Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Camlon said:

3 Januar: Dr. Li Wenliang, en øyelege i Wuhan, ble innkalt til Wuhan Public Security Bureau hvor han fikk beskjed om å undertegne et offisielt tilståelses- og formaningsbrev som lovet å slutte å spre falske "rykter". Kina varslet USA formelt om utbruddet

Så dette er bra, og du er enig i påstanden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (7 minutter siden):

Så dette er bra, og du er enig i påstanden?


Ja, det er veldig bra, øyeleger bør aldri spre falsk informasjon 😁

En bekjent gikk nylig til øyelegen ved et besøk i Storbritannia, han hevdet han så død og lidelse overalt, og at det måtte være noe galt med synet.

... øyelegen påsto at han hadde "2020-vision" !

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Subara said:

Kina har gode tradisjoner på å holde disiplin og kustus, så det kom godt med nå. Jeg har aldri sett levende flaggermus på markedet i Kina, men jeg har sett skilpadder. Ikke akkurat stedet for dyrevernsaktivister. Og ender oppbevart levende i bur for å kunne slakte selv, oppstått fra tiden før kjøleskapet, slik at bakterier ikke fikk utviklet seg i heten. Det er på mote blant overklassen å spise mye spesiell mat. Og den raske urbaniseringen er nok ikke bra, hvis dette har ført til at flaggermus forviller seg inn på våtmarkedene og blander seg med andre dyr. Det er noen år siden jeg var i Kina sist, så jeg vet ikke hvordan markedene ser ut i dag. Men jeg husker at gatemarkeder ble forbudt, det skulle foregå mer kontrollert i haller. Bøndene etterlot seg for mye rot på fortauene etter å ha pakket vekk grønnsaker etc. for dagen.

Markedene her selger for det meste frukt og grønnsaker og har alle deler av lam, and, svin og kylling. Vi har også fiskemarkeder med et veldig godt utvalg av levende fisk. Markedene jeg har besøkt på landsbygda selger også levende kylling.

Det som plager meg mest her er ikke markedene, men at de har sirkusleker hvor man kan f.eks. vinne en kanin. Burene deres er så små at de kan ikke flytte på seg og jeg vet at de som vinner disse dyrene vil ikke passe på dem.

Uansett, så har de funnet tilfeller fra tidelig desember som har ingen tilknytting til markedet. Viruset kom derfor mest sannsynlig ikke fra et marked. Grunnen til at det så ut som det kom fra markedet var fordi det var et godt sted for viruset å spre seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, G said:

Så dette er bra, og du er enig i påstanden?

Sa aldri at det var bra, men at det var en viktig hendelse som er verdt å nevne i tidslinjen.

Personlig mener jeg at det var en alvorlig feil og det forsto også kinesiske myndigheter etter at det hadde gått noen uker.

Wuhan police apologize for reprimanding doctor who sounded early alarm on COVID-19

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som "bare" 5-10 kilometer langs M20. Problemet er ikke antallet men at det ikke er noen nærliggende utsikter til at det løser seg opp. Straks proppen løsner så tar det en halvtime før alle er i fart.

Samme med den parkeringa. Jeg estimerer 12 rader a 40 stk = ~500 stk. Det tar også bare en halvtimes tid før alt løser seg, straks proppen løsner.

De kan bli stående i mange dager og biler med kjøl/frys kan gå tom for drivstoff og skape problemer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Samme med den parkeringa. Jeg estimerer 12 rader a 40 stk = ~500 stk. Det tar også bare en halvtimes tid før alt løser seg, straks proppen løsner.


De estimerer at det er 2 220 lastebiler på Manston nå, så du må nok ta i litt mer.
Totalt skal det være 3000 lastebiler bare i Kent som står fast.
 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Oki, jeg antar de har bedre kontroll på antallet enn jeg som sitter temmelig fjernt derfra. :p


Det hørtes da veldig mye ut, stusset litt på det, men det er sikkert riktig.

Krysset landegrenser ukentlig før pandemien, å har sett noen køer med lastebiler, det skal ikke så veldig mange til før det blir lange køer, men 3000 høres voldsomt ut, selv om de har fått flesteparten inn på flyplassen nå.

Lenke til kommentar

Sveriges vaksinemorder, Richard Bergström melder om at Sverige trolig vil kunne vaksinere alle som ønsker det innen April.

Jeg personlig er noe skeptisk til den påstanden, og med Sveriges "track record", tror jeg de kommer til å få problemer med å rulle ut vaksinen i stort nok omfang, det ser ikke ut som det er noen større felles plan for hvordan dette skal gjøres akkurat nå.

Jeg håper dog han har rett

Sitat

Alla svenskar som vill ska kunna vaccinera sig till mitten av april, säger vaccinsamordnaren Richard Bergström till SvD.

Han tror att man kommer kunna vaccinera alla på äldreboenden samt vårdpersonal och anhöriga "inom ett par veckor" för att därefter beta av övriga riskgrupper innan det blir tur för resterande delar av befolkningen.

På frågan om vaccinet även kommer fungera på den muterade virusstammen som identifierats i Storbritannien svarar han:

– Ja, med största sannolikhet. Det behövs oändligt mycket förändringar i viruset för att det ska påverka vaccinet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, William_S said:

Så må man også huske på at Kina er et diktatur og kan ta i bruk virkemidler mot smitte vi i vesten nok ikke vil ha. Og kan faktisk totalovervåke hele befolkningen om de må. Kina har jo også disse våtmarkedene rundt om hvor dette viruset antagelig oppstod. Det burde være et krav om å stenge ned disse for godt, å kødde for mye med dyrs levevilkår osv er å be om bråk (nei jeg snakker ikke om å ha kyr altså, for det kineserne driver med er noe helt annet). Hvilke andre land i verden får man kjøpt levende flaggermus liksom på et marked? Ernas håndtering av Kina er en katastrofe - nærmest et knefall for denne staten. 

For øvrig har jeg vært i både Kina og Nord Korea så jeg har ikke så mye i mot å besøke den type land. 

Både i Danmark og Norge med flere naboland så får  man kjøpt minkkåper og sånn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bra. Det britiske forsvaret skal hurtigteste opp mot 6000 lastebilsjåfører per dag. Det er panikkjøp og tomt for en rekke varer allerede flere steder i Storbritannia, spesielt grønnsaker og dasspapir.

Sjekk disse bildene, ref videoene til @0laf som viser køene. En situasjon som faktisk har blitt fryktet i lang tid, men da på grunn av Brexit og ikke pandemien. 

37152510-9078225-image-a-7_1608655476210

37152542-9078225-image-a-11_160865549258

37141746-9078225-An_aerial_shot_of_the_h

37118008-9073729-image-a-23_160858200974

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (20 minutter siden):

Både i Danmark og Norge med flere naboland så får  man kjøpt minkkåper og sånn.

Ja, de ble jo smittet av Covid-19 og måtte slaktes. Tidligere var det mye reveoppdrett. For de som har sett på Atlantic Crossing fra 2. Verdenskrig, går kronprinsesse Märtha rundt med deler av en utstoppet rev over skulderen.

Men kjæledyrene våre har sluppet unna smitten.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...