Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Benbjo said:

Lite trolig. Titusenvis er testet i Italia. Lite trolig at tilsvarende mange unnlater å testes. 

Uansett, meldte ikke WHO at de ikke trodde at det var store mørketall? 

150 000 er testet i Sør Korea og de har ikke funnet stort flere, men de har betydelig færre døde blant de som er smittet. I Italia er 25 000 testet sist jeg leste? Virker som en ganske rimelig forklaring at de ikke har testet nok. Regionen de tester i har også over 10 millioner innbyggere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (2 minutter siden):

Kanskje på tide for FHI å gå ut og informere folk at en pandemi med relativ høy dødsrate sprer seg i Norge

Jeg har mistet troen på at FHI vil gjøre det i tide. De er jo totalt bakpå hele tida og kvier seg for å sette inn effektive tiltak, sikkert i frykt for å ta for hardt i og få kritikk for det i ettertid.

Jeg tror det lurste er å bare bruke hodet og gjøre så mye man kan på egenhånd. Bunkre opp mat, unngå folkemengder, unngå offentlige toaletter, være nøye med håndhygiene etc.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, PingEnt said:

150 000 er testet i Sør Korea og de har ikke funnet stort flere, men de har betydelig færre døde blant de som er smittet. I Italia er 25 000 testet sist jeg leste? Virker som en ganske rimelig forklaring at de ikke har testet nok. Regionen de tester i har også over 10 millioner innbyggere.

25k høres veldig lite ut. Denne norske damen i Italia sier at de tester alle i hele byen: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/504El6/norske-tonje-i-roed-sone-i-italia-absolutt-alt-er-preget-av-dette

Ikke utenkelig at det gjelder flere byer også

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Camlon said:

133 døde i Italia idag. Det er allerede mer enn en vanlig influensa, men det som er mer interessant er tallene fra Lombardy.

Av de 133 døde, så var 113 av dem i Lombardy. Lombardy er en provins med 10 millioner mennesker, så etter norske forhold så betyr det ca 60 døde. Så mange dør det ikke av vanlig influensa per dag. 

Kanskje på tide for FHI å gå ut og informere folk at en pandemi med relativ høy dødsrate sprer seg i Norge, og vi bør gjøre alt vi kan for å forhindre videre spredning?

For å fylle på litt nyttig info. så bør folk som lurer veldig mye på om de skal løpe ut og kysse mange, slikke dørhåndtak og sånn oppførsel (evt. besøke noen skoler og barnehager og leke en stund med barna). Se denne video. Dette er et alvorlig virus hvor du ikke ønsker å havne i denne coronavirusgruppen:

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Singo said:

Antagentlig langt lavere siden det er så mange som blir syke uten å bli testet.

De siste tallene jeg så var 42.000 testet i Italia. Helt sikkert mange flere nå. Klarer du å finne de siste tallene?

De har veldig god tilgang til testing der, men ja, selvfølgelig er det mange som ennå ikke har blitt syke nok til å dra til sykehus. Det er jo ikke noe særlig poeng heller, siden det ikke er noe som kan behandles med annet enn oksygen, og man blir ikke innlagt med mindre man trenger pustehjelp eller har sepsis, siden kapasiteten er sprengt. Dødeligheten trekkes opp av alle som nå ligger på sykehus med alvorlig sykdom, og ned av alle som ligger hjemme og lider og ikke har fått testet seg. De reelle tallene blir bare gjetting, men man må ta hensyn til at dette er en treg sykdom og økningen er eksplosiv, så det kan godt ende med 5% dødelighet når alt er over, hvem vet...

Er det noen som vet om det er mange som har begynt å dø hjemme ennå, i Italia?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Simen1 said:

Jeg har mistet troen på at FHI vil gjøre det i tide. De er jo totalt bakpå hele tida og kvier seg for å sette inn effektive tiltak, sikkert i frykt for å ta for hardt i og få kritikk for det i ettertid.

Jeg tror det lurste er å bare bruke hodet og gjøre så mye man kan på egenhånd. Bunkre opp mat, unngå folkemengder, unngå offentlige toaletter, være nøye med håndhygiene etc.

Tja, skal desverre på jobbintervju imorgen.
Hadde det vært opp til meg og ikke meg + min bedre halvdel hadde jeg valgt og ta ferie i 2 mnd. Men problemet med det er at viruset kommer sikkert igjen. Viss det er tilfelle så vil imunforsvaret være mye mindre rustet til og holde deg frisk.

edit: Litt mer lettlest

Endret av Singo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
9 minutes ago, Benbjo said:

25k høres veldig lite ut. Denne norske damen i Italia sier at de tester alle i hele byen: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/504El6/norske-tonje-i-roed-sone-i-italia-absolutt-alt-er-preget-av-dette

Ikke utenkelig at det gjelder flere byer også

Byen det er snakk om har 3400 innbyggere.

Nå se jeg posten over meg påstår 42 000 er testet i Italia. Sør-Korea har som mål å teste 200 000 i den kristne menigheten alene. Altså er nok testingen der betydelig mer intensiv.

Men forholdet stemmer ganske greit. Italia har like mange smitta, men rundt 4 ganger så mange døde. Og det stemmer overens med antallet testet i de to landene.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, G said:

For å fylle på litt nyttig info. så bør folk som lurer veldig mye på om de skal løpe ut og kysse mange, slikke dørhåndtak og sånn oppførsel (evt. besøke noen skoler og barnehager og leke en stund med barna). Se denne video. Dette er et alvorlig virus hvor du ikke ønsker å havne i denne coronavirusgruppen:

Dog, sannsynligvis blir vi alle smittet ila denne våren uansett. Spesielt de av oss som bor i eller nær en storby eller har bekreftet smitte i kommunen. 

Dermed er det en viss logikk i å bli smittet først som sist. 

Viser det seg at man ikke blir immun etter første runde så kan det jo være greit å utsette så lenge som mulig så kanskje noen finner opp en kur eller vaksine. 

Endret av Benbjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6b81e...e11

Hoho, ja dette går jo som det suser. Lurer på hva sjefene for FHI gjør nå, akkurat NÅ. Full panikk eller er sitter de på en avlangt bor å spiser sushi mens de brainstormer ideer om hvordan de skal bortforklare at vi sikkert har 200 smittede når vi våkner i morgen?

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Lenke til kommentar
Gjest 6b81e...e11

"Husk: Det viktigste er ikke å løse problemet, det viktigste nå er å finne på en unnskyldning" 

Anonymous poster hash: 6b81e...e11

Lenke til kommentar
25 minutes ago, G said:

Grøss. Så fort de sa at man trengte paralyse og omfattende ekspertise og oppmerksomhet, så er det game over her på bjerget ganske fort. Bare ber til høyere makter om at jeg ikke blir innlagt hvis jeg blir smitta.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Hvis det er slik at man ikke bygger opp immunitet så blir jo det utfallet? Alle er syke, viruset går på rundgang og folk blir sykere og sykere. 

Spennende å følge utviklingen i alle fall. 

Joda om det er tilfellet så ja. Spesialistene i den artikkelen uttalte at det kunne være grunner som at noen pasienter ikke bygde opp nok "immunitet" i perioden de vare syke eller at viruset fortsatt lå inaktivt i kroppen som blomstret frem etter de ble erklært friske som har ført til at noen har fått påvist viruset i ettertid, eller begge deler.

Som han du svarte med opprinnelig innlegg sa så vet vi ikke. Det er iallefall alt for tidlig til å konkludere med at vi vil bli sykere og sykere til vi alle omkommer.

Lenke til kommentar

The first confirmed case of someone with coronavirus on the Balearic island of Menorca is a doctor at the Mateu Orfila hospital, according to authorities quoted in local news reports.

Storbritannia

The British government is being urged by a transport union to convene an emergency transport sector summit on tackling the coronavirus outbreak and consider overnight “deep cleans” of trains.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/08/coronavirus-live-updates-third-death-in-australia-as-cases-reach-more-than-70?page=with:block-5e64bc2d8f08c2df6d275699#liveblog-navigation

Endret av G
Lenke til kommentar

En kar på tv så snakket om stavanger sykehus situasjonen sa at viruspartikler og diverse lå igjen i kroppen og ble skilt ut flere uker etter man ble frisk. Jeg tolket det som om at man da kunne teste positivt selv om man var frisk i ettertid? Eller er det ren ønsketenkning av meg selv ?

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Jeg har hørt et par steder nå, ubekreftet (men dette er høyst sannsynlig, og om det er feil denne gangen, så vil de til slutt gjøre dette) at Italia har begynt å forberede seg på å spare kapasitet til yngre og de med god helse.

Med andre ord; de har ikke kapasitet til alle. For å maksimere antallet som overlever og har et liv foran seg vil eldre nedprioriteres. Dette er "fornuftig", men selvfølgelig tragisk på individnivå. For å sikre at unge og friske med god sjanse for å overleve skal få respirator når det trengs, blir eldre og syke avspist med morfin om det har kommet så langt at sjansene vurderes som dårlige.

Dette vil være begynnelsen på den varslede katastrofen, og prioriteringene vil bli hardere og hardere.

Om dette ikke skulle stemme i denne omgang (det vil neppe komme noen pressekonferanse der de sier dette rett ut) er det ganske åpenbart at dette vil skje når det ikke er nok ressurser til å redde alle.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, pappkake said:

Jeg har hørt et par steder nå, ubekreftet (men dette er høyst sannsynlig, og om det er feil denne gangen, så vil de til slutt gjøre dette) at Italia har begynt å forberede seg på å spare kapasitet til yngre og de med god helse.

Med andre ord; de har ikke kapasitet til alle. For å maksimere antallet som overlever og har et liv foran seg vil eldre nedprioriteres. Dette er "fornuftig", men selvfølgelig tragisk på individnivå. For å sikre at unge og friske med god sjanse for å overleve skal få respirator når det trengs, blir eldre og syke avspist med morfin om det har kommet så langt at sjansene vurderes som dårlige.

Dette vil være begynnelsen på den varslede katastrofen, og prioriteringene vil bli hardere og hardere.

Om dette ikke skulle stemme i denne omgang (det vil neppe komme noen pressekonferanse der de sier dette rett ut) er det ganske åpenbart at dette vil skje når det ikke er nok ressurser til å redde alle.

Kan du være så snill å slutte å spre reddit-rykter? Iallfall ha anstendighet nok til å linke til posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...