Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (6 timer siden):

Relatert til urnene, så var det sannsynlig at flere døde enn det ble rapportert. Det var mye kaos i starten og det var nesten umulig å få en test. Hvis noen døde hjemme uten å få noen test så kan man heller ikke anta at de døde av covid. Jeg tipper derfor at du må femdoble den offisielle dødsraten i Kina om du skal finne ut hvor mange som egentlig døde. Det samme skjedde i utviklingsland over hele verden.

Det er nok riktig. Hvorfor nekter da Kina å oppdatere tallene? Er det systemet som defaulter til dette resultatet? Er Xi maktesløs mot politbyrået og CCP administrasjonen? Jeg håper ikke. Jeg håper at kreftene i Kina som nå våkner får jobbe i fred. Kina må for all del ikke destabiliseres. Det er noe vi i vesten ikke vil se. 'Not for a million bucks."

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Oddvardm said:

Det er nok riktig. Hvorfor nekter da Kina å oppdatere tallene? Er det systemet som defaulter til dette resultatet? Er Xi maktesløs mot politbyrået og CCP administrasjonen? Jeg håper ikke. Jeg håper at kreftene i Kina som nå våkner får jobbe i fred. Kina må for all del ikke destabiliseres. Det er noe vi i vesten ikke vil se. 'Not for a million bucks."

Hvordan skulle de oppdatere tallene? Individene det er snakk om er brent for lenge siden. Andre land som Peru og Sør Afrika har heller ikke oppdatert sine tall, selv om de opplagt hadde mye flere covid-dødsfall enn de rapporterte.

Jeg har ikke sett noen tall for overdødlighet i Wuhan. Det kunne gitt oss en bedre oversikt over hvor mange som egentlig døde. Hvis årsaken til at jeg har ikke sett noen tall for overdødlighet er at Kina har ikke sluppet dem ut, så er det noe som jeg vil kritisere.

Men dette er ikke et problem som startet i 2020, Kina har over lenger tid vært veldig lite åpen om hva som skjer i Kinas økonomi. F.eks. arbeidsledigheten lå på 4.1% i flere år til de endelig byttet det ut mot noe som ikke var opplagt falsk. De er nok redd for at tallene vil bli brukt mot dem, men jeg tror det er en dum strategi fordi det vil føre til at folk mister tilitt til kinesisk statistikk og da kan kritikere misbruke dette til å spre løgner om Kina.

Lenke til kommentar

Moderna opplyser til amerikanske FDA at deres vaksine har ført til hevelser hos enkelte personer som har kosmetiske fyllere i ansiktet, slik som botox osv.

Sitat

The FDA advisory committee reviewing the new Moderna vaccine has noted a specific side effect involving several trial participants who have cosmetic facial fillers.

Local board certified dermatologist Dr. Shirley Chi explains what the FDA committee noted.

"In these cases the patients all had swelling and inflammation in the area that was given the filler. A couple of the patients had cheek filler six months prior to their vaccine and one patient had lip filler done two days after the vaccine. All were treated with steroids and anti-histamines and all of their reactions resolved," she said.

https://abc7.com/health/moderna-vaccine-side-effect-for-those-with-cosmetic-facial-fillers/9012113/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Spania registrerer vaksine-nektere

Spanske myndigheter har planer om å opprette et register over dem som nekter å ta koronavaksinen, sier helseminister Salvador Illia. Vaksinen er frivillig. Men de som takker nei, vil bli oppført i registeret, sier Illia.

Sitat

20.000 innlagt på engelske sykehus

I England er flere koronasyke innlagt på sykehus enn noensinne før. Antall pasienter som behandles for covid-19, var mandag steget til 20.426, ifølge BBC. Det høyeste antall som tidligere er registrert, var rundt 19.000 i april.

Sitat

Tyskerne tror pandemien vil vare To tredeler av tyskerne tror at koronaviruset vil fortsette å påvirke livet deres negativt hele neste år. Bare en firedel tror pandemien vil være over. I Tyskland er over 1,6 millioner smittet og over 30.000 er døde.

https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (26 minutter siden):

Hvordan skulle de oppdatere tallene? Individene det er snakk om er brent for lenge siden. Andre land som Peru og Sør Afrika har heller ikke oppdatert sine tall, selv om de opplagt hadde mye flere covid-dødsfall enn de rapporterte.

Jeg har ikke sett noen tall for overdødlighet i Wuhan. Det kunne gitt oss en bedre oversikt over hvor mange som egentlig døde. Hvis årsaken til at jeg har ikke sett noen tall for overdødlighet er at Kina har ikke sluppet dem ut, så er det noe som jeg vil kritisere.

Men dette er ikke et problem som startet i 2020, Kina har over lenger tid vært veldig lite åpen om hva som skjer i Kinas økonomi. F.eks. arbeidsledigheten lå på 4.1% i flere år til de endelig byttet det ut mot noe som ikke var opplagt falsk. De er nok redd for at tallene vil bli brukt mot dem, men jeg tror det er en dum strategi fordi det vil føre til at folk mister tilitt til kinesisk statistikk og da kan kritikere misbruke dette til å spre løgner om Kina.

Nå er du ikke helt på rett spor. Når folk dør må det utstedes en dødsattest. Denne brukes for å 'fjerne' personen fra alle offentlige registre. Det er rett og slett ikke mulig å dø uten. Man har ikke lov rett og slett 😁. Så kan man gå gjennom disse og oppgi dødstall og overdødlighet etc. Så dum er du IKKE Camelon! Pass deg nå ellers får du Simen på nakken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 timer siden):

Jeg klarer ikke å ta dem seriøst når de skriver så misvisende artikler.

1. Hun er en Youtuber med 5000 subscribers.

2. Hun har havnet i trøbbel lenge før Covid, fordi hun er en anti-Kina aktivist. Det blir ikke nevnt noe sted.

3. Hun drev ikke med direkterapportering fra overfylte krematorier og sykehus. Gå til Youtube kanalen hennes og sjekk selv
https://www.youtube.com/channel/UCsNKkvZGMURFmYkfhYa2HOQ/videos?view=0&sort=da&flow=grid

4. Hennes videoer ble på ingen måte delt bredt på sosiale medier i februar. De fleste av hennes videoer fra februar har rundt 500 views og det er etter at hun fikk navnet sitt i store medier over hele verden. Ingen medier snakket om henne i februar. Bruk datofilteret på Google og sjekk selv.

5. Hun brøt seg inn i karanteneområder, noe som naturligvis er straffbart i Kina.

Kinesere får med seg dette, så når de leser slike misvisende nyheter så mister de tilitten til vestlige medier og vil slutte å tro på dem. Så hva er da målet, gjøre vesten anti-Kina og starte en ny kald krig?

Her er det noen som sluker det kinesiske statlige propaganda apparatet. 

Sitat

Chinese journalist who documented Wuhan coronavirus outbreak jailed for 4 years

Hong Kong(CNN)An independent Chinese journalist who reported from Wuhan at the height of the initial coronavirus outbreak has been jailed for four years by a Shanghai court, her lawyer said Monday.

Zhang Zhan, 37, was found guilty of "picking quarrels and provoking trouble," according to one of her defense lawyers Zhang Keke, who attended her hearing. The offense is commonly used by the Chinese government to target dissidents and human rights activists.

A former lawyer, Zhang traveled some 400 miles from Shanghai to Wuhan in early February to report on the pandemic and subsequent attempts to contain it, just as the authorities began reining in state-run and private Chinese media.

For more than three months, she documented snippets of life under lockdown in Wuhan and the harsh reality faced by its residents, from overflowing hospitals to empty shops. She posted her observations, photos and videos on Wechat, Twitter and YouTube -- the latter two of which are blocked in China.

Her postings came to an abrupt stop in mid-May, and she was later revealed to have been detained by police and brought back to Shanghai. According to Amnesty International, at one point during her detention Zhang went on hunger strike, during which time she was shackled and force fed, treatment the group said amounted to torture.

Her lawyer Zhang Keke, who visited Zhang earlier this month while she was in detention, described on social media that Zhang had a feeding tube attached to her nose and mouth. He said her hands were tied to prevent her from removing the device, and that she suffered from constant headache and pain in her stomach and throat.

CNN did not immediately receive a response from China's Ministry of Foreign Affairs on allegations of Zhang's mistreatment in detention.

Zhang's lawyer said she attended Monday's hearing in a wheelchair, as she had become frail during her time in detention.

In her indictment, prosecutors accused her of "publishing large amounts of fake information" and receiving interviews from overseas media outlets, including Radio Free Asia and the Epoch Times, to "maliciously stir up the Wuhan Covid-19 epidemic situation."

But Zhang's lawyer said the prosecutors did not display any concrete evidence of the "fake information" Zhang was accused of fabricating during the court proceedings. He added that his client, in a gesture of protest, barely spoke during the trial and refused to plead guilty.

Zhang is the first citizen journalist known to have been sentenced for her role in reporting on the coronavirus pandemic. But it is not her first run in with the authorities.

According to her indictment, she was twice detained for 10 days in 2019 for "picking quarrels and provoking trouble," but the document did not specify what had resulted her detention.

In a statement on Twitter Monday, the British Embassy in Beijing said Zhang's case "raises serious concerns about media freedom in China," adding that a British diplomat tried to attend her trial but was not allowed access.

The embassy said that Zhang "is one of at least 47 journalists currently in detention in China. The whereabouts of other citizen journalists -- including Chen Qiushi and Fang Bin -- is unknown." It urged China to "release all those detained for their reporting."

Zhang is one of a number of independent reporters who have been detained or disappeared in China since the beginning of the pandemic, as the authorities clamped down on coverage of the virus and propaganda outlets went into overdrive portraying Beijing's response as effective and timely.

In February, Chen Qiushi, who had live-streamed videos from Wuhan during the city's lockdown and posted reports on social media, disappeared. In September, he was reported to be under "state supervision." Two other independent journalists -- Li Zehua and Fang Bin -- were also detained following their coverage of the Wuhan outbreak.

"Under the guise of fighting the novel coronavirus, authorities in China have escalated suppression online by blocking independent reporting, information sharing, and critical comments on government responses," Chinese Human Rights Defenders, a Hong Kong-based group, said in a report earlier this year.

China is the biggest jailer of journalists in the world, according to Reporters Without Borders (RSF), and tightly controls the press at home while blocking most foreign media outlets via the Great Firewall, its vast online censorship and surveillance apparatus.

In March, China expelled journalists from the New York Times, Washington Post and Wall Street Journal, in an unprecedented move against the foreign press. Beijing said the move -- which came amid a wave of critical reporting about China's initial response to the coronavirus -- was a response for recent restrictions by Washington on how Chinese state media operates in the US.

While sporadic outbreaks have popped up and been swiftly suppressed with lockdowns and quarantines, China has largely controlled the virus, allowing the country to return to relative normality.

Restrictions on the press, however, have not lifted, and Chinese state media has begun aggressively pushing an alternative origin story for the pandemic, with claims the coronavirus may have been circulating outside of the country prior to the initial outbreak in Wuhan.

https://www.cnn.com/2020/12/28/asia/china-journalist-zhang-zhan-intl-hnk/index.html

Kina hater den frie presse. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Oddvardm said:

Nå er du ikke helt på rett spor. Når folk dør må det utstedes en dødsattest. Denne brukes for å 'fjerne' personen fra alle offentlige registre. Det er rett og slett ikke mulig å dø uten. Man har ikke lov rett og slett 😁. Så kan man gå gjennom disse og oppgi dødstall og overdødlighet etc. Så dum er du IKKE Camelon! Pass deg nå ellers får du Simen på nakken.

Jeg skrev jo om overdødlighet i innlegget over. 

Her sier jeg akkuratt det du argumenterer nå, dødsattestene ville gitt oss informasjon om overdødlighet.

Men at noen døde, betyr ikke at de døde av Covid, så de kan naturligvis ikke oppdatere registrerte Covid dødsfall. Andre land som Peru og Sør Afrika har heller ikke oppdatert sine registrerte dødsfall selv om de egentlig har mye flere som døde av Covid.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Kryptodebunker said:

Her er det noen som sluker det kinesiske statlige propaganda apparatet. 

Ingenting av det du skriver har noe som helst med hva jeg skrev.

Å sitere meg bare sånn at du kan kjøre inn en fornærmelse er frekt og det eneste du får til er å få meg til å tro at du er en drittsekk.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Jeg skrev jo om overdødlighet i innlegget over. 

Her sier jeg akkuratt det du argumenterer nå, dødsattestene ville gitt oss informasjon om overdødlighet.

Men at noen døde, betyr ikke at de døde av Covid, så de kan naturligvis ikke oppdatere registrerte Covid dødsfall. Andre land som Peru og Sør Afrika har heller ikke oppdatert sine registrerte dødsfall selv om de egentlig har mye flere som døde av Covid.

Sorry Camelon. Jeg skal lese skikkelig neste gang 😁

• Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Ingenting av det du skriver har noe som helst med hva jeg skrev.

Å sitere meg bare sånn at du kan kjøre inn en fornærmelse er frekt og det eneste du får til er å få meg til å tro at du er en drittsekk.

Hen har ett poeng. Du er litt for glad i ett autoritært styresett til å være nordmann. Du og Kryptodebunker er nok på hver deres ekstreme side av USA/Kina fan skalaen.

Snikpellik skrev (1 time siden):

Tror så massiv underrapportering gjelder en del land, da spesielt India, Brasil, Iran, Tyrkia og til dels USA.

Ja jeg regner med at omtrent all overdødelighet i verden kan tilskrives koronaviruset.

Snikpellik skrev (59 minutter siden):

England:

Dr. Samantha Batt-Rawden leder et nettverk bestående av 46.000 leger. På Twitter rapporterer hun om tingenes tilstand. Det er rekordmange innlagte i Storbritannia nå.

England og resten av Europa blir helt krise i 2021 om det nye viruset får fotfeste. Jeg orker nesten ikke tenke på det. Enten må vi kjøre militær lockdown i hele Europa eller så vil vi 3 doble antall døde av korona i Europa innen mars. Alle ikke livsnødvendige operasjoner vil utsettes og man vil ikke kunne behandle de som kunne overlevd på 60-70+ år. Man må prioritere de unge på 30-50 som vil fylle opp sykehusene på kort tid.

Nordmenn er litt bedre på å følge regler slik at vi slipper det her.

Sitat

Da jeg ble karantenepoliti

Jeg vurderer å sladre på min egen mor for smittevernbrudd.

Nordmenn tyster på naboen.

Jeg snakker regelmessig med franske venner og familiemedlemmer.

Noen følger reglene. Når det passer dem.

For noen uker siden var smittevernregelen i Frankrike at man måtte være isolert hjemme, med frihet til å gå maks én kilometer unna eget hus – én time i døgnet.

Om du ville bevege deg fritt, trengte du en god grunn, som for eksempel en jobb.

En venn av meg er gartner. Han hadde derfor lov til å bevege seg så mye han ville.

Så han kledde opp samboeren som gartner – slik at de kunne snike seg av gårde til huset de pusser opp. Det ligger 30 kilometer fra der de bor.

Slik kunne de omgå enkilometersregelen.

Mange franskmenn forstår ikke intensjonen bak regler.

Alle jeg kjenner som klarer å omgå regler, er ganske stolte av det.

«Se det falske skjemaet jeg har laget!» sa en venninne. Med stolthet i stemmen.

«Nå kan jeg reise til Paris med tog og treffe venner – selv om det er portforbud.»

I Norge er det ikke portforbud.

Det er tillatt å ta seg en togtur. Jeg har kjempelyst å besøke vennene mine andre steder i landet. Men jeg gjør det ikke, selv om det er lov.

Min indre franskmenn fra Marseille er blitt fullstendig temmet.

Norge har gjort meg til en stivbeint regelrytter.

Jeg vil unngå å bli smittet eller smitte mine venner.

Mange franskmenn er så opptatt av å sno seg rundt smittevernreglene at de har glemt at reglene er der for at vi ikke skal dø.

Da jeg spurte venninnen min om hun ikke var redd å bli smittet på et tog med hundrevis av passasjerer, svarte hun:

«Smittet? Men jeg har jo skjemaet, og kan ikke få bot.»

«Har du glemt hvorfor du trenger skjemaet?» parerte jeg.

Da svarte hun:

«Jeg orker ikke mer, det er blitt så strengt her i Frankrike at jeg ikke bryr meg lenger om jeg får korona.»

I Frankrike er det blitt så mange forskjellige regler at folk er forvirret og veldig lei.

15. mars i år var Norge i gang med full nedstengning av samfunnet. Da holdt den franske regjeringen valg – som planlagt.

Tenk på hvor mange flere som ble smittet da millioner inntok valglokalene den søndagen!

Noe annet jeg ikke forstår, er hvorfor Frankrike ikke har påbudt karantene for alle som kommer fra utlandet.

Hvis man har fransk statsborgerskap, trenger man ingen karantene.

Selv om man lander fra et land med veldig høy koronasmitte, som USA.

Min mor ble fortvilet da en venninne tok en tur til New York under USAs høyeste smittetopp i vår.

«Men ble du ikke testet? Er du ikke i karantene?» spurte moren min.

«Nei, jeg er fransk statsborger, så jeg slipper det», svarte venninnen.

Men det franske unntaket gir ingen mening.

Viruset spør deg ikke hvilket statsborgerskap du har for å få lov til å smitte deg.

Det er vanskelig å bruke sunn fornuft når reglene som kommer fra myndigheter ikke gir mening.

Sosial kontroll er Norges beste smittevern.

Jeg tror dere har det i blodet fordi dere engang i tiden var opplært til å frykte Gud.

Og nordmenn er redde for å bli utestengt av samfunnet dersom de ikke gjør det samme som naboen.

Den sosiale kontrollen er mye høyere i Norge enn i noe annet land jeg har bodd i.

Da mine foreldre kom på besøk, følte de seg som i en godteributikk.

På det tidspunktet var det lov med hjemmekarantene også for utlendinger som ikke var bosatt i Norge, så lenge de kunne bo hos familie.

Men karantenereglene gjaldt likevel. Jeg var veldig oppmerksom på at det hvilte et stort ansvar på mine skuldre, som franskmann i Norge.

https://www.nrk.no/ytring/da-jeg-ble-karantenepoliti-1.15295417

Endret av Pc Lynet
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Hen har ett poeng. Du er litt for glad i ett autoritært styresett til å være nordmann. Du og Kryptodebunker er nok på hver deres ekstreme side av USA/Kina fan skalaen.

Her vil jeg påpeke at Kina er et land som befinner seg i en sterk brytnings tid. Det samme gjør USA (og Europa også for all del). Vi gjør klokt i å lytte mer enn å mene for mye. Hvis vi ikke nå holder hodene kalde kan vi gjøre svært gale ting. Camelon har gode poeng. La oss korrelere dem med fakta. "That is all."

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Oddvardm said:

Nå er det vel ikke alle land som har en skikkelig folketelling og registrering av alle borgere som fødes heller?

If you have never had a Social Security number (SSN)—meaning you were never assigned one at any point in your life—you need to apply for an original number. The process is similar to the process for getting a replacement card, but it must be done in person, and the ID requirement is stricter.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jeg tippet tidlig og i lang tid at Russland i likhet med et par andre stornasjoner ikke rapporterte riktige tall. Jeg bare ventet på at denne ville komme.

De som gjør slike feil gjør at andre land ikke kan innføre reiserestriksjoner oa utifra korrekte tall. Det er et problem. Men nå vet vi ikke grunnen til underraporteringen. Hva vi kan konstatere er at det er rettet opp. Vi må nok se at mange land ikke har det samme nivået av åpenhet og rapportering rutinene vi har. Vi skal bare følge godt med tror jeg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Pc Lynet said:

Jeg er sikkert til en viss grad påvirket av Stockholm-syndromet, men jeg tror det er vanlig å forsvare det landet man bor i. Youtuberene i Kina har også begynt å forsvare Kina og det er ikke fordi de er redd for å bli arrestert.

Men det som virkelig beskymrer meg er ikke krikken mot CCP, men at kritikken er ofte falske nyheter, at de som påpeker dette blir angrepet som CCP-sympatitører og at hat mot kinesere har blitt normalisert.

F.eks. jeg så en undersøkelse på et mainstream amerikansk forum, hvor ca 70% sa at kinesiske studenter bør bli kastet ut. Da handler det ikke lenger bare om Kina, men om kinesere. Jeg legger også merke til at ingen sier ifra når kinesere blir utsatt for rasistiske angrep og når kinesere motbeviser noe som fake news så får de "wumao" tilbake. 

Jeg kan garantere at uansett hvor jeg bor så ville jeg sett dette som problematisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Simen1 said:

Dårlig rapportering i jula gjelder stort sett alle land. Så jeg regner med det rauser på med etterregistreringer i uke 1 og deretter normaliserer seg litt i uke 2.

I uke 2 så vil de som har blitt smittet iløpet av julefeiringen bli registrert.

Lurer på hvor stor julebølgen vil bli.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...