Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, scuderia said:

Hvorfor ønsker folk her å lage livet til barn til så kipt som mulig og ta fra dem undervisningen. Vi vet at langtidsvirkningene på barna som dere ønsker å ramme kan være alvorlige men det bryr man seg tydeligvis ikke om. Det finnes ikke grunnlag for portforbud eller andre drakoniske virkemidler.

Det finnes ingen mulighet til å bli kvitt dette før vaksiner, eneste vi kan gjøre er å balansere smitten på best mulig måte. Enn så lenge er det ingen tegn på at situasjonen er utenfor kontroll og situasjonen i dag ligner mer på en vanlig influensa sesong.  Folk må slutte å få panikk

Bortsett fra at langtidsvirkningene av dette viruset er mye mer alvorlig og langt vanligere enn ved influensa. Samfunnet takler nok dårlig at 50% av smittede ikke kan jobbe på 10+ uker. Ny forskning som jeg linket til tidligere i dag viser at mer enn 50% sliter med utmattelse 10 uker etter gjennomgått sykdom. Og dette er bare 1 av svært mange ettervirkninger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 timer siden):

Hvorfor ønsker folk her å lage livet til barn til så kipt som mulig og ta fra dem undervisningen.

Er det de kjipeste konsekvensene du kan se for deg for barn? Ikke at foreldre kan bli langvarig alvorlig syke, der noen av de må på sykehus og noen få dør? Eller at svært mange i foreldre-alder kan få karantene og langvargie plager som følge av corona? Eller at det kan gå ennå værre for besteforeldre osv? "Det spiller ingen rolle om mor og far mister jobben og bestemor dør, bare barnet får leke som normalt på skolen" - eller noe sånt?

scuderia skrev (4 timer siden):

Det finnes ingen mulighet til å bli kvitt dette før vaksiner, eneste vi kan gjøre er å balansere smitten på best mulig måte. Enn så lenge er det ingen tegn på at situasjonen er utenfor kontroll og situasjonen i dag ligner mer på en vanlig influensa sesong.  Folk må slutte å få panikk

Første setning er direkte feil. Flere land har klart det du påstår er umulig.

Balansering har en stor ulempe sammenlignet med en kort og hard slå-ned taktikk: Balansering fører til mer omfattende nedstengninger i lang tid, konstant eller i bølger. Det påfører også samfunnet enorme kostnader i helsevesenet og næringsliv, over lang tid. Kort og hard-taktikken koster også mye, men over et mye kortere tidsperspektiv.

Forslår at du flytter inflensa-påstanden din til riktig tråd.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Stemmer det, men ingen land i Europa. Fordi de stod på og holder det gående med "vi venter og ser"-holdning. De landene  som har klart det har merkelig nok det til felles at de ligger ved den vestlige siden av Stillehavet. Fra Korea i nord til New Zealand i sør. Litt pussig?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Wow!

1702063812_Screenshot_2020-11-12UKERAPPORTINFLUENSA-2020-45-influensaovervaking-2020-2021-uke-45pdf.png.0920c00149e27a3a28862cb0f2c6c9b5.png

Tenk om coronatiltakene verden over hadde klart å slå ned influensaen totalt, så sykdommen hadde forsvunnet! For et scenarie! Tenk hvor mange sykedager, hvor mange som lever lengre osv. Helt vanvittige positive konsekvenser om det hadde skjedd. Kanskje fortsatt mye å håpe på, men en besnærende tanke som sannsynligvis aldri har vært i nærheten av realistisk før.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man kunne i teorien kanskje klart å utrydde influensa om man sporet og testet slik som med koronaviruset. Men det tar ikke mange år før en ny variant dukker opp. Fugleinfluensaen som foreløpig ikke smitter mellom mennesker er vel ett mareritt scenario. Som vil få koronaviruset sin dødelighet til å framstå som mild. Pandemiske influesatyper dreper gjerne yngre mer enn eldre pga. overreaksjon fra immunsystemet. Jeg lurer på om de yngre vill klart å avstå fra festing da?

Sitat

Studentene ved NMBU i Ås arrangerte i oktober den årlige festivalen UKA. Til tross for et år med kraftige begrensninger i festivalliv og kulturarrangementer, klarte studentene ved NMBU å lage festival med 600 deltakere hver kveld og over 1000 frivillige.

Festivalen varte i 26 dager — og det uten et eneste smittetilfelle.

Dette må være ren flaks.

https://khrono.no/samlet-hundrevis-til-festival-under-pandemien/530748

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Fem utanlandske personar bøtelagde for brot på karantenereglane

I løpet av den siste tida har fleire personar i Sør-Vest politidistrikt blitt bøtelagde for brot på karantenereglane etter innreise til Noreg.

Ein 19 år gamal utanlandsk statsborgar har fått ei bot på 20.000 kroner og utvist frå landet etter at han selde narkotika i Haugesund. Mannen kom til Noreg frå Storbritannia torsdag 5. november og blei tysdag oppsøkt av politiet i Haugesund.

– Mannen har ikkje overheldt karanteneplikta, og har oppheldt seg hos fleire ulike personar sidan han kom til Noreg. Vedkomande har fått eit førelegg på 20.000 kroner for brot på karantenereglane, og har vedtatt førelegget, opplyser påtaleansvarleg Tonje Leirgulen Ravndal i ei pressemelding.

Tre gjestearbeidarar observert i drosje

Same dag observerte politiet tre utanlandske arbeidarar på veg ut av ein taxi utanfor ein brakkerigg ved Kværner Stord sitt bustadområde der gjestearbeidarar ventar i karantene.

Over 500 gjestearbeidarar er til ei kvar tid på Stord. I helga kom over 200 personar i ein ny rotasjon. Fleire av desse testa positivt for covid-19.

Personar som kjem til Noreg skal etter smittevernlova, jamfør covid-19-forskrifta, opphalda seg i karantene i 10 dagar.

Men tysdag kveld blei tre menn observert av ein politipatrulje då dei kom ut av ein drosje utanfor anlegget der gjestearbeidarar sit i karantene. Alle tre har fått

Ein av mennene er i 30-åra, medan dei to andre er i 50-åra. Dei kom til Noreg frå Storbritannia fredag 6. november.

– Etterforskinga viste at desse tre hadde brote karantenereglane og har no fått kvart sitt førelegg på 20.000 kroner. Alle har vedtatt førelegget, seier påtaleansvarleg Sidsel Tunestveit.

Utlendingsstyresmaktene vurderer no om dei tre skal utvisast.

Tunestveit understrekar at Kværner har vore samarbeidsvillige i samband med etterforskinga.

Russisk kvinne tatt i Stavanger

Ei russisk kvinne blei i førre veke oppsøkt av politiet i Stavanger. Etterforskinga viste at kvinna hadde vore i kontakt med fleire personar i karantenetida etter at ho kom til Oslo 23. oktober.

Personar som kjem til Noreg skal etter smittevernlova § 7, jamfør covid-19-forskrifta, opphalda seg i karantene i 10 dagar. Dette inneber at ein skal halda seg i eige heim, eller på anna eigna opphaldsstad.

Personen kan berre opphalda seg utanfor heimen eller opphaldsstaden dersom nærkontakt med andre enn dei personane bur i lag med kan forhindrast.

Ikke noe problem å betale 20 000kr i bot om man selger narkotika ...

https://www.nrk.no/vestland/fem-utanlandske-personar-botelagde-for-brot-pa-karantenereglane-1.15241543

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Er det de kjipeste konsekvensene du kan se for deg for barn? Ikke at foreldre kan bli langvarig alvorlig syke, der noen av de må på sykehus og noen få dør? Eller at svært mange i foreldre-alder kan få langvargie plager som følge av corona? Eller at det kan gå ennå værre for besteforeldre osv? "Det spiller ingen rolle om bestemor dør, bare barnet får leke som normalt på skolen" - eller noe sånt?

Balansering har en stor ulempe sammenlignet med en kort og hard slå-ned taktikk: Balansering fører til mer omfattende nedstengninger i lang tid, konstant eller i bølger. Det påfører også samfunnet enorme kostnader i helsevesenet og næringsliv, over lang tid. Kort og hard-taktikken koster også mye, men over et mye kortere tidsperspektiv.

Sukk, igjen med stråmannsargumenter. Det er ingen som ønsker at noen skal dø men vi er mitt oppi en pandemi og folk vil dø. Man kan gjøre som kina å banke opp folk som ikke har munnbind, sveise folk inn i leilighetene osv osv men vi er ikke et slikt samfunn. Vi må veie fordeler mot ulemper og for barna er det veldig viktig å kunne gå på skolen. Ikke undervurder hva slags påvirkning dette kan ha på barna.

Vi har allerede en fallende kurve så jeg reagerer på at folk er så skremt at de vil innføre massive tilltak som er skadelig for de mest utsatte av oss alle. Folk må ikke være så redde for dette at de ødelegger samfunnet. Å "slå ned" vil bare bety at vi må gjøre dette om og om igjen til vaksinen kommer. 

Alternativet er å gjøre som Kina og andre land. Ingen får komme inn i landet uten 14 dager på karantene hotell og negativ test. Siste vil gjøre det nesten umulig for gjestearbeidere, som Norge er totalt avhengige av, å komme til Norge. Jeg er ikke negativ til en slikt tiltak da jeg ser det som ganske unødvendig å reise rundt for tiden men da må den være konsekvent. Dvs alt fra studenter i danmark, fredsprisvinner og polske arbeidere.

Og ingen åpne liberale land som ikke er en øy, som Norge, har blitt kvitt dette viruset.

Tok vekk det siste våset du kom med

• Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, scuderia said:

Sukk, igjen med stråmannsargumenter. Det er ingen som ønsker at noen skal dø men vi er mitt oppi en pandemi og folk vil dø. Man kan gjøre som kina å banke opp folk som ikke har munnbind, sveise folk inn i leilighetene osv osv men vi er ikke et slikt samfunn. Vi må veie fordeler mot ulemper og for barna er det veldig viktig å kunne gå på skolen. Ikke undervurder hva slags påvirkning dette kan ha på barna.

Vi har allerede en fallende kurve så jeg reagerer på at folk er så skremt at de vil innføre massive tilltak som er skadelig for de mest utsatte av oss alle. Folk må ikke være så redde for dette at de ødelegger samfunnet. Å "slå ned" vil bare bety at vi må gjøre dette om og om igjen til vaksinen kommer. 

Alternativet er å gjøre som Kina og andre land. Ingen får komme inn i landet uten 14 dager på karantene hotell og negativ test. Siste vil gjøre det nesten umulig for gjestearbeidere, som Norge er totalt avhengige av, å komme til Norge. Jeg er ikke negativ til en slikt tiltak da jeg ser det som ganske unødvendig å reise rundt for tiden men da må den være konsekvent. Dvs alt fra studenter i danmark, fredsprisvinner og polske arbeidere.

Og ingen åpne liberale land som ikke er en øy, som Norge, har blitt kvitt dette viruset.

Tok vekk det siste våset du kom med

Brukeren har jo rett. Det vil jo åpenbart også ha et effekt på barna at det er 25% sjanse for at de i husstanden ikke orker å være sammen med de i 10+ uker. Da vil jo disse barne uansett være isolert (i karantene) og samtidig ha foreldre som ikke kan ta vare på de. Som nevnt før - 50% er fremdeles utmattet etter 10 uker viser ny forskning. 0.5 * 0.5 er som kjent 0.25. 

Her må det altså velges mellom 2 onder. Vet ikke hva som er verst...

Endret av Benbjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 minutter siden):

Vi må veie fordeler mot ulemper og for barna er det veldig viktig å kunne gå på skolen. Ikke undervurder hva slags påvirkning dette kan ha på barna.

Det er jo nettopp det som gjøres. Majoriteten veier bare fordelene og ulempene på et vis enn deg. Som må være helt greit, når vi først snakket om "hva slags samfunn" vi er. Ingen sier heller, at det er bra for barna med hjemmeskole - men igjen, så veies andre faktorer høyere, også for barns velvære. Så kan man være enig eller uenig i konklusjonene, men at det ikke vurderes og veies for og imot, blir et feilaktig argument. 

Vi har ikke en fallende kurve, det er selve poenget. Forøvrig er det veldig spekulativt å tro at en vaksine, uten øvrige tiltak, vil medføre en reel endring alene. 

Alternativet er å gjøre som Kina og andre land. Ingen får komme inn i landet uten 14 dager på karantene hotell og negativ test. Siste vil gjøre det nesten umulig for gjestearbeidere, som Norge er totalt avhengige av, å komme til Norge. Jeg er ikke negativ til en slikt tiltak da jeg ser det som ganske unødvendig å reise rundt for tiden men da må den være konsekvent. Dvs alt fra studenter i danmark, fredsprisvinner og polske arbeidere

Litt merkelig å være for ekstremt strenge innreisetiltak, men negativ til strenge tiltak i samfunnet forøvrig. Her må man virkelig veie kost-nytte og økonomi. Jeg vet ikke hva som er korrekt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

291 coronarelaterte dødsfall

Nye tall fra Folkehelseinstituttet viser at 291 personer med coronasmitte har dødd i Norge siden pandemiens start. Flest coronarelaterte dødsfall er det i aldersgruppen 80-89 år (105).

• 79 har vært 90 år eller eldre
  • 67 har vært mellom 70 og 79 år
  • 26 har vært mellom 60 og 69 år
  • 8 har vært mellom 50 og 59 år
  • 5 har vært mellom 40 og 49
  • I tillegg har en person under 39 år dødd etter å ha fått påvist covid-19
Sitat

Solberg varslet om at coronasyke tvinges til å jobbe – beordrer flere tilsyn

Statsminister Erna Solberg og arbeids- og sosialminister Henrik Asheim pålegger Arbeidstilsynet å jakte arbeidsgivere som tvinger arbeidere som er corona-syke eller i karantene, på jobb.

– Varslet

Det som utløste alarmen, var et varsel fra den katolske kirken i Norge.

– Vi møtte innvandrerorganisasjoner og andre organisasjoner i forrige uke, hvor corona-erfaringene ble diskutert. Der varslet representanter for den katolske kirke om at polske arbeidstakere i bygg, anlegg og restaurantbransjen tvinges å gå på jobb, selv om de er syke med symptomer på corona, sier Erna Solberg.

Håper sjefene blir satt i fengsel.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8662KA/solberg-varslet-om-at-coronasyke-tvinges-til-aa-jobbe-beordrer-flere-tilsyn

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Dr. Professor said:

Vi har ikke en fallende kurve, det er selve poenget. Forøvrig er det veldig spekulativt å tro at en vaksine, uten øvrige tiltak, vil medføre en reel endring alene. 

Litt merkelig å være for ekstremt strenge innreisetiltak, men negativ til strenge tiltak i samfunnet forøvrig. Her må man virkelig veie kost-nytte og økonomi. Jeg vet ikke hva som er korrekt. 

Vaksine er den eneste løsningen på denne pandemien. Enten det eller å "ta en" Peru som nærmer seg immunitet. 

Økningen i kurven har stoppet opp, flatet ut og er nedadgående. Kan være en pause før et nytt hopp men som vi så i april er nordmenn (vel de fleste) verdensmestere i å holde avstand og vi kommer til å lykkes her også. Økningen nå er mest i visse områder i oslo som vi dessverre kan gjøre lite med. Heldigvis er denne gruppen lite mobile.

For meg er det merkelig at myndighetene er på "slå ned" strategi men vil ikke gjøre tilltak som vil hindre det å blusse opp igjen. Derfor ønsker jeg strengere restriksjoner på innreise. Altså Norge håndterer denne situasjonen utrolig bra men kan ikke leve med at smitten stadig bringes inn i landet. Da må man velge.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Benbjo said:

Øker kraftig i New York, enda et sted man antok at hadde oppnådd flokkimmunitet. Passer perfekt med immunitet i ca 6 mnd:
https://www.borsen.no/nyheter/byens-siste-sjanse/73059003

Sjekk videoen i samme lenke du har. Når jo over 4 meter lett fra en som hoster. Og sannsynligvis så når det enda lengre om personen som det blir hostet i mot (mottar hosten) ligger på gulvet. Skal en estimere en 6-7 meter på en gulvliggende mottaker?

Endret av G
Lenke til kommentar

Ber studenter som reiser hjem om å gå i karantene

Seks kommuner i Møre og Romsdal frykter smitte og ber studenter fra røde områder om å gå i 10-dagers frivillig karantene når de kommer hjem.

[...]

– Jeg har planlagt å dra hjem tidligere slik at jeg får møte besteforeldrene mine i jula. I hvert fall komme hjem tidlig nok til at det har gått ti dager før jeg skal møte familie i risikogruppen. Slik at det ikke er rett fra flyplassen og til julemiddag.

Hun forstår hvorfor hjemkommunen nå går ut med anbefalingen.

– Jeg synes det absolutt gir mening. Jeg har venner som ikke har muligheten til å dra hjem så lenge før, og som derfor velger å ikke reise hjem til jul i år. Det tør de ikke med tanke på å smitte familie i risikogruppen.

[...]

https://www.nrk.no/mr/ber-studenter-fra-oslo-og-bergen-om-a-ga-i-julekarantene-1.15241228

Flott!

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Pc Lynet said:

Portforbud er nok å ta litt av foreløpig. Jeg har tro på å stenge ned skoler for ungdom, alle aktiviteter, kun take away hos spisesteder og alle butikker som ikke er mat og apotek vil gjøre susen.

Evt. supplere med en flokk menige som må stå på meningsløs og uten kontrollpunkter en stund. Det vil vekke oppsikt, og dersom folk ikke skjerper seg, så settes tilsvarende menige soldater i gang med omfattende kontroll på hva folk driver på med ute i samfunnet, om selv det visuelle signalet ikke skulle fungere?

Lenke til kommentar
scuderia skrev (53 minutter siden):

1 Vaksine er den eneste løsningen på denne pandemien. 2 Enten det eller å "ta en" Peru som nærmer seg immunitet. 

3 Økningen i kurven har stoppet opp, flatet ut og er nedadgående. Kan være en pause før et nytt hopp men som vi så i april er 4 nordmenn (vel de fleste) verdensmestere i å holde avstand og vi kommer til å lykkes her også. Økningen nå er mest i visse områder i oslo som 5 vi dessverre kan gjøre lite med. 6 Heldigvis er denne gruppen lite mobile.

7 For meg er det merkelig at myndighetene er på "slå ned" strategi 8 men vil ikke gjøre tilltak som vil hindre det å blusse opp igjen. Derfor ønsker jeg strengere restriksjoner på innreise. Altså 9 Norge håndterer denne situasjonen utrolig bra men kan ikke leve med at 10 smitten stadig bringes inn i landet. 11 Da må man velge.

Her er det så mye galt og udokumentert at jeg må numerere det.

1. Nei, vaksine er eneste avslutning på pandemien, ikke eneste løsning. Du slår forresten i hjel ordet "eneste" i denne setninga med din neste setning.

2. Nei, Peru nærmer seg ikke immunitet. Bare 2,8% av befolkninga har testet positivt på viruset. 20% av testene har vært positive og CFR dødsrate er 3,8% så det er sannsynlig at mørketallene er så høye som rundt 5-10-gangeren. Det betyr at rundt 14-28% av befolkninga har vært smittet. Peru har lidd enorme tap (35 000 i et land med 33 millioner innbyggere) så (naturlig) immunitet er en latterlig dårlig strategi som vil ca 3,5 - 7 doble dødstallene. Så nei, dette er ikke en løsning.

3. Hvis det er kurven hos VG du leser så mistolker du den. Den så "helt lik" ut for en uke siden. Årsaken til at den går ned på slutten er ikke at det faktisk går ned, men at registreringene dateres til test-dato selv om resultatet foreligger flere dager senere. Det fylles altså på med etterslep-registreringer kontinuerlig, som gjør at kurven som tilsynelatende går ned, faktisk går opp når etterregistreringene er registrert om noen dager, akkurat på samme måte som forrige uke og uka før det. Vær oppmerksom og følg med!

4. At nordmenn er verdensmestere i å holde avstand er en oppsiktsvekkende påstand uten dokumentasjon.

5. Så nå innrømmer du at det er økning likevel? Og selv her tar du feil. Økningen skjer også i og rundt mange av byene i landet. Og kinderegg: Du har klart å snike inn en tredje feil i én og samme setning: Påstanden om at vi dessverre kan gjøre lite med det.

6. Den påstanden er også både oppsiktsvekkende og uten dokumentasjon. Oslofolk er ganske så mobile selv om de er mindre mobil nå enn til normalt i følge Apple/google. Det som ligger i begrepet mobil, i smittesammenheng, er ikke kilometere (kilometere blir ikke smittet), men hvor mange personer man passerer og omgås med daglig og nært. Siden Oslofolk bor nokså tett på hverandre, bruker kollektivtransport i mye høyere grad enn ellers i landet så mener jeg mobilitets-argumentet er dårlig, om ikke direkte feil. Men du må gjerne forsøke å dokumentere det hvis du står på at det er rett.

7. Myndighetene er ikke på noen slå-ned strategi og har ikke vært det siden april.

8. Joda, myndighetene forsøker å unngå at det blusser opp igjen. Forsøkene har bare vært litt for trege og litt for dårlige og folk har vært mer opptatt av å tøye regler enn av smittevern. Blant annet har coronatelefonene vært bombardert av innringere som vil forhøre seg hvordan de kan tøye eller omgå reglene.

9. Nei, Norge har ikke håndtert situasjonen bra. Vietnam, Kina, New Zealand har håndtert situasjonen bra. Ikke Norge.

10. Tja. 75% av smittetilfellene i landet skyldes innenlands smittespredning. Bedre grensekontroll er bare ett av flere virkemidler som trengs. Det virker som du baserer påstanden om bedre grensekontroll mer på fordommer og fremmedfrykt enn på smittevern. Jeg synes det er farlig å vinkle smittevern som en "oss mot dem"-tankegang og på den måten bringe fremmedfrykten inn i smittevernet.

11. Velge mellom hva?

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, scuderia said:

Hvorfor ønsker folk her å lage livet til barn til så kipt som mulig og ta fra dem undervisningen. Vi vet at langtidsvirkningene på barna som dere ønsker å ramme kan være alvorlige men det bryr man seg tydeligvis ikke om. Det finnes ikke grunnlag for portforbud eller andre drakoniske virkemidler.

Herregud.. Ungene behøver jo ikke undervisning den korte stunden de hardeste tiltakene varer. Herregud, gi de en Playstation 5 eller Xbox Series X og de komme IKKE til å kjede seg :p:lol:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...