Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Det eneste kontinentet som ikke har vært rammet av pandemien, Antarktis, har nå fått sine første smittetilfeller.
 

Sitat

The 36 new infections are among people stationed at a Chilean research base and include 26 members of the Chilean army and 10 maintenance workers.

Spanish-language media reported the outbreak at the General Bernardo O’Higgins Riquelme research base on Monday.

In a statement, the Chilean army said: “Thanks to the timely preventive action … it was possible to relieve said personnel, who, after being subjected to a medical control and the administration of a PCR test ... turned out to be positive for Covid-19,” according to Newsweek. It reported that three crew members on a ship providing support to the base have also tested positive

Trying to keep the virus at bay in Antarctica has come at a cost. All major research projects in the Antarctic have been halted. As a result, research by scientists around the world has been interrupted.

While the continent has no permanent residents, it 1,000 researchers and other visitors stayed on the island over winter, according to the Associated Press.

In March, as the world locked down in response to Covid’s rapid spread, the Antarctic programs agreed the pandemic could become a major disaster. With the world’s strongest winds and coldest temperatures, the continent roughly the size of the United States and Mexico is already dangerous for workers at its 40 year-round bases.

According to a document by the Council of Managers of National Antarctic Programs seen by the Associated Press: “A highly infectious novel virus with significant mortality and morbidity in the extreme and austere environment of Antarctica with limited sophistication of medical care and public health responses is high risk with potential catastrophic consequences.”


https://www.theguardian.com/world/2020/dec/22/covid-cases-recorded-in-antarctica-for-first-time

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Pc Lynet said:

De ville blitt tatt PCR test av og da ville man sett at det ikke var influensa.

Interessant det der med disse kloakkprøvene. Men, tipper at 0laf sikter til en norsk legevakt før-covid-tid. Og 0laf har nok helt sikkert rett når han foreslår hva legevaktanbefalingene og prosedyrene ville ha vært. At vi i dag har et aktivt virus som ville ledet til en PCR-test nå i dag er jo noe annet. Om Covid-19, Covid-20 og Covid-21 skulle blåse over, så er det ingen garantier for at PCR-testing vil forbli ved legevaktene heller.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Pc Lynet said:

Det startet i november i Kina. Dekket over som pest. Kina har full skyld for å holde ting skjult og dermed gi verden over en måneds forsinkelse.

Ja enig, men ville Vesten virkelig tatt det inn over seg? La oss se hvordan Vesten opptrådte ift. det kjente Covid-19 sensommeren 2020!

Endret av G
Lenke til kommentar
15 minutes ago, G said:

Ja enig, men ville Vesten virkelig tatt det inn over seg? La oss se hvordan Vesten opptrådte ift. det kjente Covid-19 sensommeren 2020!

Vesten reagerte 2 måneder etter at Kina forsøk på å holde det skjult feilet, så jeg forstår ikke hvordan en raskere handling skulle fått vesten til å reagere tidligere.

De som ble rammet av dette var kinesere, vesten har skyld i sine egne problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kryptodebunker said:

Dine tilfeldige opplevelser er på ingen måte representativt for hele Norges helsevesen. 

haha 🙄 Og mine tilfeldige opplevelser er selvfølgelig ikke representativt for alle opplevelser jeg har hatt i "Norges Helsevesen". Men akkurat når det kommer til infeksjonssykdom som man har få tilfeller av i Norge eller har lite generell kunnskap om i Norge er det mange som har samme opplevelse. Det må som regel være et større utbrudd eller omfang for at det skal oppdages.

1 hour ago, 0laf said:

PCR er ikke et vanlig verktøy man bruker i diagnosen av influensaen, verken i Norge eller andre land.

Har man noen gang testet noen for influensa de siste årene i Norge? Det er vel mer "bli hjemme 1 ukes tid" type sak.Ah så at du skriver om "fyrtårnleger" interessant. Aldri vært borti selv med noen fastleger oppgjennom årene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Har man noen gang testet noen for influensa de siste årene i Norge? Det er vel mer "bli hjemme 1 ukes tid" type sak.Ah så at du skriver om "fyrtårnleger" interessant. Aldri vært borti selv med noen fastleger oppgjennom årene.

Ja, det testes for influensa i Norge men som 0laf sier er det tradisjonelt stikkprøver.

Tall fra 10. desember viser at det ikke var påvist noe frem til da:

Eo2r_nZXYAEjjSY?format=png&name=small

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Pc Lynet said:

Selvfølgelig blir det tatt PCR tester av influensa sykdom. Hvordan skal ellers helsemyndighetene finne ut hvilke varianter som er gjeldene. Dette blir brukt til å produsere neste års vaksine.

Hvor, hvilke institusjoner foretar disse PCR-testene i en før-covid-tid da?

Jeg er for å kunne være til hjelp og forebygge. Så en gang etter svineinfluensaen hadde jeg vært på reise utenlands, og fikk en infeksjon. Så jeg var litt for proaktiv og informerte helsesøster hos min fastlege. Jeg opplevde da at dette var noe de ikke ville gjøre noe med. Og jeg kan jo godt forstå den oppførselen. Det føles nesten litt flaut å fortelle dette. Hvordan kunne jeg våge å etterspør hvordan de fanger opp disse nyankomne sykdommene?

Jeg nevner dette fordi vi kanskje er i en nybrotstid hvor myndighetene kanskje begynner å tenke annerledes.

Og til mitt forsvar så hadde jeg da reist i et land som før hadde opplevd tidlig utbrudd av litt av hvert.

Edit:

Jeg så at du hadde svaret litt lengre ned i innlegget ditt. Beklager. Men, da er min fastlege helt åpenbart ikke noen slik fyrtårnlege.

Med et slik system så må det åpenbart være en god del etterslep på å oppdage spredning av noe nytt. Men, det må en vel regne med at de har kalkulert med at vil skje.

Endret av G
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snikpellik said:

Tall fra 10. desember viser at det ikke var påvist noe frem til da:

Eo2r_nZXYAEjjSY?format=png&name=small

  Reveal hidden contents

 

 

Som er i tråd med det vi har hørt til nå, at det er vesentlig mindre influensa pga. tiltakene. At det var lav forekomst i 2019 stemmer også bra med fravær på jobb.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Som er i tråd med det vi har hørt til nå, at det er vesentlig mindre influensa pga. tiltakene. At det var lav forekomst i 2019 stemmer også bra med fravær på jobb.

Stemmer. Tror det var to eller tre tilfeller med influensa i uke 44 hvis jeg husker riktig, utenom det er ingen influensa fanget opp i år. Som er en veldig god ting. Dersom influensaen hadde spredt seg på samme måte som i et normalår ville det gjort koronasituasjonen vanskeligere å håndtere.

Fikk ta influensavaksine forrige uke på jobben. Føltes ganske poengløst, men jeg takket nå ja til tilbudet likevel. Første gang jeg tok den er altså i et år hvor det er svært lite eller ~ingen influensa!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Stemmer. Tror det var to eller tre tilfeller med influensa i uke 44 hvis jeg husker riktig, utenom det er ingen influensa fanget opp i år. Som er en veldig god ting. Dersom influensaen hadde spredt seg på samme måte som i et normalår ville det gjort koronasituasjonen vanskeligere å håndtere.

Fikk ta influensavaksine forrige uke på jobben. Føltes ganske poengløst, men jeg takket nå ja til tilbudet likevel. Første gang jeg tok den er altså i et år hvor det er svært lite eller ~ingen influensa!

Men jeg undres likevel over en ting med dette for 2020.

I år har jeg inntrykk av at man hovedsaklig testes for SARS-CoV-2 ved luftveisinfeksjon, feber/leddverk og ikke influensa? Er det i det hele tatt sendt inn noe særlig antall prøver for å sjekke for influensa i år som tidligere år? Gjengse inntrykk er at man får beskjed om å holde seg hjemme om man har influensasymptomer evt. møte opp til SARS-CoV-2 test, ikke komme til legen.

Med tanke på hvor mange som har blitt testet negativt for SARS-CoV-2 på bakgrunn av sykdomsymptomer er det forunderlig om ingen av disse har hatt influensa? 

På min arbeidsplass har alle på min avdeling vært vekselsvis syke med noe som ligner på influensa med 7-10 dager fravære og alle testet negativt på SARS-CoV-2. De var også alle såpass utslått (menn) at det ikke var noen type forkjølelse. 

Har fyrtårnlegene tatt influensatester i år?

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

... tipper at 0laf sikter til en norsk legevakt før-covid-tid. Og 0laf har nok helt sikkert rett når han foreslår hva legevaktanbefalingene og prosedyrene ville ha vært. 


Javisst, det var jo snakk om dersom dette viruset startet i et annet land enn Kina, som USA, Norge eller lignende.

Her i Norge ville det trolig tatt tid før det ble oppdaget, ettersom viruset først var "influensasymptomer".

Ved influensa ble man sjeldent testet med PCR i Norge før pandemien.
Utover disse rundt 70 fyrtårnlegene som tar stikkprøver som inngår i vurderingen av hvilke virus det skal vaksineres mot, så diagnostiseres influensa vanligvis kun gjennom symptomer.

Hadde man hatt en håndfull mennesker som kom på legevakten med hoste, feber og det som er ganske vanlige influensasymptomer, så skulle det nok en del til før legene ville vurdert at det kanskje var et nytt og ukjent virus, jeg tror nesten alle leger i vestlige land først ville landet på influensavirus som årsaken.

I Kina er man hele tiden langt mer åpen for den risikoen, og i Wuhan oppdaget man viruset ganske raskt, ved at legene allerede etter noen få sykdomstilfeller på sykehus mistenkte at det kunne være noe annet enn influensa.

Igjen, det er kritikkverdig at Kina ikke umiddelbart kontaktet WHO når disse mistankene oppsto, og at WHO i stedet måtte kontakte Kina når de fikk nyss om dette, men jeg tror neppe noe annet land ville hatt slike mistanker tidligere enn kineserne, heller tvert i mot, de fleste andre steder ville de nok bare antatt at det var influensa, inntil folk begynte å stryke med.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Men jeg undres likevel over en ting med dette for 2020.

I år har jeg inntrykk av at man hovedsaklig testes for SARS-CoV-2 ved luftveisinfeksjon, feber/leddverk og ikke influensa? Er det i det hele tatt sendt inn noe særlig antall prøver for å sjekke for influensa i år som tidligere år? 

Du kan lese FHIs nyeste ukesrapport for influensa her: 
https://www.fhi.no/contentassets/4c22fbc3cef349c99975df8d45c074f9/vedlegg/2020-49-influensaovervaking-2020-2021-uke-49.pdf

Utdrag:

Sitat

Det er fremdeles uvisst om det har forekommet innenlands smitte med influensa denne sesongen. Ingen influensapåvisninger er meldt i uke 48 og 49. De to første sikre påvisningene ser ut til å ha kommet i uke 44, 1 influensavirus A(H3) på Vestlandet og 1 influensavirus B/Victoria i Oslo, begge med sannsynlig smitte i utlandet.

I uke 45 ble det påvist 1 influensavirus B/Victoria i Oslo, også dette et importtilfelle. Også i store deler av verden for øvrig har det vært lav forekomst av influensa, og det råder større usikkerhet enn vanlig omkring hva man kan vente seg kommende vinter på den nordlige halvkule.

Rapporten sier at det ble analysert 3036 influensaprøver i uke 49 og 4 fyrtårnprøver med 0 påvist influensa. Sammenligner man samme uke i 2019 ble det gjort 5352 analyser med 242 (4.5%) positive for influensa. 

Ser man tilbake på de tidligere ukene i høst er det som regel blitt gjort mellom 2500 og 3500 analyser av influensaprøver ukentlig.

Så det gjøres litt færre analyser enn i fjor, men fortsatt mange mange tusen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flotters, takker :)

Det stemmer forøvrig med ukestallet i rapporten ift. når flere var syke med slike symptomer hos oss.

Quote

i uke 48 og 49. De to første sikre påvisningene ser ut til å ha kommet i uke 44, 1 influensavirus A(H3) på Vestlandet og 1 influensavirus B/Victoria i Oslo, begge med sannsynlig smitte i utlandet. I uke 45 ble det påvist 1 influensavirus B/Victoria i Oslo,

Quote

Fyrtårnovervåkingen er sterkt rammet av ny testpraksis i forbindelse med covid-19 pandemien. Kun fire fyrtårnprøver fra uke 49 er analysert, de er SARS-CoV-2 og influensavirus negativ. I en fyrtårnprøve fra uke 45 er det påvist rhinovirus, og i to prøver fra uke 45 og uke 47 er det påvist SARS-CoV-2. I alt er det i løpet av sesongen testet 20 fyrtårnprøver.

Quote

For uke 49 ble det mottatt rapporter fra alle mikrobiologiske sykehuslaboratorier som deltar i overvåkingen*. Disse testet totalt 1343 prøver for influensa forrige uke, hvorav 782 fra pasienter innlagt på sykehus. Det ble ikke påvist influensavirus hos disse. Så langt denne sesongen er det totalt påvist tre influensavirus blant innlagte i dette overvåkingssystemet, noe som er svært lavt

Det stemmer muligens også greit med at mange unngår å oppsøke sykehus i år og dermed ikke er med i screening.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

BioNTech har holdt en lukket virtuell pressekonferanse i dag for journalister.

En av selskapets grunnlegere, Uğur Şahin, meddelte der at de under utvikling av vaksinen har jobbet med flere titalls mutasjoner, og at de også har data på den nye mutasjonen fra UK.

De tror ikke det vil være noe problem med denne, men vil vite mer sikkert om to uker, etter at de får testet en del mer.

BioNTech antar at de kan endre vaksinen til å også gjelde den nye mutasjonen dersom det skulle være nødvendig, og at det trolig vil ta rundt seks uker. Det ville dog tatt noe lengre tid å få en slik ny vaksine ut, ettersom den må testes på nytt etter gjeldende regelverk, for å se at den er like effektiv og trygg som den opprinnelig.

Sitat

Uğur Şahin told a press conference that his team had been working on trying to find out whether the company’s vaccine works on the UK variant, to establish whether it was even necessary to adapt the vaccine. Results would be known within two weeks, he said.”

“We know the mutation”, he said, adding that having worked on around 20 different mutations, he was “confident” that the current vaccine would work on the UK variant. “We believe there is no reason to be concerned or worried,” he said.

Sahin said whilst it was technically possible to come up with a new vaccine batch within six weeks, it was highly unlikely that it would be administered immediately “because we would not have efficacy data”.

He said it was “more of a complex question” than creating a new vaccine and administering it immediately.
It would have to undergo tests first, he stressed.
 

- "Scientifically, it is highly likely that the immune response by this vaccine also can deal with the new virus variant.

In principle the beauty of the messenger technology is that we can directly start to engineer a vaccine which completely mimics this new mutation - we could be able to provide a new vaccine technically within six weeks" 

Sahin said the variant detected in Britain has nine mutations, rather than just one as is usually common.

Nevertheless, he voiced confidence that the vaccine developed with Pfizer would be efficient because it “contains more than 1,000 amino acids, and only nine of them have changed, so that means 99 percent of the protein is still the same”.

He said tests are being run on the variant, with results expected in two weeks. He added:

We have scientific confidence that the vaccine might protect but we will only know it if the experiment is done... we will publish the data as soon as possible.

BioNTech’s Chief Business and Commercial Officer Sean Marrett said that he did not anticipate problems in getting supplies of the vaccine to the UK, addressing the current chaos at the borders. He said: “I don’t anticipate problems. There are not just routes through the Channel Tunnel.”

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (50 minutter siden):
Spoiler

Ja, det testes for influensa i Norge men som 0laf sier er det tradisjonelt stikkprøver.

Tall fra 10. desember viser at det ikke var påvist noe frem til da:Eo2r_nZXYAEjjSY?format=png&name=small

Det viser at det er stor forskjell på smittsomheten til de to sykdommene. R<1 vs R>1 med de tiltakene vi har. Merk at begge de to påviste influensa-tilfellene er antatt importsmitte og at begge tilfellene døde raskt ut.

Sånn jeg analyserer smittespredningen av covid19 i Norge så virker det som R<1 på generell basis og at de utbruddene vi har hatt er stort sett lokale utbrudd av ymse grunner, der "gnisten" hele tiden har vært importsmitte. Dvs. får vi bedre kontroll på importsmitten så vil vi få færre lokale utbrudd å hanskes med. Importsmitte virker som det svakeste punktet i norges coronaforsvar hittil. Heldigvis er det nettopp der det har vært satt inn tiltak i det siste. Innreisekarantene + flyforbud fra UK. Jeg er altså ganske fornøyd med håndteringen i det siste.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Det viser at det er stor forskjell på smittsomheten til de to sykdommene. R<1 vs R>1 med de tiltakene vi har. Merk at begge de to påviste influensa-tilfellene er antatt importsmitte og at begge tilfellene døde raskt ut.

Sånn jeg analyserer smittespredningen av covid19 i Norge så virker det som R<1 på generell basis og at de utbruddene vi har hatt er stort sett lokale utbrudd av ymse grunner, der "gnisten" hele tiden har vært importsmitte. Dvs. får vi bedre kontroll på importsmitten så vil vi få færre lokale utbrudd å hanskes med. Importsmitte virker som det svakeste punktet i norges coronaforsvar hittil. Heldigvis er det nettopp der det har vært satt inn tiltak i det siste. Innreisekarantene + flyforbud fra UK. Jeg er altså ganske fornøyd med håndteringen i det siste.

Endelig får man si, men jeg er ikke fornøyd med hvor lang tid det har tatt og ikke optimistisk til om vi har stoppet det i tide ved å nøle så lenge som vi gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote

A medical professional with the Maccabi Health Fund received five to six doses of the coronavirus vaccine in one inoculation in Tel Aviv on Monday, the Health Maintenance Organization announced on Tuesday.

 
He was hospitalized for monitoring and after it was confirmed that he was unharmed, he was released on Monday morning to his home. The medical professional is feeling well and even wants to return to work, according to Maccabi. The HMO stressed that this was an isolated incident.

https://www.jpost.com/israel-news/medical-professional-received-5-6-doses-of-covid-vaccine-in-one-shot-652871

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...