Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

20 hours ago, ...... said:

Hva faen er vitsen med å vaksinere de som er på sykehjem. De har i snitt to år igjen å leve der. To stk har allerede dødd etter å ha fått vaksinen.

Få vaksinen ut blant den vanlige mannen i gata, slik at samfunnet kan fungere som normalt igjen.

Dårlig holdning til respekt for livet/individet det der. Selv om retorikken er planke, så er det ikke langt i fra tankene dine og nazi-leirene for å ha nevnt det. Sånn uten å påstå noe som helst annet om deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, DaniNichi said:

Å kaste folkehelsen ned i dass og dra ned 20ganger er ikke særlig bra heller.

Ja åpenbart ikke helt gunstig med folkehelsen naturligvis. Men, du har skylapper på for argumentene om at ikke alt er bare negativt. Jeg har allerede tidligere vist til en artikkel som viser at færre har dødd fram til midten på sommeren første halvdel av 2020 enn normalårene, siden det var da det ble målt til i artikkel.

Lenke til kommentar
3 hours ago, DaniNichi said:

Se på antall thupmbs up du får ? narrativet i denne tråden er satt, så hvorfor gidder man diskutere her ?

Ingen snakker om ikke ha tiltak, men vi snakker om livets realiteter at folk dør er det så vrient for folk.

Er det så overraskende at folk som dør er folk som nesten utelukkende har et bein ut av dette livet før de blir smittet.

Og argumentet holder bare så langt til som at det du sammenlikner med ikke har samme potensiale til å sette hele økonomien ut av spill. :p:wallbash::fun:

Lenke til kommentar
3 hours ago, DaniNichi said:

Maks 1-5% er hva jeg tror, og jeg tror mye av dette er underliggende ting som de finner.

Forskere har spekulert i at vanlig influensa har gitt mange ME osv i over et tiår.

5 % er høyere enn hva du postet tidligere.

Spoiler

19 hours ago, DaniNichi said:

Utifra hva jeg selv tror er nok noe mellom 1-2% som andre virus sykdommer og kan være @Benbjohar riktig da er jeg første til å innrømme at jeg tok feil.

Når såpass mange blir smittet i forhold til andre virus vi har hatt vil man få ekstremt mange flere som sliter i ettertid uten at selve % trenger bli høy.

Har prøvd å si ofte her inne at dette er ikke noe nytt, så hause opp dette som noe covid-19 problematikk er hva jeg prøvde påpeke er feil.

https://time.com/5897992/long-haul-coronavirus-me-cfs/

Er nokså høye tall denne 5 prosenten om det rekker så langt. Det første du baserte det på er med sammenlikning mot andre virussykdommer leste jeg. Hva er den samlede troen fundert på nå? Du har tatt til deg ny informasjon?

Dette er egentlig ganske interessant enten du har rett eller feil. Ihvertfall for de som driver bettingselskaper :D

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

NOK EN SMITTEREKORD I STORBRITANNIA

Storbritannia registrerte onsdag enda en smitterekord, med 62.322 nye smittetilfeller på én dag, viser oversikten til britiske helsemyndigheter.

Også tirsdag satte landet ny smitterekord, da med nesten 61.000 nye tilfeller.

Det har også blitt registrert 1041 nye dødsfall blant personer med coivd-19-sykdom, noe som er det høyeste antallet på én dag siden april.

•  

• Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Og argumentet holder bare så langt til som at det du sammenlikner med ikke har samme potensiale til å sette hele økonomien ut av spill. :p:wallbash::fun:

Frustrasjon de fleste av postene siste dager @G😅

Ang long covid kan @Benbjo mulig ha 100% korrekt, jeg er bare så lei av den pessimistiske tonen i trådene og da spesielt fra han.

Ang hva jeg baserer meg på så er det tidligere forsking på influensa og langtidsvirkninger der er det ca 1-2% så at covid-19 kan ha opptil 10% er mulig, men selv forskere er i tvil om prevalens av long covid.

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Ja åpenbart ikke helt gunstig med folkehelsen naturligvis. Men, du har skylapper på for argumentene om at ikke alt er bare negativt. Jeg har allerede tidligere vist til en artikkel som viser at færre har dødd fram til midten på sommeren første halvdel av 2020 enn normalårene, siden det var da det ble målt til i artikkel.

Du er ofte en solstråle i de trådene her ☀️Som sagt man ønsker jo diskutere her inne, er ikke som alle synspunkter jeg poster nødvendigvis er mine egne, men ofte er det greit diskutere andre problemstillinger enn hvor mange som får long covid eller antall smittet.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, DaniNichi said:

Frustrasjon de fleste av postene siste dager @G😅

Ang long covid kan @Benbjo mulig ha 100% korrekt, jeg er bare så lei av den pessimistiske tonen i trådene og da spesielt fra han.

Ang hva jeg baserer meg på så er det tidligere forsking på influensa og langtidsvirkninger der er det ca 1-2% så at covid-19 kan ha opptil 10% er mulig, men selv forskere er i tvil om prevalens av long covid.

Unnskyld, men jeg er ikke lærd nok. Finnes long-flu også altså?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, DaniNichi said:

Du er ofte en solstråle i de trådene her ☀️Som sagt man ønsker jo diskutere her inne, er ikke som alle synspunkter jeg poster nødvendigvis er mine egne, men ofte er det greit diskutere andre problemstillinger enn hvor mange som får long covid eller antall smittet.

Ja selvsagt. Men, hvorfor være så besatt av å "shoot the messenger"? Innlegg rettet mot budskapet, som "naiv forenkling" eller "uskadeliggjøring av budskapet" skaper jo en god del besvarelser fra andre i tråden på ting som noen av oss tar for gitt at er nære nok fakta. Ikke at long-covid er utredet godt nok. Men, varslene om potensiale er noe jeg antar som sannheter. Benbjo er en stødig person i å finne long-covid materiell. Selv om dette er aldri så pessimistisk ladet, så må jo noen gjøre den jobben også.

Er enig i at det fort kan bli mye pessimisme. Men, heller det enn floskler fra f.eks. FHI, om at "det er ingen grunn til å tro at", også deretter brukt på å beskrive noe som ikke har vært grundig undersøkt. Det er heller ikke bra. Folk kan da ende med å gå rundt uten å ta hensyn til smittevernet.

Altså tenker jeg at vi i denne diskusjonstråden bør tåle litt pessimismelesning selv om det ikke er bra for alle å lese det dag ut og dag inn.

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

Eksplosiv økning av mutantviruset i Danmark

Det muterte viruset som kommer fra England sprer seg i voldsom fart i Danmark. Myndighetene advarer om at selv de meget strenge tiltakene i landet ikke vil greie å holde det tilbake.

Vi har i Danmark det som ser ut som et perfekt eksempel på eksponentiell vekst de siste fire ukene, sier genom-spesialisten Mads Albertsen ved universitetet i Aalborg til Science.

I uke 49 i fjor fant de varianten i 0,2 prosent av prøvene. I uke 52 hadde dette steget til 2,3 prosent.

Vil snart dominere

I en ny risikorapport kommer nå det danske Statens Serum Institut med en rekke klare advarsler.

– Den nye varianten kan allerede om 40–50 dager utgjøre halvparten av alle smittetilfeller i landet, skriver instituttet.

https://www.nrk.no/urix/eksplosiv-okning-av-mutantviruset-i-danmark-1.15315785

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Kryptodebunker said:

Det er en helt annen tone fra FHI nå. Dette er visst ikke helt greit forstod jeg fra dagens pressekonferanse :laugh:

"Som om at leger, alltid har helt rett.. ?" ;)

Leger har selvsagt en vanskelig jobb, å forholde seg til vitenskapelige hendelser med kropp og helse, ovenfor det å skulle forklare det for individene denne helsen berører. Man kan jo også undre seg over all overbeskyttelsesmekanismene som finnes på ymse nettsider. For fagfolk og for pasient-valgene (valgknappene) som florerer.

Denne artikkelen f.eks. er myntet mot Helsepersonell: Så dukker det opp en dialogboks.. Er du Helsepersonell? Svar Ja / Nei :grin2:

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/moderna-vaksinen/

Jeg trykket Ja, selv om jeg ikke er Helsepersonell. Fordi jeg misliker at informasjon ekskluderes å deles:

Moderna-vaksinen ble hastegodkjent i USA 18. desember og i Storbritannia i romjulen. Det europeiske legemiddelkontoret (EMA) godkjente vaksinen 6. januar. Totalt har Norge en avtale om leveranse av 1,9 millioner doser av denne vaksinen.

Til forskjell fra BioNTech/Pfizer-vaksinen krever Moderna-vaksinen en lagringstemperatur på –20 grader C, og vaksinen holder seg stabil i kjøleskapstemperatur (2–8 grader C) for opptil 30 dager etter opptining. Noe som gjør det enklere å administrere Moderna-vaksinen sammenlignet med BioNTech/Pfizer-vaksinen.

Det er viktig at 1. og 2. dose inneholder den samme vaksinen - at man holder de ulike vaksinene fra hverandre. Som for BioNTech/Pfizer-vaksinen så vet man foreløpig lite om langtidseffektene av Moderna-vaksinen. Derfor følges de vaksinerte nøye over tid.

Det foreligger foreløpig ikke data på effekten blant gravide kvinner.

Så dersom man mottar Moderna-vaksinen (om de i det hele tatt bryr seg om å informere hva du får), så skal man ikke bare reise seg, snu og forlate vaksinasjonsstedet på tross av at de drar ut vaksinen fra et ordinært kjøleskap :laugh:

Endret av G
rettet gradesymbolet til teksten grader i kildesitat, da det fikk tallet 8 til å se ut som tallet 80 før rettelsen, samme med tallet 20 grader
Lenke til kommentar
Sitat

Unntakstilstand i Tokyo etter smitteøkning

Japans erklærte torsdag en månedslang unntakstilstand i hovedstaden Tokyo for å slå ned den økende coronasmitten, melder NTB.

– Vi frykter at den raskt økende spredningen av coronaviruset over hele landet vil ha store konsekvenser for folks liv og økonomien, sa statsminister Yoshihide Suga da han kunngjorde de nye restriksjonene, som trer i kraft fredag.

Sitat

Tokyo reports record 2,447 new cases

The Tokyo Metropolitan Government reported 2,447 new cases of the coronavirus in the capital on Thursday, setting a new high for the second day in a row.

The daily figure topped the 2,000-mark for the first time. It's a jump of more than 850 from Wednesday's total of 1,591. The daily tally surpassed 1,000 for the third straight day.

The total number of people who have tested positive in Tokyo now stands at 68,790.

Tokyo officials say the number of those in serious condition rose by eight from Wednesday to a new high of 121.

A senior official told NHK that the speed of the increase is surprising.
The official said the daily tally rose so quickly from 1,000 to 2,000, adding that Tokyo residents should have a sense of urgency and change their behavior.

The figure topped 1,000 for the first time on December 31.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20210107_29/

Japan mister dessverre også grepet. Kanskje er dette viruset ustoppelig om vinteren annet enn med fullt portforbud?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

WHO: Situasjonen i Europa er «urovekkende»

Europeiske land må intensivere kampen mot coronapandemien, advarer Verdens helseorganisasjon (WHO) torsdag.

– Dette er en urovekkende situasjon, sa leder for WHOs Europa-avdeling, Hans Kluge, på en pressekonferanse torsdag.

Han er særlig bekymret for den nye muterte coronavarianten som først ble oppdaget i Storbritannia.

– I en kort periode er vi nødt til å gjøre mer enn vi har gjort til nå, og vi må intensivere tiltakene for å være sikre på at vi kan flate ut den bratte smittekurven i noen land, sa han ifølge NTB.

Lenke til kommentar
G skrev (18 timer siden):

Dårlig holdning til respekt for livet/individet det der. Selv om retorikken er planke, så er det ikke langt i fra tankene dine og nazi-leirene for å ha nevnt det. Sånn uten å påstå noe som helst annet om deg.

Kan det være snakk om prioritering G?

Lenke til kommentar
Sitat

277 nye dødsfall i Sverige

På en pressekonferanse torsdag melder svenske helsemyndigheter om 277 nye coronarelaterte dødsfall. Sverige har nå passert 9000 coronarelaterte dødsfall ettersom totaltallet nå er på 9262.

Avdelingssjef ved folkehelsemyndighetene i Sverige, Karin Tegmark Wisell, forteller at tallene gjennom julehøytiden har vært upresise ettersom det har vært mindre testing.

– Vi må være forberedt på at det komme til å øke igjen når testingen kommer ordentlig i gang igjen, sier hun.

Forferdelig.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

One Chicago-area mother is warning people to stay home after her “perfectly healthy” teenage daughter died just three days after being hospitalized for the coronavirus.

Sarah Simental of Tinley Park, Illinois, a town about 15 miles southwest of Chicago, had turned 18 last month and had been taking all the recommended precautions, her mother, Deborah Simental told NBC Chicago.
---

Sarah first started showing symptoms on Dec. 16 and by late Dec. 18, she started vomiting and having chills. The first thing the next morning, her mom said, they got a COVID-19 test and it came back positive for Sarah. Deborah Simental never tested positive.
---

When Sarah started having severe pain in her left shoulder, they went to the hospital at the recommendation of her pediatrician. Three days later, on Dec. 26, Sarah died at the University of Chicago hospital with her parents by her side. She’d had a series of mini-strokes and went into cardiac arrest, Deborah Simental said, and then had a brain bleed on both sides.

“They did what they could but it took her,” she said, adding Sarah had no underlying conditions. “A perfectly healthy 18-year-old girl.”

https://www.today.com/health/family-devastated-after-perfectly-healthy-18-year-old-dies-covid-t204863

Dette er en av unntakene, og ikke ofte vi hører om så unge folk dø av Covid-19, men poster den da det fortsatt skjer. Det som er interessant her, og som ikke har vært nevnt på veldig lenge, er at dette er en av tilfellene der noen har dannet blodpropper som følge av viruset. Husker det ble nevnt hos spesielt amerikanske leger i vår at de oppdaget at det virket som veldig mange  covid-pasienter dannet blodpropper hos unge friske mennesker, men det er lenge siden jeg har hørt noe om dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Stemte for pandemilov i Sverige

Den svenske nasjonalforsamlingen har stemt for å innføre en pandemilov som gjør det mulig for myndighetene å gjøre mer for å hindre smittespredning blant annet med instrukser til butikker, treningssentre og campingplasser. Det kan for eksempel handle om begrensende åpningstider og antall besøkende, skriver Aftonbladet.

På tide!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Torsdag passerte USA for første gang 4000 døde ila. et døgn. Torsdagens tall var 4085, som gir nesten 3 omkomne hvert minutt ila. døgnet. Det ble også påvist over 274 000 nye smittede samme døgn.
Totalt antall omkomne skal nå ha passert 365 000.

Kilde: Johns Hopkins.

Coronavirus live news: US hits global record with 4,000 deaths in 24 hours
https://www.theguardian.com/world/live/2021/jan/08/coronavirus-live-news-poorest-countries-to-get-vaccine-in-weeks-says-who-brazil-deaths-pass-200000?page=with:block-5ff8059d8f081f3586ba769f#block-5ff8059d8f081f3586ba769f

Sitat

More than 4,000 people died in the US on Thursday, Johns Hopkins University data shows – a world record daily toll, and the first time it has passed 4,000.

In 24 hours, 4,085 Americans died, according to the data, while nearly 275,000 cases were confirmed.

The virus is surging in several states, with California hit particularly hard, reporting on Thursday a record two-day total of 1,042 coronavirus deaths. Skyrocketing caseloads there are threatening to force hospitals to ration care and essentially decide who lives and who dies.

“Folks are gasping for breath. Folks look like they’re drowning when they are in bed right in front of us,” said Dr Jeffrey Chien, an emergency room physician at Santa Clara Valley Regional Medical Center, urging people to do their part to help slow the spread. “I’m begging everyone to help us out because we aren’t the front line. We’re the last line.”

Meanwhile, the number of Americans who have had their first shot of the Covid-19 vaccine climbed to at least 5.9 million on Thursday, a one-day gain of about 600,000, according to the Centers for Disease Control and Prevention. Hundreds of millions will need to be vaccinated to stop the coronavirus.

Endret av xRun
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...