Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, 0laf said:

Sverige stanser altså alle flyvninger fra UK .... men ikke før etter at en beslutning er tatt i morgen en gang.

I mellomtiden har flere fly fra London landet i Sverige i dag, og flere kommer i løpet av kvelden, og disse vil ikke testes, Sverige har heller ingen karanteneregler, fra Aftonbladet nå :

Dette er faen meg verre en "to gode naboer":

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan umulig være kun fordi at den nye varianten smitter lettere at så mange land plutselig går så kraftig til verks? Kan det ligge noe mer urovekkende bak det hele? 
Hvorfor er det full panikk med å stenge grenser først nå? 

Gir ikke mening i mitt hode, opplys meg gjerne. 

Edit: Skjønner jo at grenser blir stengt, burde blitt gjort for lenge siden. 

Endret av DårligNavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, knipsolini said:

Dette skulle vel virkelig få fart på spredningen. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GaP4ym/kaos-i-london-mange-flykter-byen

Dette burde vel andre nasjoner kunne ta litt lærdom av? Altså hvordan man ikke løser en slik situasjon. Ville de hatt dem ut av byen, så hadde de vel organisert det med at folk fikk reise ut kun i visse størrelse grupper fordelt over ganske mange dager? Er vel verre å stenge en by, eller er det lettere?

Tydelig kommunikasjon og en viss fleksibilitet ved gode grunner hadde sikkert hjulpet?

Endret av G
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (4 minutter siden):

Det kan umulig være kun fordi at den nye varianten smitter lettere at så mange land plutselig går så kraftig til verks? Kan det ligge noe mer urovekkende bak det hele? 

70% mer smittsomt er ikke noe å skimse av. Det vil utgjøre så stor forskjell at land som har ok kontroll eller avtagende smitte med nåværende tiltak, vil se smitten øke raskt igjen. For å oppnå samme effekt på smittespredning må det settes inn langt tøffere tiltak og nedstenging. Evt. om det ikke gjøres, at smitten løper fullstendig ut av kontroll samtidig som vaksineringen knapt har startet. Forhåpentligvis vil vaksinene fortsatt være effektive for mutasjonen, men det vil ta langt tid å vaksinere mange nok. Med mindre dødelighet er lavere, så langt forventes det vel at dne er lik, så er det all grunn til å gjøre hva man kan for å stanse spredningen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det overrasker meg hvordan VG kan ta journalistiske friheter og skrive dette:

Det er oppdaget en ny og langt mer smittsom variant av coronaviruset i Storbritannia. Den skal ikke være mer dødelig. Helsedirektoratet i Norge har oppfordret til at alle innreisende fra Storbritannia må teste seg når de kommer til landet.

– Her må man sikre at vi tester i tillegg til karantenebestemmelsene. Det er ikke slik at alle følger karantenebestemmelsene heller, så karantene alene er ikke nok. Obligatorisk testing alene er heller ikke nok, men til sammen vil det være et sterkere bolverk enn det vi har i dag.

Hun mener også, med tanke på usikkerheten rundt det nye muterte viruset, at ingen som kommer fra Storbritannia bør få unntak fra karantene.

Kjerkol sier det haster.

– Vi står allerede i fare for å få en veldig annerledes julefeiring og hvis vi kan få et smitteutbrudd med et mutert virus i tillegg, så må regjeringen gjøre alt de kan for å unngå det.

https://www.vg.no/nyheter/i/56396m/frp-og-ap-fyrer-opp-krav-om-obligatorisk-testing-paa-grensen

Det er jo overhode ikke oppklart hvor mye eller lite skadelig den nye virusstammen er. Hodeløse journalister. Her enten "Av NTB og Siri Nilsen Ahmer".

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, DårligNavn said:

Edit: Skjønner jo at grenser blir stengt, burde blitt gjort for lenge siden. 

Gjør nok "vei i velling" (les: ordne opp så ingen ting hindrer en i å nå et mål) på julefeiringa i de landene denne får nådd til innen 24.-25. desember :hmm:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, knipsolini said:

70% mer smittsomt er ikke noe å skimse av. Det vil utgjøre så stor forskjell at land som har ok kontroll eller avtagende smitte med nåværende tiltak, vil se smitten øke raskt igjen. For å oppnå samme effekt på smittespredning må det settes inn langt tøffere tiltak og nedstenging. Evt. om det ikke gjøres, at smitten løper fullstendig ut av kontroll samtidig som vaksineringen knapt har startet. Forhåpentligvis vil vaksinene fortsatt være effektive for mutasjonen, men det vil ta langt tid å vaksinere mange nok. Med mindre dødelighet er lavere, så langt forventes det vel at dne er lik, så er det all grunn til å gjøre hva man kan for å stanse spredningen. 

Kanskje det blir en hastegodkjenning av flere vaksinekandidater nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Britene stenger Dover også for varer. Krisemøter med Johnson og regjeringen i kveld om reiserestriksjonene ni land har innført. Shit has potentially hit the fan i Storbritannia nå, midt i sluttforhandlingene om Brexit - og jul.

STORBRITANNIA STENGER HAVN FOR UTREISE

Sitat

Den viktige ferjeterminalen Dover i Storbritannia har innført utreisenekt for all utgående trafikk etter at Frankrike har stengt grensa.

Frankrike er blant EU-landene som har innført innreiserestriksjoner for reisende fra Storbritannia på grunn av den nye coronavarianten som er svært smittsom og sprer seg hurtig.

Ferjeterminalen er «stengt for all trafikk fra Storbritannia inntil videre på grunn av grenserestriksjoner i Frankrike», heter det i en uttalelse fra havnen.

Stengingen gjelder både vare- og passasjertrafikk. (NTB)

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/storbritannia-stenger-havn-for-utreise.MV4aRuOF_

BRITISK KRISEMØTE OM REISERESTRIKSJONER

Sitat

Den britiske regjeringen har innkalt til et krisemøte mandag etter at en rekke EU-land har innført innreisenekt fra Storbritannia.

Søndag kveld innførte Sverige, Tyskland og Frankrike restriksjoner på reiser fra Storbritannia på grunn av spredningen av en ny og langt mer smittsom variant av coronaviruset.

Fra før har både Belgia, Nederland og Italia innført flyforbud og restriksjoner for reisende fra Storbritannia. Reuters melder at også Bulgaria og Irland innfører restriksjoner. (NTB)

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/britisk-krisemoete-om-reiserestriksjoner.H8ER1EMFM

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tidligere denne timen: Den nye varianten er påvist hos britisk reisende i Italia, personen ble testet for noen dager siden.

COVID news live – latest UK updates: Italy reports case of new COVID strain found in Britain as travel options narrow
https://news.sky.com/story/covid-news-live-latest-uk-updates-pm-accused-of-gross-negligence-after-ignoring-coronavirus-alarm-bells-for-weeks-12162014

NY Times:

Sitat

When the U.K. consortium flags a variant, others start searching their own data; already, officials in Italy have reported one new case of the British variant, although so far they have reported no evidence of community spread. Other countries will most likely turn up similar samples.

Kilde: https://www.nytimes.com/live/2020/12/20/world/covid-19-coronavirus

Også rapportert via BBC World News.

Sky News live, straks toppen av timen:

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ah, så da dropper man å vaksinere barna da? :roll: Det er det som er strategien? For barn kan ikke dø av dette, for dette er bare nok en "influensa"?

Fra før er det kjent at Norge får:

• 2,5 millioner doser av Pfizer-vaksinen (550.000 i første kvartal)
  • 3,3 millioner doser av Oxford/AstraZeneca (1,5 millioner doser i februar og mars)

Det betyr at Norge foreløpig har sikret seg 7,7 millioner doser, nok til å vaksinere 3.850.000 personer. Det er 4.265.000 personer over 18 år i Norge.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRzWA2/norge-har-sikret-seg-vaksiner-til-39-millioner-nordmenn

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, DårligNavn said:

Jeg sliter også forstå dette hvis jeg tenker logisk. Det hadde vært mye bedre for økonomien og folkehelsen om man tok det seriøst i august og september. Hadde det ikke vært titusenvis av nye smittete per dag i UK, så hadde de trolig sluppet den nye mutasjonen.

Nå er det allerede for sent, og mutasjonen har spredd seg over hele UK og flere steder i Europa. Å strenge de som bor i London inne, vil ikke stoppe eller i stor grad forsinke den nye mutasjonen. 

Dette er lagnt ifra den eneste ulogiske handlingen vi har sett fra UK og andre europeriske land, så jeg tror som vanlig at politikerene gjør hva de tror vil fungere istedenfor å lytte til vitenskapen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (18 minutter siden):

Ah, så da dropper man å vaksinere barna da? :roll: Det er det som er strategien? For barn kan ikke dø av dette, for dette er bare nok en "influensa"?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRzWA2/norge-har-sikret-seg-vaksiner-til-39-millioner-nordmenn

Det er redde for en gjentakelse av Pandemrix. Siden barn under 18 sjelden dør er det likegreit å vaksinere de sist.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Det er redde for en gjentakelse av Pandemrix. Siden barn under 18 sjelden dør er det likegreit å vaksinere de sist.

Hvorfor tenker de seg at det kun er barn som får bivirkninger. Fikk ingen voksne narkolepsi?

Er barn dårligere på å metabolisere eller å skille ut stoffer over nyrer, lever?

Lenke til kommentar
Camlon skrev (22 minutter siden):

Dette er lagnt ifra den eneste ulogiske handlingen vi har sett fra UK og andre europeriske land, så jeg tror som vanlig at politikerene gjør hva de tror vil fungere istedenfor å lytte til vitenskapen.

Akkurat dette tror jeg er grunnen til at vi er i den situasjonen vi er i nå, handlingslammede myndigheter gjør at landene ofte havner bakpå, som igjen fører til svekket tillit hos befolkningen etter det som nærmer seg 1 år med seigpining istedenfor å slå hardt ned på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk høre av familiemedlem at jeg har blitt radikalisert av å sitte på forum og følge med på Covid-19 nyhetene 😀

Dette var bla etter anbefaling fra meg om ikke å dra på kjøpesenteret å handle julegaver. Det var køer foran butikkene for ikke å slippe inn for mange av gangen, så smittevernsreglene ble fulgt.

Denne personen følger alle smittevernsråd og påbud fra FHI og regjeringen, så jeg trekker det korteste strået.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Frykter at det nye viruset vil bli det dominerende i Europa

Det sterkt muterte viruset som sprer seg i England kan komme til å overta plassen til de andre virustypene. Det europeiske smittevernbyrået mener det kan blir det dominerende viruset i Europa.

Veldig annerledes virus

Det nye viruset er meget forskjellig fra virusene som er sett til nå. Normalt sett så kan forskerne peke på at et virus er direkte avkom av et annet virus. De kan på mange måter beskrive familien til viruset i mange slektsledd bakover.

Det er ikke tilfellet nå.

– Et virus som har gått gjennom så mange endringer før det ble oppdaget, er til nå enestående i denne pandemien, skriver en gruppe forskere for virological.org.

https://www.nrk.no/urix/frykter-at-det-nye-viruset-vil-bli-det-dominerende-i-europa-1.15298125

G skrev (14 minutter siden):

Hvorfor tenker de seg at det kun er barn som får bivirkninger. Fikk ingen voksne narkolepsi?

Er barn dårligere på å metabolisere eller å skille ut stoffer over nyrer, lever?

Barn er mer utsatt. Det er mer krise å få narkolepsi når du er 10 år enn 50 år. Nå er det ingenting som tyder på at man får narkolepsi av korona vaksinene.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...