Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (20 timer siden):

At selvmord faller er ikke rart og det har ikke så mye med at kriser bringer folk sammen.

Tenk deg hvis du var en gutt som blir konstant mobbet og blir aldri inivitert. Du sitter hjemme og spiller dataspill med dine online venner. Mor kommer hjem og drar ut kabelen og sier "skaff deg noen ekte venner,". Du tar opp mobilen og der ser du bilder av dine medelever som fester og har det gøy. Så får du en mobbemelding fra en elev, du skjelver etter å ha lest meldingen. Du legger fra deg mobilen, går en tur i skogen og hopper utenfor et stup.

Selvmord skjer ofte fordi man føler livet sitt er tragisk sammenlignet med andre. Om ingen kan ha det gøy så gjør det faktisk livet lettere for de med selvmordstanker.

Så med andre ord kan man se en ekstrem økning når alle skal ta igjen det tapte og ikke minst poste som gale om det i div sosiale plattformer som snap,insta, face, tiktok ?

Når mange der ute skjønner at unormalen til de fleste under krisen var faktisk normalen deres.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Ingen vits å diskutere med @Carltondance . Han er bare et nett-troll som ikke evner å dokumentere sine påstander. Ref. denne tråden.

Det blir vel mye spamming med de samme argumentene om og om igjen ja. Og selvfølgelig med for titusende gang "dette er bare en mild influensa"-argumentasjonen selv om det er en egen tråd for dette opprettet for de som vil arguementere dette, men NEI, de vil på død og liv spamme ned denne tråden med dette og ikke tråden hvor de SKAL poste dette:

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (22 minutter siden):

Det snakkes sikkert lite om det, fordi det er feil ?

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Japan#Government_response

Det eneste tiltaket - hvis du vil kalle det for det, var at myndighetene i vårparten oppfordret befolkningen til å være ekstra forsiktige samt kom med noen generelle råd (samme som Sverige). Disse ble også fulgt - frivillig. 

Men dette er nå opphevet. Livet er helt som normalt i Japan nå.  

Edit: Så skal det i rettferdighetens navn sies at japanere som default har et ekstremt fokus på hygiene og sosial distanse. 

De gikk jo med ansiktsmasker før covid-19 også. 

Takk for dagens diskusjon! 

Endret av Carltondance
Litt presisering
Lenke til kommentar
0laf skrev (14 minutter siden):

Det snakkes sikkert lite om det, fordi det er feil ?

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Japan#Government_response

Det var jo de som påstod at Sør-Korea ikke hadde noen coronatiltak også. Her er forøvrig et bilde fra Tokyo hvor ingen bryr seg om coronafaren:

Japan-Covid19-Cover.jpg

Litt flere bilder fra Japan:

FOCUS%200429.webp

thediplomat-2020-03-24-4.jpg

Så vidt jeg vet er det vel bare Hviterussland i hele verden som ikke har hatt noen smittevernstiltak overhodet.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (5 minutter siden):

Det eneste tiltaket - hvis du vil kalle det for det, var at myndighetene i vårparten oppfordret befolkningen til å være ekstra forsiktige samt kom med noen generelle råd (samme som Sverige).

Dette er nå opphevet. Livet er helt som normalt i Japan nå.  

Du støtter altså avlysning av sports- og kulturarrangementer? Gadd du i det hele tatt å lese linken?

Du påstod at Japan ikke har hatt et eneste tiltak mot corona, noe som er 100% feil. Det har vært plenty av dem og de har i aller høyeste grad tatt det på alvor, i motsetning til hva du ønsker som vil at samfunnet skal gjenpåpnes helt midt under den andre bølgen uten en eneste regel overhodet, og selvfølgelig skal ingen vaksineres heller.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avhørene angående covid utenfor sykehuset. Bra tiltak, men, de som spørr er ofte så usikre og sure. Forståelig, det må være kjedelig å "intervjue" et par hundre stykker ila en dag.

Har dette egentlig noen effekt?

Har vært mye inn og ut av sykehus siste måneden, og blir spurt de samme spørsmålene hver gang. 

Men jeg snakker ikke alltid sant. Rennende nese? Det har jeg hver dag hele vinteren! Vond hals? Jepp, våkner ofte med vond hals men går over ila dagen. Vært i kontakt med en med påvist smitte? Ikke som jeg vet, men; hvem vet vel egentlig det?

For noe mas. 

Og når man kommer inn på sykehuset og på sengeposten står det DENNE SENGEPOSTEN HAR KJENT COVID-19-SMITTE med store bokstaver! 

Så da blir jeg sikkert smittet her. Gg. 

Lenke til kommentar
DKC skrev (3 minutter siden):

Avhørene angående covid utenfor sykehuset. Bra tiltak, men, de som spørr er ofte så usikre og sure. Forståelig, det må være kjedelig å "intervjue" et par hundre stykker ila en dag.

Har vært mye inn og ut av sykehus siste måneden, og blir spurt de samme spørsmålene hver gang. 

Men jeg snakker ikke alltid sant. Rennende nese? Det har jeg hver dag hele vinteren! Vond hals? Jepp, våkner ofte med vond hals men går over ila dagen. Vært i kontakt med en med påvist smitte? Ikke som jeg vet, men; hvem vet vel egentlig det?

For noe mas. 

Og når man kommer inn på sykehuset og på sengeposten står det DENNE SENGEPOSTEN HAR KJENT COVID-19-SMITTE med store bokstaver! 

Ja, det blir et dilemma om man har en del plager som kan sies å være "kroniske". Mange av oss er regelmessig plaget med vond hals av forskjellige ikke-virale grunner, men man kan jo ikke isolere seg for alltid av den grunn. Da må man leve i permanent isolasjon.

Lenke til kommentar
Carltondance skrev (9 minutter siden):

Det eneste tiltaket - hvis du vil kalle det for det, var at myndighetene i vårparten oppfordret befolkningen til å være ekstra forsiktige samt kom med noen generelle råd (samme som Sverige).

100% feil. Det har vært plenty av tiltak. Les linken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DKC skrev (19 minutter siden):

For noe mas. 

Ja, det er jo kjedelig om man stadig vekk har tilbakevendene "kroniske" plager som også kan ligne på symptomer man finner i corona men som har en helt vanlig ikke-viral årsak. Man kan jo ikke stenge seg inne til pandemien er over bare fordi man har kroniske plager som fører til mye hoste f.eks.

Dersom man skal svare 100% ærlig på spørsmålene på det skjemaet blir det store deler av befolkningen som ikke kan komme inn til sykehuset. Spesielt spørsmålet om man har vært i kontakt med noen med påsvist smitte. Om man vet at man har det skal man selvfølgelig svare ja, men for de som ikke er 100% eremitt og bor i en hytte langt ute i skogen er jo selvfølgelig det ærlige svaret "vet ikke". Men om du svarer "ikke som jeg vet" tror jeg man fort kan bli vist vekk fra sykehuset.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Gar2Pq/studie-oxford-vaksine-er-70-prosent-effektiv

Mye mindre effektiv enn de andre vi har altså. Fordelen at den er billigere og enklere å produsere. 

Mulig denne kan gis til de som ikke er i risikogruppen, mens en av de andre kan gis til de eldre og syke 

For en som er uvitende, var dette i tråd med forventningene? Har det vært diskutert om denne vil brukes til den store massen som ikke er i risikogruppen, mens de to andre med høyere effekt skal brukes for resterende? Vet vi noe enda om denne har mindre/mildere bivirkninger enn de to andre? 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (6 minutter siden):

"70 % effektiv", er det særlig gangbart da, trodde vaksinen burde være 95 % effektiv.

Nedslående nyhet egentlig. Men det var den høyt promoterte Oxford-vaksinen det som de i våres med brask og bram slo fast ville være klar allerede i september. Og når den omsider er (nesten)klar er det den dårligste av de som så langt er annonserte.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (5 minutter siden):

"70 % effektiv", er det særlig gangbart da, trodde vaksinen burde være 95 % effektiv.

Jeg leste for ikke så lenge siden at minimumskravet skulle være noe sånt som 50-60%, som ville vært akseptabelt. Så de to mRNA-vaksinene med 90-95% effekt var nok bemerkelsesverdig høyt, mens for Oxford-vaksinen som er en mer tradisjonell vaksine var det kanskje som forventet. Er samtidig billigere og lettere å distribuere (og produsere?). Sikkert noen med mer peiling som kan svare bedre. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (1 time siden):

Hvis du leser litt nøyere i medienes skrekkpropaganda, så vil du se at det ikke et eneste sted har vært "kollaps" i helsevesenet. Det nærmeste var vel i Italia i vår - og det skyldtes i hovedsak massiv feilbehandling og overdreven bruk av respiratorer. 

71GVGM67X3L._SS500_.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Mye av den store forskjellen i covid-19-dødelighet mellom Norge og Sverige er ikke reell, slår norske forskere fast i en ny studie.

Har nettopp lest gjennom studien, det er svært interessante funn, de har altså sammenlignet overdødelighet i tidsperioder og slikt, å kommet til at det ikke ser ut til å være noen større forskjell fra tidligere år, verken i Norge eller i Sverige.

Det er et par tall jeg stusser litt på der, som jeg ikke helt får til å stemme, men vet ikke om jeg gidder å bruke så mye tid på å gå igjennom alt, den skal vel fagfellevurderes etterhvert uansett, men dersom tallene stemmer er det interessant.

Det endrer selvfølgelig ikke det faktum at Sverige har 20 ganger flere døde enn Norge av COVID-19, eller at den samme rapporten kommer til at belastningen på folket og økonomien også var omtrent den samme i de to landene, selv om tiltakene er annerledes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...