Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dette kan vi takke diverse bloggere og influensere for. 

Sitat

Undersøkelse: Syv av ti vil ta coronavaksine

To av ti svarer samtidig at de ikke vil vaksineres.

Færre blant kvinner og Frp-ere

Undersøkelsen VG bestilte viser også at noen grupper er mindre villig til å ta vaksiner enn andre:

Bakgrunnstallene viser at kvinner er mer skeptisk til å ta vaksine mot koronaviruset enn det menn er. Over en tredjedel av kvinnene oppgir enten at man ikke vil ta vaksinen eller er usikker på dette. Tilsvarende tall for menn er 24 prosent.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJJG34/undersoekelse-syv-av-ti-vil-ta-coronavaksine

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (8 timer siden):

Det er vel neppe helt individuelle personer man prater om? Det ville jeg ha hatt vanskelig for å tro på.

En ny test på en person defineres som en test utført minst 7 dager etter forrige test av samme person. Dersom personen testes på nytt etter syv dager, telles personen på nytt.

Forøvrig: Private hurtigtester som er i bruk f.eks i min bransje registreres foreløpig heller ikke i MSIS, siden det fortsatt ikke er en offisielt godkjent testmetode av FHI (men blir det nok snart, nå som utprøving har startet bl.a i Oslo). Selv har jeg blitt testet snart 20 ganger, men bare den ene gangen jeg testet meg gjennom kommunen med vanlig test er registrert som en del av de 1.9 millionene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Smittetallene i Oslo øker med snaue 40 prosent det siste døgnet, etter at 173 nye tilfeller med coronasmitte ble registrert i hovedstaden.

De nasjonale tallene viser at det er 622 nye smittetilfeller i landet det siste døgnet, noe som representerer en oppgang på 60 tilfeller fra dagen før.

Det oppsto først full forvirring etter at kommunen ved en feil meldte om «kun» 31 nye smittetilfeller. Tallet ble publisert som resultat av en feil med nettsidene hvor coronastatistikken publiseres.

Lenke til kommentar
Sitat

Ny koronastudie: Viruset smittet lettere innad i en familie enn forskerne har trodd

FANA (NRK): Barn smittes like lett av koronavirus som voksne, viser en fersk studie. Ekteparet Janne og Gunnar smittet to av deres tre felles barn.

– Vi våknet opp og var forkjølet. Det utviklet seg til kraftig influensa, trodde vi, sier Janne Høie Hausberg (53).

Sammen med ektemannen tok hun inn på hotell i Bergen den siste helgen i februar. De skulle på revy og kose seg sammen med et vennepar.

Etter «utflukten» testet de begge positivt på koronavirus.

De smittet deretter to av deres tre voksne sønner i 20-årene, som var hjemme i huset sammen med dem.

– En av dem var med oss et par timer på søndagen. Han bor alene, men har fått påvist antistoffer i ettertid, sier Gunnar Hausberg (56).

Den siste sønnen ble ikke smittet og utviklet ikke antistoffer.

https://www.nrk.no/vestland/ny-koronastudie_-barn-og-voksne-i-samme-husstand-blir-smittet-like-lett-1.15236980

Ikke rart barn ikke blir smittet i følge FHI når de ikke tester de engang:

• Liker 4
Lenke til kommentar

Siden smitten fortsetter å øke, og øker videre også i Oslo som har de strengeste tiltakene så lurer jeg på hva som er det neste verktøyet i kassa som dras frem. Butikker har innført vakthold, restriksjoner på antall kunder, munnbindpåbud osv, men kan det være det blir stenging av alle butikker unntatt dagligvare/apotek? Jeg tviler litt på det. Kan det være det blir strengere håndhevelse av reglene, det vil si å få enda flere av anbefalingene inn som forskrifter? Kan det være at vi nærmer oss å ta i bruk portforbud på kveldstid? Ikke minst gå over til rødt på ungdomsskoler også (burde vært gjort etter min mening)? 

Er veldig spent på hva kommunen eventuelt gjør hvis det skal enda strengere tiltak, for det er ukjent terreng til nå.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

TO NYE CORONADØDSFALL I DRAMMEN

To personer med påvist coronasmitte har mistet livet i Drammen kommune det siste døgnet, melder Drammens Tidende. Det er også påvist 55 nye smittetilfeller.

De to som mistet livet var beboere ved Fredholt bo- og servicesenter og Åskollen bo- og servicesenter.

Den ene var en kvinne i slutten av 60-årene, mens den andre var en kvinne i slutten av 80-årene, opplyser kommunen.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/to-nye-coronadoedsfall-i-drammen.E4D-z3CiK?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Nå mangler det vel +7 dødsfall i den offisielle oversikten. En i Bergen i går, 2 i Drammen i dag, 1 i Eidsvoll, en på Ahus, 2 i Lier, alt siden 8.november.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Siden smitten fortsetter å øke, og øker videre også i Oslo som har de strengeste tiltakene så lurer jeg på hva som er det neste verktøyet i kassa som dras frem. Butikker har innført vakthold, restriksjoner på antall kunder, munnbindpåbud osv, men kan det være det blir stenging av alle butikker unntatt dagligvare/apotek? Jeg tviler litt på det. Kan det være det blir strengere håndhevelse av reglene, det vil si å få enda flere av anbefalingene inn som forskrifter? Kan det være at vi nærmer oss å ta i bruk portforbud på kveldstid? Ikke minst gå over til rødt på ungdomsskoler også (burde vært gjort etter min mening)? 

Er veldig spent på hva kommunen eventuelt gjør hvis det skal enda strengere tiltak, for det er ukjent terreng til nå.

Portforbud kan jo være nødvendig i de mest tettbebodde bydelene. Altså; man kan jo dele inn tiltak etter distrikt. Hvor tett folk bor og muligheten til atspredelse. Men det vil jo virke meningsløst om folk som bor uti Sørkedalen skal påtvinges portforbud.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Portforbud kan jo være nødvendig i de mest tettbebodde bydelene. Altså; man kan jo dele inn tiltak etter distrikt. Hvor tett folk bor og muligheten til atspredelse. Men det vil jo virke meningsløst om folk som bor uti Sørkedalen skal påtvinges portforbud.

Ja, ser poenget med f.eks Sørkedalen men det er viktig at et eventuelt portforbud gjelder alle tettbebygde strøk. Oslo er en relativt "liten" by med stor mobilitet. Så kan man sette inn ressurser for å håndheve det der det trengs mest. 

Håper uansett dette kan unngås, og at bruk av portforbud er en av de absolutt siste utveiene og vi er nok fortsatt et stykke unna det. Fullt portforbud tror jeg uansett ikke vil skje, kun på kvelds/nattestid.

Oslos mobilitet er på vei ned mot mars-nivå:

289219574_Skjermbilde2020-11-12kl_10_55_22.thumb.png.c9c35831e32d3d2844e11eb877281647.png

https://covid19.apple.com/mobility

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Tyrkia innfører røykeforbod

Styresmaktene håper røykeforbod på offentleg stad skal bidra til å bremse spreiinga av koronaviruset. Årsaka er at røykarar oftare trassar reglane om å bruke munnbind.

Smart, skulle ønske vi hadde det i Norge og uavhengig av korona. Deilig i Japan der røykerene må stå på egne felter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (16 minutter siden):

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/to-nye-coronadoedsfall-i-drammen.E4D-z3CiK?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Nå mangler det vel +7 dødsfall i den offisielle oversikten. En i Bergen i går, 2 i Drammen i dag, 1 i Eidsvoll, en på Ahus, 2 i Lier, alt siden 8.november.

.Også dessverre enda et nytt i det hardt rammede sykehjemmet i Eidsvoll:

Sitat

NYTT CORONADØDSFALL VED VILLA SKAAR I EIDSVOLL

Det er et nytt coronadødsfall ved Villa Skaar Valstad sykehjem, bekrefter kommunoverlege Carl Magnus Jensen i Eidsvoll til Romerikes Blad.

Dette er det andre dødsfallet ved det hardt rammede sykehjemmet, der 19 av 23 beboere er smittet.

Kommunelegen fikk melding om dødsfallet torsdag morgen.

Dessverre klarer vi ikke å beskytte de mest sårbare nå heller, dette er nitrist. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

Jeg sitter og analyserer ukedag-svingningene på worldometeret og our world in data. Det ligger an til å bli rekorder de nærmeste dagene og jeg velger å formulere de som en spådom så får vi se om jeg treffer eller bommer:

Over 650 000 nye smittede i dag, derav 150 000 i USA

Over 10 000 nye dødsfall i dag, derav 1500 i USA

Fasit:

613 835 nye smittede, derav 142 906 i USA

✔️ 10 085 nye dødsfall, derav 1479 i USA

Synes jeg ikke var så veldig langt unna, men det ble altså bare 1 rett og 3 feil. Da spår jeg på nytt, at den samme spådommen treffer bedre i dag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Fasit:

613 835 nye smittede, derav 142 906 i USA

✔️ 10 085 nye dødsfall, derav 1479 i USA

Synes jeg ikke var så veldig langt unna, men det ble altså bare 1 rett og 3 feil. Da spår jeg på nytt, at den samme spådommen treffer bedre i dag.

Du var farlig nær dessverre..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ønsker folk her å lage livet til barn til så kipt som mulig og ta fra dem undervisningen. Vi vet at langtidsvirkningene på barna som dere ønsker å ramme kan være alvorlige men det bryr man seg tydeligvis ikke om. Det finnes ikke grunnlag for portforbud eller andre drakoniske virkemidler.

Det finnes ingen mulighet til å bli kvitt dette før vaksiner, eneste vi kan gjøre er å balansere smitten på best mulig måte. Enn så lenge er det ingen tegn på at situasjonen er utenfor kontroll og situasjonen i dag ligner mer på en vanlig influensa sesong.  Folk må slutte å få panikk

• Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 minutter siden):

Det finnes ingen mulighet til å bli kvitt dette før vaksiner, eneste vi kan gjøre er å balansere smitten på best mulig måte. Enn så lenge er det ingen tegn på at situasjonen er utenfor kontroll og situasjonen i dag ligner mer på en vanlig influensa sesong.  Folk må slutte å få panikk

Jeg har stor tiltro til at legevitenskapen og viruseksperter vet hva de gjør og jeg tar det de siser på alvor. Når selv Sverige stenger ølkraner skjønner man at dette er alvor og ikke en "vanlig influensa" selv om det har blitt gjentatt tusenvis av ganger siden tråden startet i januar.

Blir nesten så vi kan ha en "vanlig influensa"-bingo i tråden. Hver gang noen ser at det har blitt skrevet "vanlig influensa" 5 ganger skriver vi BINGO!

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ønsker folk her å lage livet til barn til så kipt som mulig og ta fra dem undervisningen. Vi vet at langtidsvirkningene på barna som dere ønsker å ramme kan være alvorlige men det bryr man seg tydeligvis ikke om. Det finnes ikke grunnlag for portforbud eller andre drakoniske virkemidler.

Helt feil. Vi vil ikke barn noe vondt. Men nå øker smitten mest i aldersgruppen ungdom. Ingen på videregående 16-18 år dør av å ha hjemmeskole en måned fram til juleferien.

Sitat

Antall meldte tilfeller gikk opp i alle aldersgrupper sist uke. Økningen var størst i aldersgruppen 13-19 år (75%) som nå har det høyeste antall meldte tilfeller ift befolkningstallet. 

https://www.fhi.no/nyheter/2020/covid-19-rapport-for-uke-45/

Situasjonen er utenfor kontroll, det er derfor vi har innført tiltak.

Vi er 7 uker unna Belgia. Der helsevsenet kollapser. Sverige sliter også.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...