Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (8 minutter siden):

Gratulerer du er en av de som ikke forstår noen ting. Vi stenger ikke ned for å redde de over 70 år. Vi stenger ned for å redde alle. Løper pandemien løpsk vil mange flere enn de på 70+ stryke med. Sykehus fullt.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/weebdd/belgias-helsevesen-paa-randen-av-kollaps-vil-skje-om-ti-dager

Det er en god del eksperter som er uenige med deg, uansett hvor hyperbolsk du måtte ordlegge deg; jmf Barrington-deklarasjonen. Det jeg argumenterer for er at tiltakene som av- og pålempes annenhver uke har ofte et svært tynt evidensgrunnlag. Tilnærmet ingen smitte har forekommet på restauranter, men det Oslo nå gjør er å de facto stenge ned hele restaurantbransjen. Å gå ut med brask og bram at hvis ikke "tiltak X" implementeres vil smitten øke, er ofte helt uberettighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, GaymerGRILL said:

Kanskje irrelevant, men om jeg ikke husker feil er ikke du lege? Husker en person på dette forumet som utdannet seg  som lege i Ungarn (var på siste året) for kanskje 10 år siden :D.

Tror du forvirrer meg med en annen bruker. Jeg er en utvikler.

Men jeg har familiemedlemmer som er lege, så i februar klaget jeg på at det var ingen karantenekrav for helsearbeidere som kom fra høyrisikoland. De gikk frivilig i karantene, men ikke alle gjorde som dem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Windsofmarch skrev (1 minutt siden):

Det er en god del eksperter som er uenige med deg, uansett hvor hyperbolsk du måtte ordlegge deg; jmf Barrington-deklarasjonen. Det jeg argumenterer for er at tiltakene som av- og pålempes annenhver uke har ofte et svært tynt evidensgrunnlag. Tilnærmet ingen smitte har forekommet på restauranter, men det Oslo nå gjør er å de facto stenge ned hele restaurantbransjen. Å gå ut med brask og bram at hvis ikke "tiltak X" implementeres vil smitten øke, er ofte helt uberettighet.

Barrington har vi diskutert opp og i mente her inne. Den har ingen kredibilitet.

Oslo stenger ikke ned resturanter, de forbyr bare alkohol servering. Om folk ikke vil dra ut og spise fordi de risikere å bli smittet av et dødelig virus er ikke Raymond sin feil.

Stenger vi ned nå i en måneds tid vil forhåpentligvis smittetallene gå ned slik at vi kan åpne til jul igjen.

Gjør vi ikke det må vi gå full lockdown der alle må være innedørs i en hel måned eller mer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

Tidligere var det noen brannmenn o.l. som ble plassert ut som grensevakter til en hyttekommune. Men Bergen har i grunnen flere innfartsårer. I verste fall kan en bruke årer, utover fjorden. De gamle rodde fra "strileland" og inn til Bergen for å selge ting. Har vanskelig for å se for meg at Norge klarer å stille opp med noen tusen ekstra politimenn som blir effektiv grensevakt mellom kommuner, og følger opp tiltakene i detalj. 

Ja :wee:

Lenke til kommentar
19 hours ago, Evil-Duck said:

Problemet er jo at det fortsatt er nordmenn i ikke kontor yrker som ikke har den muligheten og. 

Ellers stusser jeg litt i at de i dag går ut og sier at nå er ikke tiden for fest, hold dere hjemme, gå så lite ute som mulig kun når det er helt nødvendig .Men i samme bisetning så sier de at uteplassene vil holde åpent til 24:00, når er det helt nødvendig å henge på en uteplass til å drikke øl til klokken 24? 

Oj, så de har løsnet opp i åpningstider for utetider fra kl. 22 til 24? Det skjedde fort, er ikke lenge siden den ble 22?

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (28 minutter siden):

Om folk ikke vil dra ut og spise fordi de risikere å bli smittet av et dødelig virus er ikke Raymond sin feil.

Raymond sier at de foretar sosial nedstenging, Erna sier at nordmenn skal holde seg mest mulig hjemme. Og restauranter krever legitimasjon, og fører gjestelister. Dette er nok til at mange vil holde seg borte fra restauranter. 

Men det er vel fortsatt mulig for single personer å nyte sin enslige middag. Og små familier som oppfører seg sivilisert nok. 

Er det logisk å si at det er nordmenns feil at smitten sprer seg igjen? I tilfelle må de være enda mer skyldige nede i Europa. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, IT-Henrik said:

Pålagt hjemmekontor igjen på ubestemt tid (Rogaland), ikke uvventet selv om det er fryktelig kjedelig.
At det ville komme en ny bølge utpå høsten, har jeg sagt siden en stund før sommeren.

Om noe, så er litt overrasket over at det tok helt ut i November for at det skulle skje igjen.

Hvertfall noe mer forutsigbart enn enkelte bedrifter i Oslo som vurderer fra uke til uke siden i våres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pc Lynet said:

Godt å se at Oslo tar kraftfulle grep. Har medfølesle for de som mister jobben, men vi har dessverre ikke noe valg. Forhåpentligvis kan utelivet åpnes igjen til jul om smitten går drastisk ned.

Naturen prøver å ta liv av oss igjen:

Behøver ikke å bety vid smitte til befolkning, men herregud da, dette begynner å bli smått alvorlig. Vi behøver virkelig ikke et ekstra virus, om man ikke er veldig sterkt for avfolkning :ermm:

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Budeia said:

Raymond sier at de foretar sosial nedstenging, Erna sier at nordmenn skal holde seg mest mulig hjemme. Og restauranter krever legitimasjon, og fører gjestelister. Dette er nok til at mange vil holde seg borte fra restauranter. 

Men det er vel fortsatt mulig for single personer å nyte sin enslige middag. Og små familier som oppfører seg sivilisert nok. 

Er det logisk å si at det er nordmenns feil at smitten sprer seg igjen? I tilfelle må de være enda mer skyldige nede i Europa. 

Årsaken til at vi sliter med smitte er vel importsmitte uavhengig av nasjonalitet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pc Lynet said:

Gratulerer du er en av de som ikke forstår noen ting. Vi stenger ikke ned for å redde de over 70 år. Vi stenger ned for å redde alle. Løper pandemien løpsk vil mange flere enn de på 70+ stryke med. Sykehus fullt.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/weebdd/belgias-helsevesen-paa-randen-av-kollaps-vil-skje-om-ti-dager

Synes at det har dukket opp svært mange suspekte diskusjon.no-kontoer. Sikker på at man ikke stanger i veggen i mot et gammelt diskusjon.no-troll her fem runder til?

Sjekk antall innlegg på Windsofmarch (3 stykker i alt til nå). Men velkommen til forumet dersom du er et nytt unikt individ. Alle har rett til å debattere på saklig vis her.

• Liker 2
Lenke til kommentar

- Burde stengt ned som i mars:

Professor Bjørg Marit Andersen er tidligere avdelingsoverlege og smittevernlege ved OUS Ullevål.

Hun synes det er fint at Oslo nå tar grep for å få bukt med smittespredningen, men skulle ønske at hovedstaden innførte mer inngripende tiltak.

- Det virker halvhjertet. Når man først legger opp til sosial nedstengning, burde man ha stengt ned slik man gjorde 12. mars. På den måten kunne Raymond Johansen ha satt et godt eksempel for resten av landet, sier Andersen.

Professoren sier det er sannsynlig at mange friske smittespredere går rundt i Oslo. Også barn smitter.

- Skal man først lide, er effektiv og rask nedstengning bedre enn å lide over lang tid, sier Andersen.

Smitteverneksperten påpeker at viruset kan leve lenge, og være stabilt i miljøet over lang tid.

- Jeg mener karantenetida bør økes til 14 dager igjen, og det er viktig å holde to meters avstand, ikke bare én, sier Andersen.

Har noe land hatt suksess med andre tiltak enn full lockdown? Er vel bare Kina, New Zealand og Australia som har brukbar kontroll? Virker på meg som om den vestlige verden hele tiden ligger på etterskudd og implementerer  "litt for lite, litt for sent ...". Eller?

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Camlon said:

Jeg tror tiltakene i Oslo er nok til å få ned smitten. Nasjonalt sett så tror jeg vi trenger litt strengere tiltak.

Noen som har spurt politikerene hvorfor de ventet så lenge? Hvis man uansett må innføre nye tiltak, så finnes det ingen fordeler å vente til man har mistet kontrollen.

Godt poeng, noen fra media burde stille dem litt til veggs med slike ubehagelige spørsmål. Man får vel det samme svaret man har fått før på det da, men likevel så bør de vel få kjenne litt på stresset med å ha politikervervet sitt?

Lenke til kommentar
1 hour ago, GaymerGRILL said:

Kanskje irrelevant, men om jeg ikke husker feil er ikke du lege? Husker en person på dette forumet som utdannet seg  som lege i Ungarn (var på siste året) for kanskje 10 år siden :D.

Eh, du har 75 innlegg på 10 år, eller har du dumpet gammel bruker til fordel for ny?

Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (8 minutter siden):

Kommer til å ta lang tid før dette eventuelt sprer seg internasjonalt. Situasjonen i verden er jo en helt annen nå enn for snart 1 år siden når ingen visste helt hva som foregikk. 

Har mye å gjøre i dag, så skal prøve å holde meg unna diskusjonsforum og slikt.

Men den tenkningen man kan se konturene av her, denne kortsiktigheten, "hvis det blir noe problem, så er det jo lenge til, så hvorfor bry seg liksom"... 

Håper danskene setter "himmel og jord i bevegelse" for å utrydde denne varianten.

(Du må unnskylde meg hvis jeg har misforstått eller lest deg vrangvillig her. Er ikke ute etter å ta deg, følte bare at det du skrev illustrerer en "M.O." som jeg opplever som ganske utbredt.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Windsofmarch said:

Åh, ja nå mistenker jeg ihvertfall ikke noen dobbelbruker </sarkasme>

Forbehold om et hederlig unnskyld dersom du er en unik diskusjon.no-bruker som støtter The Great Barrier Conspiracy.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Theo343 said:

Oj, så de har løsnet opp i åpningstider for utetider fra kl. 22 til 24? Det skjedde fort, er ikke lenge siden den ble 22?

Sa de ikke hele tiden at det kunne være åpent til kl 24 i siste tiltakspakke da?

Er jo ikke vanskelig for folk å ta noe dop i det skjulte istedetfor alkohol, så lenge lokalene er åpne til midtnatt likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...