Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Pc Lynet said:

– Et virus som har gått gjennom så mange endringer før det ble oppdaget, er til nå enestående i denne pandemien,

https://www.nrk.no/urix/frykter-at-det-nye-viruset-vil-bli-det-dominerende-i-europa-1.15298125

Her kan man jo like gjerne dra en reell konspirasjonsteori om at Iran står bak. At de har holdt en gruppe syke folk og fulgt med for så å plante dette i Storbritannia som terror? Poenget mitt er at dette er fryktelig lett å få plantet uten at så lett blir oppdaget. Spesiellt når nasjoner kan være litt sløve på å gensekvensere virusstammene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (3 timer siden):

Ah, så da dropper man å vaksinere barna da? :roll: Det er det som er strategien? For barn kan ikke dø av dette, for dette er bare nok en "influensa"?

Det er ingenting som indikerer noe av dette. At noen "droppes", at det er strategien, eller at de mener dette.
Det er begrenset tilgang og vurderinger vedr. prioriterte grupper (de mest sårbare / de med større behov) som avgjør strategien så lenge det ikke er nok til alle. Det er en funksjon av tid og vei oppi dette. Etterhvert vil det bli nok til alle. 

Så er det nok også etterhvert noen prinsipper vedr. flokkimmunitet gjennom vaksinasjon som gjør seg gjeldende når man kommer høyt nok i andel vaksinerte, som gjør at vaksinasjon av 100% av innbyggerne ikke nødvendigvis er påkrevd. Pandemien kommer sannsynligvis under kontroll før man når 100% fordi smittekjeder ikke kan opprettes når viruset ikke lenger har noen rute fra smittsom til smittbar person.
comment_1606054063ynNbEiuqViz97nsVXITmGz

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, xRun said:

Så er det nok også etterhvert noen prinsipper vedr. flokkimmunitet gjennom vaksinasjon som gjør seg gjeldende når man kommer høyt nok i andel vaksinerte, som gjør at vaksinasjon av 100% av innbyggerne ikke nødvendigvis er påkrevd. Pandemien kommer sannsynligvis under kontroll før man når 100% fordi smittekjeder ikke kan opprettes når viruset ikke lenger har noen rute fra smittsom til smittbar person.

Risikoen er at hvis man vaksinerer masse folk, men lar det spre seg blant den ynge befolkningen, så vil viruset ha mange muligheter og et sterkt incentiv til å mutere spike proteinet. Jeg mistenker at grunnen til at en slik mutasjon ikke har skjedd, er fordi en slik mutasjon vil gjøre den mindre effektiv til å smitte mennesker.

Vi kan derfor få en vanlig sommer med lave smittetall, men så sprer det seg igjen med en mutasjon som gjør vaksinen ineffektiv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått det, så er problemet med å vaksinere barn hovedsakelig at ingen av vaksinene er testet eller godkjent for barn enda.

Vanligvis så utfører man vel studier på voksne friske mennesker først.
Deretter på voksne mennesker med sykdommer og slikt, deretter på eldre, og så kanskje barn til slutt, særlig for et virus som ikke rammer barn særlig hardt.

Nå har dette gått i rekordfart, man har hatt noen studier med rundt 40k deltakere, hvor alle er voksne.
De har dog valgt ut forskjellige etnisiteter og sykdomsbilder osv. for å forsøke å dekke over så mye som mulig i disse studiene, men barn er altså en av gruppene man har valgt å ikke teste dette på, før man vet det er trygt for voksne først.

Inntil det er gjort studier på barn, og også på visse andre grupper, som gravide kvinner osv. så kan man ikke gi disse vaksine.

Pfizer og Moderna har slike studier på gang, så det kommer. Når studiene er ferdige, så kan barna også vaksineres.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/18/2020 at 7:35 PM, Pc Lynet said:

Hvorfor bryr du deg egentlig?

Journalister blir arrestert over hele verden og når jeg søker på resultater for ""zhang zhan" journalist" mellom 1 januar og 1 april så finner jeg null relevante resultater. Om hun bodde i hvilken som helst annet diktatur så hadde vi beskrevet henne som en regime-kritisk Youtuber og ingen i Norge ville brydd seg.

Jeg sier ikke at det er riktig å arrestere henne, men hvis man skal bruke denne historien til noe annet enn å skape mer Kina-hat, så må man holde andre land til samme standard man holder Kina. Hvis man ikke gjør det, så vil kinesere se på det som et forsøk på å holde Kina nede.

Kina-hat er et seriøst problem fordi mange klarer ikke å skille mellom Kina og Kinesere. F.eks. de som liker å kalle covid for "China virus" sier ofte "Chinese virus" eller "Kung flu". Og de som allerede hatet kinesere, kan ende opp med å bli neo-nazister hvis leser for mye anti-Kina propaganda. Jeg debaterte med 2 stykker som seriøst mente at det var helt greit å plassere Kinesere i konsentrasjonsleire, fordi de mente at de fortjente det. Jeg kan se fra posthistorikken deres at de var ikke like ekstreme før, men har blitt radikalisert det siste året. Slike kommentarer blir brukt som eksempel av Kinesere at vesten hater dem og vil derfor føre til mer nasjonalisme og mer støtte for regimet. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Så vidt jeg har forstått det, så er problemet med å vaksinere barn hovedsakelig at ingen av vaksinene er testet eller godkjent for barn enda.

Vanligvis så utfører man vel studier på voksne friske mennesker først.
Deretter på voksne mennesker med sykdommer og slikt, deretter på eldre, og så kanskje barn til slutt, særlig for et virus som ikke rammer barn særlig hardt.

Nå har dette gått i rekordfart, man har hatt noen studier med rundt 40k deltakere, hvor alle er voksne.
De har dog valgt ut forskjellige etnisiteter og sykdomsbilder osv. for å forsøke å dekke over så mye som mulig i disse studiene, men barn er altså en av gruppene man har valgt å ikke teste dette på, før man vet det er trygt for voksne først.

Inntil det er gjort studier på barn, og også på visse andre grupper, som gravide kvinner osv. så kan man ikke gi disse vaksine.

Pfizer og Moderna har slike studier på gang, så det kommer. Når studiene er ferdige, så kan barna også vaksineres.

Det er akkurat dette, den er ikke godkjent på bruk av barn ennå ikke pga man har motvilje mot å vaksinere barn. Pandermix vaksina fra 2009 rammet jo stort sett barn mtp narkolepsi. Men de testes vel på barn nå tror jeg. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

I tillegg blir barn nesten ikke syke av Covid-19. De fleste får ingen symptomer, noen får en mild luftveisinfeksjon som er mildere enn forkjølelse. Det betyr at selv en svært sjelden skadevirkning av vaksinen vil være nok til at vaksinen er farligere for barn enn det å bli smittet. Vil tro at en nytte/risiko-avveining har spilt inn på beslutningen om ikke å vaksinere barn. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Canada stenger for Storbritannia etterhvert, men lar det gå litt til.

 

Dette har vel noe med at det allerede er fly i lufta på vei mot Canada. På et visst tidspunkt kan man ikke snu og vende tilbake. Under 9/11 ble mange flygninger på vei til USA divertert til Canada. Flyselskapene har også crew  på hotell i Canada som skal ta over flygingene på vei tilbake igjen. Det ville ikke vært noe særlig om de ble strandet der (og også dyrt for hardt pressede flyselskap)

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (57 minutter siden):

Hvorfor bryr du deg egentlig?

Journalister blir arrestert over hele verden og når jeg søker på resultater for ""zhang zhan" journalist" mellom 1 januar og 1 april så finner jeg null relevante resultater. Om hun bodde i hvilken som helst annet diktatur så hadde vi beskrevet henne som en regime-kritisk Youtuber og ingen i Norge ville brydd seg.

Jeg sier ikke at det er riktig å arrestere henne, men hvis man skal bruke denne historien til noe annet enn å skape mer Kina-hat, så må man holde andre land til samme standard man holder Kina. Hvis man ikke gjør det, så vil kinesere se på det som et forsøk på å holde Kina nede.

Kina-hat er et seriøst problem fordi mange klarer ikke å skille mellom Kina og Kinesere. F.eks. de som liker å kalle covid for "China virus" sier ofte "Chinese virus" eller "Kung flu". Og de som allerede hatet kinesere, kan ende opp med å bli neo-nazister hvis leser for mye anti-Kina propaganda. Jeg debaterte med 2 stykker som seriøst mente at det var helt greit å plassere Kinesere i konsentrasjonsleire, fordi de mente at de fortjente det. Jeg kan se fra posthistorikken deres at de var ikke like ekstreme før, men har blitt radikalisert det siste året. Slike kommentarer blir brukt som eksempel av Kinesere at vesten hater dem og vil derfor føre til mer nasjonalisme og mer støtte for regimet. 

Bare fordi du elsker Kina, oppholder deg der og har kone derfra betyr ikke at man ikke kan være kritisk til Kommunistpartiet som styrer med jernhånd.

Kina har gjort mange tabber i koronavirus håndteringen. De arresterte varslere i januar. Kinesere er hyggelige folk, men alle som er innblandet i Kommunistpartiet kan ryke og reise. Det er viktig å skille regime og folk flest som bor der.

Sitat

The Wuhan files

Leaked documents reveal China's mishandling of the early stages of Covid-19

Tuesday, December 1, marks one year since the first known patient showed symptoms of the disease in the Hubei provincial capital of Wuhan, according to a key study in the Lancet medical journal.
At the same time that the virus is believed to have first emerged, the documents show another health crisis was unfolding: Hubei was dealing with a significant influenza outbreak. It caused cases to rise to 20 times the level recorded the previous year, the documents show, placing enormous levels of additional stress on an already stretched health care system.
The influenza "epidemic," as officials noted in the document, was not only present in Wuhan in December, but was greatest in the neighboring cities of Yichang and Xianning. It remains unclear what impact or connection the influenza spike had on the Covid-19 outbreak. And while there is no suggestion in the documents the two parallel crises are linked, information regarding the magnitude of Hubei's influenza spike has still yet to be made public.
The leaked revelations come as pressure builds from the US and the European Union on China to fully cooperate with a World Health Organization inquiry into the origins of the virus that has since spread to every corner of the globe, infecting more than 60 million people and killing 1.46 million.
But, so far, access for international experts to hospital medial records and raw data in Hubei has been limited, with the WHO saying last week they had "reassurances from our Chinese government colleagues that a trip to the field" would be granted as part of their investigation.
The files were presented to CNN by a whistleblower who requested anonymity. They said they worked inside the Chinese healthcare system, and were a patriot motivated to expose a truth that had been censored, and honor colleagues who had also spoken out. It is unclear how the documents were obtained or why specific papers were selected.
The documents have been verified by six independent experts who examined the veracity of their content on behalf of CNN. One expert with close ties to China reported seeing some of the reports during confidential research earlier this year. A European security official with knowledge of Chinese internal documents and procedures also confirmed to CNN that the files were genuine.
Metadata from the files seen by CNN contains the names of serving CDC officials as modifiers and authors. The metadata creation dates align with the content of the documents. Digital forensic analysis was also performed to test their computer code against their purported origins.
 
 
Sarah Morris, from the Digital Forensics Unit at Britain's Cranfield University, said there was no evidence the data had been tampered with or was misleading. She added the older files looked like they had been used repeatedly over a long period of time. "It's almost like a mini file system," she said. "So, it's got lots of room for deleted stuff, for old things. That's a really good sign [of authenticity]."

https://edition.cnn.com/2020/11/30/asia/wuhan-china-covid-intl/index.html

Sitat
 

Ble straffet for å ha varslet om koronaviruset – nå vokser raseriet etter varslerens død

HONGKONG (NRK): Mange kinesere uttrykker sorg og sinne etter at Li Wenliang, legen som først varslet om koronaviruset, døde. «Myndighetene skylder deg en unnskyldning, og vi skylder deg vår takknemlighet.»

https://www.nrk.no/urix/raseri-etter-at-legen-som-varslet-om-koronaviruset-dode-1.14893323

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Pc Lynet said:

Bare fordi du elsker Kina, oppholder deg der og har kone derfra betyr ikke at man ikke kan være kritisk til Kommunistpartiet som styrer med jernhånd.

Kina har gjort mange tabber i koronavirus håndteringen. De arresterte varslere i januar. Kinesere er hyggelige folk, men alle som er innblandet i Kommunistpartiet kan ryke og reise. Det er viktig å skille regime og folk flest som bor der.

Jeg sa ikke at du ikke skal være kritisk, men at man må holde land til samme standard. F.eks. Tyrkia ble nylig tatt for å skjule antall smittete, og jeg så aldri noen "Faen ta Erdogan" fra deg. De har også arrestert masse journalister. Uten å google, kan du nevne navnet på noen journalister som har blitt arrestert i Tyrkia?

Dette er bare et land, jeg kan finne hundrevis av saker over hele verden som er verre enn den du linket til. Ja, Kina gjorde mange tabber. Det gjorde også alle andre land, inkludert Norge. Hvorfor er det så viktig for deg å fokusere på Kinas tabber. Det er like relevant for deg som Indias tabber. Det er vi som bor i Kina som ble påvirket av Kinas tabber, mens du som bor i Norge ble rammet av Norges tabber.

Du svarte heller ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor bryr du deg om denne damen, når du ikke kunne brydd deg mindre om hun ble arrestert i et annet diktatur?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

At Pc Lynet poster en sak om at en kinesisk lege er forsvunnet betyr vel ikke at hen mener det er "greit" at det skjer i andre regimer også. Det blir veldig stråmannsargumentasjon. Hadde blitt lange poster dersom man skulle tatt med alt som er like ille i andre saker eller land hver gang. Må være lov å kritisere uten å bli beskyldt for å ikke kritisere andre ting.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):

Inntil det er gjort studier på barn, og også på visse andre grupper, som gravide kvinner osv. så kan man ikke gi disse vaksine.

Pfizer og Moderna har slike studier på gang, så det kommer. Når studiene er ferdige, så kan barna også vaksineres.

Jeg trodde at man generelt ikke testet medisiner på barn, men bare på voksne og så skalerte resultatene (f.eks etter vekt) når man senere brukte dem på barn?

Det har vel vært framme i debatten om anti-depressiva i alle fall? Noe med at det er uetisk å gjøre medisinsk forskning på barn, men greit å bruke medisiner på barn som er uprøvd på barn?

-k

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Slike kommentarer blir brukt som eksempel av Kinesere at vesten hater dem og vil derfor føre til mer nasjonalisme og mer støtte for regimet. 

Jeg er enig i at man må skille mellom folk og regime (spesielt i diktatur). Men hvis staten Kina ønsker et bedre omdømme så står det vel i deres makt å gi kritikerne litt mindre ammunisjon?

At Nordmenn er mer opptatt av en stor stat med ambisjoner (på den andre siden av jorda) enn en mindre stat med mindre ambisjoner (på den andre siden av jorda) er vel ikke så rart. På samme måte holder de fleste av oss USA til en langt høyere standard enn Kina (til noens frustrasjon) fordi de er en viktig alliert, handelspartner og demokrati.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snikpellik said:

At Pc Lynet poster en sak om at en kinesisk lege er forsvunnet betyr vel ikke at hen mener det er "greit" at det skjer i andre regimer også. Det blir veldig stråmannsargumentasjon. Hadde blitt lange poster dersom man skulle tatt med alt som er like ille i andre saker eller land hver gang.

Fra det jeg så lenket han til en regime-kritiker som ble arrestert, som også har havnet i trøbbel i 2019 på grunn av hennes støtte til Hong Kong demonstrasjonene. 

Det handler heller ikke om å ta med alt fra alle land, men å holde land til samme standard. Det samme gjelder andre veien. De aller fleste kinesere er mye mer pro-Kina enn jeg er, og noen elsker å fortelle om siste fryktelige nytt fra vesten. Jeg synes heller ikke noe om Kinesere som konstant snakker negativt om USA eler vesten og aldri kritiserer Kina eller pro-Kina land.

Om man ikke vil være en partisan hack, så må kritikken være balansert. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, knutinh said:

Jeg er enig i at man må skille mellom folk og regime (spesielt i diktatur). Men hvis staten Kina ønsker et bedre omdømme så står det vel i deres makt å gi kritikerne litt mindre ammunisjon?

-k

Regimet i Kina består av gamle menn som vokste opp under kommunisttiden. De forstår naturligvis ikke vesten eller verdien av å ha et godt PR.

De som blir overbevist av anti-Kina propaganda er folk i vesten, og en minoritet av dem ender opp som rasister som ødelegger for asiatere. Så hva er egentlig målet?

Lenke til kommentar
Camlon skrev (11 minutter siden):

Regimet i Kina består av gamle menn som vokste opp under kommunisttiden. De forstår naturligvis ikke vesten eller verdien av å ha et godt PR.

Jeg er ikke så opptatt av om de «forstår» PR og medie-håndtering, som jeg er av om de er siviliserte mennesker med et minimum av empati. Hvis gammel-kommunismen luket ut empatien av menneskene så er disse menneskene et problem uavhengig av hvordan de framstår utad.

Sitat

De som blir overbevist av anti-Kina propaganda er folk i vesten, og en minoritet av dem ender opp som rasister som ødelegger for asiatere. Så hva er egentlig målet?

Jeg blir like lite rasist av å kritisere Kina som jeg blir anti-semitt av å kritisere Israel eller Islam. Noen prøver hardt å gjøre enhver kritikk til et spørsmål om «rase» eller «hat». Veldig ofte er det mottakeren av kritikken. Svarer på det er å være saklig.

Vi går inn i en fase nå hvor Kina har langt mer muskler teknologisk, økonomisk og militært. Dette påvirker Kinas selvbilde internasjonalt, og forholdet til USA som har hatt makt-monopol siden Sovjets fall. Et USA som kanskje også står ovenfor store endringer internt. Det er en spennende tid for lille Norge som har levd godt med en brautete men relativt vennlig storebror som har beskyttet oss og et internasjonalt samarbeid som har gjort livet som lite, velstående land utholdelig.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Jeg er ikke så opptatt av om de «forstår» PR og medie-håndtering, som jeg er av om de er siviliserte mennesker med et minimum av empati. Hvis gammel-kommunismen luket ut empatien av menneskene så er disse menneskene et problem.

Selvfølgelig er de et problem. Men de har makten og det er ingenting man kan gjøre enn å vente til de blir pensjonister.

Det er forresten ikke mangel på empati som er problemet, men at de har en kald-krig mentalitet. 

 

Quote

Jeg blir like lite rasist av å kritisere Kina som jeg blir anti-semitt av å kritisere Israel eller Islam. Noen prøver hardt å gjøre enhver kritikk til et spørsmål om «rase» eller «hat». Veldig ofte er det mottakeren av kritikken. Svarer på det er å være saklig.

Jeg sa ikke at du blir en rasist, men at de eneste man klarer å overbevise her, er nordmenn. En minoritet av dem vil utføre rasistiske handlinger om de blir utsatt for mye anti-Kina propaganda. Det samme gjelder Israel og Islam hvis kritikken er overdreven og ingen svarer tilbake.

Hat mot jøder var noe jeg fokusert på for 10 år siden. De sa de bare hatet Israel, men handlingene sa noe annet. Du husker kanskje opptøyene i Oslo, rapporten om rasisme mot jøder på skolene i Oslo og jødene som begynte å flytte ut av Malmø fordi de ble konstant utsatt for rasistiske angrep.

Kina har ikke høy tilitt i det norske samfunnet, så hvem ønsker du egentlig å overbevise med å fokusere spesielt på Kina? Det finnes mye ille som skjer i verden, om man skal fokusere på bare et land så bør man ha en god grunn til det, fordi eller så bidrar man til mer rasisme og hat fra begge sider.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...