Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (3 timer siden):

Er nesten ingen som dør nå av viruset i Norge utenom ekstremt gamle mennesker med tillegs sykdommer.

Heller nesten ingen som legges inn i forhold til antall smittet.

Norge er i en særstilling med Europas laveste smittetall, selv om situasjonen raskt kan endre seg. Men de lave smittetallene medførerer også at en veldig liten andel av populasjonen har tidligere gjennomgått infeksjon og har noen form for beskyttelse. Da gjelder det å få vaksinert så mange som mulig. 

Synes det er merkelig å bruke Norges vellykkede tiltak på å holde smitten nede som et argument om at corona er ufarlig. Man behøver ikke se langt ut i Europa for å se effekten av at viruset får spredd seg en del raskere. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (42 minutter siden):

Norge er i en særstilling med Europas laveste smittetall, selv om situasjonen raskt kan endre seg. Men de lave smittetallene medførerer også at en veldig liten andel av populasjonen har tidligere gjennomgått infeksjon og har noen form for beskyttelse. Da gjelder det å få vaksinert så mange som mulig. 

Synes det er merkelig å bruke Norges vellykkede tiltak på å holde smitten nede som et argument om at corona er ufarlig. Man behøver ikke se langt ut i Europa for å se effekten av at viruset får spredd seg en del raskere. 

Ufarlig er det ikke, livet er også farlig om folk her inne har glemt det..Er så lei denne hysteri tråden, merker meg at flere av de moderate inne her har sluttet postet også, på tide at jeg gjør det også.

Å kaste folkehelsen ned i dass og dra ned 20ganger er ikke særlig bra heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 minutter siden):

Ufarlig er det ikke, livet er også farlig om folk her inne har glemt det..Er så lei denne hysteri tråden, merker meg at flere av de moderate inne her har sluttet postet også, på tide at jeg gjør det også.

Å kaste folkehelsen ned i dass og dra ned 20ganger er ikke særlig bra heller.

Jeg tror ikke jeg kan inkluderes i den påståtte hysteriske gjengen, så du må nesten lese på nytt hva jeg har skrevet. Min store bekymring er hvordan helsevesenet i flere land relativt raskt har blitt overbelastet når smitten har kommet ut av kontroll til tross for betydelige tiltak. Håpet mitt for Norge er at man skal fått vaksinert flest mulig før viruset får muligheten til å spre seg like raskt. Men da må man erkjenne at situasjonen i Norge ikke kan brukes som utgangspunkt for effektene av at viruset får spredd seg fritt. Det blir bakvendt å si "det er knapt noen som blir syke eller dør i Norge så det er meningsløst med restriksjonene vi har", når det er nettopp restriksjonene som gjør at Norge har få syke og døde. 

• Liker 9
Lenke til kommentar

Sverige:

Rundt 30 svenske barn har blitt livstruende syke etter covid-19

Sitat

Et hundretalls barn i Sverige har blitt rammet hardt av inflammatoriske reaksjoner etter koronasykdom. I Lund advares det nå om at barneintensiven er full.

Den potensielt livstruende tilstanden, hvor immunforsvaret angriper sin egen kropp etter covid-19, er forkortet til MIS-C på engelsk. På norsk kan tilstanden oversettes til «multiorgan inflammatorisk syndrom hos barn».

Det sjeldne syndromet kan oppstå hos barn og unge etter koronasykdom, og flere barn i Norge har også fått behandling for dette.

– Pasientene kan bli alvorlig syke raskt, med høy feber, gastrointestinale symptomer og kardiogent sjokk, skrev Tidsskrift for Den norske legeforening i mai i fjor.

Full intensivavdeling

Barn rammes i utgangspunktet mildt av covid-19, og det er ikke selve virussykdommen som gir den alvorlige tilstanden, men en senreaksjon i immunforsvaret hos et lite mindretall av dem som er blitt smittet.

– Vi ser at barn som har hatt covid, rammes av dette inflammatoriske syndromet, MIS-C, tre til seks uker etter å ha gått gjennom infeksjonen, sier overlege Maria Mossberg ved barneklinikken i Lund i Skåne i Sverige.

I Skåne har sykehusene over lengre tid vært under hardt press med stadig flere voksne koronapasienter, men nå advarer legene om at også barneintensiven i Lund er helt full. Dette skyldes pågang av barn med akutte behandlingsbehov for MIS-C, samtidig som man må behandle ordinære pasienter.

https://www.nrk.no/urix/rundt-30-svenske-barn-har-blitt-livstruende-syke-etter-covid-19-1.15314458

• Liker 2
Lenke til kommentar

Utopi å satse alt på vaksinen. Det einaste som hjelper er å stoppe all importsmitte samt slå ned smitten der den er. Når man så har lite smitte innad i landet kan man ved hjelp av vaksinen ha eit håp om å få kvardagen tilbake til normalen. Men det fordrer at vaksinen faktisk virker og blir brukt der den har effekt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som satser alt på vaksinen? Flere land har klart å slå smitten helt ned, eller holdt den godt i sjakk uten vaksine i det hele tatt, altså kun med smitteverntiltak. I mindre autoritære land velger vi å kombinere smitteverntiltak og vaksine. Men jeg har aldri hørt om hele land som satser alt på vaksiner. (Det nærmeste vi kommer er Trump og de ivrigste supporterne hans)

• Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Fnugle said:

Jeg jeg er virkelig skeptisk til hvor smittsomt disse mutasjonene er. At det skyter sånn fart både i Danmark og Storbritannia, selv om de har begynt å vaksinere en del, og det forsetter å legges inn mange på sykehus, er urovekkende. 

Er folk forberedet for en superspreder el. ekstremt smittsomt virus? Vi har jo hatt light-utgaven i over et halvår til nå. Så hvor mye vekkes folk opp egentlig, nå når det virkelig trengs?

Tar folk til seg nyhetene?

Endret av G
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er så mange som forventer umiddelbare mirakler av en spe begynnelse på vaksineringen. Ha tålmodighet, det tar tid fra første dose er satt til full effekt, og det tar lang tid å vaksinere en stor nok andel til at vi ser noen merkbar endring (kanskje med unntak av Israel...). 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, xRun said:

Vaksinering vil neppe ha nevneverdig effekt på spredningen før det nærmer seg 40-50% av innbyggerne, og så gradvis mer til de når andelen som trengs for å dra nytte av flokkimmunitet et sted rundt 70-80%. Slik det er nå er det for mange uvaksinerte viruset kan spre seg til at det ikke er stort å støtte seg til der på en god stund ennå.

Dette fordrer proaktive myndigheter mhp. vaksineringen. Vanlige folk opplever gjerne at legekontorene vaksinerer risikopasientene sine, også gidder de gjerne ikke mer, eller influensavaksinene årlig blir utsolgt. Varierer litt. Jeg har vært nødt å gå andre steder enn til min fastlege ihvertfall for å få tak i influensavaksinen hvert år til nå. Det begynner å bli noen år for meg hos den legen.

Apotek og alle ressurser bør tas i bruk. Apoteker bør også få gi vaksinen helt gratis og få dekket utgiftene med bemanning og materiell som er nødvendig. Ellers vil vi sikkert se noen gymsaler bli tatt i bruk?

Lenke til kommentar
16 hours ago, DaniNichi said:

Skal du stemple meg som fornekter fordi jeg poster faktum at ingen ting er avgjort ang long covid prevalens blant de som er/har vært sjuke😅

Jeg tror mange sliter med long covid, aldri sagt noe annet, men at prevalens er langt lavere en hva du antyder og at dette kan være  a-typisk symptomer som ved alle virus som går på lunger bare at med covid-19 blir man undersøkt ekstremt nøye så da finner man gjerne mer ting også.

Ting er uavklart er eneste jeg prøver få fram.

Kunne ha vært interessant å høre hvor du tror long-covid-andelen ligger hen i størrelsesorden? :wee:

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (7 timer siden):

Jeg tror ikke jeg kan inkluderes i den påståtte hysteriske gjengen, så du må nesten lese på nytt hva jeg har skrevet. Min store bekymring er hvordan helsevesenet i flere land relativt raskt har blitt overbelastet når smitten har kommet ut av kontroll til tross for betydelige tiltak. Håpet mitt for Norge er at man skal fått vaksinert flest mulig før viruset får muligheten til å spre seg like raskt. Men da må man erkjenne at situasjonen i Norge ikke kan brukes som utgangspunkt for effektene av at viruset får spredd seg fritt. Det blir bakvendt å si "det er knapt noen som blir syke eller dør i Norge så det er meningsløst med restriksjonene vi har", når det er nettopp restriksjonene som gjør at Norge har få syke og døde. 

Se på antall thupmbs up du får ? narrativet i denne tråden er satt, så hvorfor gidder man diskutere her ?

Ingen snakker om ikke ha tiltak, men vi snakker om livets realiteter at folk dør er det så vrient for folk.

Er det så overraskende at folk som dør er folk som nesten utelukkende har et bein ut av dette livet før de blir smittet.

Andre land failer fordi de har ikke bra helsevesen, Norge er IKKE USA, Norge kunne klart 10x det som er nå dette vet vi fra informasjon i mars 2020.

Jeg ønsker heller at Helga på 85 dør en at Helge på 45 med ubekreftet kreft i magen skal dø fordi han ikke får sjekket seg.

Jeg vil heller at Helga på 85 dør en at Jane på 18år tar overdose eller selvmord.

Jeg ønsker heller at Helga dør en at 250-500k Nordmenn får økt depresjon ,angst, smerter,rehab ting som settes tilbake med flere år.

Er dette så jævlig vansklig forstår ? Og hva tror folk om neste sesong med influensa når vi alle har gjemt oss og ingen har særlig forsvar mot både bakterier og viruset etter et år med Antibac & noia for nærkontakt ?

Hva er konskvenser for hva vi gjør nå for framtiden ? Vil 200 unødvendig dødsfall av kreft, 500, 2000, 5000 ? Vil økt depresjon knuse DPS tjenester landet rundt ? Vil flere få sosiale fobier ? 

Jeg prøver bare tenke lenger en lillefingren i dette her.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Kunne ha vært interessant å høre hvor du tror long-covid-andelen ligger hen i størrelsesorden? :wee:

Maks 1-5% er hva jeg tror, og jeg tror mye av dette er underliggende ting som de finner.

Forskere har spekulert i at vanlig influensa har gitt mange ME osv i over et tiår.

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (Akkurat nå):

Nå henger jeg i hvert fall ikke med, du pålegger meg meninger jeg ikke har uttrykt og må nesten lese på nytt det jeg har svart deg. 

Frustrert tilsvar til tråden generelt.

Burde ha meldt meg ut av de trådene her for lengst merker jeg bare blir frustrert.

Beklager at jeg siterte deg og var ikke mening pålegge deg noe meninger som du ikke har utrykt.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (23 minutter siden):

Ingen snakker om ikke ha tiltak, men vi snakker om livets realiteter at folk dør er det så vrient for folk.

Er det så overraskende at folk som dør er folk som nesten utelukkende har et bein ut av dette livet før de blir smittet.

Nå dør det folk som sikkert har flere år igjen å leve også, av en sykdom som i stor grad kan unngås ved å innføre tiltak.
I Norge har man nettopp innført tiltak, å unngått mye død, i andre land har svært mange dødd, også flere som ikke sto med det ene benet i graven.

Argumentet er selvfølgelig gyldig, man kan ikke unngå alle mulige ting.
Alle skal vi dø av noe, og man kunne unngått dødsfall av en rekke andre sykdommer også dersom man innførte inngripende nok tiltak, men for COVID-19 er potensiale for sykdom og død relativt stort dersom man ikke innfører tiltak.

DaniNichi skrev (23 minutter siden):

Jeg ønsker heller at Helga på 85 dør en at Helge på 45 med ubekreftet kreft i magen skal dø fordi han ikke får sjekket seg.

Jeg vil heller at Helga på 85 dør en at Jane på 18år tar overdose eller selvmord.

Jeg ønsker heller at Helga dør en at 250-500k Nordmenn får økt depresjon ,angst, smerter,rehab ting som settes tilbake med flere år.
...
Hva er konskvenser for hva vi gjør nå for framtiden ? Vil 200 unødvendig dødsfall av kreft, 500, 2000, 5000 ? Vil økt depresjon knuse DPS tjenester landet rundt ? Vil flere få sosiale fobier ? 

Jeg prøver bare tenke lenger en lillefingren i dette her.

Gode poeng, men dette er ting vi ikke vet nå.
Det vi derimot vet, er at mange vil dø og bli alvorlig syke, dersom viruset får spre seg for mye.

Når det kommer til poengene dine, så ville det kanskje blitt enda verre med større smittespredning?

Kunne man fått depresjon blant unge dersom de så at smittespredningen i Norge var enorm, å de fryktet å bli syke, at bestemor ble syk og døde en grusom død, at deres venner lå på sykehus osv.

Jeg tror frykten i samfunn hvor smitten var utbredd, kunne gjøre minst lik stor skade psykisk som det tiltakene gjør.
Med andre ord kan det godt være Jane på 18 år ville vært mer tilbøyelig til å ta livet sitt i et samfunn fylt av sykdom og død, enn om hun måtte sitte inne foran en skjerm i noen uker?

Hva om sykehusene var fulle av smitte, slik at Helge på 45 ikke vil oppsøke lege eller sykehus fordi han er redd for å bli smittet?

Det er nå ca. 130 innlagte på norske sykehus, med ca. 30 på intensiven.
Norge har åpenbart kapasitet til ti ganger flere, men det er ikke slik at det er fullt av tomme senger og personal som går å tvinner tommeltotter i påvente av flere pasienter.

Dersom man skal øke kapasiteten, så blir det på bekostning av andre helsetjenester.
Dersom det hadde vært 1300 innlagte, og 300 på intensiven, kun med COVID, så ville det i utgangspunktet vært fullt, å man måtte utsette andre inngrep, å kanskje Helge på 45 døde av kreft fordi han ikke fikk time på sykehuset, ettersom alle var opptatt med COVID-pasienter.

Det er ikke så enkelt som at dersom man slapp opp tiltakene, så ville plutselig alt magisk gå over.
En økt smittespredning i samfunnet fører med seg de samme problemene som tiltakene gjør, men trolig i langt større utstrekning, slik at det ville kanskje bare vært verre?

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Reindear said:

Ja, jeg leste dette. Ikke bra....

_svært_ mistenkelig at de utelater såpass mange "mistenkte" infeksjoner fra analysen sin. Med dataene fra blogginnlegget så er vaksinen altså bare ca 30% effektiv... 

Edit: Leste litt om forfatteren. Er visst anti-vaxxer og medisinfornekter. Han kommer med betimelige spørsmål dog og bør undersøkes. 

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Nå dør det folk som sikkert har flere år igjen å leve også, av en sykdom som i stor grad kan unngås ved å innføre tiltak.
I Norge har man nettopp innført tiltak, å unngått mye død, i andre land har svært mange dødd, også flere som ikke sto med det ene benet i graven.

Argumentet er selvfølgelig gyldig, man kan ikke unngå alle mulige ting.
Alle skal vi dø av noe, og man kunne unngått dødsfall av en rekke andre sykdommer også dersom man innførte inngripende nok tiltak, men for COVID-19 er potensiale for sykdom og død relativt stort dersom man ikke innfører tiltak.

Gode poeng, men dette er ting vi ikke vet nå.
Det vi derimot vet, er at mange vil dø og bli alvorlig syke, dersom viruset får spre seg for mye.

Når det kommer til poengene dine, så ville det kanskje blitt enda verre med større smittespredning?

Kunne man fått depresjon blant unge dersom de så at smittespredningen i Norge var enorm, å de fryktet å bli syke, at bestemor ble syk og døde en grusom død, at deres venner lå på sykehus osv.

Jeg tror frykten i samfunn hvor smitten var utbredd, kunne gjøre minst lik stor skade psykisk som det tiltakene gjør.
Med andre ord kan det godt være Jane på 18 år ville vært mer tilbøyelig til å ta livet sitt i et samfunn fylt av sykdom og død, enn om hun måtte sitte inne foran en skjerm i noen uker?

Hva om sykehusene var fulle av smitte, slik at Helge på 45 ikke vil oppsøke lege eller sykehus fordi han er redd for å bli smittet?

Det er nå ca. 130 innlagte på norske sykehus, med ca. 30 på intensiven.
Norge har åpenbart kapasitet til ti ganger flere, men det er ikke slik at det er fullt av tomme senger og personal som går å tvinner tommeltotter i påvente av flere pasienter.

Dersom man skal øke kapasiteten, så blir det på bekostning av andre helsetjenester.
Dersom det hadde vært 1300 innlagte, og 300 på intensiven, kun med COVID, så ville det i utgangspunktet vært fullt, å man måtte utsette andre inngrep, å kanskje Helge på 45 døde av kreft fordi han ikke fikk time på sykehuset, ettersom alle var opptatt med COVID-pasienter.

Det er ikke så enkelt som at dersom man slapp opp tiltakene, så ville plutselig alt magisk gå over.
En økt smittespredning i samfunnet fører med seg de samme problemene som tiltakene gjør, men trolig i langt større utstrekning, slik at det ville kanskje bare vært verre?

Jeg ville bare starte en diskusjon rundt dette og da får man slike gode svar som fra deg som gir meg et perspektiv som jeg kan si meg enig i.

Har selv fulgt alle tiltak og mer til bare så det er sagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...