Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Guvernør i New York, Andew Cuomo, vil få en Emmy for sine pressekonferanser om coronaviruset.

The International Academy of Television Arts and Sciences, en av organisasjonene bak Emmy-utdelingen, uttaler at Cuomo får sin Emmy ; "in recognition of his leadership during the Covid-19 pandemic and his masterful use of television to inform and calm people around the world"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

ikke for å "forsvare" lettsindighet, men med hvilken hjemmel eller forbud gjør de det?

Godt spurt, det skal være maks 5 gjester, i tillegg til egen familie, ved sammenkomster i eget hjem.
Dette er dog bare en anbefaling, og er så vidt jeg forstår ikke å anse som lovpålagt.

For sammenkomster på offentlig sted eller i lokaler og utendørs arealer som leies eller lånes ut, så er det maks 20 personer, dette er nedfelt i koronaforskriften, og er lovpålagt.


Nå er det her altså snakk om Oslo politidistrikt.
Oslo har egne regler for private samlinger, og har innført egen forskrift, som sier at private sammenkomster med mer enn 10 deltakere er ulovlig.

https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2020-08-13-1632?q=forskrift oslo kommune korona
 

Sitat

§ 11.Forbud mot private sammenkomster med flere enn 10 deltakere eller hvor avstand på en meter ikke kan overholdes

Det er ikke tillatt å arrangere eller delta på private sammenkomster med flere enn 10 personer til stede.

Selv om antallet deltakere er 10 eller færre, er det kun tillatt å arrangere eller delta på private sammenkomster i lokaler som er dimensjonert slik at alle deltakerne kan holde 1 meters avstand.

Forbudet gjelder ikke arrangementer som faller inn under denne forskriftens § 6 og forskrift 27. mars 2020 nr. 470 om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet (covid-19-forskriften) § 13.

Forbudet gjelder ikke private sammenkomster der alle de tilstedeværende er fra samme husstand.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Nå er det her altså snakk om Oslo politidistrikt.
Oslo har egne regler for private samlinger, og har innført egen forskrift, som sier at private sammenkomster med mer enn 10 deltakere er ulovlig.

https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2020-08-13-1632?q=forskrift oslo kommune korona

javel, det forklarer saken.

men i de tilfeller der kommuner ikke har vedtatt lignende, er det vel strengt tatt ikke forbudt med fest hjemme, med mindre antall personer overstiger 20 (som i nasjonale reglene) ?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 minutter siden):

men i de tilfeller der kommuner ikke har vedtatt lignende, er det vel strengt tatt ikke forbudt med fest hjemme, med mindre antall personer overstiger 20 (som i nasjonale reglene) ?


Så vidt jeg kan forstå er det riktig, det nasjonale rådet om maks 5 gjester er ikke nedfelt i lov, men er en anbefaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sveiseren planlegger å holde tale i Sverige til søndag.

Jeg har allerede sett deler av talen i min spåkule, det går noe sånt som "vi såg det inte komma, hur kunne det här hända, tvätta händerna .. svada svada svada !".
 

Sitat

Statsministern håller tal till nationen

Med anledning av coronapandemin håller statsministern tal till nationen söndagen den 22 november kl.19.01.

– Sverige är under hård prövning och det kommer bli värre. Jag vill uppmana svenska folket att göra sin plikt för att minska smittspridningen. Tillsammans kan vi vända utvecklingen, säger statsminister Stefan Löfven.

Talet webbsänds på regeringen.se och på Regeringskansliets Youtube.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/11/statsministern-haller-tal-till-nationen/

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Nytt koronadødsfall i Drammen I Drammen er det registrert et nytt dødsfall som følge av koronaviruset og det er registrert 71 nye tilfeller av smitte. Det har vært et etterslep på prøvesvar, men det er i stor grad hentet inn i lørdag, og derfor får Drammen et høyt smittetall.

Sitat

154 nye smittetilfeller i Oslo

 

Det siste døgnet er det registrert 154 nye personer som er smittet med korona i Oslo. Det er en nedgang på 87 personer sammenlignet med i går, viser Oslo kommunes koronastatistikk. Det er mest smitte i bydel Bjerke.

Bedring i Oslo. 

Lenke til kommentar

USA har ny smitterekord og passerte i går 200 000 nye smittede på ett døgn. Nærmere bestemt 204 179. Antall døde: 1999.

Dette er en dobling på ca 3 uker. Dødsfall tar i gjennomsnitt ca 3 uker fra smitte til dødsfall. Dvs. USA kan vente en økning i dødsfall framover.

Endret av Simen1
Lagt til etterregistreringer.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

CORONAUTBRUDD PÅ ASYLMOTTAK

43 personer har siden onsdag fått påvist coronasmitte i tilknytning til Vinstra mottak i Nord-Fron kommune. Det bor totalt 110 personer på mottaket.

 

Det opplyser kommunen i en pressemelding.

 

– Det er en krevende situasjon. Vi har satt krisestab og følger situasjonen tett, samtidig som vi har jevnlig dialog med UDI og FHI, sier ordfører i Nord-Fron, Rune Støstad.

 

De melder at kommuneoverlege Anders Brabrand mottok fredag ettermiddag melding om at 39 av de 42 personene som ble registrert smittet fredag var knyttet til asylmottaket på Vinstra.

 

I pressemeldingen skriver kommunen at smitten mest sannsynlig har kommet til Vinstra fra et annet mottak, og karakteriseres som innenlandssmitte.

 

Selv om det er kontroll på smitteveiene, forventes flere positive prøver.

 

– Når smitte først kommer inn på et sted hvor mennesker lever tett på hverandre, slik som i et mottak, er jeg ikke overrasket over at smitten sprer seg til såpass mange, sier kommuneoverlege Brabrand.

 

Ordføreren understreker at dette er en prekær situasjon for beboerne på mottaket.

 

– Jeg har stor medfølelse med, og synes veldig synd på, de som sitter i mottaket. Mange er på flukt fra krig og lidelser, og har det utfordrende fra før.

 

– Nå bli mange, helt uforskyldt, sjuke i tillegg, og må sitte isolert i 10 dager. Jeg tror alle forstår hvor vanskelig det kan bli, sier Støstad.

 

Lenke til kommentar
Sitat

Mystisk nedgang

En forventet økning i antall selvmord har foreløpig ikke inntruffet under coronapandemien, viser ny forskning. Likevel advarer ekspertene.

En ny studie, publisert i anerkjente The Lancet Psychiatry, har analysert selvmordstallene i 2020 sammenliknet med selvmordstallene i perioden 2015 til 2019 i Queensland, Australia, for å se etter tidlige effekter av covid-19-pandemien.

Forskernes hypotese var at selvmordstallene vil øke under smittsomme sykdomsutbrudd, noe som har gjort seg gjeldende under tidligere pandemier.

Det har ikke skjedd, så langt.

3793 mistenkte selvmord ble registrert i Queensland mellom 1. januar 2015 og 1. januar 2020. Det utgjør en månedlig rate på 14,85 dødsfall per 100 000 mennesker.

Under pandemien, fra 1. februar 2020 og utover, ble det registrert 443 selvmord. Det utgjør en månedlig rate på 14,07 dødsfall per 100 000 mennesker, altså en liten nedgang.

Det har ikke skjedd, så langt.

 

3793 mistenkte selvmord ble registrert i Queensland mellom 1. januar 2015 og 1. januar 2020. Det utgjør en månedlig rate på 14,85 dødsfall per 100 000 mennesker.

 

Under pandemien, fra 1. februar 2020 og utover, ble det registrert 443 selvmord. Det utgjør en månedlig rate på 14,07 dødsfall per 100 000 mennesker, altså en liten nedgang.

«Disse funnene stemmer ikke overens med spådommer om økning i selvmord under covid-19-pandemien», skriver forskerne.

 

De advarer likevel mot å ta det for gitt at dette positive bildet vil vedvare.

 

Analysen viser at covid-19 har bidratt til noen mistenkte selvmord i Queensland.

 

«Pågående smittespredning og økende covid-19-dødsfall, samt pandemiens innvirkning på nasjonale økonomier og mental helse, forsterker behovet for myndigheter opprettholder overvåking og rapportering av selvmordsdødelighet», skriver forskerne.

https://www.dagbladet.no/nyheter/mystisk-nedgang/73087836

Samme som i Norge selvmord har gått ned under krisen. Det samme skjedde under andre verdenskrig. Kriser bringer fok sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Koronautbrudd på teaterskole – reglene åpner for å skrote 1-meteren

Ved Musikkteaterhøyskolen i Oslo har nesten alle studentene som jobbet med en forestilling fått påvist koronasmitte. Myndighetenes råd for kunststudier åpner for å fravike 1-metersregelen.

https://www.nrk.no/norge/koronautbrudd-pa-teaterskole-_-reglene-apner-for-a-skrote-1-meteren-1.15251746

Sitat

Overlege om innefester: − Spyttdråper med millioner av virus flyr som prosjektiler

39 personer har til nå fått påvist smitte etter den siste kvelden før skjenkestopp på Oslo-utestedet Gamla. Viruseksperter advarer igjen om faren av å samles mange mennesker innendørs.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lEKQAL/overlege-om-innefester-spyttdraaper-med-millioner-av-virus-flyr-som-prosjektiler

Dette har vi vel visst siden mars? Bare FHI som har blånektet?

Sitat

Smittevernoverlegen i Bergen sier opp

Smittevernoverlege Karina Koller Løland sier opp sin stilling.

Det bekrefter fungerende etatsdirektør Anne-Lise Hornæs.

Ifølge Bergensavisen, som meldte saken først, har hun hatt jobben siden mars, men har jobbet som assisterende kommuneoverlege siden 2013.

– Jeg har aldri under pandemien sittet plassert på et slikt sted i organisasjonen at jeg kan få gjort jobben min på en effektiv måte. Det har vært utfordrende, og da er det vanskelig å ha det overordnede smittevernfaglige rådgivningsansvaret i Bergen kommune, sier Koller Løland til BA.

Enda en lege som har fått nok.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Pc Lynet said:

 

Quote

– Jeg har aldri under pandemien sittet plassert på et slikt sted i organisasjonen at jeg kan få gjort jobben min på en effektiv måte. Det har vært utfordrende, og da er det vanskelig å ha det overordnede smittevernfaglige rådgivningsansvaret i Bergen kommune, sier Koller

Løland til BA.

Høres ut som også leger nå også oppplever hvordan det kan være å jobbe med ansvar for viktig infrastruktur med en inkompetent ledelse. Dette har preget andre bransjer lenge.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Pc Lynet said:

https://www.borsen.no/nyheter/permittert---nektes-dagpenger/73091021

Kjempelurt å få folk til å droppe ut av utdanning for å ta en 0% kontrakt på en matbutikk for å jobbe en dag i uka men få dagpenger. Blir så imponert over Høyre NOT! Lett å si når man er født i Bærum...

https://no.wikipedia.org/wiki/Henrik_Asheim

Det samme foregikk på 90 tallet. Hadde en bekjent som måtte avbryte studiene til ingeniør for å få penger til mat.  Han jobbet selv 16-23 hver dag etter skole (gjorde lekser mye på natta og i matpauser, buss/tog etc.), men det holdt bare til hybelleie og buss/tog månedskort.

Han ble aldri ingeniør og jeg så han på slutten av 90 tallet på gata da han fikk overnatte hos meg noen dager.
Smarteste karen på hele skolen, tragisk.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...