Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Enig med Kryptodebunker. Naivt å tro at alle vil overholde karantenen og ikke smitte videre i karantene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jB3gjA/rett-etter-nyttaar-kommer-84-fly-fra-polen-alle-maa-testes

Denne bablingen om testingen ved grensen er ikke noe faglig anbefalt råd forresten. Da kan det godt bli mange falske negative tester. Veldig tidlig i smitteforløpet vil ikke testen gi utslag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (1 minutt siden):

Denne bablingen om testingen ved grensen er ikke noe faglig anbefalt råd forresten. Da kan det godt bli mange falske negative tester. Veldig tidlig i smitteforløpet vil ikke testen gi utslag. 

So what? Hva gjør det om noen få får falsk positiv test?

 

Denne mannen er gal. Han må oppfylle noen psykiatriske diagnoser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (11 minutter siden):

So what? Altså en generell massetesting er heller ikke faglig anbefalt. Husk at testing på grensa vil ta kapasitet bort fra annen testing. 

Det ville gitt en god oversikt over hvor mange som kommer smittede fra utlandet. Uansett burde alle bli kjørt rett på hotell 7 dager karantene og negativ test før de slipper ut.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (14 minutter siden):

So what? Altså en generell massetesting er heller ikke faglig anbefalt. Husk at testing på grensa vil ta kapasitet bort fra annen testing. 

Vi har stor ubrukt testkapasitet per nå i Norge, og det er svært enkelt å utføre disse testene så det krever minimal opplæring til personell. Jeg har selv hatt gleden å få prøve å utføre en test, og det gikk fint selv om jeg har absolutt 0 erfaring innen helsetjenester. Testing på grensa samt en test under karantenetiden vil kunne fange opp det aller meste av smitte på vei inn i landet fra disse flyene. Et alternativ er hurtigtest på grensa i stedet for PCR og deretter ordinær PCR før man slipper ut av karantene.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Vi har stor ubrukt testkapasitet per nå i Norge, og det er svært enkelt å utføre disse testene så det krever minimal opplæring til personell. Jeg har selv hatt gleden å få prøve å utføre en test, og det gikk fint selv om jeg har absolutt 0 erfaring innen helsetjenester. Testing på grensa samt en test under karantenetiden vil kunne fange opp det aller meste av smitte på vei inn i landet fra disse flyene. 

Tja det er ikke bare personell det står på, men også laber som skal analysere det. Skal feks dette også gjelde norske statsborgere? Men det kan være greit å høre på begrunnelsene til FHI og Helsedirektoratet på hvorfor de ikke mener dette nødvendigvis er et godt tiltak. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Tja det er ikke bare personell det står på, men også laber som skal analysere det. Skal feks dette også gjelde norske statsborgere? Men det kan være greit å høre på begrunnelsene til FHI og Helsedirektoratet på hvorfor de ikke mener dette nødvendigvis er et godt tiltak. 

Selvfølgelig skal alle testes ved ankomst Norge. Det er også mulig å bruke hurtigtestene. Tester du negativt du får hjemme karantene. Tester du positivt rett på karantene hotell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 minutter siden):

Hurtigtestene har for stor feilprosent til at de kan brukes til dette formålet. 

Ja, enig i at hurtigtester ikke bør gi hjemmekarantene kontra hotellkarantene ved negativ test.

Men en påkrevd hurtigtest ved ankomst og påfølgende PCR-test underveis i karantenetiden bør kunne fange opp mange flere tilfeller enn nå og dermed være svært nyttig informasjon. Selv om de som kommer fra utlandet altså skal i karantene uansett. Hurtigtestene krever heller ikke lab-ressurser. Vi tester for få asymptomatiske i Norge etter min mening. Har stor tro på hurtigtesting i større skala for å identifisere klynger, områder og trender slik at man kan gå målrettet til verks med tiltak. Men dette vet jo FHI og Helsedirektoratet mer om.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både VG og Dagbladet rapporterer nå fra pressekonferansen i Sverige :
 

Sitat

Sverige skal nå sette ned en kommisjon for å gjennomgå hva som gikk feil under den første smittebølgen i vår.


Det er skremmende når journalistene i landets største aviser ikke har fått med seg at denne kommisjonen ble nedsatt 30. juni 2020, og at det som snakkes om nå er første delrapport.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sitat

7 millionar koronasmitta i Brasil

Til saman har fleire enn 7 millionar menneske fått påvist koronasmitte i Brasil. Torsdag registrerte styresmaktene 70.574 nye smittetilfelle – det høgste døgntalet som er meldt nokosinne. 183.735 har døydd i landet som følge av covid-19.

Brasil har noe til elles med USA. En inkompetent president.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Quote

 

Blant de testede født i Somalia, Eritrea, Pakistan, Irak, Tyrkia og Romania, tester mer enn 10 prosent positivt i uke 46–49.

Den høye andelen positive betyr at langt flere burde testet seg, og at det er mye uoppdaget smitte i disse miljøene, ifølge FHI.

 

Mer enn 10%? Det kan umulig være bare fordi man bor tettere. Selv norske familier bor jo ofte 3-7 i samme husholdning. Jeg tipper det også har med å gjøre om de respekterer dette med smittvern også i hverdagen.

Eks. møtte jeg 3 afrikanske mødre som gikk tett i tett med barnevogner på GSV ved stovner når jeg syklet. I det jeg passerte ropte hun nærmest meg mot meg som om "er du redd for at jeg skal smitte deg" og lo. Morsomt. Ingen brukte munnbind. Jeg måtte sykle utpå gresset for å holde avstand da det var umulig å passere ellers.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

532 nye coronadødsfall i Storbritannia:

Det er registrert 532 nye coronadødsfall og 35 383 nye smittetilfeller i Storbritannia torsdag, melder Sky News.

Dagens smittetall inneholder ifølge kanalen imidlertid et etterslep på rundt 11 1000 tilfeller på grunn av en teknisk forsinkelse i Wales.

Tidligere torsdag ble det kjent at svært strenge smitteverntiltak innføres til helgen i store deler av Sør-England.

De aktuelle områdene blir underlagt de strengeste restriksjonene i tretrinnsystemet som britene opererer med.

Nedstengningen trer i kraft ved midnatt lørdag, ifølge helseminister Matt Hancock. 38 millioner mennesker vil da bli underlagt smitteverntiltakene, som blant annet innebærer at alle puber og restauranter må stenge. Unntak gjøres for take away.

I løpet av den siste uken har smittetallene sørøst i England steget 46 prosent. I London og områdene rundt byen ble trinn tre-restriksjoner innført onsdag.

 

Ny lockdown sør i England.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Mer enn 10%? Det kan umulig være bare fordi man bor tettere. Selv norske familier bor jo ofte 3-7 i samme husholdning. Jeg tipper det også har med å gjøre om de respekterer dette med smittvern også i hverdagen.

Eks. møtte jeg 3 afrikanske mødre som gikk tett i tett med barnevogner på stovner når jeg syklet. Den ene skrek mot meg som om "er du redd for at jeg skal smitte deg" og lo. Morsomt. Ingen brukte munnbind.

Det er nok mye ukultur ja. Dårlig utdannesle, mistro til myndigheter og inshallah menatlitet.

Sitat

Uttrykket kan også brukes for å unngå en ubehagelig sannhet, som en slags ansvarsfraskrivelse. Fremfor å si rett ut at noe nok ikke går bra, kan en legge saken i Guds hender ved å legge på insha'Allah. Norske sjøfolk som var vant med det spanske begrepet hasta mañana (i morgen – kanskje, eller – -) oppfattet «'nsch Ala» som et stort «kanskje – kanskje ikke» og var tilbøyelig til å beskrive områdene under ett, dvs. det meste syd for Biskaya, som «mañanaland» der alt tok lang tid, og ingen tok initiativ for å få noe gjort raskt.

https://no.wikipedia.org/wiki/Insha'Allah

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, Pc Lynet said:

Denne mannen er gal. Han må oppfylle noen psykiatriske diagnoser.

Verkar som de ikke klarar att tolka sina egna grafer. Klart det är ju inte så lätt att läsa ut trenden når grafen över döda ser ut som nedan på grund av efter rapporteringen och att man lägger in data på riktig dag. 

image.png.57984a4994107449c62dee97a87a3e6b.png

Samma fenomen finns i antal smittade men inte lika stort. Där blir det dock problem med att datan är så ojämt fördelad under en uke så man må filtrera den.

Men man kan få olika intryck av data beroende på hur man visar den och vad man vill se. Smittede med 7 dagars running mean.

 

image.thumb.png.8cb2ef9f961f94a5877f77291739acb1.png

 

image.png

edit: https://www.trendsmap.com/twitter/tweet/1339566867292295172

obegripligt att inte journalisterna ens gidder ställa spörsmål.

Endret av fredrik2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Ein halv million dødsfall i Europa

Talet på menneske som har døydd som følge av koronaviruset i Europa har torsdag passert 500.000, syner ei oversikt frå AFP. Nyheitsbyrået har telt med alle koronarelaterte dødsfall i Russland, sjølv om delar av folket bur over grensa til Asia.

Sitat

Frankrike: Macron har fått påvist koronasmitte

Frankrikes president Emmanuel Macron har fått påvist koronasmitte.

Nytt smittehopp

Onsdag ble det registrert 17.615 nye smittetilfeller i Frankrike. Det var den største økningen på et døgn siden slutten av november. Landet nærmer seg 60.000 koronarelaterte dødsfall.

Tirsdag denne uka bestemte regjeringen at restriksjonene skulle lettes noe.

De siste seks ukene har ingen fått forlate hjemmene sine hvis de ikke har et viktig ærend. Fram til over jul blir det lov til å gå ut, så lenge man holder seg hjemme mellom klokka 20 og 06.

Regjeringen har bestemt at de ikke letter på tiltak før landet er nede på under 5000 daglige smittetilfeller.

Statsminister Jean Castex opplyste onsdag at Frankrike regner med å få rundt 1,1 millioner vaksinedoser innen nyttår, og 2,3 millioner i løpet av de neste to månedene.

https://www.nrk.no/urix/frankrike_-macron-har-fatt-pavist-koronasmitte-1.15293252

Blir spennende å se hva som skjer. Alt tyder vel på ny økning dessverre. Det er veldig strengt å nekte folk å gå ut av husene sine. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...