Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (1 time siden):

At det skyter sånn fart både i Danmark og Storbritannia, selv om de har begynt å vaksinere en del, og det forsetter å legges inn mange på sykehus, er urovekkende. 

Vaksinering vil neppe ha nevneverdig effekt på spredningen før det nærmer seg 40-50% av innbyggerne, og så gradvis mer til de når andelen som trengs for å dra nytte av flokkimmunitet et sted rundt 70-80%. Slik det er nå er det for mange uvaksinerte viruset kan spre seg til at det ikke er stort å støtte seg til der på en god stund ennå.

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (48 minutter siden):

Nei, dette er data fra UK og NL. Har linket kildene tidligere. 

UK studie: https://www.ons.gov.uk/news/statementsandletters/theprevalenceoflongcovidsymptomsandcovid19complications

10% syke i minst 3 mnd. 

Skal finne NL data der 10% var borte fra jobben minst 200 dager. 

https://www.arbounie.nl/werkgever/nieuws/persbericht-minder-ziekmeldingen-in-vierde-kwartaal

20% syke minst 55 dager, 10% minst 200 dager. 

Mer data:

https://www.theguardian.com/society/2021/jan/05/many-long-covid-sufferers-unable-fully-work-six-months-later

Så - hvis man ikke er bedre etter et par uker er man syk leeenge. 

Står jo at de ikke kan konkludere med noe som helst.

 

Klarer du også lese at dette gjelder pasienter som har trengt sykehus behandling ?

While these results do not confirm the presence of a causal relationship between COVID-19 hospitalisation and subsequent adverse health events, they are suggestive of a statistical association that warrants further investigation.

 

But the findings must be interpreted with caution. The majority of respondents were English speaking, white and of higher socioeconomic status. Most participants reported having at least one pre-existing condition such as allergies, migraine and asthma. Fewer than a third of respondents in the survey also had a confirmed Covid-19 infection.

Standard examinations found nearly 40% of the patients had neurological abnormalities that appeared more severe in those hit hardest by the disease. To take account of pre-existing conditions, the doctors assessed the patients in hospital and checked their medical records, but some patients may still have had undiagnosed cognitive problems before they became infected.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Intressant eller vad man ska si att Svenska politiker kritiseras och tappar fortroende mycket mer för några, i min mening, relativt små övertramp av råden än vad de faktiskt har beslutat och gjort. 

Media drevet går når de vittrar en skandal men inte när stadsepidemilogen påstår att det är farligare att gå (sykle var det visst utan att det spelar någon roll) över ett övergångställe än att få korona når man är 63 år eller når FHM om och om igen har fel i sin prognoser eller att man gör saker på sitt eget vis utan helt bra resultat eller når de bruker väldigt mycket retorik för att försöka visa hur bra det faktiskt går för Sverige. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

People should get two doses of the Pfizer and BioNTech vaccine within 21-28 days, the World Health Organization said on Tuesday, as many countries struggled to administer the jabs that can ward off the COVID-19 virus.
...
“We deliberated and came out with the following recommendation: two doses of this (Pfizer) vaccine within 21-28 days,” Alejandro Cravioto, chairman of WHO’s Strategic Advisory Group of Experts on Immunization (SAGE), told an online news briefing.

The panel said countries should have leeway to spread out shots over six weeks so that more people at higher risk of illness can get them.

“SAGE made a provision for countries in exceptional circumstances of (Pfizer) vaccine supply constraints to delay the administration of the second dose for a few weeks in order to maximise the number of individuals benefiting from a first dose,” Cravioto said.

He added: “I think we have to be a bit open to these types of decisions which countries have to make according to their own epidemiological situations.”

SAGE executive Joachim Hombach said spacing out the two Pfizer inoculations could be acceptable for countries unable to implement the main recommendation.

Kate O’Brien, a WHO immunization expert, said there was a robust discussion at SAGE about the trade-off between adhering strictly to standard dosing in clinical trials and allowing for a broader use of vaccine as first doses, thus risking delay in getting the second dose out to some people.

https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-who/update-2-who-recommends-two-doses-of-pfizer-covid-19-vaccine-within-21-28-days-idUSL1N2JG1J6

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, DaniNichi said:

 

 

2 hours ago, DaniNichi said:

Står jo at de ikke kan konkludere med noe som helst.

 

Klarer du også lese at dette gjelder pasienter som har trengt sykehus behandling ?

While these results do not confirm the presence of a causal relationship between COVID-19 hospitalisation and subsequent adverse health events, they are suggestive of a statistical association that warrants further investigation.

 

But the findings must be interpreted with caution. The majority of respondents were English speaking, white and of higher socioeconomic status. Most participants reported having at least one pre-existing condition such as allergies, migraine and asthma. Fewer than a third of respondents in the survey also had a confirmed Covid-19 infection.

Standard examinations found nearly 40% of the patients had neurological abnormalities that appeared more severe in those hit hardest by the disease. To take account of pre-existing conditions, the doctors assessed the patients in hospital and checked their medical records, but some patients may still have had undiagnosed cognitive problems before they became infected.

 

Det stemmer ikke at det bare gjelder innlagte. Det gjelder alle smittede. Les første lenken en gang til. De undersøker flere ting. Prevalensen av long covid, samt om man har vært innlagt med covid øker risikoen for å bli innlagt på nytt med øvrige helseplager. 

The ONS plans to estimate the prevalence of long COVID symptoms using the national Coronavirus (COVID-19) Infection Survey (CIS). We will also make use of linked healthcare and Census datasets to investigate health complications following COVID-19 infection. Our plans for both these research avenues, as well as experimental results obtained to date, are summarised below

Endret av Benbjo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
...... skrev (41 minutter siden):

Hva faen er vitsen med å vaksinere de som er på sykehjem. De har i snitt to år igjen å leve der. To stk har allerede dødd etter å ha fått vaksinen.

Få vaksinen ut blant den vanlige mannen i gata, slik at samfunnet kan fungere som normalt igjen.

 

Nesten kun de som dør også, men i denne tråden dør 1/10 av unge folk og 1/2 vil få evig skader.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Du som ikke kan lese engelsk tydeligvis. De 

 

Det stemmer ikke at det bare gjelder innlagte. Det gjelder alle smittede. Les første lenken en gang til. De undersøker flere ting. Prevalensen av long covid, samt om man har vært innlagt med covid øker risikoen for å bli innlagt på nytt med øvrige helseplager. 

Greia er at skrekk og gru greiene dine failer igjen og igjen.

Alt jeg leser sier at de ikke har konkludert med noe som helst også reportasjen fra 60min jeg postet sier det eksakt samme.

Lenke til kommentar
1 minute ago, DaniNichi said:

Greia er at skrekk og gru greiene dine failer igjen og igjen.

Alt jeg leser sier at de ikke har konkludert med noe som helst også reportasjen fra 60min jeg postet sier det eksakt samme.

Er jo ikke skrekk og gru, men fakta? Du blander sammen to ulike undersøkelser. 

Data fra undersøkelsen viser at 20% er syke minst 5 uker og 10% er syke minst 12 uker. Ikke bare innlagte, men alle smittede. Dette underbygges videre av data fra NL. 

Men du er tydeligvis long covid fornekter? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, DaniNichi said:

Greia er at skrekk og gru greiene dine failer igjen og igjen.

Alt jeg leser sier at de ikke har konkludert med noe som helst også reportasjen fra 60min jeg postet sier det eksakt samme.

Konkluderat med 100% säkerhet har de självklart inte gjort men den första och sista länken sier faktiskt det som Benbjo påstår. Det mittersta har jag inte sett på. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (6 minutter siden):

Er jo ikke skrekk og gru, men fakta? Du blander sammen to ulike undersøkelser. 

Data fra undersøkelsen viser at 20% er syke minst 5 uker og 10% er syke minst 12 uker. Ikke bare innlagte, men alle smittede. Dette underbygges videre av data fra NL. 

Men du er tydeligvis long covid fornekter? 

Skal du stemple meg som fornekter fordi jeg poster faktum at ingen ting er avgjort ang long covid prevalens blant de som er/har vært sjuke😅

Jeg tror mange sliter med long covid, aldri sagt noe annet, men at prevalens er langt lavere en hva du antyder og at dette kan være  a-typisk symptomer som ved alle virus som går på lunger bare at med covid-19 blir man undersøkt ekstremt nøye så da finner man gjerne mer ting også.

Ting er uavklart er eneste jeg prøver få fram.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
3 minutes ago, DaniNichi said:

Skal du stemple meg som fornekter fordi jeg poster faktum at ingen ting er avgjort ang long covid prevalens blant de som er/har vært sjuke😅

Jeg tror mange sliter med long covid, aldri sagt noe annet, men at prevalens er langt lavere en hva du antyder og at dette kan være  a-typisk symptomer som ved alle virus som går på lunger bare at med covid-19 blir man undersøkt ekstremt nøye så da finner man gjerne mer ting også.

Ting er uavklart er eneste jeg prøver få fram.

 

Men studier og data viser nå at dette er svært prevalent, men dette nekter du altså for. 

Hvilke kilder har så du som sier at long covid ikke er så vanlig? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, DaniNichi said:

Skal du stemple meg som fornekter fordi jeg poster faktum at ingen ting er avgjort ang long covid😅

Jeg tror mange sliter med long covid, aldri sagt noe annet, men at prevalens er langt lavere en hva du antyder og at dette kan være  a typisk symptomer som ved alle virus som går på lunger bare at med covid-19 blir man undersøkt ekstremt nøye så da finner man gjerne mer ting også.

Ting er uavklart er eneste jeg prøver få fram.

 

Ok, vad menar du med oavklart? Att det inte är 10% men 8.7% eller att det kan vara 0.1%? (bara exempel alltså för att få fram en poäng). 

Den första artikeln handlar om en spörreundersökning där man har fått ett resultat. Resultatet har självklart många osäkerheten men det är definitivt inte en vetenskapligt att påstå att de inte har konkluderat med något som helst eller att som du påstå att prevelansen är langt lavare. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (13 minutter siden):

Men studier og data viser nå at dette er svært prevalent, men dette nekter du altså for. 

Hvilke kilder har så du som sier at long covid ikke er så vanlig? 

 

fredrik2 skrev (13 minutter siden):

Ok, vad menar du med oavklart? Att det inte är 10% men 8.7% eller att det kan vara 0.1%? (bara exempel alltså för att få fram en poäng). 

Den första artikeln handlar om en spörreundersökning där man har fått ett resultat. Resultatet har självklart många osäkerheten men det är definitivt inte en vetenskapligt att påstå att de inte har konkluderat med något som helst eller att som du påstå att prevelansen är langt lavare. 

Utifra hva jeg selv tror er nok noe mellom 1-2% som andre virus sykdommer og kan være @Benbjohar riktig da er jeg første til å innrømme at jeg tok feil.

Når såpass mange blir smittet i forhold til andre virus vi har hatt vil man få ekstremt mange flere som sliter i ettertid uten at selve % trenger bli høy.

Har prøvd å si ofte her inne at dette er ikke noe nytt, så hause opp dette som noe covid-19 problematikk er hva jeg prøvde påpeke er feil.

https://time.com/5897992/long-haul-coronavirus-me-cfs/

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
3 minutes ago, DaniNichi said:

 

Utifra hva jeg selv tror er nok noe mellom 1-2% som andre virus sykdommer, men når såpass mange blir smittet if forhold til andre virus vi har hatt vil man få ekstremt mange flere som sliter i ettertid uten at selve % trenger bli høy.

Har prøvd å si ofte her inne at dette er ikke noe nytt, så hause opp dette som noe covid-19 problematikk er hva jeg prøvde påpeke er feil.

https://time.com/5897992/long-haul-coronavirus-me-cfs/

Ok, du tror något samtidigt som du påstår att forskning är fel...

Så det är alltså på samma sätt som att du trodde att 91 000- 92 000 skulle dö i Sverige i år når 1 minut med barneskole matte enkelt skulle visa att det kommer bli många tusen fel. 

Skummade igenom artikeln du länkade till. Förutom att den i början kommer med samma tal som Benbjo sier och du påstår är fel så undrar jag hvis du synes den har något annat intressant? Gidder faktiskt inte läsa en rätt lång artikeln som jag inte ens vet hvorfor den skulle vara intressant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (7 minutter siden):

Ok, du tror något samtidigt som du påstår att forskning är fel...

Så det är alltså på samma sätt som att du trodde att 91 000- 92 000 skulle dö i Sverige i år når 1 minut med barneskole matte enkelt skulle visa att det kommer bli många tusen fel. 

Skummade igenom artikeln du länkade till. Förutom att den i början kommer med samma tal som Benbjo sier och du påstår är fel så undrar jag hvis du synes den har något annat intressant? Gidder faktiskt inte läsa en rätt lång artikeln som jag inte ens vet hvorfor den skulle vara intressant. 

Sa også at jeg kunne ta feil på antall opptil flere ganger..Er det blitt forbudt være optimist blant dere negative folk ?

Fasiten vil vi ikke få før om lang tid ang long covid.

Husk at Sverige ikke har knust folkehelsen sin og holdt helt åpent i lang tid så hva det verdt over tid vet man ikke.

Lenke til kommentar

Det handlade inte om att vara optimist eller råka ha fel. Det handlade om att flera gånger komma med samma eller liknande påstander om överdödligheten i Sverige når du enkelt borde kunnat räkna ut att du hade fel eller i alla fall läsa vad andra skrev. 

I denna diskussionen missförstår du vad forskningen sier, förstår inte hvorfor de skriver som de gör, påstår att den är fel och att han som kom med länkarna hade fel. Orsaken till allt det verkar vara att du helt enkelt tror något annat.

Angående Sverige så har du också fel. Sverige har aldrig varit helt öppet, det har varit en hel del råd och en del lover som påverkat för eksempel idrotten, kulturen och utelivet. Äldre i Sverige har haft det bra mycket sämre än i Norge hvis de har valt att lyssna på myndigheterna och deras risk för att smittas har varit mycket större.

Men jag är rätt säker på att jag och andra redan har skrivit det där om Sverige i diskussioner med dig tidigare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
xRun skrev (4 timer siden):

Vaksinering vil neppe ha nevneverdig effekt på spredningen før det nærmer seg 40-50% av innbyggerne, og så gradvis mer til de når andelen som trengs for å dra nytte av flokkimmunitet et sted rundt 70-80%. Slik det er nå er det for mange uvaksinerte viruset kan spre seg til at det ikke er stort å støtte seg til der på en god stund ennå.

Og spesielt når det gjelder sykehusinnleggelse og i tillegg dødsfall, så er det viktig å huske at det tar omtrent en måned fra første dose er satt til full beskyttelse. Der er det vel ingen som er enda, selv ikke i UK. Samt at en innleggelse eller et dødsfall i dag betyr nødvendigvis at man ble smittet noen dager eller uker tilbake i tid. Merker det er mange som forventer å se effekten av vaksiner allerede nå som glemmer dette, i tillegg til at en knøttliten andelen av befolkningen er vaksinert i de aller fleste land. Selv nevnte UK. 

Man kan derimot se en betydelig effekt på innleggelse og dødsfall selv om en relativt liten andel av befolkningen er vaksinert om to-tre måneder, fordi vaksinering er så målrettet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (3 timer siden):

Og spesielt når det gjelder sykehusinnleggelse og i tillegg dødsfall, så er det viktig å huske at det tar omtrent en måned fra første dose er satt til full beskyttelse. Der er det vel ingen som er enda, selv ikke i UK. Samt at en innleggelse eller et dødsfall i dag betyr nødvendigvis at man ble smittet noen dager eller uker tilbake i tid. Merker det er mange som forventer å se effekten av vaksiner allerede nå som glemmer dette, i tillegg til at en knøttliten andelen av befolkningen er vaksinert i de aller fleste land. Selv nevnte UK. 

Man kan derimot se en betydelig effekt på innleggelse og dødsfall selv om en relativt liten andel av befolkningen er vaksinert om to-tre måneder, fordi vaksinering er så målrettet. 

Er nesten ingen som dør nå av viruset i Norge utenom ekstremt gamle mennesker med tillegs sykdommer.

Heller nesten ingen som legges inn i forhold til antall smittet.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...