Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

HEL UNGDOMSSKOLE SATT I KARANTENE – 638 SKAL TESTES

Hele Nannestad ungdomsskole er satt i karantene. Det innebærer at 568 elever og 70 lærere må sitte i karantene fem til 30. november.

Samtlige ved skolen skal testes i løpet av de neste fem dagene.

Sent lørdag kveld ble det avdekket to nye tilfeller ved ungdomsskolen, opplyser kommuneoverlege i Nannestad, Matilde Risopatron Berg.

– Vi har riktignok ikke bekreftet prøvesvar ennå, men de to elevene det gjelder har hatt nærkontakt med bekreftet smittede personer forrige helg. De fikk typiske symptomer på coronavirus i løpet var uken, forteller Berg.

Fire klasser ved skolen er berørt, men det har ifølge legen vært kontakt på tvers av trinn og klasser ved skolen flere dager forrige uke.

– Dermed er det stor risiko for skjult smitte. Hele skolen er satt i karantene for å få kontroll på situasjonen, forklarer kommuneoverlegen.

Hun antar at fire elever på skolen antas smittet: én er laboratoriebekreftet, én med har symptomer og dessuten tre husstandsmedlemmer med bekreftet smitte, mens de siste to har hatt tydelige symptomer og tett kontakt med bekreftet smittede.

– Vi venter endelige prøvesvar i dag eller i morgen. Karantenen er iverksatt på grunn av svært høy sannsynlighet for smitte, og fordi konsekvensene er for store ved å vente.

Det var allerede lørdag kjent at to klasser på skolen skulle være i karantene.

Mer gøy på landet. Var det ikke blant annet Nannestad folk valfartet til fra Oslo for å trene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Selskap i Askim: Samtlige deltagere anmeldt – reagerer kraftig mot politiet

Tidligere ordfører i Askim Hans Jakobsen sier at han finner det «svært urimelig» dersom han og de andre deltagerne på festen blir dømt.

Fredag kveld var 26 av medlemmene i Askim bridgeklubb samlet i Gilje selskapslokaler.

Da festen gikk mot slutten i 01.00-tiden, kom politiet som mente at arrangementet var privat og dermed ulovlig i henhold til smittevernloven. Det var Smaalenenes avis som første meldte om saken.

Operasjonsleder i Øst politidistrikt Terje Marstad forteller til VG at samtlige deltagere er anmeldt. Bøtesatsen på denne typen brudd på smittevernloven ligger i Indre Østfold kommune på 20.000 kroner.

 

– Det blir produsert saker på dem som var til stede. Arrangementet fremstod som at det var i privat regi. Ut fra inntrykket vi fikk når vi kom dit, var ikke smittevernreglene opprettholdt.

– Hvilke smitteverntiltak ble ikke opprettholdt?

– Det går på avstand og at deltagerne beveget seg mellom bordene når de skulle spille bridge, sier Marstad.

Han legger til:

Betenkeligheten er stor når det kommer til om dette er en nødvendig samling i disse tider. Vi har problemer med å forstå hvorfor en slik samling finner sted, spesielt med tanke på graden av beruselse på stedet.

– Veldig overrasket da politiet kom

Tidligere Høyre-ordfører i Askim Hans Jakobsen var en av deltagerne på arrangementet.

Han sier til VG at han ble veldig overrasket da politiet dukket opp.

Bridgeklubben har en egen arrangementsansvarlig som hadde klarert at dette var et offentlig arrangement i regi av Askim selskapsmat. Og når det er et offentlig arrangement, har vi lov til å være opptil 50 stykker, sier han til VG.

Jakobsen forteller at avtalen var at arrangementet skulle vare til 01.00, og at flere, inkludert ham selv, var på vei ut av lokalet da politiet kom.

Rules do not apply to me, only others...

Tenk å prøve å omgå reglene makan til frekkhet. 

https://www.vg.no/nyheter/i/OQg0KE/selskap-i-askim-samtlige-deltagere-anmeldt-reagerer-kraftig-mot-politiet

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

«Polakker er smittefarlige»

Koronasmitte blant polske arbeidsinnvandrere har fått mye oppmerksomhet de siste ukene. Og med god grunn. Situasjonen er alvorlig, og det er behov for effektive tiltak. Men vi må også forstå mekanismene som fører til økt smitte – og dermed hvordan vi kan hindre spredning.

Å peke ut enkelte grupper som syndebukker er skadelig for tillitsforholdet i et samfunn, skriver innsenderne.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt typisk ved sosiale arrangementer av alle slag, også de lovlige. Her var det i tillegg beruselse.

Sitat

 

– Hvilke smitteverntiltak ble ikke opprettholdt?

– Det går på avstand og at deltagerne beveget seg mellom bordene når de skulle spille bridge, sier Marstad.

 

https://www.vg.no/nyheter/i/OQg0KE/selskap-i-askim-samtlige-deltagere-anmeldt-reagerer-kraftig-mot-politiet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Ja man må ikke skjære alle over samme kam. Men jeg må innrømme at jeg rygger litt ekstra unna når jeg møter polakker og andre som ikke snakker norsk i butikken. 

Det gjør jeg også. Og det er egentlig ikke så rart pga satistikken.

Polakker er lett å få øye på i butikken pga arbeidstøyet. De jobber for Selvaag, så jeg tenker det er et firma som følger karantenereglene. Jeg håper at tilliten gjenoppstår etter korona. En gang lot jeg dem gå foran i køen, fordi de har så kort matpause. Det var en hyggelig gest og respekt, nå gir jeg dem mistenkelige blikk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

VINSTRA (VG) 43 personer har testet positivt for corona på asylmottaket på Vinstra. I natt måtte fire personer som har testet negativt, deriblant et barn, sove på rom med smittede. Brudd på smittevernreglene, erkjenner kommuneoverlegen som ga tillatelsen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mBKx50/kommuneoverlege-lot-asylsoekere-som-testet-negativt-sove-paa-rom-med-smittede

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ok67 skrev (14 minutter siden):

VINSTRA (VG) 43 personer har testet positivt for corona på asylmottaket på Vinstra. I natt måtte fire personer som har testet negativt, deriblant et barn, sove på rom med smittede. Brudd på smittevernreglene, erkjenner kommuneoverlegen som ga tillatelsen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mBKx50/kommuneoverlege-lot-asylsoekere-som-testet-negativt-sove-paa-rom-med-smittede

 

Håpløst av de ansvarlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

Jeg tror karantenekravet har gjort det vesentlig tryggere å møte polakker nå. Det er jo ikke bare bare å reise til Norge uten å bli kontrollert og informert om karanteneplikten.

Jeg bor selv i en bygd med mange norske håndverkerfirmaer eid og styrt av polske innvandrere som naturlig nok leier inn en del polske arbeidere. Der har jeg bevitnet at det de passer veldig nøye på er:

  • at arbeiderne overholder karanteneregler om de kommer fra hjemlandet. De fleste bor her i lengre perioder av året og har ingen reiseaktivitet i travle oppdragsperioder. De reiser som regel hjem til jul.
  • at de bruker faste arbeidere på adressen de utfører oppdrag også de som strekker seg over lang tid. De sender ikke stadig nye folk for å få kabalen til å gå opp.
  • de sender ikke ut folk som har forkjølelsesymptomer eller på annen måte har nedsatt dagsform
  • de lukker dører der de arbeider og blander seg ikke med andre i husholdningen annet enn ved strengt nødvendig
  • man forholder seg til 1 person for begrense kontaktflater
  • de vasker seg ofte (ca. hver time mens de jobber).

Men jeg har fortsatt ikke sett at hverken norske eller polske håndverkere bruker munnbind når de er ute på oppdrag hjemme hos folk i dette største oppussingsåret blant nordmenn noensinne. Men de overholder minst 2 metern og lukker dører der de jobber.

Det er lett å tenke at polakker er naturlig skyldig i reisesmitte men jeg har selv sett at de passer bedre på enn mange nordmenn jeg har vært borti siste året. Jeg kan ikke snakke for alle firmaer som leier inn polsk arbeidskraft men de seriøse jeg har vært borti her virker å følge protokoller godt.

Personlig tenker jeg at en del nordmenn er mer uansvarlige i sin reiseaktivitet og gjerne vil ha en syndbukk å skylde på. Da sparker man ofte nedover her i landet.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 

Sitat

Stenger sykehjem i Indre Østfold

Indre Østfold kommune stenger alle sykehjem for besøk fra og med i dag. Årsaken er en uoversiktlig smittesituasjon. Lørdag ble det registrert 13 nye smittetilfeller i kommunen, to med ukjent smittested.

Føre-var-prinsippet er nok lurt.

Sitat

15 nye smittet i Fredrikstad

Det ble påvist 15 nye smittetilfeller i Fredrikstad i går. Siden 7. november er det registrert 320 smittede i kommunen. Tirsdag hever kommune nivået til rødt for alle videregående skoler og ungdomsskoler

 

Sitat

Sju nye smittetilfeller i Moss

Siste døgn er det er påvist sju nye smittetilfeller blant personer som bor eller oppholder seg i Moss. Tre av disse er under 18 år. Som følge av nye smittetilfeller er hele tiende trinn ved Bytårnet skole satt i karantene.

Generelt mye skole smitte i Norge nå, dette er kun en brøkdel.

Sitat

Koronasmitte kom fra andre mottak

Flere av beboerne på Vinstra mottak skal ha blitt overført fra andre mottak i løpet av de siste ukene, ifølge Nord-Fron kommune. 43 koronatilfeller ble registrert der i går, og smittesporing viser at viruset trolig har kommet fra andre asylmottak.

Må nok regne med at det omtrent er smitte på alle asylmottak. Siden invandrere er ekstra utsatt pga bosituasjon etc.

Sitat

Fugleinfluensa også i Nederland

Om lag 190.000 kyllinger er avlivet i Nederland etter et utbrudd av fugleinfluensa på minst to fjørfegårder. Det skal handle om en svært smittsom variant av viruset, melder AFP. Forrige uke ble smitte oppdaget blant ville fugler i nabolandet Belgia.

Vennligst hold deg til fugl Mr. virus.

Sitat

Det siste døgnet er det meldt 28 nye tilfeller av koronasmitte i Drammen. Av disse er 24 nærkontakter av personer med kjent koronasmitte fra tidligere, mens fire har ukjent smittevei.

Ifølge Sagberg ser tallene nå ut som at veksten i antall smittede har stoppet, og at smittetallet har flatet ut.

- Hvorvidt det er et sikkert fall i smitte ønsker vi å vente litt med å konkludere. Vi vet jo fra tidligere erfaringer at antall smittede kan variere betydelig fra den ene dagen til den neste, sier smittevernoverlege Sagberg.

Smittevernoverlegen minner om at fortsatt god etterlevelse av smitteverntiltakene er det som er nødvendig nå.

Det er siste døgn påvist smitte ved barnehager og skoler som medfører karantene for barn, elever og ansatte. Det er påvist smitte hos et barn ved Gulskogen barnehage Øvre Eikervei. Det er påvist smitte hos elever ved Fjell skole og Solberg skole, og en ansatt ved UngInvest.

Det er også påvist smitte ved helsevirksomheter i kommunen. I forbindelse med rutinemessig testing etter tidligere påviste tilfeller er det påvist smitte hos én beboer ved Solberglia sykehjem, én bruker ved Losjeplassen hjemmesykepleie og én ansatt ved Saniteten bo- og servicesenter. Det er ikke ytterligere karantene ved virksomhetene, da forsterkede tiltak allerede er igangsatt.

Bedring i Drammen men det kan være pga. mindre testing i helga.

https://www.drammen.kommune.no/om-kommunen/aktuelt/koronasmittede-i-drammen/

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

I en ny rapport fra OECD om hvordan medlemslandene har taklet pandemien, kommer Sverige aller dårligst ut.

Kanskje ikke veldig overraskende, men Tegnell er uenig med OECD.

https://www.expressen.se/nyheter/rapport-sverige-samst-pa-coronahanteringen/

Likevel har Sverige 633 døde/million, som er lavere dødelighet i forhold til UK (803), Italia (815) og Spania (911) og ikke minst Belgia (1337!) som alle har innført strenge lockdown-tiltak.

Så de kan ikke ha taklet corona SÅ dårlig.  

Lenke til kommentar
23 hours ago, Kryptodebunker said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/mystisk-nedgang/73087836

Samme som i Norge selvmord har gått ned under krisen. Det samme skjedde under andre verdenskrig. Kriser bringer fok sammen. 

At selvmord faller er ikke rart og det har ikke så mye med at kriser bringer folk sammen.

Tenk deg hvis du var en gutt som blir konstant mobbet og blir aldri inivitert. Du sitter hjemme og spiller dataspill med dine online venner. Mor kommer hjem og drar ut kabelen og sier "skaff deg noen ekte venner,". Du tar opp mobilen og der ser du bilder av dine medelever som fester og har det gøy. Så får du en mobbemelding fra en elev, du skjelver etter å ha lest meldingen. Du legger fra deg mobilen, går en tur i skogen og hopper utenfor et stup.

Selvmord skjer ofte fordi man føler livet sitt er tragisk sammenlignet med andre. Om ingen kan ha det gøy så gjør det faktisk livet lettere for de med selvmordstanker.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, Kryptodebunker said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/mystisk-nedgang/73087836

Samme som i Norge selvmord har gått ned under krisen. Det samme skjedde under andre verdenskrig. Kriser bringer fok sammen. 

Må seie eg reagerte på desse talla om 14,85 sjølvmord pr 100 000 pr mnd. I norge for 2018 hadde vi ca 1,06 sjølvmord pr 100 000 pr mnd. Dette var dog eit år med veldig mange sjølvmord. Så rævva kan det ikkje være å leve i queensland australia at 14,85 sjølvmord pr 100 000 pr mnd kunne være riktig. Måtte difor sjekke talla ei lita runde.

 

1. januar 2015 til 1.januar 2020 blir 60 mnd. 3793/60=63,217 sjølvmord pr mnd Queensland har ca 5 millioner innbyggere i snitt desse åra. Det vil seie 50 x 100 000 innbyggere. Da får vi 63,217/50= 1,26 sjølvmord pr 100 000 pr mnd i perioden 2015 til 2020.

 


For perioden med pandemi reknar ein 1. februar til nå, dvs 9 mnd fram til 1. november. Innbyggertal for 2020 må og aukast til 5,3 millioner. 443/9= 49,22/53=0,93. Dvs 0,93 sjølvmord pr 100 000 pr mnd under pandemien.

 


Greit at folk tek sitt eige liv, men det burde ikkje være nødvendig å hause det opp til å være verre enn det er. Dernest ser det ut for at pandemien har gitt ein nedgang på ca 26,2% som er ganske formidabelt. I reine liv er det ca eit individ mindre som tek sitt eige liv pr 100 000 pr 4 mnd nå under pandemien eller litt over 100 personer som har latt være å ta sitt eige liv i Queensland under pandemien i forhold til normalen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt det kommer noe godt ut av pandemien med tanke på selvmord 👍

Fornuftig lege fra nabobyen min. Antibac og Sprit gir falskt trygghet og sprukne hender.

 

Sitat

Med stor frustrasjon har pensjonert allmennlege Kjell Christian Midtgaard fra Stavern sett lederne for Folkehelseinstituttet (FHI) hevde at spriting og håndvask er det viktigste i kampen mot korona.

– Korona, og alle luftveisinfeksjoner, smitter via pust og luft, da hjelper det lite å sprite hendene. Folk vasker og spriter hendene så de blir såre, og det er helt unødvendig.

Den ellers så milde legen er fortvilet. Han har tatt dette opp med både FHI og Helsedirektoratet før Norge ble stengt ned i mars. Men til ingen nytte.

Hjemme i biblioteket i huset bak Kysthospitalet, med halvannen meters avstand, forteller spesialisten i allmennmedisin og samfunnsmedisin, tidligere helsesjef i Larvik og med egen praksis i Stavern legesenter siden 1995 om hvorfor smittevern hele tiden har stått høyt på hans agenda.

– Da jeg var medisinstudent på 1970-tallet opplevde jeg noe av det verste som kan skje med luftbårne infeksjoner. Jeg satt sammen med tre andre rundt et bord på studentkroa. Hun som satt rett overfor meg hadde streptokokkhals, og det samme fikk jeg et par dager etter. Vi hadde kun pratet sammen, ikke danset eller rørt hverandre, og hun hostet ikke. Jeg ble innlagt på Lovisenberg sykehus etter ni uker, og endte opp med en alvorlig hjerteklaffefeil på grunn av den luftbårne bakterien.

Han ser opp over runde briller.

– Den opplevelsen sa meg én ting, som jeg har fått bekreftet mange ganger seinere: Jeg ble smittet der og da, over bordet. Av bakterien fra hennes pust. Ikke berøring.

Ble selv smittet av luftveisinfeksjon

I over 40 år har Kjell Christian Midtgaard levd etter sin egen, personlige oppdagelse, og som etterhvert også understøttes vitenskapelig.

– Luftveisinfeksjoner smitter altoverveiende via luft, såkalt luftsmitte, det dreier seg ikke om kontaktsmitte. Det er ingen som har unngått influensa ved å vaske hendene, sier han bestemt.

– Jeg har erfart at jeg selv har lett for å bli smittet av luftveisinfeksjoner, både av virus og av bakterier. Så hvordan håndtere det som lege? spør han.

– Jo, forskning viser at virus ligger i utpust, men avtar drastisk i mengde etter rundt en meter fra smittekilden. Dette er vist i undersøkelser. Derfor har jeg alltid sittet bak skrivebordet på vel en meters avstand når jeg har hatt pasienter med luftveisinfeksjoner. Da kan de ha så mange infeksjoner de vil, det gjør meg ingenting. Jeg blir ikke smittet.

Han smiler.

 

– Når jeg skulle ta prøver, se i halsen eller lytte på pasienten, og komme nærmere enn en meter, har jeg forklart hvorfor, og tatt på meg munnbind. Det har fungert i 40 år.

Irritert og oppgitt

Derfor var det en noe irritert og oppgitt pensjonert lege som fulgte med på FHIs smittevernrådgivning i mars.

– I alle år har FHI hatt disse to rådene ved influensa og andre luftveisinfeksjoner: stadig håndvask og å hoste i armhulen. Troen på kontaktsmitte har alltid vært den aller største. Først etter en måned eller to, kom FHI med råd om fysisk avstand til mulig smittebærende person.

Han forteller om ansatte ved sykehusene som har brukt hansker, men ikke munnbind, ved nærkontakt med pasienter. I høst fikk han selv tatt blodprøver på Larvik sykehus.

– Bioingeniøren satt tett inntil meg uten munnbind. Jeg spurte om hun ikke ville bruke munnbind i disse tider. Nei, dette dreier seg om kontaktsmitte, sa hun, og ingen av oss som tar prøver her ved sykehuset bruker munnbind. Dette var i september. Hadde jeg hatt korona, ville hun garantert blitt smittet. Hanskene på hendene ville ikke betydd noe, sier han og legger til:

– Det er luftsmitte som er smitteveien. En virusbærer har utåndingsluft med virus, og viruset flyter i lufta, det faller ikke i ned. Det kan så inhaleres av en person i nærheten. Og det tar ikke 15 minutter, slik FHI hevder, det kan være gjort på sekunder.

– Men hvorfor står ledelsen i FHI og Helsedirektoratet og maner om stadig håndvask?

– Jeg oppfatter at det er konflikt i fagmiljøene om dette. Ledelsen i Helse-Norge er oftest ikke klinikere, de jobber ikke med pasienter. I Norge er det få ressurspersoner på dette området, men det er noen, blant annet professor i hygiene og smittevern Bjørg Marit Andersen og Jörn Klein. De har kritisert FHI for deres smittevernrådgivning og håndtering av korona, men det har prellet av som vann på gåsa, konstaterer han.

- Tenk hva det har kostet

Kjell Christian Midtgaard stilte representanter fra FHI og Helsedirektoratet et spørsmål: To personer sitter ved siden av hverandre på en buss. Den ene har viral luftveisinfeksjon i tidlig fase. De to berører ikke hverandre, og ingen av dem hoster. Kan personen uten infeksjon bli smittet av den med infeksjon?

– Svaret fra begge instanser var et entydig nei.

Han slår ut med armene.

– Tenk hva denne begrensede kunnskapen har kostet Norge! Alle som kommer til å gå konkurs, alle som blir ensomme, og alle som bruker kreftene sine på å vaske hendene såre mot korona?

Midtgaard er klar på at det ikke finnes gode, fullskala kliniske undersøkelser på smitte ved luftveisinfeksjoner, derfor burde ikke FHI framstå så skråsikre.

Først i oktober snakket helsedirektøren mer positivt om bruk av munnbind.

– Men det var halvhjertet. Og med en antydning om at feil bruk kunne gjøre vondt verre, sier Kjell Christian Midtgaard.

- Å bruke munnbind er enkelt

Han har fulgt sine egne smitteråd i over 40 år:

– På jobb har jeg holdt en god meters avstand eller brukt munnbind i kontakt med folk med luftveisinfeksjoner. Også på kino og buss har jeg i de tilfellene satt meg noen seter unna.

De gangene han ikke har fulgt denne rutinen, har han ofte blitt syk.

Han understreker at det absolutt ikke er noe galt med god håndhygiene. Tvert om, det kan forebygge andre infeksjoner enn luftveisinfeksjoner.

– Men i kamp mot korona er det avstand og munnbind som gjelder.

Han lener seg fram i håp om at budskapet skal nå fram.

– Å bruke munnbind er enkelt, det er ikke noe en trenger å lære. Nesebøylen opp, det skal dekke over nese og munn. Og det kan brukes flere ganger.

Han er glad for at råd om munnbind har snudd i det siste, at FHI mener det kan være nyttig.

– Rådet er enkelt: Hold en meters avstand hele tiden, og bruk munnbind når en slik avstand ikke er mulig, sier Kjell Christian Midtgaard.

Svar fra FHI

Vi sendte mail til Hanne-M. Eriksen-Volle, som er Seksjonsleder Resistens- og infeksjonsforebygging i Folkehelseinstituttet

- Hvorfor gikk FHI ut med råd om håndvask og spriting framfor avstand og munnbind i første omgang?

- De viktigste tiltakene for å hindre smitte fra koronavirus er hånd-og hostehygiene, at en holder minst en meters avstand og at en er hjemme når en har symptomer på covid-19 eller i karantene. Dette har og vil være sentrale smittevernråd gjennom hele pandemien. Disse tiltakene er mer effektive enn munnbindbruk i befolkningen. Et råd om munnbind kommer derfor i tillegg til og ikke istedenfor disse tiltakene.

Når utbredelsen av covid-19 i samfunnet er lav, vil svært mange måtte bruke munnbind for at tiltaket skal ha målbar effekt. Ulemper ved bruk av munnbind omfatter risiko for feil bruk, falsk trygghetsfølelse og tilskitning av maskene. Noen opplever også pustebesvær, andre ubehag og kommunikasjonsvansker. Dette er årsaker til at munnbind først anbefales når smitterisikoen øker.

- Mener FHI at covid-19 skal behandles som kontaktsmitte framfor luftsmitte?

- Kunnskap tilsier at koronavirus først og fremst smittes via dråpesmitte, men at indirekte og direkte kontaktsmitte også kan forekomme. Følgende informasjon står om smittemåter på vår hjemmeside:

"Smittemåten for det nye koronaviruset er hovudsakleg drope- og kontaktsmitte. Koronavirus smittar på same måte som forkjøling og influensa. Virus kan overførast frå luftvegane hos ein som er sjuk, til ein annan person på tre måtar: Dropesmitte: Når ein som er smittsom hostar, nys, eventuelt snakkar/syng, slynges det ut små dropar som inneheld virus. Dropane fell raskt ned, som regel innanfor ein meter, men personar som står nær nok, kan puste inn viruset, eller viruset kjem i kontakt med slimhinner i auge, nase eller munn. Ved direkte kontakt: Den sjuke har fått viruset på hendene frå eige spytt eller luftvegssekret og overfører det ved kontakt med andre, for eksempel ved handhelsing. Neste person fører viruset frå hendene sine til slimhinner i auge, nase eller munn. Ved indirekte kontakt: Dette skjer når viruset har blitt overført til inventar, gjenstandar eller kontaktflater (til dømes dørhandtak, tastatur, telefon og liknande) gjennom nys/host, eller ved at den sjuke har virus på hendene og andre deretter kjem i kontakt med den same gjenstanden/flata."

 

https://www.sb.no/det-er-n-ting-som-beskytter-mot-korona-og-det-er-ikke-forst-og-fremst-handsprit/s/5-36-1010822?access=granted

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...