Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke Budstikka pluss-abonnement. Ser bare forsida:

Jeg teller også 10 personer i de 5 nærmeste køfeltene som jeg antar er 1m.

treningsnarkomani, det er en lidelse

slike folk føler seg sjuke hvis de ikke gjør den daglige økten, enten det er julaften eller covid-19 i lufta.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
unicorndeath skrev (4 minutter siden):

men godt at de bidrar til å redusere smitten da 👍

det er ikke spesielt morsomt å støte på en dampende/pesende jogger på gang- og sykkelstien nå for tiden.

forhåpentligvis er de friske..

kan ikke folk bare holde seg hjemme å slappa med en røyk og en kopp kaffe?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Irriterer meg også når jeg er gående over løpere som ikke forsøker å holde mest mulig avstand og som puster og peser meg opp i ansiktet. Samme gjelder når jeg selv løper, og møter på noen (gjerne et par) som går midt i gangfeltet, og ikke og ikke flytter seg ut mot motsatt side av den siden jeg løper på. Nå løper jeg med en buff som jeg drar opp når det blir for tett med folk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:

The Norwegian government has granted an exemption from its two-week quarantine requirement for arriving visitors so representatives from the winner of the 2020 Nobel Peace Prize—the World Food Program—can attend the Dec. 10 award ceremony in Oslo.

https://phys.org/news/2020-11-norway-quarantine-exemption-nobel-winners.html

Skal ikkje meir til for å pisse på dugnadsånden. Dårlig signaleffekt fra erna & co.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mink ulykke i Danmark

Politi og veivesen rykket ut for å rydde unna døde mink som har ramlet av en lastebil på hovedvei 12 mellom Nordenskov og Hodde i Jylland i Danmark.

– Jeg kjørte akkurat forbi. Fra Ølgod til Nordenskov ligger de spredt overalt. Det er snakk om tusenvis, og det blir bare verre og verre. Det var fullstendig vanvittig. Det er grotesk, sier han.

Strekningen skal være drøyt 20 kilometer lang.

Det er ikke første gang at avlivede mink ender på asfalten. Lørdag kveld mistet en lastebil mange døde mink på motorveien E45, øst i Jylland. Da lå det døde mink over en nesten 50 kilometer lang strekning fra Haverlsev og Randers. I etterkant ble sjåføren siktet for ikke å ha sikret lasten skikkelig.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/11/10/195718590/dansk-landevei-sperret-etter-at-lastebil-mistet-dode-mink

Endret av G
Lenke til kommentar

Transtudien

Forebygging av covid-19 med tran

Oslo universitetssykehus undersøker om tran kan forebygge covid-19.

https://oslo-universitetssykehus.no/kliniske-studier/forebygging-av-covid-19-med-tran

La merke til at de spesielt ser etter personer med etnisk bakgrunn fra Asia og Afrika, dette må jo ha noe med at d vitamin status er mistenkt som co-faktor i alvorlig tilløp av covid-19 i lang tid nå.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

566 nye smittetilfeller

Det er det siste døgnet registrert 566 nye smittetilfeller i Norge, viser VGs oversikt. Totalt har 25.887 mennesker blitt bekreftet smittet her i landet siden pandemiens start.

Smittetrenden i landet er nå stigende, og det samme er den i 55 kommuner.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar foreligger til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt – bare når den er registrert.

Andelen personer som testes for coronaviruset er langt høyere i dag enn den var under første smittebølge. Sist uke er 129.016 personer blitt testet, og for 2,3 prosent av disse var testen positiv.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (38 minutter siden):

Transtudien

Forebygging av covid-19 med tran

Oslo universitetssykehus undersøker om tran kan forebygge covid-19.

https://oslo-universitetssykehus.no/kliniske-studier/forebygging-av-covid-19-med-tran

La merke til at de spesielt ser etter personer med etnisk bakgrunn fra Asia og Afrika, dette må jo ha noe med at d vitamin status er mistenkt som co-faktor i alvorlig tilløp av covid-19 i lang tid nå.

Hvorfor da bruke Tran? Det er mange substanser i Tran som kan ha virkning. Derfor kan studier i bruken av Tran ikke gi et definitivt svar utenom Tran (Vitamin D, fettsyrer etc). Tran er noe som jeg bruker hver dag og har gjort gennom vinterhalvåret livet gjennom. Om det at jeg ikke har vært syk skyldes Tran kan ikke fastslås, men for all del mine kjære meddebatanter - så kan man heller ikke si at Tran ikke har en virkning. La oss finne det ut!

Endret av Oddvardm
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (32 minutter siden):

Hvorfor da bruke Tran? Det er mange substanser i Tran som kan ha virkning. Derfor kan studier i bruken av Tran ikke gi et definitivt svar utenom Tran (Vitamin D, fettsyrer etc). Tran er noe som jeg bruker hver dag og har gjort gennom vinterhalvåret livet gjennom. Om det at jeg ikke har vært syk skyldes Tran kan ikke fastslås, men for all del mine kjære meddebatanter - så kan man heller ikke si at Tran ikke har en virkning. La oss finne det ut!

JA merker selv at tran er godt for immunforsvaret, spesielt i vinterhalvåret med lite sollys. Blir letter forkjølet osv.. hvis jeg ikke tar tran.

Lenke til kommentar

USA:

Oppdatering i CDC sine retningslinjer vedr. munnbind/masker. De inkluderer nå tekst om at bruk av masker også beskytter den som bærer dem, og noen anbefalinger vedr. tøymasker.

NY Times tirsdag kveld:

The C.D.C. updates its findings: Mask-wearing protects you, not just those around you.
https://www.nytimes.com/2020/11/10/world/covid-cdc-guidelines-masks.html

Sitat

Breaking from its tentative recommendations on mask use thus far, the Centers for Disease Control and Prevention said on Tuesday that using masks benefits wearers, which is a step beyond its previous declaration that said wearing masks would only protect those around them.

Fra CDC, publisert 10. november:

Sitat

Filtration for Personal Protection

Studies demonstrate that cloth mask materials can also reduce wearers’ exposure to infectious droplets through filtration, including filtration of fine droplets and particles less than 10 microns. The relative filtration effectiveness of various masks has varied widely across studies, in large part due to variation in experimental design and particle sizes analyzed. Multiple layers of cloth with higher thread counts have demonstrated superior performance compared to single layers of cloth with lower thread counts, in some cases filtering nearly 50% of fine particles less than 1 micron .14,17-29 Some materials (e.g., polypropylene) may enhance filtering effectiveness by generating triboelectric charge (a form of static electricity) that enhances capture of charged particles18,30 while others (e.g., silk) may help repel moist droplets31 and reduce fabric wetting and thus maintain breathability and comfort.

Kilde: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-science-sars-cov2.html

Det er kjent fra før at maskene også gir noe beskyttelse til de som bruker dem. Det nye her er at det nå kommer fra CDC, også ifbm. bruk av masker ute i befolkningen.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at ikke masker fungerer for de som har den på er noe bullshit spredt av Preben Aavitsland i FHI blant annet:

Sitat

Mener munnbind ikke fungerer mot virus: − En kulturell greie

Den nye coronaviruset har økt etterspørselen også utenfor Kina, men norske myndigheter sier de aldri kommer til å anbefale bruk av munnbind.

– Det er en kulturell greie i deler av Asia at man bruker mye munnbind når det går ulike virus som influensa. Men det er ingen gode holdepunkter for at det har noe for seg, sier overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet til VG.

Han opplyser at FHI aldri har anbefalt folk i Norge å bruke munnbind.

– Det kommer vi heller ikke til å gjøre, sier han.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7O1KB/mener-munnbind-ikke-fungerer-mot-virus-en-kulturell-greie

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Corona i et av verdens siste «smittefrie» land

Øystaten Vanuatu i Stillehavet, et av få land i verden som har sluppet unna coronaviruset - fram til nå.

Ifølge statsminister i øystaten, Bob Loughman, er øyas coronafrie tider nå forbi, etter at en mann fikk påvist coronaviruset. Mannen kom til Vanuatu fra USA, via Sydney og Auckland.

Ifølge nyhetsbyrået AP var den 23 år gamle mannen uten symptomer på viruset, men ble rutinemessig testet. Han avla positivt prøvesvar 5. november, dagen etter ankomst.

200 personer

- Jeg vil forsikre våre innbyggere om at myndighetene vil følge strenge regler og coronatiltak for å forsikre oss om at dette tilfellet ikke sprer seg, og at landet vårt fortsatt er trygt, sa statsminister Loughman ifølge australske ABC.

Ifølge myndighetene i den lille øystaten, er planen å holde alle mannens medpassasjerer i karantene og å spore hans nærkontakter.

Helsedirektør Len Tarivonda opplyser at mannen kan ha hatt kontrakt med nærmere 200 personer.

ende kommuner for å ta seg en fest. Video: NTB

Andre smittefire land

Vanuatu har hittil bare testet personer som kommer fra land med høyt smittetrykk. Etter forrige ukes smittetilfelle endres rutinene og alle som ankommer øya skal testes.

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) har Vanuatu, som har rundt 300 000 innbyggere, vært et av få land i verden som til nå har vært spart for coronasmitte.

Ifølge en WHO-rapport, datert 14. oktober, er det heller ikke registrert smitte å verken Marshall Islands, Micronesia, Nauru, Palau, Samoa, Solomon Islands, eller Tonga.

Også Nord-Korea og Turkmenistan hevder at de har vært uten ett eneste smittetilfelle hittil i pandemien.

https://www.dagbladet.no/nyheter/corona-i-et-av-verdens-siste-smittefrie-land/73054107

Sykt å tillate en fra USA. Visste ikke at folk fra USA fikk lov til å reise transit via Austrlia og New Zealand?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Anestesilege på Rikshospitalet: − Kapasiteten har ikke blitt større

Sykehusene skal kunne ta imot en mangedobling av intensivpasienter sammenlignet med mars. Men hvis det skjer, blir det helt krise, sier flere sykehus i Helse Sør-Øst VG har snakket med.

– Vi er mye bedre beredt på alle områder, slo administrerende direktør Cathrine Lofthus i Helse Sør-Øst fast på en pressekonferanse tirsdag.

Hun sier de kan klare 392 intensivpasienter, og oppbemanne til 794 hvis nødvendig. Det tror ikke anestesioverlege Jon Henrik Laake ved intensivavdelingen på Oslo universitetssykehus (OUS) noe på:

– Ingenting er bedre enn om jeg tar feil, men slik jeg ser det har ikke kapasiteten blitt større, sier han til VG.

Vil ligne mars

Laake mener den økte beredskapen er mer til stede på papiret enn inne på sykehuset:

– Intensivkapasiteten avhenger av godt utstyr og kompetent personell. De to må følge hverandre. Det er ikke situasjonen i dag. Derfor vil en ny bølge ligne mye på det vi så i mars, der vi måtte utsette operasjoner.

Han understreker at den erfaringen de nå har fått med covid-pasienter, gjør at behandlingen står godt sammenlignet med andre land.

Dette er kapasiteten

Under er makstallet på hvor mange intensivplasser sykehusene kan ta imot, ifølge tall fra Helse Sør-Øst:

• Oslo universitetssykehus (OUS): 250
  • Sykehus Østfold Kalnes: 80
  • Akershus universitetssykehus (Ahus): 65

Ved tallet under må sykehusene begynne å prioritere annerledes, opplyser de til VG:

• Oslo universitetssykehus: 100 (over dette må de hente inn folk uten intensiv-kompetanse og gjøre om operasjonsstuer til intensivrom)
  • Sykehus Østfold Kalnes: 20 (over dette må en intensivsykepleier behandle flere pasienter)
  • Akershus universitetssykehus: 30 (over dette må de gjøre om operasjonsstuer til intensivrom og bruke folk uten intensiv-kompetanse)

Det som er felles for alle er en ting: Mangel på intensivsykepleiere.

OUS: Mangler riktig kompetanse

Om OUS skal ta imot 150 pasienter, vil det si at de trenger 1350 intensivsykepleiere og mange flere leger.

– Den bemanningen har jeg ikke. Om vi får større innrykk av pasienter, må vi flytte sykepleiere og leger fra andre deler av sykehuset til overvåknings- og intensivenhetene og lage team, sier leder for akuttavdelingen ved OUS, Øyvind Skraastad til VG.

Han deler han Laakes bekymring over manglende intensivsykepleiere.

– Vi trenger riktig kompetanse i intensiv. Vi har nå en tyngre jobb foran oss enn om vi hadde hatt dem. Det har doktor Laake helt rett i.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRR2Oa/anestesilege-paa-rikshospitalet-kapasiteten-har-ikke-blitt-stoerre

• Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (35 minutter siden):

Det at ikke masker fungerer for de som har den på er noe bullshit spredt av Preben Aavitsland i FHI blant annet:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7O1KB/mener-munnbind-ikke-fungerer-mot-virus-en-kulturell-greie

VG-artikkelen er sist oppdatert 30. januar (2020 antar jeg)

Ja, munnbindbruk har vært en kulturell greie i Asia, først og fremst på grunn av luftforurensning, ikke på grunn av virusbeksyttelse. Men det betyr jo ikke at munnbind ikke fungerer virusbegrensende også. Munnbind fungerer. Det er en mengde vitenskapelige bevis for akkurat det. I starten av pandemien, februar-april, ble munnbind ikke anbefalt av FHI som generelt forebyggende tiltak siden tilgangen var begrenset og helsevesenet var prioriterte mottakere og brukere av munnbind. Nå som tilgangen er god kan bruke det på mer generell basis. Munnbind virker og FHI har etter en litt for langdryg prosess skjønt det. Det kan godt hende Preben Aavitsland har vært en bremsekloss hos FHI om munnbind.

Skjønner ikke motivet hans for å uttale seg mot munnbindanbefalingene og enkel logikk og empiri om hvordan viruset sprer seg gjennom lufta. Preben skapte unødvendig tvil om virkningen og bygget opp under konspirasjoner om at munnbind ikke virker. Nå hører tydeligvis ikke FHI på han lengre, så det er jo bra! Håper egentlig vi kan la den artikkelen ligge og dø i det stille. Den burde kanskje merkes med en advarsel om utdatert info om covid-19.

Endret av Simen1
Tok grundig feil og måtte reformulere meg kraftig
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...