Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Meanwhile .... in Swedistan

Sitat

Virusmutation som upptäckts i Storbritannien är 70 procent mer smittsam än den variant som är vanligast i Sverige.

Trots det landar i dag sju plan från London i Sverige utan besked från myndigheterna om hur det ska hanteras med eventuell karantän, testning eller självisolering.

– I det här läget följer vi ansvariga myndigheters rekommendationer, säger Ellen Laurin, presskommunikatör på Swedavia.

Den nya virusmutationen som upptäckts i Storbritannien tros vara upp till 70 procent mer smittsam än tidigare varianter av coronaviruset.
Det här har fått ett stort antal länder, bland annat Frankrike, Kanada, Indien, Norge, Finland och Danmark, att snabbt fatta beslut om att stoppa flygtrafiken från landet.

I Sverige väntas regeringen fatta beslut om ett inreseförbud från Storbritannien under måndagen, meddelade inrikesminister Mikael Damberg (S) i går.

Men exakt när beslutet fattas och hur omfattande det kommer att vara är oklart. Enligt Dambergs pressekreterare Sofie Rudh kommer det att komma något besked senare under dagen.
...
På Swedavia inväntar man myndigheternas rekommendationer och tar inga särskilda säkerhetsåtgärder med anledning av den nya virusmutationen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gW35XL/sju-plan-fran-storbritannien-landar-vidtar-inga-atgarder

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-12-21-strandet-i-storbritannien-og-hjemloes-fra-i-morgen-hvor-skal-jeg-holde-jul

Flere danskere er fra den ene dag til den anden strandet i Storbritannien op til jul, efter at Danmark i nat lukkede for flyvninger fra Storbritannien.

En af dem er 53- årige Annilil Petersen, der arbejder med kundeanalyser.

Efter planen skulle hun forlade London og flyve hjem til Danmark i morgen tirsdag og flytte hjem efter at have boet og arbejdet i den britiske hovedstad i to år. Men det danske flyforbud har for alvor spændt ben for den plan.

Lejligheden er allerede opsagt, og fra i morgen har Annilil Petersen derfor ikke noget tag over hovedet.

- Jeg er så stresset og surfer desperat på nettet efter et sted at bo, siger hun til TV 2, mens stemmen knækker over.

Restriktionerne i London betyder, at det er forbudt at overnatte i et andet hjem end sit eget, og kun personer, der varetager kritiske funktioner - eller af en anden årsag kan undtages fra reglerne - kan leje hotelværelser.

Det er slike saker som gjør meg nervøs over å reise hjem i julen, ikke viruset i seg selv. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, 0laf said:

Så vidt jeg har forstått det, så er problemet med å vaksinere barn hovedsakelig at ingen av vaksinene er testet eller godkjent for barn enda.

Vanligvis så utfører man vel studier på voksne friske mennesker først.
Deretter på voksne mennesker med sykdommer og slikt, deretter på eldre, og så kanskje barn til slutt, særlig for et virus som ikke rammer barn særlig hardt.

Nå har dette gått i rekordfart, man har hatt noen studier med rundt 40k deltakere, hvor alle er voksne.
De har dog valgt ut forskjellige etnisiteter og sykdomsbilder osv. for å forsøke å dekke over så mye som mulig i disse studiene, men barn er altså en av gruppene man har valgt å ikke teste dette på, før man vet det er trygt for voksne først.

Inntil det er gjort studier på barn, og også på visse andre grupper, som gravide kvinner osv. så kan man ikke gi disse vaksine.

Pfizer og Moderna har slike studier på gang, så det kommer. Når studiene er ferdige, så kan barna også vaksineres.

Her har de vel valgt ut noen eldre i studiegruppen for vaksinen også vel?

Ellers så er børsen blodrød mange steder i dag. Hva har skjedd, er en president død eller noe? Har ikke fulgt med på nyheter (unnskyld)..

Lenke til kommentar
3 hours ago, Camlon said:

Hvorfor bryr du deg egentlig?

Journalister blir arrestert over hele verden og når jeg søker på resultater for ""zhang zhan" journalist" mellom 1 januar og 1 april så finner jeg null relevante resultater. Om hun bodde i hvilken som helst annet diktatur så hadde vi beskrevet henne som en regime-kritisk Youtuber og ingen i Norge ville brydd seg.

Jeg sier ikke at det er riktig å arrestere henne, men hvis man skal bruke denne historien til noe annet enn å skape mer Kina-hat, så må man holde andre land til samme standard man holder Kina. Hvis man ikke gjør det, så vil kinesere se på det som et forsøk på å holde Kina nede.

Kina-hat er et seriøst problem fordi mange klarer ikke å skille mellom Kina og Kinesere. F.eks. de som liker å kalle covid for "China virus" sier ofte "Chinese virus" eller "Kung flu". Og de som allerede hatet kinesere, kan ende opp med å bli neo-nazister hvis leser for mye anti-Kina propaganda. Jeg debaterte med 2 stykker som seriøst mente at det var helt greit å plassere Kinesere i konsentrasjonsleire, fordi de mente at de fortjente det. Jeg kan se fra posthistorikken deres at de var ikke like ekstreme før, men har blitt radikalisert det siste året. Slike kommentarer blir brukt som eksempel av Kinesere at vesten hater dem og vil derfor føre til mer nasjonalisme og mer støtte for regimet. 

Jeg er ganske sikker på at kinesere er flotte mennesker. Og hvis de mot formodning ikke skulle være det, så oppfører de seg ihvertfall eksemplarisk og med verdighet, elns. Det er dårlige mennesker i en hver populasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Tomahawk said:

I tillegg blir barn nesten ikke syke av Covid-19. De fleste får ingen symptomer, noen får en mild luftveisinfeksjon som er mildere enn forkjølelse. Det betyr at selv en svært sjelden skadevirkning av vaksinen vil være nok til at vaksinen er farligere for barn enn det å bli smittet. Vil tro at en nytte/risiko-avveining har spilt inn på beslutningen om ikke å vaksinere barn. 

Dersom man kunne ha vaksinert dem, så de heller fikk en mild hudinfeksjon når de bli Covid-bærere :grin2: Da hadde det ihvertfall vært synlig.

Lenke til kommentar

Har venner i UK, det som skjer nå er ganske kjipt. Krysser fingrene for at vareflyten over kanalen kommer i gang igjen hvertfall, ellers blir det glissent i butikkhyllene etterhvert. 

Men de bildene fra togstasjoner og sånn da... føles som å se en dårlig katastrofefilm.

Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Jeg er enig i at man må skille mellom folk og regime (spesielt i diktatur). Men hvis staten Kina ønsker et bedre omdømme så står det vel i deres makt å gi kritikerne litt mindre ammunisjon?

At Nordmenn er mer opptatt av en stor stat med ambisjoner (på den andre siden av jorda) enn en mindre stat med mindre ambisjoner (på den andre siden av jorda) er vel ikke så rart. På samme måte holder de fleste av oss USA til en langt høyere standard enn Kina (til noens frustrasjon) fordi de er en viktig alliert, handelspartner og demokrati.

-k

Så spørs det om USA forblir et demokrati da. Trump-en er ikke ut av det Hvite hus enda. Og det har allerede vært en heftig debatt internt hvor statskupp nesten har vært diskutert. 

On Friday, December 18, the secretary of the Army and the Army chief of staff formally disavowed any intention of participating in a military coup: “There is no role for the U.S. military in determining the outcome of an American election.”

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/12/trumps-attempted-coup-dangerous/617447/

Nå tilbake til Covid-strategier. Obs ikke forveksle med første video i artikkel. Er den i Twitter-kontoen..:

Wut.. :laugh:

Trump Shares Video Suggesting COVID Pandemic Created to Make Him Look Bad, Lose Election

https://www.newsweek.com/trump-shares-video-suggesting-covid-pandemic-created-make-him-look-bad-lose-election-1556243

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 timer siden):

Regimet i Kina består av gamle menn som vokste opp under kommunisttiden. De forstår naturligvis ikke vesten eller verdien av å ha et godt PR.

De som blir overbevist av anti-Kina propaganda er folk i vesten, og en minoritet av dem ender opp som rasister som ødelegger for asiatere. Så hva er egentlig målet?

Vel, slik jeg ser det bruker Kina mange verktøyer for å bedre sin egen geopolitiske situasjon. De bruker virkemidler som er legale som vi har brukt i Norge selv (Statoil er et glimrende eksempel) hvor vi tok kontroll med egne resurser. Det gjorde Japan, Korea, Vietnam og mange andre land. Men hva som avdekkes er hvordan CCP utøver kontroll med økonomien. De beskylder fremgangsrike forretnings folk for å være korrupte og bruker et rettsvesen som verktøy for å få dem fjernet. De har sære lover som gir utstrakte fullmakter til staten til å fengsle og forvare folk (les Patriot act i USA) og knebler all oposisjon. Jeg vet at det er et arbeidsomt, vennlig og rettskaffent folkeferd og tror at endringer vil komme. Kineserne selv vil tilslutt ta styringen med staten. Om det fortsatt blir CCP eller et annet regime så vet vi bare ved å se på Hong Kong og Taiwan at kinesere er som folk flest.

Endret av Oddvardm
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sverige holder pressekonferanse nå kl. 16:30.

Landets innenriksminister, utenriksminister samt FHM skal delta.

Det forventes at grensen mot Danmark stenges, samt at man får orden på flytrafikken fra UK, selv om det trolig er noe for sent nå som en rekke fly allerede har landet uten tiltak.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sverige stenger grensen mot Danmark og innfører innreiseforbud fra UK.

Sitat

INRESEFÖRBUD FRÅN DANMARK OCH STORBRITANNIEN – DETTA GÄLLER:

• Inreseförbudet från Danmark och Storbritannien träder i kraft vid midnatt, natten till tisdag.
  • Alla passagerarplan från Storbritannien stoppas i 48 timmar, fram till klockan 16 på onsdag.
  • Svenska medborgare är undantagna inreseförbudet från Storbritannien. UD avråder också från alla icke-nödvändiga resor till Storbritannien.
  • Alla som rest från Storbritannien någon gång från den 12 december uppmanas testa sig så fort som möjligt. Alla som ankommer från Storbritannien bör också hemisoleras i sju dagar, och dessutom bör man testa sig igen, dag fem.
  • Svenska medborgare är undantagna inreseförbudet från Danmark. Personer som bor eller arbetar i Sverige, samt personer som sysslar med godstransport är också undantagna inreseförbudet från Danmark.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Oddvardm said:

Vel, slik jeg ser det bruker Kina mange verktøyer for å bedre sin egen geopolitiske situasjon. De bruker virkemidler som er legale som vi har brukt i Norge selv (Statoil er et glimrende eksempel) hvor vi tok kontroll med egne resurser. Det gjorde Japan, Korea, Vietnam og mange andre land. Men hva som avdekkes er hvordan CCP utøver kontroll med økonomien. De beskylder fremgangsrike forretnings folk for å være korrupte og bruker et rettsvesen som verktøy for å få dem fjernet. De har sære lover som gir utstrakte fullmakter til staten til å fengsle og forvare folk (les Patriot act i USA) og knebler all oposisjon. Jeg vet at det er et arbeidsomt, vennlig og rettskaffent folkeferd og tror at endringer vil komme. Kineserne selv vil tilslutt ta styringen med staten. Om det fortsatt blir CCP eller et annet regime så vet vi bare ved å se på Hong Kong og Taiwan at kinesere er som folk flest.

Enig. Håper at en gang i fremtiden så vil Kina ligne mer på Taiwan. 

Kina prøver å styrke sin geopolitiske situasjon, men deres verktøysett er etter min mening svært utdatert. Kina fokuserer alt for mye på hard makt som militæret og økonomi og altfor lite på myk makt som sosiale medier og diplomati.

Når jeg prater med folk i den eldre generasjonen så ser jeg samme tendens. De ser overhodet ikke poenget med å få positiv omtale i vestlige medier, det viktigste for dem, er at vesten ikke ser Kina som et svakt land de kan utnytte. Denne tankegangen kommer fra når Kina var et svakt land og vestlige land kunne tvinge Kina til å gi bort land og kjøpe opium.

Den yngre generasjonen har vokst opp med sosiale medier og har studert i utlandet, så de forstår vesten mye bedre.

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg har foreløpig ikke vært særlig redd for den nye virusvarianten, da mye er usikker enda, men nå ble jeg livredd etter å ha lest dette

Sitat

Statsepidemiolog Anders Tegnell är skeptisk till hur snabbt den nya mutationen faktiskt sprids.

Samtidigt menar han att det svårt att säga hur smittan skulle slå mot Sverige.

– Det är aldrig bara ett virus som bestämmer hur många som blir sjuka.

Alt denne mannen har uttalt seg om, har vært feil. Aldri i verdenshistorien har vel noen tatt så mye feil ... det er helt i særklasse.

Når Gjøken er skeptisk til at det sprer seg mye, så vil det trolig spre seg enormt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
0laf skrev (16 minutter siden):

Jeg har foreløpig ikke vært særlig redd for den nye virusvarianten, da mye er usikker enda, men nå ble jeg livredd etter å ha lest dette

Alt denne mannen har uttalt seg om, har vært feil. Aldri i verdenshistorien har vel noen tatt så mye feil ... det er helt i særklasse.

Når Gjøken er skeptisk til at det sprer seg mye, så vil det trolig spre seg enormt. 

Implikasjonene her minner meg litt om Armed and Dangerous, hvor enkelte hadde litt tungt for det.
"The bullets come out going very very fast"

... mmnjaei, lite skeptisk. Hur snabbt kan det vara. 
- Jag kommer antagligen ha tid att peka i en annan riktning innan den kommer... :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, 0laf said:

Sverige stenger grensen mot Danmark og innfører innreiseforbud fra UK.

Så da kommer det til å bli skjerpet kontroll også ved Øresundbroen? Montro hvor mange dansker ellers svensker som har hastet inn i Sverige i fra København og Danmark de siste timene?

https://www.oresundsbron.com/en/customerservice/faq/item/are-there-queues-on-oresund-bridge

Finnes ikke noe tidsarkiv for det webkameraet eller?

1244699567_resundbroen_21des2020.thumb.jpg.59bf95826ce02d84b957585f96b764b9.jpg

https://www.oresundsbron.com/en/webcam

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...