Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mann i Napoli funnet død på et sykehustoalett. De har mistanke om Covid-19 smitte:

NB! Sterke inntrykk: Video fra sykehus ryster Italia
Videoen fra et sykehus i Napoli bekymrer folk i Italia. Er regionene i sør rustet godt nok for en bølge to?

https://www.vgtv.no/video/208294/nb-sterke-inntrykk-video-fra-sykehus-ryster-italia

Wuhan, Kina. Fikk sparken etter dette (hygiene):

https://www.vgtv.no/video/208091/fikk-sparken-etter-dette

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Køer ved vinmonopolet Grünerløkka i går:

a0696a35-479a-4932-a4e1-b1bd7aab71a8?fit

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Vq1RxW/lange-koeer-ved-vinmonopolet-folk-trenger-aa-kose-seg-litt

ække så viktig med 1 meteren eller to utendørs? Varierende grad av munnbindbruk også, dette 13. november 2020. Trodde Oslo hadde ekstra strenge tiltak nå? Er det bare en bløff med alle tiltakene i Oslo?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reindear skrev (4 timer siden):

"22 er bekreftet smittet og over 200 i karantene i Alta kommune. Ungdomsmiljøet er hard rammet"  ingen innlagt og en med tett nese?

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ukontrollert-koronasmitte-i-alta-1.15242669

Poenget ditt er? 
Italia rapporterer om pasienter som nå mottar intensiv behandling er i aldersgruppen; 40- 60 år. Nesene deres må være særdeles tette da  helsevesenet er på bristepunktet.. 

Barn og unge kan også bli alvorlig syke om de blir smittet. 

Endret av LoddeCatto
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (19 minutter siden):

Køer ved vinmonopolet Grünerløkka i går:

a0696a35-479a-4932-a4e1-b1bd7aab71a8?fit

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Vq1RxW/lange-koeer-ved-vinmonopolet-folk-trenger-aa-kose-seg-litt

ække så viktig med 1 meteren eller to utendørs? Varierende grad av munnbindbruk også, dette 13. november 2020. Trodde Oslo hadde ekstra strenge tiltak nå? Er det bare en bløff med alle tiltakene i Oslo?

Så kjekt å se at noen poserer uten munnbind mens bildet blir tatt.. 

Bilder kan av og til «lyve» med tanke på avstand. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Belgias statsepidemiolog Steven van Gucht håper at Norge kan lære av Belgia – og ikke gjøre den samme feilen.

03ff3923-7964-41ea-9454-68003dcbe757?fit

Slik gikk det galt i Belgia

1. Hjemvendte turister:

I starten av september kom et massivt antall turister hjem fra ferie. Mange kom også hjem fra lengre opphold i sine hjemland – som da hadde høyere smittetrykk enn Belgia.

I midten av september begynte smittetallet å stige.

2. Høyskoler og universiteter åpnet:

Samtidig som smitten begynte å stige, åpnet de universitetene og høyskoler igjen etter sommeren.

Van Gucht omtaler Belgia som et «pendlerland». Både arbeidstagere og studenter pendler mye mellom storbyer og sine hjemkommuner.

– Vi så at studenter hadde mye sosial kontakt. I helgene dro de hjem til sine familier og tok med seg smitten. Vi tror det fremskyndet prosessen, sier han.

3. Den offentlige debatten:

Van Gucht forteller at akademikere og leger gikk ut mot harde tiltak i mediene. Etter hvert handlet også den politiske debatten om hvorvidt det var nødvendig med strenge tiltak.

– En av de store utfordringene var å fortelle politikerne at de var nødt til å innføre drastiske tiltak for å bremse smittespredningen, sier han.

4. Etterlevelse av tiltak:

Statsepidemiologen tror at mange har problemer med å etterleve tiltak, særlig dem som går på avstand.

– Vi ser forskjeller på dette i nord og sør i Belgia. I det fransktalende området er det gjerne mer klemming og kyssing. Slik er det ikke nord i Belgia, heller ikke i Skandinavia. Kanskje det spiller inn, sier han.

5. Treg respons:

Selv om smittetallene økte eksponentielt, avventet politikerne med å innføre drastiske tiltak.

– Den krisitske fasen vi var i ble oversett, sier han.

Antall smittede økte, men få ble lagt inn på sykehus - før det plutselig eksploderte.

Han understreker at det likevel var tiltak om avstand og munnbind gjennom sommeren, og strengere tiltak enn nabolandet Nederland.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/lEEq8A/belgias-statsepidemiolog-etter-hoeie-advarsel-haaper-norge-kan-laere-av-vaare-feil

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Capture.thumb.JPG.802c61a63fe3e4038fa3b5e89f029d7b.JPG

https://www.nrk.no/innlandet/korona-oppror-blant-kommuneoverlegene-1.15242711

Tok skjermdump, var noe Copy'n'Paste-trøbbel fra kilden nrk.no

@LoddeCatto takk. Er vanligvis nokså seriøs. Men falt for fristelsen til å drive gjøn med de norske trumpistene. Samme mynt. Kanskje ikke så veldig provoserende for de, men likevel. Med løgner skal løgner besvares, eller? :laugh:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

https://www.nrk.no/innlandet/korona-oppror-blant-kommuneoverlegene-1.15242711

Tok skjermdump, var noe Copy'n'Paste-trøbbel fra kilden nrk.no

@LoddeCatto takk. Er vanligvis nokså seriøs. Men falt for fristelsen til å drive gjøn med de norske trumpistene. Samme mynt. Kanskje ikke så veldig provoserende for de, men likevel. Med løgner skal løgner besvares, eller? :laugh:

Har dessverre ikke fulgt den tråden som du henviser til 😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, LoddeCatto said:

Har dessverre ikke fulgt den tråden som du henviser til 😅 

Litt slitsom tråd egentlig å følge. Er kanskje artigere tråd denne. Men går mye tid med til å kikke på alt slags tråder for ting og tang. Har ikke så mye til overs for amerikanske politikere, men skulle gjerne hatt bort narsissisten (kanskje han også er sosiopat, men man skal være forsiktig med å fjerndiagnostisere det, men mer og mer ting virker litt i den retning) fra rattet til verdens andre mektigste nasjon: 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Covid-tråden er jo veldig viktig i våre dager da. Mange som står på å skaffer informasjon, slik at folk kan være informerte om mye. Slikt smitter til slutt oppover i rekkene til folk som soser rundt på Stortingskorridorene også tør jeg vedde på. En skal vel ikke se vekk i fra at en eller annen journalist snapper opp gode tips herfra heller (er jo mye penger i media). Når de ikke har orderudsaken å melke for alt den er verdt så er jo ikke Covid langt unna eller nesten bedre? Jaja. Håper vi kommer igjennom dette smittehelvete nokså uskadet de fleste av oss, ihvertfall i Norge. Vi behøver mer kunnskap og idéer. Først og fremst en medisin før vaksine kommer. Så får politikerne slite med å lage tiltak for oppførsel og infokampanjer.

For min del så ønsker jeg at leger, politikere og sånn lærer mer. Så oss i tråden her bidrar jo kanskje til det, håper ihvertfall at dette er min samfunnstjeneste nå. Frivillig arbeid, forventer hverken å bli hedret, eller å være den aller beste. Er mange gode her 0laf, Snikpellik, xRun og mange flere utenom de (de tre der bidrar med vanvittig mye, unnskyld at jeg ikke ramser opp flere, er noen som er omtrent på samme nivå som det der trekløveret, men blir så mange navn å ramse da).

Edit:

@Pc Lynet, du er på høyde med @0laf, @Snikpellik og @xRun.. Er flere enn dere som er gode utenom.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, G said:

Covid-tråden er jo veldig viktig i våre dager da. Mange som står på å skaffer informasjon, slik at folk kan være informerte om mye. Slikt smitter til slutt oppover i rekkene til folk som soser rundt på Stortingskorridorene også tør jeg vedde på. En skal vel ikke se vekk i fra at en eller annen journalist snapper opp gode tips herfra heller (er jo mye penger i media). Når de ikke har orderudsaken å melke for alt den er verdt så er jo ikke Covid langt unna eller nesten bedre? Jaja. Håper vi kommer igjennom dette smittehelvete nokså uskadet de fleste av oss, ihvertfall i Norge. Vi behøver mer kunnskap og idéer. Først og fremst en medisin før vaksine kommer. Så får politikerne slite med å lage tiltak for oppførsel og infokampanjer.

Jeg tror du overvurderer diskusjon.no sin inflytelse. Om du ser på "recently browsing" så er det bare noen få personer som leser denne tråden. Facebook og Twitter innlegg har ofte titusenvis av lesere og blir ofte sitert i media. Mediene henter ikke sin informasjon herifra, men fra andre journalister og sosiale medier som Twitter og Facebook. Det er egentlig ganske synd fordi kvaliteten på innleggene på Twitter og Facebook er lavt.

Det er mye god informasjon i denne tråden, men jeg tror dessverre ikke det når politikerene. Hadde det gjort det, så tror jeg de hadde gjort bedre valg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 timer siden):

Jeg tror du overvurderer diskusjon.no sin inflytelse. Om du ser på "recently browsing" så er det bare noen få personer som leser denne tråden. Facebook og Twitter innlegg har ofte titusenvis av lesere og blir ofte sitert i media. Mediene henter ikke sin informasjon herifra, men fra andre journalister og sosiale medier som Twitter og Facebook. Det er egentlig ganske synd fordi kvaliteten på innleggene på Twitter og Facebook er lavt.

Det er mye god informasjon i denne tråden, men jeg tror dessverre ikke det når politikerene. Hadde det gjort det, så tror jeg de hadde gjort bedre valg. 

Politikerne har selv problemet med å rekke ut til folk. Derfor er sosiale medier viktige for dem. Men jeg tror ikke at politikerne støtter seg på noe annet enn sine byråer (hvis i regjering) og til tenketanker, medarbeidere med egne ansvarsområder etc. Jeg håper at folk leser denne tråden. Ikke så mye politikere.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 timer siden):

Husker at flere her inne skjønte hvor dette gikk opptil flere uker før regjeringer verden rundt og lenge før dette skiturist greiene som de skylder på.

Tenkte selv i slutten av Januar at dette blir kjipt hvis dem ikke stopper det, hadde da fulgt med fra Whuan i ca par uker(selv om tik tok ccp slettet alt innen timer, da begynte jeg laste ned klippene) og tenkte jo at sånne pandemi teams man ser i Hollywood filmer var på det...Men nei....

Jeg synes personlig denne tråden er et bra sted diskutere/følge med på utviklingen og synes mange inkludert @Benbjo har kommet med masse bra info (med undertoner av doom and gloom vel å merke @Benbjo)😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, DaniNichi said:

Husker at flere her inne skjønte hvor dette gikk opptil flere uker før regjeringer verden rundt og lenge før dette skiturist greiene som de skylder på.

Tenkte selv i slutten av Januar at dette blir kjipt hvis dem ikke stopper det, hadde da fulgt med fra Whuan i ca par uker(selv om tik tok ccp slettet alt innen timer, da begynte jeg laste ned klippene) og tenkte jo at sånne pandemi teams man ser i Hollywood filmer var på det...Men nei....

Jeg synes personlig denne tråden er et bra sted diskutere/følge med på utviklingen og synes mange inkludert @Benbjo har kommet med masse bra info (med undertoner av doom and gloom vel å merke @Benbjo)😅

Jeg har aldri brukt TikTok, men klippene var tilgjengelig på Youtube, Facebook og Twitter. Det var ingenting hemmelig hva som skjedde i Wuhan og mange i Norge visste hva som hadde skjedd.

Problemet var at mange tolket det som et problem for fattige land og rike land som Norge vil ikke ha noe problem å holde pandemien under kontroll. Det samme tenkte de når det ble kaos i Iran og situasjonen i Korea ble bortforklart med deres distanse til Kina og den religiøse kulten.

Jeg kunne ikke motbevise denne holdningen på det tidspunktet, men når smittetallene begynte å øke fort i Italia og resten av Europa nektet folk fra Italia å teste seg så forsto jeg at Italia var kanarifuglen i kullgruven. Det var flere på dette forumet som forsto hva som ville skje i slutten av februar, men det fantes nesten ikke en politiker eller journalist i hele Europa som forsto det. Det jeg har fortstått er at politikere og journalister lever i sin egen boble og lytter ikke til folk eller ekperter utenfor deres boble.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

216 nye coronasmittede i Oslo siste døgn:

Det er registrert 216 nye tilfeller av koronasmitte i Oslo siste døgn. Snittet den siste uka er 162 smittede daglig.

216 nye tilfeller det siste døgnet er en økning på 21 smittetilfeller fra dagen før. Samme dag i forrige uke ble det registrert 154 nye smittede.

I alt er det nå registrert 1988 nye smittetilfeller i Oslo de siste 14 dagene.

Det er fremdeles flest i aldersgruppen 20-29 år som blir smittet.

Bydel Søndre Nordstrand og bydel Stovner har fremdeles det høyeste smittetrykket, med et smittetrykk per 100 000 innbyggere de siste to ukene på henholdsvis 455,6 og 450,2 tilfeller.

Bydel Ullern har nå det laveste smittetrykket i Oslo med 35 nye smittetilfeller de siste to ukene. Det tilsvarer et smittetrykk på 101,2 tilfeller per 100 000 innbyggere.

Sitat

FHI: Å reise hjem til jul kan være en nødvendig reise:

FHI ber folk som reiser fra områder med mye smitte i Norge, om å være forsiktige de første ti dagene etter ankomst til områder med lite smitte.

- Regjeringen fraråder nå unødvendige reiser innenlands. Men de viktigste reisene, som å reise hjem til jul, kan være en nødvendig reise for den enkelte, skriver Folkehelseinstituttet (FHI) på sine nettsider lørdag.

I noen områder - som i Oslo og Bergen - er det nå mye pågående smitte. Samtidig er det mange kommuner som knapt har hatt noe smitte.

- Reiser fra et område med mye smitte til et område med lite smitte utgjør en risiko for spredning – uavhengig av om man krysser en landegrense, sier overlege Trude Arnesen ved FHI.

- I slike tilfeller må du huske på at du de første ti dagene etter reisen har høyere risiko enn de rundt deg for å være smittet, selv om du føler deg helt frisk, sier Arnesen.

Folkehelseinstituttet anbefaler følgende forholdsregler i ti dager etter reiser i Norge fra et område med mye smitte til et område med lite smitte:

* Redusere antall kontakter.

* Hold 2 meters avstand til personer i risikogruppen.

* Vær særlig nøye med hånd- og hostehygiene.

* Vær særlig oppmerksom på symptomer.

* Ha lav terskel for å teste deg hvis du får symptomer eller tror du kan har vært utsatt for smitte.

Så får vi håpe at folk faktisk følger reglene og ikke drar på julemiddag med hele familien etc.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Smitteøkning i Drammen:

74 personer har fått påvist coronasmitte siste døgn. Det er det høyeste antallet som er registrert smittet siden starten av mars.

Av de 74 som har fått påvist smitte, er det 57 som er nærkontakter. 15 personer har ukjent smittevei, mens det fortsatt jobbes med smittesporing for to personer.

Det er påvist 329 personer med coronasmitte i Drammen kommune denne uka.

- Vi har tre dager bak oss med litt lavere enn tirsdagens rekordhøye antall smittede. Utviklingen peker dessverre feil vei, men med de kraftige restriksjonene som er innført, er selvfølgelig målet at smitteutviklingen først skal flate ut og deretter falle. Selv om vi alle nå gjør vår del for å stoppe smittespredningen vil det nok fortsatt gå en stund før vi kan håpe på at smittekurvene faktisk er snudd og peker nedover igjen, sier ordfører Monica Myrvold Berg i en pressemelding fra kommunen.

Også i løpet av det siste døgnet er det meldt om flere smittetilfeller ved skoler i kommunen. Ved Kjøsterud skole, Aronsløkka skole og Gulskogen skole er det påvist smitte hos elever. I tillegg er det påvist nye smittetilfeller ved Åssiden videregående skole.

Siden starten av mars har til sammen 1115 personer fått påvist coronasmitte i kommunen.

Går feil vei i Drammen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...