. Men siden vi er i verdens tråden her kan vi nevne Sverige der hele administrasjonen på kontor i sykehus og kommuner grabbet til seg vaksine. 

Enda godt at noen er verre enn Norge da. Jeg skulle ønske dette var litt mer transparent.

Jeg har eks. et eldre familiemedlem som er i flere risikogrupper som ikke har hørt en ball om når hun kanskje vil vaksineres. Hun har spurt fastlegen nå nylig men ble da henvist til å ikke spørre om slikt med "dette hadde ikke hun noe med" og måtte bare vente til hun fikk beskjed. Om den beskjeden kom om 6mnd eller 1 år ville de ikke si noe om. Samtidig fikk hun høre via facebook at en permittert arbeider i kommunen stolt kunne skilte med "ferdig vaksinert som samfunnskritisk personell!"

I mellomtiden er hun snart på andre året med minimal gange utenfor hjemmets dører.

EDIT:
Jeg ringte forøvrig for henne etter jeg fikk beskjed om behandlingen hun fikk og fikk da beskjeden "Jeg forstår at du er opptatt av at alle skal behandles rettferdig, men... " før han bet seg i tunga og svarte med at han hadde ventende pasienter. Som er litt morsomt siden jeg satt utenfor i bilen og så at venterommet var tomt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...