Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Just now, PingEnt said:

Joa, men her er det ikke som om folk i tråden har foreslått seg selv som leder,  de søker sterkere leder ("en fra Kina som kan ordne opp" har blitt brukt), og man ser til totalitære regimer (Kina og Saudi-Arabia) for løsninger. Det skremmer meg. 

Nei fyfan, da flytter jeg. Vi sier vi har det ille i NOrge, men vi har det ikke ille :p 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Singo said:

http://www.migal.org.il/Migal.covid

Guds utvalgte, snakk om chutzpah. Vi får bare krysse fingrene om at vaksinen er ute innen 81 dager. :)

Med tanke på at minst to store utbrudd har skjedd i evangeliske frikirker (Sør-Korea og Sveits), ville jeg vært forsiktig med å oppsøke bønnesteder for hjelp i nærmeste fremtid ?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Rikshospitalet: Forberedt på å behandle alvorlig corona-syke
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QoAxzx/rikshospitalet-forberedt-paa-aa-behandle-alvorlig-corona-syke

Nordnet spår at Børsen raser ni prosent fra start
https://e24.no/boers-og-finans/i/P9APdb/nordnet-spaar-at-boersen-raser-ni-prosent-fra-start

Ingen smitteverntiltak da fly fra Bergamo landet på Torp
Mens passasjerene på et fly som landet på Gardermoen lørdag kveld ble møtt av helsepersonell og politi i smitteverndrakter, var det ingen slike tiltak da et Ryanair fly fra Bergamo landet på Torp søndag.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K3965e/ingen-smitteverntiltak-da-fly-fra-bergamo-landet-paa-torp

Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (7 timer siden):

Hvis du smitter 100 stk direkte og deretter indirekte og det er 1% dødelighet så har du i praksis drept 1. Det blir litt far fetched å dømme noen for det men det er noe sånn man kan tenke at skjer.

Ganske umulig å bevise under en epidemi..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (43 minutter siden):

Hvis det er én ting som skremmer meg mest med corona er hvor raskt så mange nå søker etter sterkere ledere. Dette har vi sett før, og jeg frykter at Europa ved neste parliamentvalg i forskjellige land kommer til å bli vesentlig mer fascistiske.

Hva er en sterk mann? Det kan også være en som står imot anti-demokratiske krefter. Tendensen i Vesten er ikke fascisme, men at anti-demokratiske krefter kaller tradisjonelt nasjonalt demokrati for fascisme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Miri said:

Hva er en sterk mann? Det kan også være en som står imot anti-demokratiske krefter. Tendensen i Vesten er ikke fascisme, men at anti-demokratiske krefter kaller tradisjonelt nasjonalt demokrati for fascisme.

Forslagene tatt opp i denne tråden er direkte anti-demokratiske og går imot grunnleggende friheter. Et par forslag som har blitt gitt:

• Total overvåkning av selv influensasyke
  • Kontroll over mediene
  • Dødsstraff for folk som bryter karantene (ble heldigvis fjernet)
  • Erstatte Erna Solberg med "en fra Kina som kan ordne opp"
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Miri said:

Vesten er på vei in i et fascisme. Alle land som man ikke kan bruke ord som støter andre er på vei mot faciscme. Om ordeg begynner på n eller p har intet å si.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert postet før, har ikke lest meg opp på de over 80 nye innleggene:

Ny risikovurdering ventes mandag morgen

Mandag klokken 10 vil Folkehelseinstituttet legge frem en ny risikovurdering for utviklingen av koronaepidemien i Norge. 

Søndag kveld sier områdedirektør ved Folkehelseinstituttet Geir Bukholm til Aftenposten at de fremdeles har kontroll på smittespredningen. Han utelukker likevel ikke at smitten sprer seg uoppdaget.

– Per nå er det ikke noen personer blant de smittede som vi med sikkerhet kan si at ikke er knyttet til utenlandsreise. Vi tror at vi har full kontroll på det. Det er fremdeles en eller to pasienter der vi fortsatt jobber med smittesporing, men det ser ut som det også er knyttet til utenlandsreise.

– Hvis mange personer får svake eller til dels ingen symptomer, kan det da finnes uoppdaget smitte i befolkningen i denne fasen? 

– Jo, det kan det være. Men så langt har vi ikke oppdaget tilfeller av smitte i befolkningen. 

Bukholm forteller at utvalgte helsekontorer i førstelinjentjenesten tester for sars-cov-2-viruset på pasienter med luftveis- eller influensasymptomer, såkalt blindtesting. 

– Det er noen leger som tar tilfeldige prøver i befolkningen for å se om det er koronasmitte. Men antallet slike tester er foreløpig ganske lavt. Det kan være en av forklaringene på at vi foreløpig ikke har fått inn noen positive svar, sier Bukholm. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Singo said:

Vesten er på vei in i et fascisme. Alle land som man ikke kan bruke ord som støter andre er på vei mot faciscme. Om ordeg begynner på n eller p har intet å si.

Vesten har hatt facisme, og det du beskriver (Ikke støte andre) er ikke facisme. Det er helt latterlig hvis du tror det er facisme. 

Lenke til kommentar
Just now, Singo said:

Det å kunne kalle en spade for en spade er noe jeg gjør uansett. Folk får heller skru ned på følelsene sin for andre. Er som regel andre som blir sure,  såra og føler seg truffet på andre sine vegne, men de det gjelder bare ler av det. Dette er da SPESIELT i USA, men merket det i Norge og.

• Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

Hvor mange respiratorer har Norge og hvor ofte skjer doblingen av tilfeller?

Jeg leste at noen sa 500. Og doblingen ifølge Liz Specht er hver 6 dag.

Vi har nå 160 smittede ca. Hvor mange % trenger nå pustehjelp? Har alle milde symptomer? Andre steder har vist at 5-10% trenger det.
La oss ta 5% som trenger det. 160 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 = 10600. Da har man brukt opp alle 500 på 36 dager fra nå.
Hvis det er 2.5 % som trenger det så har vi hele 42 dager. Det er slik eksponensiell vekst funker.

Hvor mange ECMO-maskiner har man da, og personell som kan betjene slikt?

Edit:

Hva er status på antallet slike maskiner i 2020 i Norge? Fortsatt 4 stykk?

ECMO i Noreg

Norske styresmakter kjøpte i samband med pandemien inn 393 respiratorar og fire ECMO-maskiner. ECMO er ei svært ressurskrevjande og dyr behandling. Ved Rikshospitalet reknar dei med at eitt døger på ECMO kostar kring 100 000 kroner.

I Noreg vart ECMO brukt på fem pasientar med svineinfluensa. To døydde. I Sverige vart den same behandlinga brukt på 15 pasientar dødssjuke av svineinfluensa, to av desse døde.

https://www.nrk.no/dokumentar/respirator-er-ikkje-alltid-best-1.7028513

Store norske leksikon forklarer:

https://sml.snl.no/ekstrakorporal_membranoksygenering

Endret av G
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (40 minutter siden):

Joa, men her er det ikke som om folk i tråden har foreslått seg selv som leder,  de søker sterkere leder ("en fra Kina som kan ordne opp" har blitt brukt), og man ser til totalitære regimer (Kina og Saudi-Arabia) for løsninger. Det skremmer meg. 

Totalitære regimer har nok en stor fordel i krisesituasjoner som f.eks dempe spredning og komme seg gjennom epidemier, men når det er sagt så ønsker jeg ikke selv å leve i et totalitært regime.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Noxhaven said:

Totalitære regimer har nok en stor fordel i krisesituasjoner som f.eks dempe spredning og komme seg gjennom epidemier, men når det er sagt så ønsker jeg ikke selv å leve i et totalitært regime.

Ja, er ikke helt uenig i det. Problemet kommer når krisen blir for stor, da er et totalitært regime mye mer utsatt for slakt. Det er nok noe av grunnen til at disse landene nå er så proaktive: De er livredde for å miste makten, fordi da kommer det reaksjoner deretter. I det demokrati har man ikke samme problem.

Vi får se hva som skjer i Iran, men skal ikke bli forundret om de får et lite regimeskifte etter dette er ferdig.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
12 hours ago, Singo said:

OBS! Feil ved den forrige stattestikken. Oppdatert med dagens tall ❤️

Allihopa.png.14b6cca0546a337ccaddef9c501

Jeg liker absolutt at du kommer med modellene dine, men kan jeg foreslå en endring?

Y-aksen bør representere antall syke per capita, ikke antall syke. Om f.eks. 1000 nye blir syke på en dag så vil Norge ikke ha muligheten til å teste og bekrefte dem, men for Kina vil det være null problem. Da vil det se ut som Norge vokser saktere enn andre land.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Singo said:

Blir dette den nye beredskapsplanen som skal tre i kraft?

Tror det blir det. Håper den blir mer proaktivt rettet da. Enn denne elendige planen de har fulgt fram til nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...