Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Splitter said:

https://www.nrk.no/urix/anders-tegnell_-_-var-handtering-har-vaert-relativt-vellykket-1.15302944

Skal tro hva som måtte ha skjedd før han hadde ment at håndteringen var mislykket? :hmm:

Jag förstår inte hur han och rätt många andra mest verkar tro att orsaken till mycket smitte i Sverige berodde på att svenskarna reste så mycket att de fick in mycket smitte tidigt. 

Möjligt att det ligger något i det men Sverige gjorde väldigt mycket mindre än många andra länder i mars. Ungefär samtidigt som Norge stängde ned så kritiserade Tegnell spotify för att de hade hjemmekontor och en skole som ville stänga ned på grund av smitte. Öppna gränser är väl också något man trott på nestan hela tiden. Väldigt mycket tyder på att de faktiskt försökte gå för flokkimunitet i början och därför ville få i gång smitten innen de tog till åtgärder. Norge hade också några uker mer smitte och döda än Sverige om jag husker riktig.

Sverige har under hela pandemien gjort mycket mindre än for eksempel Norge för att snabbt slå ned smitte, för att undvika att den kommer in landet och smittspårning. I våras testade man också väldigt få. 

Förstår verkligen inte hur Tegnell och andra faktiskt verkligen verkar tro att den stora smittspridningen i Sverige beror på att man var uheldig i början når man samtidigt har gjort så lite för att faktiskt försöka minske smitten jämfört med många andra länder. 

Att säga att man ska stanna hjemme når man är sjuk och tvätta händerna kanske inte är den bästa lösningen om man vill begränsa smitten? 

En annan sak är att det säkert stämmer att korona viruset har visat sig mer problematiskt och svårt att förutse än vad många kanske trott men Tegnell är ju en av de som har missbedömt viruset väldigt mycket oftare än många andra. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/23/2020 at 10:07 PM, William_S said:

Her i Oslo har det vært totalforbud mot innendørs arrangementer. Ble åpnet opp  for inntil 20 stk på gudstjenester og lignende nå. Men det er klart det er en liten nøtt sett opp mot grunnlovens paragraf om retten til å utøve religion. 

De viste religion på TV i dag 24. desember på Nrk. Jeg kikket litt med lyden avslått, før vi bare stengte kanalen. Er ikke særlig religiøs av meg.

Lenke til kommentar

Jeg hørte fra noen jeg kjente at de skulle på kirkevandring. De skal dele dem opp i mindre grupper og vandre rundt i kirken.

Det virker ganske uforsvarlig og unødvendig, fordi hvis noen er syk så vil viruset være i luften som neste gruppe kan puste inn.

Jeg vet om et tilfelle hvor noen ble smittet ved å gå inn samme heis som noen brukte for 5 minutter siden, så å holde 2 meter avstand er ingen garanti for å ikke bli smittet, spesielt ikke om man prøver å finne måter å gå rundt reglene.

Hvorfor ikke heller holde en gudstjeneste på kirketrappen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Camlon said:

Jeg hørte fra noen jeg kjente at de skulle på kirkevandring. De skal dele dem opp i mindre grupper og vandre rundt i kirken.

Det virker ganske uforsvarlig og unødvendig, fordi hvis noen er syk så vil viruset være i luften som neste gruppe kan puste inn.

Jeg vet om et tilfelle hvor noen ble smittet ved å gå inn samme heis som noen brukte for 5 minutter siden, så å holde 2 meter avstand er ingen garanti for å ikke bli smittet, spesielt ikke om man prøver å finne måter å gå rundt reglene.

Fordi luftsmitte ikke er godt nok kommunisert. Myndighetene hevder fortsatt at det er dråpesmitte som gjelder 

• Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Camlon said:

Mange av disse type tiltak minner meg litt om middelalderen hvor blodlating var kuren for nesten alt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Camlon said:

Jeg har aldri hørt om forskningsartikler som har antydet at noen kan ha blitt smittet av sars-cov-2 som har blitt hengende i luften i flere minutter. Jeg vet om en artikkel om tilfeller der noen har trykket på samme heisknapp som sannsynlig smittekilde. 

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
8 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Jeg har aldri hørt om forskningsartikler som har antydet at noen kan ha blitt smittet av viruset som har blitt hengende i luften i flere minutter. Jeg vet om en artikkel om tilfeller der noen har trykket på samme heisknapp som sannsynlig smittekilde. 

Hvordan vet du at det var heisknappen og ikke luftbårne viruspartikler?

Det kan virke som om at det er noe i den luftbårne teorien, som ikke har blitt undersøkt grundig nok enda. Allerede når kineserne nettopp hadde fått smitten så hadde de jo gjort "ombord på bussen"-eksperimentet sitt. De fortalte som konklusjon at viruset hang i flere timer i den stille luften i bussen. Også har du de eksperimentene som viser hvor langt dråpesmitte faktisk når i antall meter. Så har du mindre partikler som lettere svever.

Husk at luften vil dra til seg noe av fuktigheten på hver partikkel da, slik at dråpen blir mer lettsvevende. Ihvertfall så tror jeg at det virker sånn. Og jeg sier tror fordi jeg ikke heller kan vise til noe vitenskapelig. Bare bruke hodet og klarer å undre meg over det selv. Det er ikke alltid fagfolk har rett.

Og husk at fagfolk som utsettes for spørsmål, gjerne må svare noe. Så når de ikke har noen konklusjon å svare med, så blir det fort til at også de kan støtte seg til feil måte å tenke om det på. Jeg er for folk som tenker litt mer åpent og kan si rett ut at de lurer på om det er en viss mulighet for ditt og for datt, men at de ikke vil ha det på seg at de har sagt dette. Her burde media ha vært mye flinkere, enn å drive med cherry-picking, slik at folk faktisk turte å si hva de tenker bittelitt oftere enn hva som er ståa nå.

Media kommer ikke til å bli noe bedre rundt hvordan de håndterer artikler etter intervjuer. Det tror jeg nesten man kan sverge på.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Benbjo said:

Fordi luftsmitte ikke er godt nok kommunisert. Myndighetene hevder fortsatt at det er dråpesmitte som gjelder 

Enig. Tidelig i pandemien så fokuserte myndighetene på å vaske hendene, fordi man trodde man ble smittet igjennom dråpesmitte og formitter.

Vi vet bedre nå, og derfor anbefaler de masker og å ha arrangementer utendørs. Hadde det vært dråpesmitte som var årsaken så hadde det hjulpet lite å være utendørs.

6 hours ago, William_S said:

Og det er det også. Hadde luftsmitte vært en vesentlig smittemåte hadde vi hatt et mye større problem 

Nei, egentlig ikke. Selv om både meslinger og covid kan smittes igjennom luften, så betyr ikke det at meslinger trenger samme mengde som covid for å kunne smitte. Hvis man f.eks. trenger 5 ganger så mye covid i luften for å smitte sammenlignet med meslinger, så vil covid ikke smitte i like stor grad.

Og covid er definitivt mer smittsomt enn vanlig influensa som primært smitter igjennom dråper. Det må være noe som fører til at covid er mer smittsomt og smitter i mye større grad innendørs. Årsaken er trolig luftsmitte.

Ta en titt på denne artikkelen.
https://time.com/5883081/covid-19-transmitted-aerosols/

• Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Det var ulike tidspunkter heisen ble brukt. 

Og, hvor langt i mellom er det snakk om da? Er bedre om du har artikkel-lenker elns.

Dersom viruset kan sveve f.eks. 3 timer da, hvordan ser du på situasjonen om du må ta hensyn til "ny informasjon"?

Som ved Camlons lenke, så ser man følgende:

The unwillingness to acknowledge the likelihood that aerosols are a major means of COVID-19 transmission can be traced to the legacy of Dr. Charles Chapin, an American public health researcher. Trying to bury once and for all the theory of miasmas, ghostly clouds of disease, he argued in his seminal 1910 book The Sources and Modes of Infection that aerosol transmission was nearly impossible. “It will be a great relief to most persons to be freed from the specter of infected air, a specter that has pursued the race since the time of Hippocrates,” Chapin wrote. The impact of his book was fortuitous in a way: it came at a time when enough evidence about the transmission of different infectious diseases had accumulated since the discovery of germs by Pasteur in the 1860s, but before we had the technology to measure aerosols. Chapin’s notions became the paradigm of infectious disease transmission, which has dominated until now.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, G said:

Og, hvor langt i mellom er det snakk om da? Er bedre om du har artikkel-lenker elns.

Dersom viruset kan sveve f.eks. 3 timer da, hvordan ser du på situasjonen om du må ta hensyn til "ny informasjon"?

En heisdør er like stor som rommet. Luften i en heis blir byttet ut hver gang heisdøren går opp. 

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/9/20-1798_article

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...