Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Pc Lynet said:

Virus mengden man puster inn over tid gjør at man øker sjansen for å bli smittet. Er du utendørs og det er litt bevegelse i lufta, enten vind eller at dere beveger dere er sannsynlighten for å bli smittet minimal slik jeg har forstått det.

Sitter man to meter fra hverandre på en vindstille dag i timesvis øker sjansen. Innendørs vil alle bli smittet etter en viss tid. Så dere som skal på juleselskap med mange husk å luft ordentlig ut hver time.

https://english.elpais.com/society/2020-10-28/a-room-a-bar-and-a-class-how-the-coronavirus-is-spread-through-the-air.html

Tviler på at den times luftingen holder vann. Burde det ikke være ordentlig ventilasjon, gjerne varmevekslet luft så folk ikke fryser ihjel? Eller det enkleste er å avstå fra større innendørssamlinger.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (50 minutter siden):

Smart synes jeg. Finnes sikkert unntak for de som er allergiske etc.

Vil vi ha det sånn at for å gjøre <sett inn det du vil> så må du kunne vise gyldig vaksinasjonsbevis?

Jeg er ikke mot vaksiner i og for seg, jeg har tatt alt mulig rart og kommer til å ta denne også, men tenker det må være frivillig. Hvis du til slutt ikke kan gå på kino uten å ha tatt vaksine så er det ikke "frivillig" lenger. 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, :utakt said:

Vil vi ha det sånn at for å gjøre <sett inn det du vil> så må du kunne vise gyldig vaksinasjonsbevis?

Jeg er ikke mot vaksiner i og for seg, jeg har tatt alt mulig rart og kommer til å ta denne også, men tenker det må være frivillig. Hvis du til slutt ikke kan gå på kino uten å ha tatt vaksine så er det ikke "frivillig" lenger. 

Nå har jo slikt vært vanlig for reiser før da, med gulfebervaksine for store deler av de tropiske reisemålene. Eller for meningokokkvaksine om du vil til Mecca og be.

Jeg synes mhp. virusets alvorlighetsgrad at et slikt reisevaksinekrav er lite.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (24 minutter siden):

Tviler på at den times luftingen holder vann. Burde det ikke være ordentlig ventilasjon, gjerne varmevekslet luft så folk ikke fryser ihjel? Eller det enkleste er å avstå fra større innendørssamlinger.

Jo selvfølgelig. Det beste er vel å ha vinduene på gløtt slik at man får konstant gjennomtrekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (19 minutter siden):

Thats life deal with it. De som ikke har en helsemessig grunn til unntak får begrense livet sitt. Slik som de i risikogruppene må gjøre nå.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/innlandet/karantenehotell-langs-grensa-far-inn-gjester-som-ikke-kan-reglene-1.15256713

Sitat

I sommer fryktet hun at kroa skulle gå konkurs da grensene stengte og trafikken uteble. Nå berger de drifta på å være karantenehotell.

Forventer flere gjester inn mot jul.

Det finnes ca. 25 karantenehotell rundt om i landet, og det kan bli behov for flere når det nærmer seg jul.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Et barn fra eller til spiller vel ikke noen stor rolle, eller? :roll:

Lei av at media skal spille på frykten til folk ved å bruke barn, ja det er jeg..

Hvorfor ikke en stor overskrift med "AV DE DØDE ER 98% 80ÅRINGER PÅ SYKEHJEM FLESTE HADDE IKKE OVERLEVD TIL NESTE ÅR".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor slipper fotball-idioter unna reglene?

Sitat

Flere brøt smittereglene i natt: – Forståelig at folk ville feire, sier kommuneoverlege

Politiet unnlot å koronaaksjonere da elleville bodøværingene tok til gatene for å feire Bodø/Glimts seriegull i natt. – Vi må ha litt forståelse for at smittevernreglene ble «glemt», mener kommunelege.

Rundt midnatt mandag møttes elleville glimtsupportere på torget i Bodø for å feire at Bodø/Glimt ble seriemestere for første gang et par timer tidligere.

Politiet hadde også møtt opp for å sørge for at alt gikk pent for seg.

Men de lot supporterne både drikke alkohol og «bryte» smittevernreglene uten å gripe inn.

At det var mye følelser på torget i Bodø i natt var det liten tvil som. Det var sang, dans, jubling, klemming og blussing som preget bybildet i Bodø etter lagets seriemesterskap.

https://www.nrk.no/nordland/flere-brot-smittevernregler-for-korona-da-bodo_glimt-vant-eliteserien-i-fotball-1.15257429?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Meanwhile, in Sweden ...

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/dramatisk-oekning-i-sykehusinnleggelser-i-stockholm.qsmQpDjPx?utm_source=share-btn

Sitat

200 pasienter er innlagt med covid-19 i Stockholm den siste uken. Det er overlege Johan Bratt i region Stockholm som opplyser dette til SVTs Aktuellt ifølge Expressen.

– Vi har en mye anstrengt situasjon og vi opplever at flere covid-pasienter trenger hjelp på sykehus. Vi har i dag 735 pasienter på våre akuttsykehus, hvorav 58 som får intensivbehandling. Det er en økning med drøyt 200 siden forrige mandag.

Håper svenskene får kontroll på dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (12 minutter siden):

Short term, high-dose vitamin D supplementation for COVID-19 disease: a randomised, placebo-controlled, study (SHADE study) https://pmj.bmj.com/content/early/202... It has been observed that vitamin D-deficient individuals have increased COVID-19 risk and mortality.

Jeg synes det virker logisk. Er vel ikke bare fordi de bor trangere og har jobber med mer kundekontakt at de med mørk farge på huden har vært hardere rammet enn hvite på hele den nordlige halvkule.

• Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

8 ukers- / 2 måneders nedstengningskurer som må til?

Ikke full nedstegning bare kraftig reduksjon. Ingen ferieturer med andre ord.

Sitat

Identifiserer 59 internasjonale flyplasser

Forskerne har identifisert 15 internasjonale flyplasser som er de viktigste «hot spots» for spredning av Covid-19 og hvor trafikken altså bør reduseres med 80 prosent i åtte uker. Det blir også nødvendig med tilsvarende tiltak ved 44 andre internasjonale flyplasser som er sekundære smittespredere, viser rapporten.

Forskerne har brukt en relativt enkel metapopulasjonsmodell for å komme fram til disse konklusjonene. Modellen inneholder blant annet data om folketall i områdene rundt verdens største flyplasser, hvor mange som er utsatt for smitte eller allerede er smittet i disse områdene og hvor mange syke eller smittede som ikke lenger sprer viruset fordi de er blitt friske igjen – eller døde. Modellen tar også høyde for sesongmessige variasjoner i overføringen av smitte i tid og rom (spatiotemporal diffusjon).

Sesongvariasjonene er et viktig element i modellen fordi viruset sprer seg mer effektivt mellom mennesker om vinteren. Årsaken er mest sannsynlig at folk i kaldt klima oppholder seg mer innendørs om vinteren enn om sommeren, med mindre avstander mellom seg. En annen mulig forklaring er at mange mennesker har generelt mindre motstandskraft om vinteren.

Da forskerne matet inn dataene sine i modellen, kom de etter hvert til at en trinnvis strategi kan være veldig effektiv. Denne strategien bør gå ut på at restriksjonene først innføres på de 15 største globale knutepunktene og etterfølges av tilsvarende restriksjoner på de 44 litt mindre flyplassene.

– Det er resultatene fra den matematiske modellen som forteller oss at denne strategien, hvis den blir anvendt i åtte uker, kan redusere antallet smittede med 90 prosent, forklarer Ruiyun Li.

Professorene Ørjan Olsvik og Jörn Klein har kommentert funnene i en artikkel i Forskning.no, og begge er i utgangspunktet positive til tanken om et internasjonalt samarbeid og reduksjon i antallet flyreiser. Men – lar det seg gjøre i praksis? Olsvik sier til Forskning.no at han gjerne vil delta i diskusjoner om hvordan en slik strategi som Stenseth og kollegene foreslår, praktisk kan la seg gjennomføre.

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...