Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, xRun said:

Du har lest et av mine innlegg fra i sommer? :p

Ja, det har jeg nok også. Men, for ting som fanger interesse så har jeg også litt klisterhjerne. Så tror nok at oksygenforståelsen er relativt god med meg på tross av at jeg ikke har kjemiker på papirene mine.

Uansett så er verden så full av faktorer, egenskaper og forunderligheter at det skal godt gjøres å forstå f.eks. stoffet vann fullt ut, for å begynne et sted. Vann er jo også et stoff med helt spesielle egenskaper da :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Ja, det har jeg nok også. Men, for ting som fanger interesse så har jeg også litt klisterhjerne. Så tror nok at oksygenforståelsen er relativt god med meg på tross av at jeg ikke har kjemiker på papirene mine.

Uansett så er verden så full av faktorer, egenskaper og forunderligheter at det skal godt gjøres å forstå f.eks. stoffet vann fullt ut, for å begynne et sted. Vann er jo også et stoff med helt spesielle egenskaper da :wee:

Her var det jeg tenkte på. Ser nå at det var et svar til deg, forrige måned:

Spoiler

xRun skrev (På 9.10.2020 den 14.55):

Litt om disse tingene, kanskje på en litt mannen-i-gata måte. :)

Viruspartikler, om vi fokuserer på coronaviruset, har en diameter på ca. 100nm, eller 0.1um. Disse kan filtreres (fanges opp) av visse klasser HEPA-filtre, som klassifiseres etter i hvor høy grad (prosentandel) de stopper partikler ved 0.3um.
Her er det mange som går på en liten smell ved å tro at straks partikkelen er mindre enn 0.3um så går det rett igjennom. Det gjør det ikke, 0.3um er ment å være målestokken hvor HEPA-filteret har sin laveste filtreringsevne.
Det er mange ting som spiller inn her, kan evt. ta mer om det er spørsmål.

UV-C stråling ved ~254nm bølgelengde er regnet som den mest virkningsfulle bølgelengden av UV-C mot virus/bakterier, patogener med DNA eller RNA-kjeder. Ifølge literaturen kan UV-C stråling ved denne bølgelengden slå ut fragmenter av DNA- og RNA-kjeder, som gjør virus/bakterier ute av stand til å replikere fordi instruksjonssettet er skadet, for å si det på en måte.

Ozon, eller O3  , er en variant av oksygenmolekyler som har høyere oksiderende evne enn O2 (den vi vanligvis puster ~21% av i luften)
Ozon kan produseres av UV-stråling ved 185nm (vacuum-UV, under 200nm), ved at oksygenkolekyler (O2) adskilles til enkelt-atomer (O), som så vil søke å kombinere seg med et annet for å bli et O2 igjen. Noen av disse henger seg på eksisterende O2-molekyler og blir da O-molekyler, eller Ozon.

UV-C lamper som benytter et såkalt quartz-rør, (fused quartz tube/lamp, kjært barn osv...) har den egenskapen at i røret går det en lysbue som produserer flere bølgelengder av UV stråling, og quartz-glasset slipper UV-C stråling igjennom til utsiden ved 254nm, og en mindre mengde ved 185nm, som er gunstig om man ønsker stråling ut i det fri for visse formål. F.eks. sterilisering av flater og objekter ved å bestråle dem.
Brukes også i renseanlegg for akvarier, drikkevann, visse luftrensere etc. pga. den bakterie/virusdrepende egenskapen slik stråling har.

Forenklet figur, EM-spektrumet og UV-strålingstypenes plasseringer:

Vis skjult innhold

Ultraviolet-LEDs-Electromagnetic-Spectru

Er vel obligatorisk med advarsel her: UV-C stråling er kreftfremkallende, kan skade øyne og hud, gjør bananer solbrent etc. Hvis en vil sjekke om UV-C lampen er ekte, prøv det på en banan. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (28 minutter siden):

Dødeligheteb på hjerte og lungessykdom har gått kraftig ned pga. bedre håndhygiene og færre infeksjoner. 

Det endrer ikke det faktum at flere dør unødvendig av koronaviruset. 

Da skulle det vært stor underdødelighet i tiden før smitten økte voldsomt igjen.

Men, nope.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Fordi antall mennesker som dør som følge av en ulykke samtidig som de er smittet av Sars-CoV-2 er forsvinnende liten. Antagelig 0 i Norge 

Ja, men man er typisk 86 år med mange underliggende sykdommer. Hvordan vet man at det var covid19 som forårsaket dødsfallet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

Nei det fungerer ikke slik. I sommer var det tilnærmet normal tilstand i Frankrike. 

Så da var det ikke bedre håndhygiene og færre infeksjoner? Folk vennet seg til sosial avstand og ekstra hygiene i mars/april og så i sommer vennet seg helt av med dette igjen?

Du må finne på noe bedre...

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Yessmann said:

Da skulle det vært stor underdødelighet i tiden før smitten økte voldsomt igjen.

Men, nope.

Tror han her mener renslighet, og dødsfall pga. gule stafylokokker og andre operasjonsinfeksjoner. Covid-19 er jo en egen sykdom.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (2 minutter siden):

Så da var det ikke bedre håndhygiene og færre infeksjoner? Folk vennet seg til sosial avstand og ekstra hygiene i mars/april og så i sommer vennet seg helt av med dette igjen?

Du må finne på noe bedre...

Umulig å vite. Folk dør mindre når de kun sittet hjemme og ikke kjører bil etc. Folk får mindre slag og hjerteinnfarkt. 

Se på Dagsrevyen fra i kveld der snakker de om at dødeligheten av hjerte lungesykdom har gått ned. Vi har også utryddet influensa i høst. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Umulig å vite. Folk dør mindre når de kun sittet hjemme og ikke kjører bil etc. Folk får mindre slag og hjerteinnfarkt. 

Se på Dagsrevyen fra i kveld der snakker de om at dødeligheten av hjerte lungesykdom har gått ned. Vi har også utryddet influensa i høst. 

Jamen, tok du ikke poenget da - det var ingen underdødelighet før høstens smitteøkning.

Lenke til kommentar

Overdødelighet hadde kun vært interessant dersom alt var det samme som tidligere år, da kunne man sett om det var langt flere døde enn de dødstallene som oppgis for COVID-19, og således funnet ut om det var underraportering.

Nå når alt ikke er det samme, hvor verden har innført de strengeste smittevernstiltakene noensinne, hvor folk er i lockdown, hvor mange andre smittsomme sykdommer ikke florerer på samme måte osv, så er overdødelighet ganske uinteressant, de reelle dødstallene fra COVID-19, som det føres fantastisk statistikk på i de fleste land, er langt mer interessante.

Overdødelighet må sees på over tid, samt at mange land ikke en gang har skikkelig statistikk på hvor mange som dør, slik at å se på overdødeligheten over en kort periode, å påstå at folk ikke dør av COVID-19 fordi det ikke er noen overdødelighet, blir helt feil.
Når vi vet at færre dør av andre årsaker akkurat nå, så blir også sammenligningen med tidligere år helt feil.

Nå er det strengt tatt ingen som dør av viruset SARS-CoV-2, man dør av komplikasjoner som sepsis, hjerteinfarkt, slag og andre problemer som følge av infeksjonen, skulle verden latt å være å føre opp alle disse som COVID-dødsfall, men i stedet ført de under andre dødsårsaker, så ville ingen dødd av COVID-19, null problem.

Når det er sagt, så er det jo en enorm overdødelighet i Frankrike, som så langt i år har en overdødelighet som korrelerer ganske bra med COVID-dødsfallene, det er bare enkelte som ikke klarer å lese grafene riktig.

Grafen som er postet er dratt ut over flere år, så toppene ser ikke så dramatiske ut, men dersom man ser nærmere på den grafen, så viser den at det uke 44 var en overdødelighet på 9044 mennesker i Frankrike, av alle årsaker, mens det på samme tid i fjor var en overdødelighet på 315, fra det som anses normalt, som altså er en økning i overdødelighet for uke 44 med nesten 3000% fra i fjor.

Over tid, så vil overdødelighet være svært viktig for å forsøke å finne ut hva den totale effekten på samfunnet har vært, hva som skiller land, hvorvidt tiltakene har fungert bedre noen steder enn andre osv, slik at overdødelighet er viktig, men ikke slik det brukes her, hvor man bare hoster opp en graf som ikke sier stort om noe.
Det måtte i så fall modelleres og regnes ut hva effekten fra COVID på overdødelighet ville vært uten tiltak, hvilke virkning tiltakene har hatt på å redusere overdødelighet fra andre ting osv.

Akkurat nå, så er det helt irrelevant om overdødelighet ikke skyter i taket i Frankrike (selv om den faktisk gjør det nå), vi vet at snart 50 000 mennesker har dødd av COVID-19 i Frankrike helt uavhengig av hva en graf om overdødelighet sier.

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Virker mye mer troverdig enn andre ja menn her👍

Sitat

Tall avslører hvordan samfunnet endres: Slik påvirker coronatiltakene oss

Her er tallene som avslører hvordan vi reiser og hvor vi beveger oss etter at det ble innført coronatiltak med «hjemmepåbud» og sosial nedstengning.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Gaav16/tall-avsloerer-hvordan-samfunnet-endres-slik-paavirker-coronatiltakene-oss

Ser ut som tiltakene begynner å fungere 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...