Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Britiske myndigheter har fra og med fredag besluttet å tvinge Greater Manchester inn i Tier 3 lockdown, det høyeste nivået, etter at forhandlinger med lokale myndigheter har brutt ned.

Greater Manchester vil få £22 mill. i støtte, som er på samme nivå som andre områder, myndighetene vil ikke gi borgermester Andy Burnham særbehandling.

https://www.bbc.com/news/uk-54622293

Sitat

Greater Manchester will move to England's highest tier of coronavirus restrictions from Friday at 00:01 BST, the prime minister has announced.

Boris Johnson said "not to act now" would put the lives of Manchester's residents "at risk".

He added a "generous" offer of financial support had been made to the region, but Mayor Andy Burnham refused.

Mr Burnham said he had not been offered enough to "protect the poorest people in our communities".

Under tier three rules - currently only applied to Lancashire and the Liverpool City Region - pubs and bars not serving substantial meals have to close, household mixing is banned both indoors and outdoors, and there is guidance against travelling in or out of the area.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (3 minutter siden):

dødstallene er foholdsvis lave. Og godt er det.

"Verdens helseorganisasjon (WHO) er bekymret for utviklingen i Europa, hvor flere land den siste tida har måttet gjeninnføre svært inngripende smitteverntiltak i forsøket på å få bukt med oppblomstringen av smitte.

WHO har lenge advart om at høsten og vinteren vil gi økt dødelighet, og mener vi kan se en fire-fem-dobling av antallet døde, sammenliknet med dødstoppen i april, dersom det ikke tas effektive grep for å stoppe utviklingen.

- Det kommer til å bli verre. I oktober og november kommer vi til å ha flere dødsfall, sa WHOs Europa-sjef Hans Kluge i september.

Men til tross for økning i antall smittetilfeller den siste tida, også her hjemme i Norge, later en markant økning i dødsfall til å utebli de fleste steder.

- Foreløpig er snittalderen på de smittede i Europa i oktober måned vesentlig lavere enn den var i mars og april. Dette tyder på at det fortsatt er unge mennesker som dominerer i smittestatistikken. Men vi ser tydelige tegn til at de nå begynner å smitte eldre mennesker, og det er først da man vil se det på innleggelsestallene, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad til Dagbladet.

Nakstad understreker at det ofte tar tid før smitten spres fra yngre aldersgrupper til eldre, og at det igjen tar tid før eldre smittede personer blir så syke at de har behov for å legges inn på sykehus.

- Igjen tar det ytterligere tid før man blir så syk at man havner på en intensivavdeling eller dør. To til tre uker i mange tilfeller. Så det er fortsatt sannsynlig at tallene på innleggelser og døde vil stige kraftig i Europa hvis smitten fortsetter å stige framover"

https://www.dagbladet.no/nyheter/sannsynlig-at-dodstallene-vil-stige-kraftig/72967516

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på: er de som bagatelliserer dødsfallene rundt covid faktisk KLAR over hvordan det er å dø med dette viruset og hvordan de dør? Kanskje de burde tvinges med på intensivavdelingen og bevitne det med egne øyne. Jeg blir rett og slett satt ut og kjenner kvalme når jeg leser noen av innleggene her inne; de er heldigivis i mindretall og jeg prøver å forestille meg at de egentlig ikke innser selv. Kanskje de ikke har eldre familiemedlemmer. Og om de har det, ville de like arrogant avvist og fnyst om de fikk bevtine med egne øyne hvordan de dør? Har de noen gang opplevd følelsen av å kveles. Jeg har gjort det og jeg håper at jeg når jeg en dag må reise gjør det av hjertestans, ikke kvelning. Jeg kan ikke tro at noen om de bevtinet et covid-dødsfall ville gått ut og sagt at det er viktigere at nattklubber holdes åpne og det ikke spiller noen rolle hvordan noen dør. Ikke om man har empati. Og kanskje man ville dempet seg litt med prat om "fascisme"?

Jeg synes man bør spørre seg selv om det er SLIK man selv ønsker å dø når den tiden kommer. Og uten at familien får være til stede.

Ja, jeg blir opprørt, kanskje fordi jeg selv kjente noen som døde og har snakket med familiemedlemmer rett etterpå.

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

OSLO (Nettavisen): Raskt økende spredning av koronavirus i region Uppsala har fått svenske helsemyndigheter til å ta i bruk nye og strenge smitteverntiltak.

Det er Folkhälsomyndigheten som i samråd med smittevernoverlegen i regionen har tatt beslutningen om de skjerpede smittevernrådene.

Fra og med i dag, 20. oktober, blir alle som bor i Uppsala blant annet bedt om å unngå kollektivtrafikk og fysisk kontakt med andre enn de man bor sammen med.

- Unngå sosial omgang med andre enn de du bor sammen med, uttalte Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell på en pressekonferanse tirsdag.

Sverige har så langt i pandemien holdt seg med generelle råd og oppfordringer. Hjemmelen for å innføre disse tiltakene kom 19. oktober. Uppsala er den første regionen i Sverige der tiltakene innføres.

Dette er de skjerpede rådene for Uppsala:

• Unngå å reise med kollektivtrafikk eller andre allmenne framkomstmiddel.
  • Om mulig, unngå fysisk kontakt med andre personer enn de du bor sammen med.
  • Avstå fra å arrangere eller delta på fest eller lignende sosiale sammenkomster.
  • Nødvendig nærkontakt, som for eksempel for pleie eller medisinske undersøkelser, skal fortsette som vanlig. Det understrekes at den som har symptomer som kan være covid-19 skal unngå nærkontakt med andre.
  • Det er videre innført skjerpede råd for næringsdrivende og idrettsanlegg og arbeidsplasser. Alle virksomheter bør treffe tiltak for å minimere antall besøkende. Arbeidsgivere blir bedt om å påse at de ansatte kan jobbe hjemmefra.

Tegnell: - Ikke lockdown

- Er dette en lockdown, spurte Aftonbladets reporter på pressekonferansen.

- Nei, en lockdown innebærer at du stenger ned hele samfunnet. Det gjør vi ikke her. Vi har fokus på risikoområder, svarte Anders Tegnell, Sveriges statsepidemiolog, på en pressekonferanse tirsdag.

Rask økning i sykehusinnleggelser

Det er trykket på helsevesenet i Uppsala som har fått svenske myndigheter til å stramme inn. 33 koronapasienter ligger på sykehus i regionen, åtte av dem på intensivavdeling, ifølge Aftonbladet.

- Vi har i oktober sett en beklagelig og urovekkende utvikling der det har steget veldig fort. For tre uker siden hadde vi fire innlagte pasienter. I dag har vi 33, der åtte ligger på intensiven, uttalte smittevernoverlege Johan Nöjd i Region Uppsala på pressekonferansen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/nye-og-strenge-smittevernrad-innfores-i-uppsala-i-sverige/3424034734.html

Ser ut som Sverige snur litt i strategien sin. Dette er jo bare råd, og ikke påbud, men rådene i Uppsala kan sies å være ganske "inngripende". Samtidig har de vedtatt hjemmel for å kunne innføre tiltak, slik at det ikke er usannsynlig at det kan bli påbud om det ikke rådene fungerer.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (13 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/nye-og-strenge-smittevernrad-innfores-i-uppsala-i-sverige/3424034734.html

Ser ut som Sverige snur litt i strategien sin. Dette er jo bare råd, og ikke påbud, men rådene i Uppsala kan sies å være ganske "inngripende". Samtidig har de vedtatt hjemmel for å kunne innføre tiltak, slik at det ikke er usannsynlig at det kan bli påbud om det ikke rådene fungerer.

Huff da. Blir Sverige "fascistisk" også nå?

Lenke til kommentar

Klarer ikke å bli klok på hvor lang tid det tar å få svar. Tok kun 8-9 timer en gang, så måtte jeg vente flere dager en annen gang. Det var ikke helg og smitten i området var lavere. Dette er jo da litt frustrerende for oss som gjerne trenger svar fortløpende. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Blablablablabla....dette var ikke i Norge og det var ikke det jeg foreslo overhodet. Jeg foreslo at man skulle skjerpe straffen for med vilje å påføre andre smitte. KLutt ut å kaste bort tiden min med stråmannsprat.

Utreiseforbud. Nei, så grusomt da gitt. For noen få generasjoner siden var det ikke vanlig for folk å dra på ferie til utlandet. Slik luksus hadde man ikke råd til.

All denne sippingen om hvor "autoritært" er er kun unnskyldninger for at man får begrenset en del goder selv om det er for å redde andres menneskers liv. Men egoismen er skyhøy hos enkelte og det er også mangelen på empati. Vi har ikke dødsstraff, ingen henrettes og vi har heller ingen konsentrasjonsleire. Men man må ha regler under en vanskelig situasjon. Så all denne ynkelige og selvmedlidende sippingen kommer fra egoisme.

Jeg mener:

Det er faen meg så hjerteskjærende å se dette. Men har man ikke fått tillært empati og medmenneskelighet i oppveksten så er det vel umulig å overbeivse.

Men INGEN skal få overbevise meg i sitt avhumaniserende og avskyelige menneskeyn selv om man sminker ondskapen inn i fagre ord om "frihet og individualisme". Dersom man ikke synes det er hjerteskjærende å se hvordan noen dør av denne sykdommen men er mer opptatt av drikkebuler som må stenge, at man akkurat i år ikke får reist på den utenlandsferien man godt kan vente et år på, å bli fortalt at man må holde seg hjemme fra jobben for ikke å smitte kolleger, at man i år må droppe å kjøpe den bilen man hadde så lyst på, at slike egoistiske behov veier mer enn empati og medmenneskelighet....

Vel, da har de et menneskesyn som er DIAMETRALT motsatt av mitt. Da er vi av to forskjellige verdener. Jeg er humanist og har empati. Men har man ikke empati, men føler at det er nok "virtue" å stå for en rovdyr-.libertanianisme, vel da er kanskje dialog bortkastet. Da er det to fundamentalt forskjellige verdensbilder som kolliderer.

Rovdy-libertanistene, eller anarko-liberalistene om du vil setter ikke hensynet til menneskeliv høyest. Det de setter høyest er sin egen karriere, sine egne karriere og materialistiske ambisjoner og det de kaller "frihet"; selv om denne friheten kan tråkke på andre mennesker. Men ingen skal fortelle meg at det eksisterer noen form for empati og humanisme i verdensbildet deres. Og det ser jeg demonstrert her inne på det mest avskyelige.

Jeg ser jo at de skriver p*ss om "dere nazister på ytre høyre fløy". What a f*cking joke! Er det miljøer som er overrepresenterte hos covid-fornekterne og demonstrasjoner mot smittevernstiltakene så er det nettopp miljøer på ytterste høyre fløy. Hvilke miljøer sogner YT-konspirasjonsteoretikere som benekter covid? YTRE HØYRE! De samme som hater muslimer, benekter klimaendringer, vil avskaffe velferdsstaten....YTRE HØYRE! De går igjen hos de samme som kaller coronatiltakene nazisme. Miljøene som flokker seg rundt en president som ser ut til å lide av NPD, narsisistisk personlighetsforstyrelse. Kommentarfeltet til Resett er også overdomoinert av covid-fornektelse. Hater muslimer? Check! Benekter klimaendringer? Check! Digger Trump? Check? Benekter COVID-19? Check! Og ikke glem FB-siden "stop lockdown - gjenåpne Norge". 97% ytre høyre-segmenter der også.

Forøvrig: det motsatte av diktatur er ikke demokrati, men anarki! Sikkert en sannhet som svir, men det er fakta!

jeg er ikke libertarianer, men tilhører venstresiden i norsk politikk, nærmere bestemt har jeg stemt AP, SV og Rødt i ulike valg. Det betyr dog ikke at jeg ikke verdsetter individuell frihet. Smittevernsloven er også i all hovedsak basert på frivillighet om du ikke visste det. Jeg husker at regjeringa nærmest ville ha ubegrensede fullmakter i 6 måneder. Til å begynne med godtok omtrent alle partier det. Det var kun etter at noen jussprofessorer reagerte i en høyest akademisk diskusjon at opposisjonen reagerte og fikk kuttet disse fullmaktene dramatisk fra 6 til 1 mnd. Veien fra et demokratisk til et nærmest autoritært styre virker veldig kort i disse coronatider. Det må man være veldig obs på. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 timer siden):

jeg er ikke libertarianer, men tilhører venstresiden i norsk politikk, nærmere bestemt har jeg stemt AP, SV og Rødt i ulike valg. Det betyr dog ikke at jeg ikke verdsetter individuell frihet. Smittevernsloven er også i all hovedsak basert på frivillighet om du ikke visste det. Jeg husker at regjeringa nærmest ville ha ubegrensede fullmakter i 6 måneder. Til å begynne med godtok omtrent alle partier det. Det var kun etter at noen jussprofessorer reagerte i en høyest akademisk diskusjon at opposisjonen reagerte og fikk kuttet disse fullmaktene dramatisk fra 6 til 1 mnd. Veien fra et demokratisk til et nærmest autoritært styre virker veldig kort i disse coronatider. Det må man være veldig obs på. 

Nei, men din forakt for de svakeste og hat mot smittevernsregler er mest utbredt ytterst på høyresiden.

Du snakker som om smittevernstiltakene, som i Norge er EKSTREMT milde skal vare for alltid. Hadde det vært det hadde jo jeg vært det imot det også, men de er ment til pandemien er over og det er den i løpet av neste år uansett. Og de milde reglene vi har her er ikke vanskelig for meg å følge. Og min rett til å få beholde foreldrene mine i risikogruppen står skyhøyut og galaksehøyt over andres rett til å gå på puben eller dra til syden. Punktum. Puber som går konkurs kan reaktiveres med nye eiere. Mennesker som dør kan ikke erstattes. De er tapt for alltid. Jeg vil ikke at de skal ofres for at noen ikke kan ofre årets sydenferie og drøye det til neste år. Så lenge man lever kan det meste erstattes. Men med døden erstattes ingenting. Med mindre man ikke setter et menneskeliv spesielt høyt.

Og de forsiktige tiltakene vi har i Norge, har når vi ser mot vårt naboland, reddet tusenvis av menneskeliv. Og jeg MENER og står 100% inne for at disse livene VAR VERDT å redde. Jeg er ikke så avhumanisert inne i meg, selv om du kaller meg for "en nazist på ytre høyre" at jeg mener at disse bare kunne dø "fordi de var gamlinger på gamlehjem". Jeg har ikke et slikt menneskesyn, beklager. Jeg skjønner at du mener at om disse livene var verdt å redde så er man "en nazist på ytre høyre". Rart det der. Du støtter tiltak som har reddet mange liv og skal da sammenlignes med å kaste jøder i gasskammere. Snakk om å ha et "verdiyn" som er meget forvridd, forhåpentligvis hos de aller fleste av oss. Dersom man mener at alle dødsfallene i Sverige "var verdt det" fordi de bare var "gamlinger på gamlehjem" er man såvidt jeg kan se blottet for grunnleggende empatiske evner. Og står mye nærmere fascisme og nazisme enn det man beskylder andre for selv om du skryter på deg å stemme venstresidepartier. Nå har sosialdemokratiske land, med uhederlig unntak av Sverige i gjennomsnitt strengere smittevernstiltak enn land styrt av nyliberalistiske regjeringer.

Og til slutt: er du likegyldig og driter i hvordan kvelningsdøden føles for pandemiens ofre? Er du likegyyldig til hvordan de dør fordi de for deg bare er "gamlinger"? Gir det null inntrykk på deg hvordan de dør? Du driter i det fordi DIN "individuelle frihet"(hva nå det er) er helligere enn disse "gamlingenes" liv?? Sorry igjen; men for meg har ikke menneskeverd noen aldersgrense.

Jeg har hørt påstander om at det å føle empati er det som skiller mennesker fra dyrene. Jeg er neimen ikke så sikker på om det stemmer desverre. Humanisme og solidaritet er tankesett av nyere dato i historien. Det gamle Roma var preget av "individuell frihet"; men humanisme og solidaritet var ikke en greie. Folk hadde "frihet" til å dolke ned og drepe hvem de ville med nettverk til å dekke seg bak seg. Men hey; de hadde jo "individuell frihet". Og de hadde jo demokrati i det gamle Roma og de greske bystatene også. Og "individuell frihet". Men ikke noe så "irriterende" som humanisme og solidaritet.

Tanken om at Erna og ande vestlige statsledere planlegger å bruke denne krisen til å avskaffe demokratiet og innføre autoritært styre er konspirasjonstanker som har sitt utspring i konspirasjonsmiljøer hovedsaklig på ytterste høyre fløy. Men på nettet sprer de seg også til andre; hesteskoteorien i praksis. Demokratiet er inntakt det og det vil bli holdt valg høsten 2021 som planlagt og da er pandemien både forhåpentligvis og sannsynligvis over.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

"Verdens helseorganisasjon (WHO) er bekymret for utviklingen i Europa, hvor flere land den siste tida har måttet gjeninnføre svært inngripende smitteverntiltak i forsøket på å få bukt med oppblomstringen av smitte.

WHO har lenge advart om at høsten og vinteren vil gi økt dødelighet, og mener vi kan se en fire-fem-dobling av antallet døde, sammenliknet med dødstoppen i april, dersom det ikke tas effektive grep for å stoppe utviklingen.

- Det kommer til å bli verre. I oktober og november kommer vi til å ha flere dødsfall, sa WHOs Europa-sjef Hans Kluge i september.

Men til tross for økning i antall smittetilfeller den siste tida, også her hjemme i Norge, later en markant økning i dødsfall til å utebli de fleste steder.

- Foreløpig er snittalderen på de smittede i Europa i oktober måned vesentlig lavere enn den var i mars og april. Dette tyder på at det fortsatt er unge mennesker som dominerer i smittestatistikken. Men vi ser tydelige tegn til at de nå begynner å smitte eldre mennesker, og det er først da man vil se det på innleggelsestallene, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad til Dagbladet.

Nakstad understreker at det ofte tar tid før smitten spres fra yngre aldersgrupper til eldre, og at det igjen tar tid før eldre smittede personer blir så syke at de har behov for å legges inn på sykehus.

- Igjen tar det ytterligere tid før man blir så syk at man havner på en intensivavdeling eller dør. To til tre uker i mange tilfeller. Så det er fortsatt sannsynlig at tallene på innleggelser og døde vil stige kraftig i Europa hvis smitten fortsetter å stige framover"

https://www.dagbladet.no/nyheter/sannsynlig-at-dodstallene-vil-stige-kraftig/72967516

Er dette forumet egentlig en konkurranse om å få flest mulig poeng for noen? Jeg trodde dette var et diskusjonsforum, greit at det kommer troverdig informasjon inn her, men enkelte gjør jo ikke annet enn å kopiere og lime inn. 

Hvor vil dere egentlig med slike innlegg som dette hvor dere kun kopierer og limer inn for så og legge til en link i slutten av det dere har limt inn? Jeg trodde poenget med et diskusjonsforum var å komme med meninger som bidrar til diskusjon, ikke bare kopiere og lime inn for så og la resten diskutere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (12 minutter siden):

Hvor vil dere egentlig med slike innlegg som dette hvor dere kun kopierer og limer inn for så og legge til en link i slutten av det dere har limt inn? Jeg trodde poenget med et diskusjonsforum var å komme med meninger som bidrar til diskusjon, ikke bare kopiere og lime inn for så og la resten diskutere. 

Tråden heter "Nyheter og diskusjon rundt coronaviruset", men dersom nyheter ikke er ønsket, så skal jeg slutte å poste de, null problem, takk for tilbakemeldingen !

• Liker 8
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (11 minutter siden):

Er dette forumet egentlig en konkurranse om å få flest mulig poeng for noen? Jeg trodde dette var et diskusjonsforum, greit at det kommer troverdig informasjon inn her, men enkelte gjør jo ikke annet enn å kopiere og lime inn.

Jeg er en av de som setter pris på slike poster som du siterer. Tråden handler om nyheter, og da passer relevante nyhetssaker veldig fint, synes jeg.

Hvorvidt tiltakene er riktige osv. kan sikkert også diskuteres i lockdows-tråden. (Bare mine tanker detta her, altså..)

• Liker 8
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):

Tråden heter "Nyheter og diskusjon rundt coronaviruset", men dersom nyheter ikke er ønsket, så skal jeg slutte å poste de, null problem, takk for tilbakemeldingen !

Ikke ta det så tungt at du vurderer å slutte å poste i protest......

Skjønner tankegangen din, syns bare det blir veldig mye klipp og lim her til tider, så sitter konspirasjonsteoretikere med ville ideer igjen og blåser ut en haug med tanker som ikke har rot i virkeligheten. 

Endret av DårligNavn
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (17 minutter siden):

Ikke ta det så tungt at du vurderer å slutte å poste i protest......

Skjønner tankegangen din, syns bare det blir veldig mye klipp og lim her til tider, så sitter konspirasjonsteoretikere med ville ideer igjen og blåser ut en haug med tanker som ikke har rot i virkeligheten. 

Etter 26000+ innlegg og 8-9 måneder inn i en pandemi, så handler jo mye om nettopp nyheter.
Ting som tall fra forskjellige land, hvilke restriksjoner som innføres og den slags, samt den "andre bølgen" man ser i Europa for tiden, er det som er mest aktuelt akkurat nå, å det blir nødvendigvis en del klipp og lim fra diverse nyhetssider.

I en slik tråd, så blir det jo også en del vitenskapelig fra rapporter, diverse forskning osv. som også gjerne blir klipp og lim, men det var nok mer av det i starten.

Nå er også en hel del diskusjoner delt ut fra denne tråden i egne tråder, trolig for å minimere lange diskusjoner om konspirasjonsteorier, Donald Trump, hvor man kan kjøpe munnbind og den slags, men jeg er til dels enig, det blir mye nyheter som klippes og limes inn her.

For meg personlig er det nok mest interessant å følge med på hva som skjer i verden, hvordan det går med vaksiner og smittespredning osv. og dette er gjerne ting som kommer som nyheter i mediene.

Jeg synes det er helt topp med diskusjon, så kjør på, nyheter kan man lese andre steder på nettet !
Slutte å poste i denne tråden gjør jeg nok ikke helt enda, ikke tar jeg det tungt heller, men jeg kan begrense postingen av nyheter til et minimum for å gi plass til de som ønsker å diskutere i stedet.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For all del @0laf, jeg setter pris på artiklene du linker til, jeg hadde kanskje ikke funnet de selv, mange av de er gode og interessante, men når vi er på et "klipp og lim" stadie, så ender det fort opp med at visse andre her inne får rare tanker og da blir det etter min mening mye drit på tråden her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg setter utrolig pris på nyhetsbidragene her inne og dere må gjerne forsette. Jeg ønsker å være oppdatert, men orker ikke alltid å tråle meg gjennom alle nettaviser, og jeg får med meg mye mer her enn jeg hadde gjort dersom det ikke hadde blitt postet her. Jeg synest også det er greitt at det er mest mulig info med, slik at man slipper å trykke seg inn på artikkelen, men jeg ser jo hvordan dette kan oppfattest som slitsomt da det tar utrolig stor plass. Jeg regner med at dette var også myntet på meg, jeg kopierte tross alt nesten kopierte inn en hel nyhetssak om Sverige sin strategi, der formaterringen ble med inn i sitatet. Det beklager jeg.

Spesielt må jeg si at jeg setter ekstremt stor på pris på @0laf sine oppdateringer om hva som skjer i resten av Europa, om endringer fra dag til dag, tiltak. Dette er ikke sånn som man uten videre finner i norske nettaviser. Håper du ikke slutter på grunn av denne brukeren. 

Det er også en knippe andre her inne, nevner Snikpellik og Simen1? som har kommet med mye bra oppdateringer, statistikker med mer. Har også satt pris på informasjonen om Sverige med talloppdateringer, og håper dette forsetter. Og sikkert mange andre jeg har glemt.

Generelt setter jeg pris på at denne tråden er en tråd for nyhetsoppdateringer. Noen av diskusjonene her inne synest jeg derimot blir slitsomme og sporer fort av/fører ingen vei og det er ikke så gøy å bla igjennom side med side med avsporinger.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Om du syns det er tungt å følge med på bbc og svt så skjønner jeg jo det, er jo tross alt andre språk og dessverre så er det jo enkelte her til lands som ikke forstår et snev av det. 

Flott tråd absolutt, men har jo en tendens til å drukne litt i 9/11, illuminati osv. Hjelper jo gjerne litt på med en liten forklaring på de forskjellige postene her........

Lenke til kommentar
0laf skrev (5 timer siden):

Neida det skal du ikke. Du poster akkurat hva du selv ønsker Olaf. Jeg har ikke en bedre med og motdebatant enn deg. Og du har massevis av kunnskap som jeg lærer mye av. Du fortsetter. Basta!

• Liker 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (På 19.10.2020 den 10.09):

Ny rekord på fredag da Tsjekkia for første gang kom over 10K nye smittede, med 11105. 3519 personer innlagt, hvorav 587 er alvorlig syke. 

11984 nye smittede i går. 4064 personer innlagt, hvorav 634 anses som alvorlig syke. Ble for første gang registrert over 100 døde i går, nøyaktig 106. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (40 minutter siden):

11984 nye smittede i går. 4064 personer innlagt, hvorav 634 anses som alvorlig syke. Ble for første gang registrert over 100 døde i går, nøyaktig 106. 

Forutsatt lave mørketall, 20% innleggelsesrate etter 1 uke, 4% intensiv-rate etter 2 uker og 2% dødsrate etter 3 uker kan de forvente at de ~12 000 smittede pr dag blir til:

• 2400 nye innlagte pr dag om 1 uke
  • 480 nye intensivpasienter pr dag om 2 uker
  • 240 nye dødsfall pr dag om 3 uker

De kan med andre ord forvente en kraftig baksmell etter de smittetallene der, med kraftig økning i innleggelser, intensivpasienter og dødsfall. Jeg antar helsevesenet i Tsjekkia allerede er nært bristepunktet, så dette kan bli stygt om de må begynne å avvise pasienter. Tsjekkia har 10,7 millioner innbyggere og antagelig litt lavere kapasitet enn Sverige og Belgia som har omtrent samme innbyggertall.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (15 timer siden):

Du overdriver faren med dette viruset til det sinnsyke. Ro deg ned mann - dette har ikke over 50% dødelighet slik du oppfører deg som det har. 

I motsetning til deg mener jeg at de 3% som har død blant smittede, at de over 1 million døde verden over hadde like mye rett til å leve som deg og meg og i motsetning til deg setter ikke jeg noen aldersgrense for menneskeverd. Hva er overdrevet med å påepeke faktum at over en million er døde og at tallene stiger? Jeg står ikke for samme menneskesyn og kommer heller aldri til å gjøre det. Jeg er for langt ute i livet til å innta ditt avhumaniserende menneskesyn og det er 0% sjanse for at jeg kommer til å begynne å tenke som deg. Ja, jeg vet at dødsprisenten er 3& og det er en jævlig død og om man driter hvordan de dør er man moralsk avstumpet innvendig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...