Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 hours ago, William_S said:

Nei det er ikke sånn at SAS personalet har på heldekkende smittevernsdrakter - de stopper ved munnbind. 

Poenget var egentlig at dette også kan gjelde andre grupper en leger og sykepleiere. F.eks. kabinansatte:

What is viral load and why are so many health workers getting sick? 
'A very large virus army is difficult for our immune system to fight off.'

What is viral load?
Your viral load is simply how much virus you have in your body – in medical terms it refers to how much virus is measured in a standard volume of fluid, usually blood or plasma. It is commonly used when talking about HIV – patients whose conditions are being well managed and are on the correct medication have an undetectable viral load, meaning that they cannot pass the disease onto others. 1585570748841.jpg

What does it mean for transmission of Covid-19?
The “infectious dose” is the amount of virus that an individual needs to be exposed to for them to pick up the virus. With flu viruses, individuals only need to pick up a small amount of particles for them to become sick. In Covid-19 scientists don’t yet know how big a dose a person needs to be exposed to but it is likely to be relatively small because of the high number of people becoming sick. 1585571097282.jpg

If I get a higher dose of virus does that mean I will be sicker?

Yes – work on two other coronaviruses: severe acute respiratory syndrome (Sars) and Middle East respiratory syndrome (Mers) has shown this, says Willem van Schaik, professor in Microbiology and Infection at the University of Birmingham, says

“On the basis of previous work on Sars and Mers coronaviruses, we know that exposure to higher doses are associated with a worse outcome and this may be likely in the case of Covid-19 as well,” he says. 

Professor Wendy Barclay, head of the department of infectious disease, Imperial College London, says: “In general with respiratory viruses, the outcome of infection – whether you get severely ill or only get a mild cold – can sometimes be determined by how much virus actually got into your body and started the infection off.  It’s all about the size of the armies on each side of the battle, a very large virus army is difficult for our immune system’s army to fight off.”

Age and whether you have an underlying condition also have a role to play in disease severity and outcome. 1585573366759.jpg

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/viral-load-many-health-workers-getting-sick/

Endret av G
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

42 elever smittet i badstue:

42 elever ved Gerlev Idrætshøjskole i Danmark har testet positivt på covid-19, melder danske TV 2. Ifølge rektor Tina Dethlefsen skal samtlige ha blitt smittet av én medelev, etter å ha sittet litt for tett i en badstue på høyskolens område torsdag forrige uke.

Skolen har så langt det går forsøkt å isolere elevene fra omverdenen under coronapandemien. Elever har imidlertid mulighet til å dra hjem til familiene sine ved behov, noe denne eleven hadde benyttet seg av.

Vedkommende testet først negativt på viruset, og hadde , i likhet med resten av familien, ingen symptomer. Alle elever som har mulighet til det, er nå bedt om å dra hjem fra skolen for å isolere seg.

Foreløpig har ingen ansatte ved skolen fått påvist smitte.

Perfekte forhold for aerosolsmitte.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eksperter advarer: Ny pandemi kan være i anmarsj

Mutasjoner av virusstammer funnet på griser kan utvikle seg til å bli en verdensomspennende pandemi på linje med covid-19.

– Det er en risiko for at de forskellige stammene kan danne et nytt virus med et pandemipotensiale, altså evnen til at det lett kan smitte mennesker, bekrefter professor i klinisk mikrobiologi ved Syddansk Universitet, Hans Jørn Kolmos, overfor den danske avisen Information.

Det er en gruppe tyske forskere som har påvist influensastammer innen europeisk svineproduksjon. Det er disse stammene som i neste omgang kan føre til pandemi.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/10/16/195712725/eksperter-advarer-ny-pandemi-kan-vaere-i-anmarsj

Litt sensasjonsaktig overskrift, men likevel et alvorlig tema, som er reellt. Man vet bare ikke når.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Investors betting on big profits from COVID-19 treatments may get an unwelcome surprise when Gilead Sciences Inc reports quarterly results this month. Its remdesivir, the first important coronavirus treatment, has not been used as much as first expected and faces complex insurance reimbursement issues.

Its best hope may be that the United States and other Northern Hemisphere governments concerned about a winter spike in cases are beginning to stockpile the antiviral drug, which is also being tested in combination with experimental COVID-19 antibody therapies.

Remdesivir has become the standard of care for patients hospitalized with severe COVID-19. But many doctors remain wary of using it more widely, raising questions about lofty analyst sales forecasts for a drug that could eventually be eclipsed by newer treatments.

Gilead's Mercier said reserving remdesivir for patients who need oxygen "is not necessarily the best use" of the drug, since antivirals may work best early in an infection, before a virus has reproduced enough to cause damage.

The drug, which failed as a treatment for Ebola, is designed to prevent viruses from replicating and overwhelming their host's immune system.

Meanwhile, Gilead is moving ahead with remdesivir development, including testing an inhaled formulation to see if it could help non-hospitalized patients.

https://www.jpost.com/health-science/sales-of-first-big-covid-19-drug-remdesivir-may-disappoint-analysis-645949

Britain moves closer to COVID-19 vaccine trials that infect volunteers
Volunteers are given a vaccine and then about a month later are deliberately infected with the disease under controlled conditions.

Supporters of human challenge trials say they are a good way to cut short the often lengthy process of testing potential vaccines on tens of thousands of volunteers in the real world who go about normal life and are monitored to see if they contract the disease or are protected from it.

In these tightly-controlled trials, volunteers are given a vaccine and then about a month later are deliberately infected with the disease under controlled conditions. They are then isolated in a quarantine facility and monitored to see if they become sick or if the vaccine protects them.

Critics say deliberately infecting someone with a potentially deadly disease for which there is currently no effective treatment is unethical.

Any human challenge trials conducted in Britain would have to be approved by the Medicines and Healthcare products Regulatory Agency, the healthcare regulator that looks into safety, ethics and protocol.

https://www.jpost.com/health-science/britain-moves-closer-to-covid-19-vaccine-trials-that-infect-volunteers-645943

Endret av G
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Det å sitte tett ja, men går ikke temperatur og luftfuktighet litt i mot tidligere antagelser om at viruset overlever lengre i tørr og kjølig luft?

Viruset formerer seg i kroppen der er det jo 37 grader. Badstue har jo veldig dårlig eller ingen ventilasjon og vanndamp dråpene er perfekte for virus å sveve rundt på.

Men ja husker jeg fant en artikkel der forskere mente at viruset spredte seg best ved rundt 11-13 grader basert på hvor smitten spredte seg mest. Nå mener jeg at det er motbevist, finner ikke artikkelen nå i farta.

Lenke til kommentar

Trump var også veldig ivrig tilhenger av sommer/vintertemperaturforskjellene tidlig i pandemien husker jeg. Det var rett og slett utfordrende å lytte til Trump som bare vinket Covid-19 vekk med en slik forklaring. Nå vet man jo at USA ble rammet hardt og at sommeren ikke hjalp særlig. Man ser faktisk at USA var ekstra hardt rammet i juli måned.

Covid-19_USA_16okt2020.PNG.4900d7a59e57fd272b4aab182f8cbabd.PNG

Kilde: google-søket "covid19 usa"

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Misconceptions about weather and seasonality must not misguide COVID-19 response

Weather may marginally affect COVID-19 dynamics, but misconceptions about the way that climate and weather drive exposure and transmission have adversely shaped risk perceptions for both policymakers and citizens. Future scientific work on this politically-fraught topic needs a more careful approach.

https://www.nature.com/articles/s41467-020-18150-z

Sitat

Seasonal coronavirus protective immunity is short-lasting

A key unsolved question in the current coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic is the duration of acquired immunity. Insights from infections with the four seasonal human coronaviruses might reveal common characteristics applicable to all human coronaviruses. We monitored healthy individuals for more than 35 years and determined that reinfection with the same seasonal coronavirus occurred frequently at 12 months after infection.

https://www.nature.com/articles/s41591-020-1083-1

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

PS. Ikke forveksl ytringsfriheten med frihet til å avspore tråder.

Godt poeng, men jeg er vel ikke den eneste som er skyldig i off topic her. Hvorfor skal jeg poste ting i tråder nesten ingen leser? Hvis jeg føler jeg har noe viktig i bidra med, så vil jeg jo naturligvis eksponere den informasjonen der flest folk kan finne den.

Jeg kan også ta til meg det folk sier om at jeg ikke linker til seriøse studier og bevis alltid, eller at jeg kan argumentere for dårlig. Jeg er mann nok til å innrømme dette. Greia er bare at folk avfeier alt jeg kommer med automatisk, av refleks. Så har man slike som @Morromann som virkelig liker å putte folk i båser og stemple folk som ditt og datt. Lett å sitte bak en PC og trolle... (dette gjelder IKKE deg Simen bare så det er sagt).

Lenke til kommentar
Betroz skrev (Akkurat nå):

Godt poeng, men jeg er vel ikke den eneste som er skyldig i off topic her. Hvorfor skal jeg poste ting i tråder nesten ingen leser? Hvis jeg føler jeg har noe viktig i bidra med, så vil jeg jo naturligvis eksponere den informasjonen der flest folk kan finne den.

Jeg kan også ta til meg det folk sier om at jeg ikke linker til seriøse studier og bevis alltid, eller at jeg kan argumentere for dårlig. Jeg er mann nok til å innrømme dette. Greia er bare at folk avfeier alt jeg kommer med automatisk, av refleks. Så har man slike som @Morromann som virkelig liker å putte folk i båser og stemple folk som ditt og datt. Lett å sitte bak en PC og trolle... (dette gjelder IKKE deg Simen bare så det er sagt).

Jeg leser konspirasjonstråden jeg og har invitert deg til diskusjon. Strempler jeg? Om man mener at det ligger en sammensvergelse bak noe så er det ikke stempling å kalle noen "konspirasjonsteoretiker"; det er bare fakta. Sammensvergelse=konspirasjon. Og noen konspirasjonsteorier i historien har forøvrig vært sanne, så det behøver ikke å være noe man føler seg truffet over å bli kalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Konspiranoia-folket er aldri fornøyde. Om de blir utestengt er det beviset på at "sannheten" skjules. Slipper de til og vi debatterer med dem klager de på at de ikke blir tatt alvorlig. Vi skal være 100% enige ellers er det beviset på at vi lever i en totalitær og facistisk poløtistat styrt av Illimunati ,fascister, skap-transsexuelle og øgler fra verdensrommet.

Ja, du stempler folk. Og nei, jeg blir ikke såra av å bli kalt en konspirasjonsteoretiker her inne, jeg bare ser på det som en tydelig hersketeknikk.

Lenke til kommentar
G skrev (10 minutter siden):

Trump var også veldig ivrig tilhenger av sommer/vintertemperaturforskjellene tidlig i pandemien husker jeg. Det var rett og slett utfordrende å lytte til Trump som bare vinket Covid-19 vekk med en slik forklaring. Nå vet man jo at USA ble rammet hardt og at sommeren ikke hjalp særlig. Man ser faktisk at USA var ekstra hardt rammet i juli måned.

For Europa stemte det jo godt at sommeren var en periode hvor smitten stupte, ihvertfall fra mai til og med juli. Men USA håndterte det jo dårlig, med frem og tilbake åpning og også at man har droppet sosial distanse med utstrakt munnbind og at de ser ut til å tro at munnbind alene forhindrer smittespredning.

La merke til utdelingen av Emmy hvor de hopet og ned og klemte hverandre med munnbind på. De har tydeligvis misforstått fullstendig og ikke skjønt at munnbind ikke er ment som et alternativ til sosial distanse men som et suplement der hvor det ikke er mulig. Men der har du amerikanerne.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Ja, du stempler folk. Og nei, jeg blir ikke såra av å bli kalt en konspirasjonsteoretiker her inne, jeg bare ser på det som en tydelig hersketeknikk.

Men hva mener du vi som hovedsaklig baserer oss på vanlig om du vil, "mainstream" innformasjon skal kalle de av dere som har en foklaring som går langt utenfor hva det store flertallet av hva vitenskapen hevderer sannheten? Hva mener du er det reelle betegnelsen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (8 minutter siden):

Du forstår det tydeligvis ikke fortsatt. Hint : La vær å putte folk i en bås. 

Altså, dersom du tar deg veldig nær av K-ordet skal jeg la være å bruke det. Jeg er ikke ute etter å såre noen for å si det sånn. Men jeg forbeholder meg retten til å være veldig veldig konsekvent uenig med de teoriene du legger frem. Og jeg stoler mer på etablert vitenskap som det er grunnleggende og universal konsensus rundt fremfor tvilsomme kilder, også de som blir backet opp av med rette diskreditterte forskere.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Simen1 said:

Det å sitte tett ja, men går ikke temperatur og luftfuktighet litt i mot tidligere antagelser om at viruset overlever lengre i tørr og kjølig luft?

35 minutes ago, Pc Lynet said:

Viruset formerer seg i kroppen der er det jo 37 grader. Badstue har jo veldig dårlig eller ingen ventilasjon og vanndamp dråpene er perfekte for virus å sveve rundt på.

Men ja husker jeg fant en artikkel der forskere mente at viruset spredte seg best ved rundt 11-13 grader basert på hvor smitten spredte seg mest. Nå mener jeg at det er motbevist, finner ikke artikkelen nå i farta.

Så vidt jeg husker så gjelder det vel for SARS- og influensavirus at de trives best i kjølig klima og at det var en del prat om dette i mars/april at man håpet smitten vill avta i sommerhalv(kvart)året. Dette har det jo gjort, men det kan jo også skyldes at sollys som jo også er noe viruset visstnok ikke er spesielt glad for. Jeg vil anta at det nok er mange faktorer som spiller inn her…

Uansett er det vel lite som tilsier at viruset blir uskadeliggjort øyeblikkelig av varmt vått vær så selv om temperatur og luftfuktighet muligens ikke er ideelle forhold for viruset vil vel det å sitte tett i en badstue være ideelle forhold for smitte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (9 minutter siden):

Så vidt jeg husker så gjelder det vel for SARS- og influensavirus at de trives best i kjølig klima og at det var en del prat om dette i mars/april at man håpet smitten vill avta i sommerhalv(kvart)året. Dette har det jo gjort, men det kan jo også skyldes at sollys som jo også er noe viruset visstnok ikke er spesielt glad for. Jeg vil anta at det nok er mange faktorer som spiller inn her…

Uansett er det vel lite som tilsier at viruset blir uskadeliggjort øyeblikkelig av varmt vått vær så selv om temperatur og luftfuktighet muligens ikke er ideelle forhold for viruset vil vel det å sitte tett i en badstue være ideelle forhold for smitte.

Ja det er nettop derfor vi har forskjølelse og influensa sesong om vinteren. Dette kan også ha noe med at vi er tettere sammmen og mer innendørs. SARS-CoV-2 er ett helt nytt virus der ingen er immune slik at sesongvariasjoner ikke får like store utslag. På sikt når mange er vaksinert vil nok koronaviruset bli ett vanlig virus vi må leve med hovedsakelig i vintermånedene.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En serie for sterk til å putte i spoilere.

Inside a Houston Hospital During a Coronavirus Surge
Callaghan O’Hare, a photographer with Reuters, spent time inside Houston’s United Memorial Medical Center over the past month documenting the work being done by the chief medical officer, Dr. Joseph Varon, and his team, under stressful and challenging circumstances. Dr. Varon said, “I’m afraid that at some point in time I’m going to have to make some very serious decisions. I’m starting to get the idea that I cannot save everybody.”
https://www.theatlantic.com/photo/2020/07/photos-inside-houston-hospital-during-coronavirus-surge/614773/

original.jpg

original.jpg

original.jpg

original.jpg

original.jpg

original.jpg

original.jpg

original.jpg

Foto: Callaghan O'Hare

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, G said:

Covid-19_USA_16okt2020.PNG.4900d7a59e57fd272b4aab182f8cbabd.PNG

Kilde: google-søket "covid19 usa"

Det var noen i mai som fant ut at massedemonstrasjoner og opptøyer var lurt midt under en pandemi..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sverige:

Åtta nya dödsfall i Sverige med konstaterad covid-19
Folkhälsomyndigheten rapporterar 8 nya dödsfall sedan i går. Totalt har 5 918 personer nu dött efter att ha smittats av covid-19 i Sverige. 103 200 personer har bekräftats smittade av covid-19. Det är en ökning med 793 personer sedan i torsdags. 2 645 personer får eller har fått intensivvård sedan pandemins början.  30 personer får i dag intensivvård i covid-19.  
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Första bekräftade svenska fallet av återinsjuknande i covid-19
https://www.dn.se/sverige/forsta-bekraftade-svenska-fallet-av-aterinsjuknande-i-covid-19/

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...