Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Vil at alle sykelig overvektige registrerer seg

Sykelig overvekt gjør at du er utsatt for å få alvorlige komplikasjoner av korona. Folkehelseinstituttet vil at alle med sykelig overvekt registrerer seg slik at de eventuelt kan bli prioritert i vaksinekøen.

https://www.nrk.no/urix/vil-at-alle-sykelig-overvektige-registrerer-seg-1.15253316

Jeg synes det er fornuftig. De burde få først + helsepersonell. De som er sykelig overvektige er vanskelige å håndtere og tåler eventuell respirator mye dårligere enn normal vektige.

Lenke til kommentar
Sitat

 

Storbyopprør mot koronapolitikken – krever koronatest på grensa

Ordførerne i åtte storbyer vil ha strengere regler for å hindre smitte fra utlandet.

Det er svært mange kommuner som har fått inn folk fra rødt land som har hatt med seg smitte. Nå må det strammes til, sier ordfører i Trondheim, Rita Ottervik til NRK.

Hun og kommunedirektøren i Trondheim, Morten Wolden går i spissen for storbyopprøret. De krever obligatorisk koronatest ved grensen og karantene for utenlandsk arbeidskraft.

De har fått med seg KS og ordførerne i Oslo, Bergen, Stavanger, Tromsø, Bærum, Kristiansand og Drammen. Sammen ber de om at regjeringen prioriterer dette høyt.

– Veldig mange kommuner har fått inn smitte via arbeidsinnvandring. For de store bykommunene blir flere folk smittet og smittetrykket blir stort.

 

https://www.nrk.no/trondelag/storbyoppror-mot-koronapolitikken-_-vil-ha-obligatorisk-koronatest-pa-grensa-1.15253501

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 timer siden):

Denne arrestasjonen i Tyskland minner meg om Gestapo. 

Om målet er å stoppe covid-skeptikere så er dette definitivt ikke måten.

 

ifølge tysk media uttaler politiet det har med narko å gjøre, og ingen forbindelse med korona-engasjementet.

https://www.welt.de/vermischtes/article220598702/Polizei-Durchsuchung-bei-YouTuber-Noack-live-im-Internet-zu-sehen.html


en annen artikkel skriver at aksjonen ikke var mot personen bak live-stream sendingen, men mot "en annen person"

https://www.t-online.de/region/nuernberg/news/id_88975552/bewaffnete-polizisten-stuermen-zimmer-von-youtuber-waehrend-livestream.html

så kan vi evt. bli litt konspiratoriske og tenke at "narko" bare er oppdiktet eller vikarierende motiv for å skremme mannen til taushet. Sånt funker jo andre steder/regimer, men Tyskland er vel ikke der? eller?

.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (10 minutter siden):

Noe jeg ikke har fått med meg her ...


Ser nok heller ut som det er noen andre som ikke har forstått reglene, enten Skavlan eller Mørk?

Det er selvfølgelig ikke slik at norske statsborgere som har bolig i Norge, blir satt på karantenehotell.


Hovedregelen er at alle som skal være i innreisekarantene, skal gjennomføre karantenen på karantenehotell.
Hovedregelen gjelder også for norske statsborgere.

Enkelte persongrupper er unntatt fra plikten til å gjennomføre karantene på karantenehotell.
Plikten gjelder ikke for følgende tre grupper, som omtales nærmere nedenfor:

  • De som er bosatt i eller eier bolig i Norge, og som oppholder seg i boligen eller på annet egnet oppholdssted.
  • De som har kommet til Norge for å utføre arbeid eller oppdrag, og har en arbeids- eller oppdragsgiver som har sørget for et egnet oppholdssted med enerom i karantenetiden.
  • Asylsøkere og overføringsflyktninger.
     
Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):


Ser nok heller ut som det er noen andre som ikke har forstått reglene, enten Skavlan eller Mørk?

Det er selvfølgelig ikke slik at norske statsborgere som har bolig i Norge, blir satt på karantenehotell.

Nok en gang skuffende av Dagbladet som har brukt den siste tiden på å spre feilinformasjon og vaksinefrykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Corona-smittet tatt av politiet:Politiet i Fredrikstad har i kveld tatt en person for brudd på isolasjonsplikten.

Det var Fredrikstad Blad som først omtalte saken.

 

Operasjonsleder Terje Marstad ved Øst politidistrikt forteller Dagbladet at personen ble stoppet av politiet i nærheten av en skole i Fredrikstad sentrum i kveld.

 

- Det kom da fram at vedkommende - en mann på 17 år - var covid-positiv. Han var altså syk, og skulle vært i isolasjon. Ifølge legevakta i Fredrikstad er personen klar over at han er smittet, og han har også fått beskjed om å holde seg i isolasjon, sier operasjonslederen.

 

- Han ble kjørt hjem av politiet, og anmeldt for brudd på isolasjonsplikten, sier Marstad.

 

Han legger til at politibetjentene som var på stedet nå sendes i karantene.

 

- Det er fire politifolk som må i karantene etter denne hendelsen, sier operasjonslederen.

Håpløst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Permittert - nektes dagpenger

Nathalie Mercadal (23) lever på 8265 kroner i måneden. Fordi hun er student får hun ikke dagpenger, selv om hun er permittert fra hotelljobben. - Jeg straffes for å jobbe for å finansiere studiene, sier hun.

I august ble Nathalie Mercadal (23) permittert fra sin deltidsstilling som kokk på hotellet Opus XVI i Bergen.

Dette har ført til at 23-åringen nå befinner seg i en økonomisk krisesituasjon.

Det var Fri Fagbevegelse som først omtalte saken.

Hun har ikke lenger råd til å beholde leiligheten hun bor i, og har ikke noe sted å bo fra starten av desember.

Årsaken er at 23-åringen er student ved siden av deltidsjobben - og studenter får ikke dagpenger fra NAV.

- Hadde jeg jobbet deltid uten å studere, hadde jeg fått dagpenger, men fordi jeg jobber for å finansiere studiene, blir jeg nå straffet for det, sier Mercadal til Dagbladet.

Til å dekke alle utgifter har hun nå bare det hun mottar i lån og stipend – som er 8265 kroner i måneden.

- Dette har enorme konsekvenser for meg. Jeg er 23 år og har jobbet siden jeg var 16. Nå taper jeg i snitt mellom 14 000 og 16 000 kroner i måneden fordi jeg ikke får dagpenger, sier hun.

- Om jeg betaler full husleie, sitter jeg igjen med 200 kroner. Jeg vet ikke hvor jeg skal bo i desember, og jeg kan ikke søke bostøtte fordi jeg er student, fortsetter hun.

Fri Fagbevegelse har spurt Arbeids- og sosialministeren om å forklare hvorfor studenter ikke får dagpenger og hvorfor de ikke har fått et unntak fra reglene under coronakrisen.

Henrik Asheim (H) svarer at man må være en såkalt reell arbeidssøker for å få dagpenger. Da må man også være arbeidsfør, villig til å ta et hvilket som helst arbeid, hvor som helst i landet - og delta på tiltak. I tillegg skal man aktivt søke jobber.

- For å få dagpenger må de i så fall avslutte studiet, uttaler Asheim i en e-post til bransjenettstedet.

- Det kan virke lite rettferdig dersom noen får finansiert utdanninga si med dagpenger, når de fleste må egenfinansiere studieløpet, legger han til.

https://www.borsen.no/nyheter/permittert---nektes-dagpenger/73091021

Kjempelurt å få folk til å droppe ut av utdanning for å ta en 0% kontrakt på en matbutikk for å jobbe en dag i uka men få dagpenger. Blir så imponert over Høyre NOT! Lett å si når man er født i Bærum...

Sitat

Asheim er oppvokst på Jong i Bærum kommune. Etter Valler videregående skole har han jobbet i skolefritidsordning, barneskole og som personalkonsulent i Adecco og studert retorikk, kommunikasjon og ledelse ved BI.[3]

Asheim meldte seg inn i Unge Høyre i etterkant av stortingsvalget 2001.[4] Han var leder i Bærum Unge Høyre og ungdomssekretær i Akershus Unge Høyre 2003–2004, leder i Akershus Unge Høyre 2005–2006 samt valgkampsekretær og sekretær for fylkestingsgruppen i Akershus Høyre 2004–2006. Asheim var medlem av både Akershus fylkesting og Bærum kommunestyre 2007–2011. Han var nestleder i Unge Høyres sentralstyre 2006–2008 og leder 2008–2012.[3] I stortingsperioden 2013-2017 var han medlem av Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité.

I perioden 15. september til 26. november 2017 var han konstituert kunnskapsminister.[5] Etter utvidelsen av Erna Solbergs regjering i januar 2018 var han leder av Finanskomiteen på Stortinget[6] helt til han ble utnevnt til statsråd ved rokaden i januar 2020 som konsekvens av at Fremskrittspartiet gikk ut av regjeringen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Henrik_Asheim

Endret av Pc Lynet
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 timer siden):

Bygdefest? 

 

Sitat

Politiet stanset bursdag med 40 deltagere

Politiet har stanset en privat fest med rundt 40 deltagere i Nannestad. Det melder de på Twitter, fredag kveld ved 21.30-tiden.

Festen fant sted i et vel-lokale, skriver politiet videre.

– Det var en bursdag. Det er det ikke tiden for nå, så vi oppretter en straffesak mot to som står ansvarlig for festen. sier operasjonsleder Terje Marstad til VG klokken 21.50.

– Det var en fest som stoppet seg selv da politibilen kom på stedet. De fleste som var der, var barnefamilier.

– Vi ønsket å snakke med flere av deltagerne, men mange satte seg i bilen og kjørte av gårde da vi kom. Vi gjorde ikke noe for å holde dem tilbake.

Marstad sier videre at nå kommer påtalemakten til å vurdere om de ansvarlige blir bøtelagt eller ikke.

– Jeg antar at de blir bøtelagt. De som arrangerte festen, erkjenner ikke straffskyld eller at de har gjort noe galt, sier han.

Til Romerikes Blad sier Marstad at arrangørene mener at de har fått tillatelse til arrangementet.

Er det mulig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

574 nye coronasmittede registrert siste døgn

Det var ved midnatt natt til lørdag registrert 32.011 coronasmittede personer her i landet. Det er en økning på 574 meldte tilfeller siste døgn.

Det er 96 færre enn dagen før og 123 færre enn natt til lørdag for en uke siden, viser foreløpige tall fra det nasjonale meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).

De siste sju dagene er det registrert til sammen 3.580 nye smittetilfeller i Norge. Vel 2,1 millioner personer er til nå testet for coronavirus her i landet.

127 koronapasienter var fredag innlagt på sykehus. Det er elleve færre enn dagen før og andre dag på rad at tallet på innlagte går ned.

Til sammen er 307 coronasmittede personer døde i Norge siden mars, viser foreløpige tall. Om pasientene har dødd av eller med covid-19 er ikke alltid mulig å slå fast.

To av tre døde, 64 prosent, er over 80 år gamle, mens 13 prosent er under 70 år. I aldersgruppen under 50 år er det meldt om sju dødsfall. (NTB)

Nå begynner det å gå rette veien!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Coronadødsfall i Norge på april-nivå

Minst 14 coronasmittede personer har mistet livet i Norge så langt denne uken. Vi må tilbake til april for å finne tilsvarende tall.

Nakstad forteller til VG at han tror vi vil se flere dødsfall de neste ukene og fortsatt et tresifret antall innleggelser i sykehus en stund til. Han understreker at dersom man lykkes med å slå tilbake smitten, så vil færre mennesker miste livet, samtidig at det da heller ikke vil være like stort behov for inngripende tiltak i samfunnet.

Flere sykehjemsutbrudd

Fire av de døde denne uken var i 90-årene, fem var i 80-årene, én var i 70-årene og én var i 50-årene. Med unntak av barnet, kjenner ikke VG alderen til resten av de døde.

I løpet av pandemien har FHI blitt varslet om 83 utbrudd i helseinstitusjoner. Bare de to siste ukene er det snakk om 17 slike utbrudd - hvorav 12 av dem er på sykehjem.

Det reelle antallet er trolig høyere, fordi ikke alle utbrudd varsles om, skriver FHI i sin ukesrapport. VGs oversikt viser at en overvekt av dødsfall totalt under pandemien fortsatt har skjedd ved sykehjem:

https://www.vg.no/nyheter/i/nA9XAx/coronadoedsfall-i-norge-paa-april-nivaa

Nå må vel noen kunne regne ut ca hvor mange smittede vi hadde i april? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...