Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

LangtGjesp skrev (9 minutter siden):

Men er det så mye smitte på treningssentrene? Det er ikke alle som er enige i det:

Det finnes lite data som tyder på at treningssentre er noe mer utsatt enn andre steder når det kommer til smittespredning.

Likevel vet man at aktiviteter hvor det synges, ropes eller pustes mye i tett samvær med andre, slik som korøvelser, religiøse møter og den slags, har ført til en del spredning av smitte.

Sunn fornuft tilsier at et treningssenter, hvor man legger igjen blod, svette og tårer, puster som en hval, tar på utstyret osv. potensielt kan være verre en del andre aktiviteter.

Det mest idiotiske denne fyren gjorde, var vel ikke å fortsette å trene, men å nekte å følge reglene, slik at en hel bataljon med politibetjenter måtte komme gang på gang å nekte kundene adgang. Fyren holdt på helt til byrådet måtte fatte eget vedtak om nettopp dette treningssenteret, for å få det tvangsstengt, med påfølgende skyhøy bot, som seg hør og bør.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (38 minutter siden):

Da skrev jeg noe sånn som at myndighetene bør utdanne ufaglærte til disse simple nese/svelgprøvene for å lette byrden på sykepleiere for å oppnå større testvolum.

Krever en viss nøyaktighet for å treffe det som skal treffes langt inne i nesa... 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Budeia said:

Krever en viss nøyaktighet for å treffe det som skal treffes langt inne i nesa... 

Utdanne betyr vel å lære om, og å øve på. Altså det er jo stadig behov for noen hjelpende hender i det offentlige helsevesen, enten disse så får seg fagopplæring eller bistår som på vakter i følge med faglært.

Det tar ikke mange dager å lære det der som behøves for å ta svelg neseprøve. For det første så øves det på hverandre med instruktør som hjelper. Så man får jo en forståelse av hva bløtvev er, og de som ikke er egnet får vel ikke være med videre da. Jeg kan ikke se for meg at dette skulle kunne gå veldig galt dersom de får den korte utdanningen og får øvd og øvd først på hjelpearbeiderkandidatene som "du" selv er en del av, for så å begynne på ekte pasienter.

De blir sannsynligvis bedt om å pløye igjennom litt teori hjemme. Så kommer det instruktører med eller uten videoinstrukser. Så læres det kanskje på et slags egnet dukkehode, så på ekte mennesker. Kan vel ikke være så vanskelig annet enn at det går noen dager. Kanskje et 2-3 ukers kurs, 1 månedskurs (vet ikke sikkert jeg).

Her kommer en nok igjennom med kandiater:

1. noen få som er uegnet

2. noen som er egnet

3. og noen som syntes at, nei dette var for heftig, jeg kaster inn håndkleet.

Her kan sikkert folk også finne veien i fra arbeidsledighet og/eller ønske om å skifte yrke, og få innpass og lyst til å utdanne seg fullt til sykepleier, ambulansesjåfør med mere.

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

Konsekvensene av smittespredning i Norge vurderes nå som moderate på lokalt nivå og moderat til store på regionalt nivå og store på nasjonalt nivå. Vår konklusjon er dermed: Risikoen for økt smittespredning vurderes nå som høy på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå. Vurderingen gjelder for ukene 46 – 48.

Det mest sannsynlige bildet vi vil se fremover er stadige lokale utbrudd av varierende størrelse forårsaket av kombinasjonen av tilreisende smittede og en eller flere masse-smittehendelser, særlig blant unge voksne etter deltaking på sammenkomster på serveringssteder, foreninger, private sammenkomster og merkedager, lag, trossamfunn og universiteter.

Vi tror kommunene klarer å få kontroll på disse utbruddene gjennom intensivert testing og smittesporing, allmenne smittevernråd og eventuelt ekstra kontaktreduserende tiltak i en periode. Faren er imidlertid at dette er krevende arbeid over tid. Dersom det blir mange tilfeller, klarer kanskje ikke smittesporingen å holde tritt. Da kan man gå inn i en negativ spiral der uoppdagete tilfeller forårsaker ny spredning.

Det nasjonale bildet vil også preges av situasjonen i Oslo. Det vil kreve betydelig tiltak å bremse eller snu situasjonen i Oslo-området. Her er man på vei inn i en akselererende smittespredning lik den vi ser i andre europeiske storbyer, og da blir smittesporingen mindre effektiv.

Et vedvarende høyt nivå i Oslo-området kan stadig gi spredning av smitte til andre deler av landet gjennom innenlands reiser.Faren er at situasjonen i Oslo-området skal eskalere og etter hvert vokse sammen med mange lokale utbrudd og utgjøre en nasjonal bølge.

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/vedlegg/2020-11-05-notat-om-risiko-og-respons.pdf

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

47 nye smittetilfeller i Agder -- knyttes til menighet

Lørdag har 47 personer i Agder fått påvist coronasmitte, melder Fædrelandsvennen. 42 av dem er ifølge avisen hejmmehørende i kommunene Lindesnes og Lyngdal.

De fleste smittetilfellene skal være knyttet til et rumensk miljø tilknyttet Betania-menigheten i Lyngdal, som holdt et vanlig møte og en dåp forrige helg.

I en pressemelding lørdag opplyser Lyngdal kommune at 43 smittetilfeller kan knyttes til det samme fremmedspråklige miljøet. 26 av disse er bosatt i Lyngdal og 17 i Lindesnes.

Ifølge Lyngdal-ordfører Jan Kristensen har språkproblemer skapt utfordringer for kommunens smittesporingsteam.

Som forventet.

Sitat

Belgia setter alle fjærkre i karantene grunnet fugleinfluensa

Myndighetene i Belgia har beordret alle fjærkreavlere og fugleeiere til å holde fuglene sine innesperret inntil videre.

Tiltakene gjelder fra søndag, for både gårdsbruk og privatpersoner, i et land der det er sterk tradisjon for å drive brevduesport.

Dette skjer etter at tre villfugler som oppholdt seg på et fuglereservat i Oostende testet positivt for fugleinfluensaviruset H5N8, skriver det belgiske mattilsynet AFSCA i en uttalelse. Folkehelseinstituttet Sciensano har også bekreftet utbruddet.

Fugleinfluensa har spredd seg i Vest-Europa de siste månedene etter utbrudd i Russland og Kasakhstan i sommer. Frankrike har allerede beordret at fjærkrefarmer setter opp hønsenetting for å hindre at fuglene får kontakt med villfugl som sprer sykdommen. Det er funnet tilfeller av viruset i Nederland, Tyskland og England.

Hvorfor ikke?

Sitat

Østerrike stenger ned

Østerrike stenger ned fra og med tirsdag. Det opplyser forbundskansler Sebastian Kurz lørdag, melder Reuters.

Nedstengingen innebærer at ikke-essensielle butikker må stenge helt, portforbudet som nå er mellom klokken 20.00 på kvelden og 06.000 om morgenen blir utvidet til et krav om at folk holder seg hjemme hele dagen.

De eneste unntakene for å gå ut er å gjøre nødvendige kjøp eller å trene, opplyste forbundskansleren.

Nedstengingen vil foreløpig vare i rundt tre uker, frem til 6. desember.

Nedstengingen innebærer at ikke-essensielle butikker må stenge helt, portforbudet som nå er mellom klokken 20.00 på kvelden og 06.000 om morgenen blir utvidet til et krav om at folk holder seg hjemme hele dagen.

De eneste unntakene for å gå ut er å gjøre nødvendige kjøp eller å trene, opplyste forbundskansleren.

Nedstengingen vil foreløpig vare i rundt tre uker, frem til 6. desember.

Til sammen har 191.228 mennesker blitt smittet med coronaviruset og 1661 mennesker med coronasmitte dødd så langt.

Hit vil landslaget?

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I serien treningsnarkomane er ikke som andre folk:

Sitat

Ullensaker-ordfører truer med nedstengning - bekymret over treningsflyktninger fra Oslo

Etter at treningssentre i hovedstaden stengte har Oslo-folk flokket til nabokommunene der det fortsatt er åpent. Fredag og lørdag var det kø på SATS’ avdeling på Jessheim.

SATS stenger ikke uten påbud

Treningskjeden SATS kommer ikke til å forhindre tilreisende med aktivt medlemskap i å trene med mindre myndighetene forbyr det, forteller pressekontakt Malin Selander på telefon fra Sverige.

Hun forteller at SATS policy er lik over hele Norden, og at de vil følge anbefalingene fra myndighetene. Så langt er det bare i Norge at enkelte treningssentre har blitt tvunget til å stenge dørene under pandemien.

– Våre medlemmer med regionmedlemskap har rett til å trene på alle våre sentre i området, også medlemmer fra Oslo. Men vi følger selvfølgelig alle pålegg og smittevernrutiner, forsikrer Selander.

Samtidig viser hun til at Oslo kommune har oppfordret sine borgere til ikke å forflytte seg, og ber derfor medlemmer fra Oslo om å følge oppfordringen.

– Vurderer dere selv å begrense adgangen for medlemmer fra kommuner hvor treningssentrene er stengt?

– Nei, vi kan ikke nekte medlemmer å trene når de har et medlemskap og betalt for det, med mindre myndighetene pålegger oss det, sier Selander til VG.

Hun forklarer at køen man har sett utenfor treningssenteret på Jessheim delvis kommer av at senteret kun tillater et begrenset antall personer av gangen.

– Vi holder strikt på våre smittevernrutiner, og har mange ansatte på plass for å sørge for at gjeldende regler overholdes, sier Selander til VG.

Konkurrenten: – Alle må være med på dugnaden

Men ikke alle i bransjen støtter i SATS holdning til smittevernet.

I den konkurrerende Spenst-kjeden har de valgt en annen linje, forteller senterlederen ved Spenst Jessheim; Unn-Helen Grønvold

– Vi i Spenst har stengt ned for dem med nasjonalt medlemskap, og tillater derfor ikke besøk fra medlemmer fra andre sentre.

De tillater heller ikke drop-in timer, og vil stenge ned muligheten for innmelding via internett. De som skal trene hos oss må møte opp og samtidig binde seg for 6 til 12 måneder, forteller Grønvold.

Hun begrunner tiltaket med smittevernhensyn, og sier hun helst så at også konkurrenten begrenset treningen for tilreisende.

– Vi må alle være med på den nasjonale dugnaden, sier senterlederen.

Hun er nå redd det vil gå i Jessheim som det gikk i Bærum og Asker – at sentrene må stenge fordi utenbys folk kommer for å trene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJEo67/ullensaker-ordfoerer-truer-med-nedstengning-bekymret-over-treningsflyktninger-fra-oslo

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

- NFF må forholde seg til norsk lov:

Assisterende helsedirektør Espen Nakstad skriver i en epost til Dagbladet at de i Helsedirektoratet har presisert hvilke regler som gjelder for karantene når det kommer til fotballandslaget.

Han skriver videre at dersom landslaget skal kunne dra utenlands, må man endre coronaforskriften. Det er det Helsedepartementet som eventuelt må gjøre.

- NFF må forholde seg til norsk lov på lik linje med andre virksomheter og arbeidsgivere. Helsedirektoratet har besvart spørsmål fra NFF knyttet til tolkning av covid-19-forskriften. Kommunelegen har så vidt vi vet besvart spørsmål knyttet til hva som er egnet karantenested. Justismyndighetene har ansvaret for å følge opp eventuelle brudd på forskriften, skriver Nakstad.

Videre skriver han at de ikke har deltatt i arbeidet med smittesporing på landslaget.

- Helsedirektoratet har ikke deltatt i eller gjort vurderinger knyttet til smittesporingsarbeidet i fotballandslaget, det er det kommunelegen i Oslo som gjør med evt. bistand fra FHI når det er nødvendig, skriver Nakstad.

Hvor høye er egentlig fotballen på seg selv?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Brukte vannkanoner mot coronademonstranter

Politiet i Frankfurt i Tyskland har lørdag tatt i bruk vannkanoner mot en motdemonstrasjon til en demonstrasjon mot nasjonale og regionale coronaregler. Det skriver den tyske avisen Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Årsaken skal ha vært at motdemonstrantene blokkerte ruten til coronademonstrasjonen, og at motdemonstrantene ikke overholdt regler om å bruke munnbind og å holde avstand.

Så motdemonstranter som demonstrerte mot demonstranter som var mot koronatiltak brøyt smittevernregelene?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått noen anekdoter fra studentmiljøet i Bergen. Det er en del som fortsatt møtes mer enn 5 stk selv om det er ulovlig der nå. Om man blir smitta velger mange å ikke si i fra om disse sammenkomstene til smittesporingen i frykt for å kunne få bot, selv om helsepersonell ikke har lov å fortelle det videre til politiet. 

NHH har (hatt) en del obligatoriske forelesninger hvor eneste gyldige fraværsgrunn er dokumentert sykdom eller pålagt karantene. Så når man ikke får pålagt karantene av myndighetene har man ikke gyldig fravær selvom man vet at man burde være i karantene, for ei smørje. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest b0561...4f0
Battaman skrev (7 minutter siden):

Om man blir smitta velger mange å ikke si i fra om disse sammenkomstene til smittesporingen i frykt for å kunne få bot, selv om helsepersonell ikke har lov å fortelle det videre til politiet.

Det er bare behandlende helsepersonell som har taushetsplikt. Helsepersonell som f.eks. er sakkyndige har ikke taushetsplikt, men opplysningsplikt overfor sin oppdragsgiver. Smittesporerne har ikke noen behandlingsrelasjon til de smittede og kan derfor anmelde. I forbindelse med et utbrudd i Sarpsborg for 1-2 måneder siden ble det presisert at smittesporerne vil anmelde smittede hvis det kommer frem at de har brutt regler. Finner dessverre ikke igjen saken nå. 

Anonymous poster hash: b0561...4f0

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Guest b0561...4f0 said:

Det er bare behandlende helsepersonell som har taushetsplikt. Helsepersonell som f.eks. er sakkyndige har ikke taushetsplikt, men opplysningsplikt overfor sin oppdragsgiver. Smittesporerne har ikke noen behandlingsrelasjon til de smittede og kan derfor anmelde. I forbindelse med et utbrudd i Sarpsborg for 1-2 måneder siden ble det presisert at smittesporerne vil anmelde smittede hvis det kommer frem at de har brutt regler. Finner dessverre ikke igjen saken nå. 

Anonymous poster hash: b0561...4f0

Aha, da skjønner jeg hvertfall at folk ikke vil si i fra at de har vært på fest med flere enn 5 stk 

Lenke til kommentar

Dere er vel begeistret over at landslaget ble hindret i å reise tilbake til utlandet. 

https://www.tv2.no/sport/11777132/

Om time på sykehus -  det er alvorlig å lyge på et skjema. Men hvis jeg selv hadde hatt time til en cellegiftbehandling eller en oppfølging for å finne ut om kreft har vendt tilbake, kanskje jeg ville falt for fristelsen til å gjøre hva som helst for å få min time på sykehuset. Kanskje noen av disse pasientene fikk utsatt sine timer i tidsrommet mars-juni, og etter det var det sommerferie. 

Det skal være en del pårørende i England som er skuffet etter at deres slektninger døde av kreft etter første lockdown der. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, DaniNichi said:

Merket mye av det samme, men ikke at noen passer på at folk brukte munnbind utenom første dagen.

Ingen butikker jeg har vært innom på Grunerløkka bruker de ansatte munnbind når de går rundt i butikken og jeg ser alltid mange kunder som ikke bruker munnbind.

Nå handler jeg gjerne rundt 19-20 eller 21-23 tiden kanskje det har noe si.

Vi får bare håpe vi ser en solid nedgang framover.

Var innom Biltema ved Kvadrat kjøpesenter i dag. Der hadde de ansatte munnbind på. :thumbup: (dette er en trang butikk). Det var massevis av kunder.

Var innom Biltema ved Statoil hovedkvarteret ved Svanholmen i går. Der var det få ansatte som hadde munnbind (dette er et mer moderne hall-aktig bygg med stort luftvolum). Der var det mer spredt mellom kundene.

Ellers så tror jeg det begynner å bli mange uker siden jeg var innom noen butikk. Den bedre halvdelen handler stort sett matvarene. Og jeg har ikke hatt behov for å shoppe bare fordi det er gøy å se på ting og tang (vindu shopping). Ærendene der i går og i dag var unnagjort på under 20 minutter. Jeg brukte ikke munnbind, men er ikke påbudt der jeg bor. Burde kanskje brukt det likevel? Jeg har ikke Covid-19 som jeg vet om. Har heller ikke hatt det, som jeg vet om.

Endret av G
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):

Det finnes lite data som tyder på at treningssentre er noe mer utsatt enn andre steder når det kommer til smittespredning.

Likevel vet man at aktiviteter hvor det synges, ropes eller pustes mye i tett samvær med andre, slik som korøvelser, religiøse møter og den slags, har ført til en del spredning av smitte.

Sunn fornuft tilsier at et treningssenter, hvor man legger igjen blod, svette og tårer, puster som en hval, tar på utstyret osv. potensielt kan være verre en del andre aktiviteter.

At de mener ha såpass lite smitte virker nesten suspekt eller ?

Lenke til kommentar

Hvis man skal gjøre samfunnet så sikkert at man må stenge ned samfunnet i årevis begynner man å nærme seg definisjonen for et liv som ikke er verdt å leve. Man kan bli så trygg at man ikke har noe liv.

“Better to live 30 years full of adventure, than 100 years safe in the corner”

– Jim Rohn

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

SEKS KOMMUNER PÅ SØRLANDET FORBYR ARRANGEMENTER ETTER SMITTEUTBRUDD

Fra natt til søndag blir det forbud mot alle arrangementer i kommunene Lyngdal, Farsund, Flekkefjord, Kvinesdal, Lindesnes og Hægebostad.

Det bekrefter Farsund kommune i en pressemelding lørdag kveld.

– Kommunene fatter likelydende vedtak om at alle former for arrangementer og samlinger der privatpersoner samles utenfor hjemmet, ikke finner sted til og med mandag 16. november, skriver kommunen og fortsetter:

– Begrunnelsen er at kommunene trenger tid til å få bedre oversikt over den nåværende smittesituasjonen.

Det siste døgnet er det registrert 43 nye smittede etter at et rumensk miljø organiserte flere samlinger i Betania i Lyngdal. I tillegg oppsto det nylig et utbrudd i Farsund, hvor det er registrert 97 smittede.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (10 minutter siden):

Var innom Biltema ved Kvadrat kjøpesenter i dag. Der hadde de ansatte munnbind på. :thumbup: (dette er en trang butikk). Det var massevis av kunder.

Var innom Biltema ved Statoil hovedkvarteret ved Svanholmen i går. Der var det få ansatte som hadde munnbind (dette er et mer moderne hall-aktig bygg med stort luftvolum). Der var det mer spredt mellom kundene.

Ellers så tror jeg det begynner å bli mange uker siden jeg var innom noen butikk. Den bedre halvdelen handler stort sett matvarene. Og jeg har ikke hatt behov for å shoppe bare fordi det er gøy å se på ting og tang (vindu shopping). Ærendene der i går og i dag var unnagjort på under 20 minutter. Jeg brukte ikke munnbind, men er ikke påbudt der jeg bor. Burde kanskje brukt det likevel? Jeg har ikke Covid-19 som jeg vet om. Har heller ikke hatt det, som jeg vet om.

Ser noen butikker så gjør alle det og plutselig på en annen så gjør ingen ansatte det, synes det er helt merkelig trodde det var påbudt for alle.

Synes også butikker burde nekte folk handle om de går inn i butikker uten munnbind.

Jeg er ikke typen som mener Norske lover skal følges til punkt og prikke, men dette her er noe helt annet vi gjør dette sammen som et felleskap slik at vi kanskje får en hyggelig jul og nyttår der vi kan samle oss med de eldre uten ha så mye frykt for smitte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...