Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

NYTT DØDSFALL PÅ VILLA SKAAR

En kvinne i slutten av 80-årene er død på sykehjemmet Villa Skaar Valstad i Eidsvoll.

Det opplyser sykehjemmet på sine nettsider.

– Våre tanker går til avdødes familie og venner, skriver de.

Det er den åttende beboeren ved sykehjemmet som er død.

– Dette er en helt ekstrem situasjon for beboergruppen og for de pårørende til de som bor der, som går rundt bekymrer seg. Det er også utrolig vanskelig for de ansatte som jobber der. Det er fryktelig tøft, sier kommuneoverlege Jensen.

Denne uken ble det klart at 22 av 23 beboere hadde fått påvist coronasmitte. Med det åttende dødsfallet, gjenstår det 15 beboere på sykehjemmet, opplyser kommuneoverlege Carl Magnus Jensen. Det er fortsatt en beboer som ikke er påvist smittet.

Ifølge kommunen har også 24 ansatte testet positivt for viruset.

– Dette er trist for de pårørende, for ansatte og for oss alle. Eidsvoll kommune sender varme tanker til familiene, avslutter kommuneoverlegen.

Stakkars de som arbeider der, beboerne og pårørende. 8 av 22 smittede døde. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Ytterligere 11 personer, totalt 45 har fått påvist koronasmitte ved Musikkteaterhøyskolen i Oslo, bekrefter skolen overfor NRK søndag.

Alle de 45 som nå har fått påvist koronasmitte, var tilstede under flere forestillinger som ble holdt forrige uke. Der var studenter fra alle trinn, samt lærere.

I går meldte NRK om at over 30 studenter hadde fått påvist smitte ved skolen, som er en del av pirvateide Høyskolen Kristiania.

Til sammen er 45 personer satt i karantene i forbindelse med utbruddet.

Hadde forestilling med 54 i rommet

Ett av smitteverntiltakene ved skolen med rundt 90 elever, har vært å skille trinnene fra hverandre. Klassetrinnene har blant annet spist lunsj separat.

Men forrige uke inviterte skolen studenter til å være publikummere ved to forestillinger kort tid etter hverandre. Totalt 56 og 54 personer var tilstede ved hver forestilling.

Ledelsen ved høyskolen sier til NRK at alle deltakerne fikk antibac ved ankomst og at alle publikummmere måtte bruke munnbind, men at sceneutøverne ikke hadde munnbind.

Under den første forestillingen var det 27 sceneutøvere fra tredjeklasse, samt 20 studenter fra første trinn ved skolen, og seks pedagoger. Andre visning var for 20 studenter fra 2. trinn, samt ni pedagoger, i tillegg til de 27 sceneutøverne.

– Tenkte at dette ikke er så bra

Ifølge elever NRK har snakket med som var på forestillingen, brukte ingen på scenen munnbind, og flere studenter minglet med sceneutøverne da forestillingen var over.

– Jeg følte det var trygt der og da, men etter at vi var ferdig tenkte jeg at dette ikke var så lurt. Jeg tenkte at det kommer til å ha konsekvenser, sier en student til NRK.

Publikum satt med en meters avstand til sceneutøverne, men enmetersregelen ble ikke overholdt mellom tilskuerne, ifølge elevene NRK har snakket med.

https://www.nrk.no/norge/45-smittede-var-alle-pa-forestilling_-_-jeg-tenkte-at-dette-ikke-var-sa-lurt-1.15255240

Litt utrolig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Kryptodebunker said:

Viruset sprer seg utover fra Oslo. 

Nannestad, er vel Bjørn Dæhli-land det. Men ser via google-søk, at det har vært noe flytting. Klistret seg til hjernen min Nannestad og BD, men interesserer meg ikke så mye for hans liv og virke. Tilfeldig hjerneklistret..

Fanget oppmerksomheten min hvor rødorange den juicen var. Kunstig forsøk på blodappelsinutseendet og smak, sitter jeg å grunner på? Amerikaneren bekymrer seg sikkert mer om han når fram i køen denne gang før det går tomt. Må være tøft å være uten jobb i det landet. Sikkert viktig at naboer og familie deler litt med seg når de har noe. Viktigere enn noe gang at man ikke lar mat blir bedervet før noen får anledning å spise det:

35936186-8972373-ARLINGTON_TEXAS_-a-39_1

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Subara said:

g6FToCr_cXTaLFoIJCvINAbEwkcAGkLyUa2lczvF

SNART TOMT: Årets influensavaksine er veldig populær.

Vil gjerne ha den jeg også. Men siden jeg ikke anser meg får å være i noen særlig risikogruppe så har jeg ventet. Er mangelen et resultat av Covid-vaksineutviklingen, i så fall ikke særlig bra?

De bør vel kunne få i stand parallelle produksjonsløp?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Vil gjerne ha den jeg også. Men siden jeg ikke anser meg får å være i noen særlig risikogruppe så har jeg ventet. Er mangelen et resultat av Covid-vaksineutviklingen, i så fall ikke særlig bra?

De bør vel kunne få i stand parallelle produksjonsløp?

Nei mangelen er ett resultat av mye større etterspørsel i hele verden fordi man vil vaksinere seg for å slippe en bølge av influensa + korona. 

Sitat

Hvert år oppfordres de i risikogruppene å vaksinere seg mot sesonginfluensa, men kun fire av ti i risikogruppene gjør det – uavhengig av alder, sier pandemiforskeren.

– Dette er betydelig lavere enn målet på 75 prosent vaksinasjonsdekning i målgruppene for influensavaksinasjon som Verdens helseorganisasjon (WHO) har satt.

https://forskning.no/influensa-oslomet-partner/enda-flere-bor-vaksinere-seg-mot-influensa/1588998

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kryptodebunker said:

Nei mangelen er ett resultat av mye større etterspørsel i hele verden fordi man vil vaksinere seg for å slippe en bølge av influensa + korona. 

https://forskning.no/influensa-oslomet-partner/enda-flere-bor-vaksinere-seg-mot-influensa/1588998

Kan det hende at de revurderer "spikes" på influensaviruset og lager en batch 2 for slipp på vårparten, altså et år med unntaksvis 2 forskjellige influensavaksiner? Hadde jo kanskje være smart.

Digresjon:

Spoiler

Skal ikke virke i 100 år
Lyspærer regnes i dag som en forbruksvare, men slik har det ikke alltid vært. I 1924 møttes de største lyspæreprodusentene for å danne Phoebus-kartellet. Lyspærene som ble produsert på denne tiden virket rett og slett for godt, og lyste for lenge til at produsentene tjente penger.

Kartellet bestemte seg for at lyspærene kun fikk ha en levetid på 1000 timer, og bøtela de som produserte lyspærer med lengre levetid.

Det overrasker ikke eierne av den over hundre år gamle lyspæra.

– Det kan jeg godt forstå at de gjorde. Hvis de skulle vare i hundre år så var det ikke så mye å tjene på det, sier Solbjørg Straumsheim.

https://www.nrk.no/mr/lyspaeren-i-straumgjerde-har-lyst-i-over-hundre-ar-1.15245726

Interessant stykke historie. Så om man kjøpte lyspære før 1924 så varer de over 100 år :laugh:

Noen ting var bedre førritia. Men ledningene i starten i Storbritannia hadde ikke isolasjon utpå seg :ermm:

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Kan det hende at de revurderer "spikes" på influensaviruset og lager en batch 2 for slipp på vårparten, altså et år med unntaksvis 2 forskjellige influensavaksiner? Hadde jo kanskje være smart.

Problemet med influensa viruset er at det muterer mye raskere og i større grad enn koronaviruset. Man må stadig endre sammensetningen av virus i vaksinen. 

Se Pandemic på Netflix kjempe bra dokumentar serie i flere deler om blant annet influensa. Det er en forsker der som vil lage en universal influensa vaksine. Han nærmer seg å bli ferdig. 

Sitat

Netflix ‘Pandemic’ Star Just Showed His Covid-19 Antibody Drug Works In Hamsters. How Quickly Could It Treat Humans?

https://synbiobeta.com/netflix-pandemic-star-just-showed-his-covid-19-antibody-drug-works-in-hamsters-how-quickly-could-it-treat-humans/

Lenke til kommentar
Sitat

Den andre bølgen

En håndfull mødre i byen varslet om noe urovekkende som skjedde med barna deres: De var ikke til å kjenne igjen.

Sitat

En jente begynte å frakte penger i en brødpose. En annen fortalte politiet at hun dagen før hadde prøvd å ta livet sitt.

I løpet av noen få uker på sensommeren spredte fenomenet seg raskt til ca. 30 gutter og jenter. Noen av dem bare 14 og 15 år.

Skoleflink ungdom, som ifølge politiet ikke hadde prøvd noen ting, begynte å teste ut farligere og farligere rusmidler. Først MDMA og misbruk av ADHD-medisin. Deretter kokain, amfetamin og LSD.

Politiet forsto ikke hvorfor.

Kan det handle om ensomhet? tenkte en betjent.

VG har spurt samtlige norske barnevernstjenester om hvem som sendte bekymringsmeldinger i nye saker fra 1. mars til 1. mai i år. Funnene har VG sammenlignet med samme periode i fjor.

Tallene viser at nye bekymringsmeldinger sank fra 9687 til 8750 i perioden. Det kan bety at opptil tusen barn ikke ble fanget opp.

Mens antall bekymringsmeldinger fra offentlige kilder ble redusert med 1300 meldinger, økte antall meldinger fra «andre privatpersoner» med over 300. Det er en økning på 42 prosent fra året før.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Vqg5LJ/den-andre-boelgen

Hvis jeg noen gang får meg barn skal mobilen overvåkes. Jeg tror de fleste foreldre ikke forstår at for ett barn å ha fri tilgang til Internett uten at voksne passer på er det samme som å droppe av ungen sin midt i en luguber ukjent by. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kryptodebunker said:

Se Pandemic på Netflix kjempe bra dokumentar serie i flere deler om blant annet influensa. Det er en forsker der som vil lage en universal influensa vaksine. Han nærmer seg å bli ferdig.

Har fått den med meg. Jeg så forresten et selskap som prøvde seg på det samme som velger å muligens kaste inn håndkleet pga. elendig fase 3 resultater:

Results did not demonstrate a statistically significant difference between the vaccinated and placebo groups in reduction of flu illness and severity, and therefore failed to meet both the primary and secondary efficacy endpoints. The study's primary safety endpoint was met.

"We are disappointed with these results, and I wish to thank the BiondVax team for their efforts, dedication, and passion over the past 15 years.

BiondVax Pharmaceuticals Ltd. (Nasdaq: BVXV), a pioneer in the development of a universal flu vaccine designed to provide protection against current, future, seasonal and pandemic influenza, ..

Selskap i Jerusalem. Intensjonen er jo god, men de feilet enn så lenge. Så hva gjør de nå med alle forskerne sine de har etter 15 års arbeid, og hvor henter de videre kapital? Selger de sitt knowhow så det kan nyttes til andre typer vaksiner? Skrotes selve engasjementet mot akkurat influensa?

https://finance.yahoo.com/news/biondvax-announces-topline-results-phase-143800120.html

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

Storbritannia løfter restriksjoner i julen

Storbritannia vil mandag kunngjøre at de løfter karantenebegrensningene noe innen juletider, slik at familier kan reise til høyrisikoland som er rødlistet, for å besøke slektninger. Det melder avisen Telegraph søndag.

I juleferien vil man bare være nødt til å være i karantene i fem dager – og ikke 14 slik reglene sier nå – om den reisende tester negativt fem dager etter å ha kommet tilbake fra landet hen har vært i.

Endringene trer i kraft 15. eller 16. desember, ifølge avisen.

Storbritannia har for øyeblikket en flat smittetrend, viser oversikten til VG. Samtidig er trenden over antall coronadødsfall stigende.

Dette går garantert veldig dårlig. At det er mulig å være så dumme.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Pc Lynet said:

Man snakker om nasjonen som lot agentene under andre verdenskrig i stikken. Ved å ikke ta brudd på forhåndsavtalt verifikasjon på alvor over oversjøisk kommunikasjon. Tyskerne fikk så tak i mange agenter og torturerte disse tomme for informasjon og til døde..

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Har fått den med meg. Jeg så forresten et selskap som prøvde seg på det samme som velger å muligens kaste inn håndkleet pga. elendig fase 3 resultater:

Selskap i Jerusalem. Intensjonen er jo god, men de feilet enn så lenge. Så hva gjør de nå med alle forskerne sine de har etter 15 års arbeid, og hvor henter de videre kapital? Selger de sitt knowhow så det kan nyttes til andre typer vaksiner? Skrotes selve engasjementet mot akkurat influensa?

https://finance.yahoo.com/news/biondvax-announces-topline-results-phase-143800120.html

Neida man er godt i gang.

Sitat

The End Of The Flu: Can We Immunize The World Against A Seasonal Killer?

Christmas season just ended, and there’s a good chance you heard John Lennon’s “Xmas Time” on the radio. Lennon wrote the song with Yoko Ono as a Vietnam War protest as well, singing near the end, “The war is over, if you want it.” 

You may say Lennon was a dreamer, wishing for a world without hunger, war, or illness. But there is precedent for one item on his Christmas list: wiping out a disease from the face of the earth. I’m thinking about smallpox, which until recently was a global menace that killed an estimated 300 million people in the 20th century. It wasn’t until 1980 when smallpox was declared eradicated by the World Health Organization following a global immunization campaign.

Before that, it was the Spanish Flu. In 1918, this variation of influenza ravaged the war-torn world and killed 50 million people worldwide. The medical establishment didn’t have time to develop a vaccine — it 2008 before we even understood the three genes that made that flu so deadly. Instead, the Spanish flu pandemic ended with a whimper, as those who were infected either died or developed immunity.

Can we end the flu?

Synthetic biology companies such as Distributed Bio, research funding from the Bill & Melinda Gates Foundation, and academic research centers such as The Pirbright Institute are ushering in a new wave of universal vaccines. Soon — as Lennon might have hoped — the flu could be over, if you want it.

Vaccines are the best way to prevent the spread of flu, which remains a notoriously difficult disease to treat. Antiviral drugs, at best, slow the disease down by a day or two – and are only a secondary line of defense. For the very old, the very young, and others with decreased immune system function, respiratory infections that ride on the back of flu can be lethal.

Even our vaccines, however, are rarely as effective as we would like.

“Currently we need to know the dominant virus in circulation, both in humans or in chickens, for example,” explains Professor Munir Iqbal of The Pirbright Institute. “We want to know which is the most dominant so that we can select the vaccine strain that protects the most people.“

The problem, as he further explains in a recent blog for the One Health Poultry Hub, is that “influenza viruses can mutate and evolve at a rapid rate. The result is that frequent, often annual update of vaccine strains in humans is required to protect against prospective seasonal influenza viruses.”

With today’s technology, it’s hard for companies producing vaccines to keep up with the rapidly evolving flu viruses. In fact, many vaccines become outdated shortly after circulation. Some may even be outdated as they’re being manufactured.

Iqbal and his colleagues are investigating how to make more broadly effective vaccines. Their strategy: deliberately mask some of the regions of the flu virus that mutate the most. This foils the highly changeable nature of the flu that makes it such a nuisance.

This is not a simple task, though, especially when it comes to tackling a disease that affects not only humans, but billions of chickens, pigs, wildfowl and more animals besides.

https://www-forbes-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.forbes.com/sites/johncumbers/2020/01/10/the-end-of-the-flu-can-we-immunize-the-world-against-a-seasonal-killer/amp/

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja men, en snakker om andre selskapers forskning her. Er tydeligvis, eller har vært litt konkurranse om å komme med den vaksinen der. De forventer sikkert noen tusenlappers fortjeneste på de sprøytestikkene. Da kan det jo hende at de heller ønsker den store fortjenesten en gang, enn å ha årlige vaksiner til hundrelapper. Så kan de gyve løs på neste virus etterpå, eller plante pengene i annen forskning eller investeringer. Hvor mye idealisme, altruisme skal man ta det for å være?

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Fanget oppmerksomheten min hvor rødorange den juicen var. Kunstig forsøk på blodappelsinutseendet og smak, sitter jeg å grunner på? 

35936186-8972373-ARLINGTON_TEXAS_-a-39_1

Det ser nesten ut som en stor flaske grapefrukt-juice fra "Fruit Patch", trolig et volum/billigmerke.

virus-outbreak-texas-arlington-united-states-AI-enhanced.png.07c03ac68a21b4329e86973bb7e664bc.png

Fotografert over i dagslys, og trolig på en kjøkkenbenk med kunstlys i dårlig hvitbalanse under, så fargene blir litt annerledes.

571AB294-E51B-ECB6-4C4C-A23E23661777-592

Næringsinnhold etc: https://www.fooducate.com/product/Fruit-Patch-Grapefruit-Juice/571AB293-4C28-359A-45BF-B57E8FEFA772

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kudos for at du gadd xRun.

12 hours ago, Theo343 said:

Jeg bor selv i en bygd med mange norske håndverkerfirmaer eid og styrt av polske innvandrere som naturlig nok leier inn en del polske arbeidere. Der har jeg bevitnet at det de passer veldig nøye på er:

• at arbeiderne overholder karanteneregler om de kommer fra hjemlandet. De fleste bor her i lengre perioder av året og har ingen reiseaktivitet i travle oppdragsperioder. De reiser som regel hjem til jul.
  • at de bruker faste arbeidere på adressen de utfører oppdrag også de som strekker seg over lang tid. De sender ikke stadig nye folk for å få kabalen til å gå opp.
  • de sender ikke ut folk som har forkjølelsesymptomer eller på annen måte har nedsatt dagsform
  • de lukker dører der de arbeider og blander seg ikke med andre i husholdningen annet enn ved strengt nødvendig
  • man forholder seg til 1 person for begrense kontaktflater
  • de vasker seg ofte (ca. hver time mens de jobber).

Men jeg har fortsatt ikke sett at hverken norske eller polske håndverkere bruker munnbind når de er ute på oppdrag hjemme hos folk i dette største oppussingsåret blant nordmenn noensinne. Men de overholder minst 2 metern og lukker dører der de jobber.

Det er lett å tenke at polakker er naturlig skyldig i reisesmitte men jeg har selv sett at de passer bedre på enn mange nordmenn jeg har vært borti siste året. Jeg kan ikke snakke for alle firmaer som leier inn polsk arbeidskraft men de seriøse jeg har vært borti her virker å følge protokoller godt.

Personlig tenker jeg at en del nordmenn er mer uansvarlige i sin reiseaktivitet og gjerne vil ha en syndbukk å skylde på. Da sparker man ofte nedover her i landet.

Det kan du sikkert ha rett i. Men, det stopper ikke nødvendigvis frykt nordmenn kan ha overfor slike arbeidere. Håper de snur opp ned på saken og er kjempeglade dersom de blir spurt ut av potensiell kunde om hvordan de opptrer under arbeidet sitt og de tingene der. Er sikkert ikke vits å spør fordi de kan lyve som alle andre kan lyve for å få seg jobb.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 timer siden):

Folk i UK begynner å bli svært lei av alle de ekstreme tiltakene som myndigheten har iverksatt. Stadig flere får øynene opp for at det er langt færre som dør av dette enn skrekkpropagandaen har fortalt, og de som dør har en snittalder som er over gjennomsnittlig levealder. 

Det har vært store demonstrasjoner i de fleste større byer i England. 

Myndighetene har skjønt at grensen er i ferd med å bli nådd. 

Lenke til kommentar

USA:

I California ble det lørdag innført nattlig portforbud i det meste av staten, og ved midnatt søndag starter flere restriksjoner.

LA County restricts in-person dining due to COVID-19 cases
https://apnews.com/article/los-angeles-san-francisco-thanksgiving-holidays-california-e555991142dfe3d631e4b2b368501f0a

Sitat

LOS ANGELES (AP) — Los Angeles County announced new coronavirus-related restrictions Sunday that will prohibit in-person dining for at least three weeks as cases rise at the start of the holiday season and officials statewide begged Californians to avoid traveling or gathering in groups for Thanksgiving.

The new restrictions in Los Angeles County — the nation’s most populous — came as the California Department of Health and Human Services reported more than 15,000 coronavirus cases statewide Saturday — by far the highest level since the pandemic began in March. Another 14,000 cases were recorded Sunday.

California’s average daily number of coronavirus cases has tripled in the last month, the Los Angeles Times found in an analysis, while COVID-19 hospitalizations have doubled in the same time period.

A curfew that affects most of the state took effect Saturday requiring people to stay home from 10 p.m. to 5 a.m. unless they are responding to an emergency, shopping for groceries, picking up takeout or walking their dogs. The monthlong curfew could be extended if rapidly worsening trends don’t improve.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...