Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Spoiler

Dette koster det å bryte smittevernstiltakene

I forbindelse med at en festarrangør fikk 10 000 kroner i bot, opplyser politiet om bøtesatser i Oslo politidistrikt.

Lokale bøtesatser for Oslo politidistrikt:

• Brudd på munnbindpåbud på kollektivtransport: 2000 kr
  • Brudd på munnbindpåbud i taxi: 2000 kr
  • Arrangere privat arrangement med flere enn ti deltakere: 10 000 kr
  • Delta på et privat arrangement med flere enn ti deltakere: 5000 kr
  • Brudd på skjenkeforbud på serveringssteder

Nasjonale bøtesatser:

• Brudd på karanteneplikt ved ankomst fra utlandet: 20 000 kr
  • Brudd på karanteneplikt etter nærkontakt med smittet: 20 000 kr

Brudd på isolasjonsplikt ved bekreftet smitte: 20 000 kr

Munnbind-bøtene synes jeg var litt for høye. Kunne vært 1000,- siden det gjelder mange ungdom, unge voksne i etableringsfasen, pensjonister og andre som ikke tar seg råd til bil.

Bøtene for fest og karantenebrudd virker fornuftige.

Boten for brudd på isolasjon ved bekreftet smitte synes jeg er alt for lav. Den burde være markant høyere enn for brudd på karantene. Det er å leke russisk rullett med andres liv og bør straffes deretter. I tillegg skaper det enorme og kostbare utfordringer med smittesporing. Noe av kostnadene det medfører bør reflekteres i boten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"turkis" melk inneholder ca. 0,4 mikrogram D-vitamin på 2,5 literskartong.

Jeg behøver 50 mikrogram D-vitamin for å opprettholde akseptable blodnivå i min aldrende kropp. Dette er selvsagt helt individuellt, men brorparten av befolkningen i landet vårt behøver en eller annen D-vitaminkilde.

https://forskning.no/opplysningskontoret-for-meieriprodukter-partner-mat-og-helse/d-vitamin-a-berike-eller-ikke-berike/421257

Blodnivåene har også vært revidert slik at man ønsker at folk skal ha litt høyere verdier enn hva som gjaldt før endringen.

Jeg har vært uten D-vitamin og fått påvist D-vitaminmangel, og har så vært på 50 mikrogram i form av piller og funnet helt ok verdier, for så å prøve uten D-vitamin og fått påvist D-vitaminmangel på ny (den forrige var vel en august el. september måling av D-vitaminmangel, så på feil tid av året var det også). Altså jeg må nok ta tilskudd ut livet. Dette dekkes ikke på noen resept, fordi Staten er smarte og vrir seg unna. Nevner feil tid på året fordi leger generellt tenker at sommertid krever mindre D-vitamin. Har også hørt en lege påstå at tran gir bedre D-vitamintilførsel enn piller, men vet ikke om det er noen sannhet.

Endret av G
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (51 minutter siden):

Akkurat, overlegen har ikke tenkt over konsekvensene ved å signere med tittelen sin fra Haukeland og har sannsynligvis ikke klarert innlegget med jobben før publisering. På sin plass at han får beskjed om at han ikke burde gjøre det, og at Eivind Hansen bekrefter at synspunktet hans ikke er faglig begrunnet.

Blir battle mellom Nakstad og Næss på Dax18 i dag kl 18

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202011/NNFA56111020/avspiller

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (26 minutter siden):

"turkis" melk inneholder latterlig lave D-vitaminnivåer.

G skrev (19 minutter siden):

"turkis" melk inneholder ca. 0,4 mikrogram D-vitamin på 2,5 literskartong.

Jeg behøver 50 mikrogram D-vitamin for å opprettholde akseptable blodnivå i min aldrende kropp. Dette er selvsagt helt individuellt, men brorparten av befolkningen i landet vårt behøver en eller annen D-vitaminkilde.

Takk. Jeg var ikke klar over at det var så lite D-vitamin i den turkise melka. Må tydeligvis begynne å se meg om etter andre kilder.

Edit: Det stemmer ikke. I tabellen står det 0,4 mikrogram per 100g, noe som betyr at man trenger 2,5 liter for å dekke et dagsbehov på 10 mikrogram.

Et par andre kommentarer:

- Merkelig at de drar fram noe så sjeldent som oppdretts-torsk. Det aller meste av torsk man finner i butikken er villfisk.

- Ser at jeg likevel slipper å se meg om etter andre D-vitamin kilder. Jeg får fyllt dagsbehovet på 10 mikrogram gjennom sild, laks og makrell.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 timer siden):

Sveits har dummet seg ut.

Camlon skrev (3 minutter siden):

Det er slikt tull som er årsaken til at vesten gjør det dårligere enn fattige land som Vietnam og Mongolia.

Steng ned treningsenterene i Asker og Bærum nå.

Litt som Sveits her i Norge vi trodde vi var bedre enn resten av Europa. Hver kommune bestemmer sine lokale regler.

Lenke til kommentar
Sitat

Norge endrer reglene for reiser – setter ny grense for røde land

Norge vil ikke følge EUs anbefaling om å gjeninnføre grønne land og ha egne reiseråd for ulike regioner i Spania. Men grensen for hva som er et rødt land blir nå endret litt.

At alle land i Europa har forskjellige regler for når du må i karantene og hvor du kan reise, vil EU helst ha slutt på. Derfor vedtok de i høst en anbefaling til felles regler.

Nå har den norske regjeringen bestemt om de vil følge dem.

Fasiten er: De gjør nesten ingenting av det EU anbefaler. Det eneste Norge gjør, er å innføre en litt mildere grense for hva som er et rødt land.

For deg som vil ut på reise blir den eneste konsekvensen, ifølge VGs reiseråd-oversikt, at to regioner i Finland som før lå på rødt smittenivå, nå blir gule. Du må fortsatt i karantene stort sett uansett hvor du reiser.

– Det blir ikke så store endringer, bekrefter helseminister Bent Høie overfor VG.

Dette sier Norge nei til

• Ingen grønne områder: EU anbefaler å innføre grønne regioner som du kan reise fritt til, uten å havne i karantene. Dette sier Norge nei til.
  • Bare ett råd for Spania: EU mener Norge bør ha reiseråd for de ulike regionene i Europa, ikke bare for land. Så hvis smitten stiger i Madrid, er det bare Madrid som farges rødt, ikke hele Spania. Men dette vil ikke regjeringen gjøre nå. Det er fortsatt bare Danmark, Sverige og Finland hvor du får et eget råd på region- eller fylkesnivå.

– På grunn av smittesituasjonen mener vi at vi ikke kan gjøre de endringene nå, sier helseminister Bent Høie til VG.

• Så hva blir endret? Nå blir en region eller et land farget rødt hvis (1) de har over 20 smittede per 100.000 innbyggere siste 14 dager eller (2) eller over fem prosent positive tester. Snart blir røde land og områder de som har (1) over 25 smittede per 100.000 innbyggere siste 14 dager eller (2) eller over fire prosent positive tester.
  • Hva betyr det i praksis: Nesten ingenting. Det blir i teorien litt vanskeligere å bli et rødt land eller område, men smitten i Europa er så høy nå at det aller meste forblir rødt uansett. Og du må fortsatt i karantene om du kommer fra et rødt land.

https://www.vg.no/nyheter/i/eKKjlM/norge-endrer-reglene-for-reiser-setter-ny-grense-for-roede-land

Takk for at de har lært av tabben i sommer.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Simen1 said:

Takk. Jeg var ikke klar over at det var så lite D-vitamin i den turkise melka. Må tydeligvis begynne å se meg om etter andre kilder.

Edit: Det stemmer ikke. I tabellen står det 0,4 mikrogram per 100g, noe som betyr at man trenger 2,5 liter for å dekke et dagsbehov på 10 mikrogram.

Et par andre kommentarer:

- Merkelig at de drar fram noe så sjeldent som oppdretts-torsk. Det aller meste av torsk man finner i butikken er villfisk.

- Ser at jeg likevel slipper å se meg om etter andre D-vitamin kilder. Jeg får fyllt dagsbehovet på 10 mikrogram gjennom sild, laks og makrell.

Faktisk så sjekket jeg den turkise melken som er økologisk, fordi den er nokså rimelig for tiden og har den i kjøleskapet. Vet ikke om det er fordi at den er økologisk, men på den änglamark-kartongen så virker det som om at det ikke er tilsatt syntetisk D-vitamin. Ingenting er oppgitt i varedeklarasjonen. Kan hende at det er tilfelle siden melken er økologisk merket og at de ikke ønsker noe som helst kunstig endring av den?

Ok @Simen1, så du antar at du har et dagsbehov på 400 IE (10 mikrogram). Hvor mitt dagsbehov ser ut å være 2000 IE (50 mikrogram). Og når en ser på 2,5 liter turkis melk så 0,4 mikrogram tilsvarende kun skarve 10 IE. Altså 200x under mitt dagsbehov og 40x under ditt dagsbehov.

Jeg har vært borti resepter på 800 IE og 25000 IE. Sistnevnte er nok svær uvanlig å bruke på andre enn folk som må boostes opp. Den andre der er jo kun 20 mikrogram (800 IE). Og kan hende at svært mange klarer seg fint på det. Det er jo vanskelig å definere hva folk fint kan klare seg på da. Men, om man skal treffe blodverdiene så blir det uansett en individuell sak fra kropp til kropp. Høy alder er ingen fordel.

I helsekostbutikken (de norske) så tror jeg å huske at grensen for lovlig salg er 400 IE. Derfor kjøper jeg ikke piller i Norge. Fordi det blir for dyrt å måtte ta 5 piller daglig. Jeg kjøper heller 1000 IE piller i utlandet, og tar med hjem i kofferten. Så slipper jeg veldig rimelig unna dette, og tar bare 2 piller, som er økonomisk. Da slipper jeg å dele piller og har litt rom å bevege meg på, framfor å bli sittende fast med en stykk pille på 2000 IE, eller snarere 2500 IE er vel en mer vanlig dose i den størrelsesorden, så kommer 5000 IE piller også videre oppover.

En annen ting verdt å merke seg er at legemiddelverkets monopol på høydoser begrenser tilbyderne i Felleskatalogen. For disse selskapene som skal operere der gidder jo ikke å selge det for småpenger. Så på resept så er D-vitamin alt for dyrt ift. hva verdien for disse pillene i utlandet måtte koste. Hårreisende rett og slett.

Maksimumsverdier anbefalt for en voksen mann er 4000 IE i Norge. Da ligger du på grensen hvor de ikke antar at du får kroppsskader. Men du bør uansett konsultere lege om du skal stå på ekstra høye doser, selv disse 4000 IE-dosene som ansees som lave i enkelte meningsgrupper.

Endret av G
Lenke til kommentar

https://www.researchsquare.com/article/rs-95587/v1

Sars-CoV-2 angriper hjertet direkte. Det spekuleres i om dette er det som forårsaker long covid og at dette er en permanent tilstand. Slike skader på hjertet vil føre til signifikant et kortere liv. 

1/5 av alle som blir smittet får psykiske problemer:

https://mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN27P35N?__twitter_impression=true

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Blir battle mellom Nakstad og Næss på Dax18 i dag kl 18

Halvor Næss ønsker i følge det innslaget at vi gjør som Sverige, å lar smitten spre seg.

Han babler om konkurser og økonomiske konsekvenser, men som lege er jo hans første og eneste prioritet å behandle syke mennesker, "do no harm" osv. så får andre bekymre seg over økonomien.

Min personlige mening er at alle har rett til sin personlige mening, men i og med at han har underskrevet dette med tittel og arbeidsplass, selv om han i ettertid har  tydeliggjort at han ikke uttaler seg på vegne av sykehuset, så burde vel mannen egentlig vurderes fjernet fra sin stilling, så kan han virkelig få uttale seg som privatperson.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Coronavirus: All of Manitoba moving into Level Red Thursday, tough new restrictions to be implemented

Social contacts reduced to your household only. Social gatherings are not permitted.

etcetera.. <snip>

https://globalnews.ca/news/7453642/pallister-roussin-to-announce-new-covid-19-measures-tuesday/

Canada, for de som ikke vet hva Manitoba er for slags provins.

Endret av G
Lenke til kommentar

Reuters melder at Norge har innkalt militæret til nok en gang å overvåke grensene mot Sverige.

Sitat

Norway on Tuesday recalled Home Guard forces to patrol its land border as neighbouring Sweden reported another surge in COVID-19 cases that is straining hospitals and stretching testing to the limit.

Norway tightened coronavirus rules last week and extended border controls for another six months. As a result the Home Guard said it would assist police controlling the vast border, as it did during the spring and summer.

“Civilian authorities do not have sufficient resources to enforce the new measures and have asked the Armed Forces for assistance,” the Home Guard - a rapid mobilisation force in the military focused on local defence and civil support - said in a statement on Tuesday.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-sweden-cases/norway-recall-home-guard-to-patrol-border-as-swedish-covid-19-cases-surge-idUSKBN27Q1U5

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Skal mer enn korona for å holde treningsnarkisene unna ...

De drives jo av naturlig kroppslig egenprodusert endorfiner, som er vel og bra. Men, man burde kanskje fått en holdningskampanje og fått dem over i mer trygge ordnede aktiviteter? Fortrinnsvis velkledde og i utendørs opplegg?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

De drives jo av naturlig kroppslig egenprodusert endorfiner, som er vel og bra. Men, man burde kanskje fått en holdningskampanje og fått dem over i mer trygge ordnede aktiviteter? Fortrinnsvis velkledde og i utendørs opplegg?

Man ser at det stort sett er unge voksne som tenker kun på seg selv der i køen. Finnes det ikke noe utegym i Oslo?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Pc Lynet said:

Man ser at det stort sett er unge voksne som tenker kun på seg selv der i køen. Finnes det ikke noe utegym i Oslo?

Det kan du spør om. Men, det må inn noen aktivt både mot treningssentrene og som talerør for å få holdninger og opplegg lagt opp åpenbart. Ser jo ikke ut til at treningsstudioene er interessert i egne initiativ, så da ender det vel med full nedstegning og treningsforbud likevel om ikke særlig lenge til. Noe som åpenbart er et tap for treningsstudio som ikke ser sitt eget beste. Det treningsstudioet åpenbart behøver er å allokere trenere til gruppetrening, helst utendørs eller i et godt ventilert innendørs hus, drivhus kanskje hvor de kan åpne full åpning i glassmønet av bygget? Eller digre håndballhaller hvor de fyrer opp ventilasjonsanlegget på maks fart, og kiler rømningsveier og inngangsdører åpne med dørstoppere?

Jeg tenker meg at vi atter en gang er vitne til "dumme" nordmenn i sin helhet.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...