Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Wheeljack skrev (13 minutter siden):

Jeg skulle like å se den presedensen det setter å kunne gi en halv million i bot for å stå 75 cm unna en annen person uten munnbind.

Snakker ikke om det, men om å bryte karantenen som man SKAL i om man har vært i et rødt land eller har hatt nærkontakt med person som har fått påvist smitte.

Jeg har vært i karantene selv og hadde 0 problemer med å følge den til punkt og prikke selv om jeg har sett noen her inne gråte krokodilletårer på mine vegne og sammenlignet hjemmekarantene med nazistenes konsentrasjonsleire.

Det er mye sutring om de forsiktige tiltakene vi har i Norge, men det er ikke de som sutrer som er ofrene. Ofrene er de som blir alvorlig syke og kveles i en respirator og de som blir etterlatt. Og de som blir frarøvet flere måneder fra kontakt med sine nærmeste fordi de er i risikosonen og som må isoleres når smitten er stor - og da fordi egotistiske drittsekker sprer den smitten.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (14 minutter siden):

Snakker ikke om det, men om å bryte karantenen som man SKAL i om man har vært i et rødt land eller har hatt nærkontakt med person som har fått påvist smitte.

Jeg har vært i karantene selv og hadde 0 problemer med å følge den til punkt og prikke selv om jeg har sett noen her inne gråte krokodilletårer på mine vegne og sammenlignet hjemmekarantene med nazistenes konsentrasjonsleire.

Det er mye sutring om de forsiktige tiltakene vi har i Norge, men det er ikke de som sutrer som er ofrene. Ofrene er de som blir alvorlig syke og kveles i en respirator og de som blir etterlatt. Og de som blir frarøvet flere måneder fra kontakt med sine nærmeste fordi de er i risikosonen og som må isoleres når smitten er stor - og da fordi egotistiske drittsekker sprer den smitten.

Du overdriver faren med dette viruset til det sinnsyke. Ro deg ned mann - dette har ikke over 50% dødelighet slik du oppfører deg som det har. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 minutter siden):

På flyplasser og grenseoverganger blir man fortalt at man skal gå i karantene. Man burde nok også be om å få kontaktinformasjon til arbeidsgiver slik at politiet på forhånd kan varsle arbeidsgiverne om at de har en ansatt som skal være i karantene.

Hei angiversamfunn 

• Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 timer siden):

Du overdriver faren med dette viruset til det sinnsyke. Ro deg ned mann - dette har ikke over 50% dødelighet slik du oppfører deg som det har. 

Ja, jerg vet du synes det er i skjønneste orden å gi blaffen i PÅBUD om at man skal være hjemme når man er smittet. Og jeg tar ikke imot oppfoprdringer fra mennesker uten utviklet empati som synes det er greit å gi blaffen i regler som er innført i samfunnet for å få ned dette og som synes det er greit at mennesker over 80 langsomt skal bli kvalt fordi "de skal jo dø av noe uansett". Jeg ble faktisk oppdratt til å ha empati og de som oppdra meg skal også ha en verdig alderdom.

Og jeg har hørt gråten fra de som har mistet noen de var glad i så det ert utrolig motbydelig å sitte å lese hva du lirer av deg her.-

Jeg har ikke sagt at det er 50% dødelighet. Det er du som sitter og lirer av deg stråmenn her og det vet du godt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 timer siden):

Ja her beviser du faktisk at du er tilhenger av et regime vi ikke liker å sammenligne oss med. Jeg vil heller ha tiltak mot dere nazister på ytre høyre side.

Tror du skal lese deg litt opp om hva nazisme er for noe. Nazister var tilhenger av rasehygieneog holdningen om at vi bare skal ofre mennesker over 80 fordi de er "gamle og uproduktive" ER rasehygiensiske standpunkter.. Nazist er det du som er med det  sosialdarwinistiske menneskesynet ditt.

Rasehyguiene var et grunntrekk ved nazismen. Den eneste jeg ser her som kommer med rasehygieniske argumenter er DEG!

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Tror du skal lese deg litt opp om hva nazisme er for noe. Nazister var tilhenger av rasehygiene, akkurat slik du er, som mener at vi bare skal ofre mennesker over 80 fordi de er "gamle og uproduktive". Nazist er det du som er med det avskyewlige og sosialdarwinistiske menneskesynet ditt.

Tja ok det var kanskje noe upassende å dra den sammenligningen. Men at du helt klart er autoritær i tankegangen din er det ingen tvil om. Det virker ikke noen grenser for hvor mye du vil inndra individuell frihet bare begrunnelsen er "smittevern" 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja ok det var kanskje noe upassende å dra den sammenligningen. Men at du helt klart er autoritær i tankegangen din er det ingen tvil om. Det virker ikke noen grenser for hvor mye du vil inndra individuell frihet bare begrunnelsen er "smittevern" 

Det er ikke autoritært å ha unn taksregler når man er i en pandemi. Det er vås og det vet du innerst inne. Det er en typsisk tankegang hos anarko-liberalister som deg å rope "nazisme" om lover og regler du ikke liker. Disse reglene er for å beskytte og redde liv. Det er en galakse unna nazismen som hadde som et grunnelement å TA LIV. Du håner nazismens ofre med en slik sammenligning.

Nazisme er ikke det samme som å ha lover og regler i samfunnet. Det du ønsker er et anarko-liberalistisk samfunn hvor den sterkeste overlever, hvor det er lov å gjøre hva man vil og man ikke skal ha noen regler som begrenser friheter for å redde menneskeliv. Det er den tankegangen jeg ser hos rovdyrliberalistene i partier som DLF; å kreve skatter av folk er "tyveri". "Hvorfor skal jeg fø på de uproduktive som ikke bidrar til samfunnet". Det dere andarko-liberalister og nazister har til felles er likevel sosialdarwinismen, hat og forakt mot de svakeste blant hos og en ide om at de bare kan dø fordi de ikke er produkltive.

Selvfølgelig har jeg grenser; nok en stråmann fra din side. Og vi har en smittevernslov fra før coronaen, men det er vel bare "nazisme" i dine øyne det også. Folk må få gjøre hva  de vil for at du skal få gå på fylla nåpr det passer deg eller hva? Jeg har jo sett hvordan du har mer omsorg for drikkebuler i nord-England enn for eldre og syke.

Du kan spare deg for vås om at du forsvarer demokrati. Det du ønsker deg er ikke demokrati men anarko-liberalisme. Demokratier har også lover og regler. Demokratier har også verneplikt og trafikkregler. Demorkatier har også retten til å vedta unntakstilstand når de rammes av en katastrofe.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Scott Atlas:

"We must open up because we’re killing people. In the US, 46% of the six most common cancers were not diagnosed during the shutdown… These are people who will present to the hospital or their doctor with later stage disease — many of these people will die. 650,000 Americans are on chemotherapy ­— half of them didn’t come in for their chemo because they were afraid. Two-thirds of screenings for cancer were not done; half of childhood immunisations did not get done; 85% of living organ transplants did not get done. And then we see the other harms: 200,000 cases plus of child abuse in the US during the two months of spring school closures were not reported because schools are the number one agency where abuse is noticed; we have one out of four American young adults, college age, who thought of killing themselves in the month of June…"

Lenke til kommentar

Jeg har likevel mer respekt for de som benekter at pandemoien finnes enn for de som vet at den finnes men driter i den fordi de har et avskyelig menneskesyn om at de svake bare kan dø "fordi de ikke er produktive og skal dø av noe uansett" og som gjemmer seg bak en uoverbeivsende omsorg for "frihet og individualisme".

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg har likevel mer respekt for de som benekter at pandemoien finnes enn for de som vet at den finnes men driter i den fordi de har et avskyelig menneskesyn om at de svake bare kan dø "fordi de ikke er produktive og skal dø av noe uansett" og som gjemmer seg bak en uoverbeivsende omsorg for "frihet og individualisme".

det er bare du som ikke ser at enkelte regjeringer har tatt seg den frihet og innført veldig autoritære tiltak. I Melbourne fikk man ikke bevege seg mer enn 5 km fra hjemmet. Autoritært? Ja.  I Spania hadde man jo slots for når man fikk bevege seg ut av hjemmet på sitt verste. Autoritært? Ja. I Tsjekkia var det utreiseforbud for egne borgere ut av Tsjekkia. Autoritært? Ja. I Paris og  i noen andre franske storbyer er det nå forbudt å bevege seg utenfor etter kl 21. Autoritært? Ja definitivt. Dette skjer i land vi liker å sammenligne oss med! Og du ser ingen problematiske sider ved dette. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (8 minutter siden):

Scott Atlas:

Sånn uavhengig av hva han sier her: Scott Atlas er radiolog uten kompetanse på epidemiologi eller smittsomme sykdommer, og har ikke kvalifikasjoner for å uttale seg om alt i forbindelse med pandemien, så jeg ville generelt stilt meg forsiktig til uttalelsene hans. Han har jo blant annet vært veldig vokal mot maskebruk og sosial distansering, stikk i strid med helsemyndighetene og ekspertenes råd.

Han er vel mest en nikkedukke politisk plassert inn i Coronavirus Task Force av presidenten, og CDC har sagt at «alt Atlas sier er feil». 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

det er bare du som ikke ser at enkelte regjeringer har tatt seg den frihet og innført veldig autoritære tiltak. I Melbourne fikk man ikke bevege seg mer enn 5 km fra hjemmet. Autoritært? Ja.  I Spania hadde man jo slots for når man fikk bevege seg ut av hjemmet på sitt verste. Autoritært? Ja. I Tsjekkia var det utreiseforbud for egne borgere ut av Tsjekkia. Autoritært? Ja. I Paris og  i noen andre franske storbyer er det nå forbudt å bevege seg utenfor etter kl 21. Autoritært? Ja definitivt. Dette skjer i land vi liker å sammenligne oss med! Og du ser ingen problematiske sider ved dette. 

Blablablablabla....dette var ikke i Norge og det var ikke det jeg foreslo overhodet. Jeg foreslo at man skulle skjerpe straffen for med vilje å påføre andre smitte. KLutt ut å kaste bort tiden min med stråmannsprat.

Utreiseforbud. Nei, så grusomt da gitt. For noen få generasjoner siden var det ikke vanlig for folk å dra på ferie til utlandet. Slik luksus hadde man ikke råd til.

All denne sippingen om hvor "autoritært" er er kun unnskyldninger for at man får begrenset en del goder selv om det er for å redde andres menneskers liv. Men egoismen er skyhøy hos enkelte og det er også mangelen på empati. Vi har ikke dødsstraff, ingen henrettes og vi har heller ingen konsentrasjonsleire. Men man må ha regler under en vanskelig situasjon. Så all denne ynkelige og selvmedlidende klagingen kommer fra egoisme.

Jeg mener:

Det er faen meg så hjerteskjærende å se dette. Men har man ikke fått tillært empati og medmenneskelighet i oppveksten så er det vel umulig å overbeivse.

Men INGEN skal få overbevise meg i sitt avhumaniserende   menneskeyn selv om man sminker ondskapen inn i fagre ord om "frihet og individualisme". Dersom man ikke synes det er hjerteskjærende å se hvordan noen dør av denne sykdommen men er mer opptatt av drikkebuler som må stenge, at man akkurat i år ikke får reist på den utenlandsferien man godt kan vente et år på, å bli fortalt at man må holde seg hjemme fra jobben for ikke å smitte kolleger, at man i år må droppe å kjøpe den bilen man hadde så lyst på, at slike egoistiske behov veier mer enn empati og medmenneskelighet....

Vel, da har de et menneskesyn som er DIAMETRALT motsatt av mitt. Da er vi av to forskjellige verdener. Jeg er humanist og har empati. Men har man ikke empati, men føler at det er nok "virtue" å stå for en rovdyr-.libertanianisme, vel da er kanskje dialog bortkastet. Da er det to fundamentalt forskjellige verdensbilder som kolliderer.

Rovdy-libertanistene, eller anarko-liberalistene om du vil setter ikke hensynet til menneskeliv høyest. Det de setter høyest er sin egen karriere, sine egne karriere og materialistiske ambisjoner og det de kaller "frihet"; selv om denne friheten kan tråkke på andre mennesker. Men ingen skal fortelle meg at det eksisterer noen form for empati og humanisme i verdensbildet deres. Og det ser jeg demonstrert her inne.

Jeg ser jo at de skriver p*ss om "dere nazister på ytre høyre fløy". What a  joke! Er det miljøer som er overrepresenterte hos covid-fornekterne og demonstrasjoner mot smittevernstiltakene så er det nettopp miljøer på ytterste høyre fløy. Hvilke miljøer sogner YT-konspirasjonsteoretikere som benekter covid? YTRE HØYRE! De samme som hater muslimer, benekter klimaendringer, vil avskaffe velferdsstaten....YTRE HØYRE! De går igjen hos de samme som kaller coronatiltakene nazisme. Miljøene som flokker seg rundt en president som ser ut til å lide av NPD, narsisistisk personlighetsforstyrelse. Kommentarfeltet til Resett er også overdomoinert av covid-fornektelse. Hater muslimer? Check! Benekter klimaendringer? Check! Digger Trump? Check? Benekter COVID-19? Check! Og ikke glem FB-siden "stop lockdown - gjenåpne Norge". 97% ytre høyre-segmenter der også.

Forøvrig: det motsatte av diktatur er ikke demokrati, men anarki! Sikkert en sannhet som svir, men det er fakta!

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Sånn uavhengig av hva han sier her: Scott Atlas er radiolog uten kompetanse på epidemiologi eller smittsomme sykdommer, og har ikke kvalifikasjoner for å uttale seg om alt i forbindelse med pandemien, så jeg ville generelt stilt meg forsiktig til uttalelsene hans. Han har jo blant annet vært veldig vokal mot maskebruk og sosial distansering, stikk i strid med helsemyndighetene og ekspertenes råd.

Han er vel mest en nikkedukke politisk plassert inn i Coronavirus Task Force av presidenten, og CDC har sagt at «alt Atlas sier er feil». 

Ja, det er faktisk helt uavhengig av hva han sier, så da skjønner jeg ikke at du gidder.

Han har forresten meget bred kompetanse, noe som adresseres i begynnelsen av videoen.

Lenke til kommentar
Gomby skrev (5 minutter siden):

Ja, det er faktisk helt uavhengig av hva han sier, så da skjønner jeg ikke at du gidder.

Fordi kildekritikk er ekstremt viktig, har det vist seg, i denne tråden. Det er så mye desinformasjon rundt dette, og Atlas er blant de fremste pådriverne for feil og desinformasjon fra høyeste hold i USA, så det var en heads up. 

Han snakker jo om bekymringene for at folk ikke får de medisinske inngrepene de må ha, men samtidig er han mot sosial distansering og maskebruk som direkte fører til at sykehusene mister den kapasiteten. Da kan man diskutere hvor mye epidemiologisk kompetanse denne radiologen virkelig har.

Når i tillegg CDC advarer mot å høre på han, så er det et massivt rødt flagg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

Om han er bekymret for folk som ikke får den medisinske hjelpen de trenger så bør han hvertfall ikke oppfordre til å gjenåpne samfunnet slik har gjør. Det blir enda færre som får medisinsk behandling når sykehusene er fyll til taket med covidpasienter…

Det er også noe han adresserer i videoen. Han mener ikke at man bare skal "open the barn door", men at man skal gjøre sitt beste for å flate ut kurven. 

Han sier at de første nedstengningene var ikke nødvendigvis en tabbe, siden det var så mye som var uvisst. Men at de skal dra ut i flere måneder, DET er han i mot.

Lenke til kommentar
Gomby skrev (24 minutter siden):

Det er også noe han adresserer i videoen. Han mener ikke at man bare skal "open the barn door", men at man skal gjøre sitt beste for å flate ut kurven. 

Han sier at de første nedstengningene var ikke nødvendigvis en tabbe, siden det var så mye som var uvisst. Men at de skal dra ut i flere måneder, DET er han i mot.

Må si meg enig i hva Gomby sier. Hvis vi ser på hvordan sykdommen sprer seg nå så følger den utviklingen som forutsagt. Men dødstallene er foholdsvis lave. Og godt er det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...