Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xRun skrev (20 minutter siden):

Litt om filterklasser:

Hepa - filter i fly, muligens H14?

SAS safe travel

Sitat

Luften om bord

Nesten alle flyene våre er utstyrt med høyeffektive luftpartikkel-filtre (HEPA), som fanger opptil 99,97 % av alle mikrober som virus og bakterier. Dette sikrer høy luftkvalitet. Luften om bord fornyes hvert andre til tredje minutt. Luften om bord presses fra taket og ned mot gulvet. Dette begrenser spredningen av luftbårne dråper vesentlig, fordi luften om bord presser dråpene ned mot gulvet umiddelbart. Alle våre fly fra Airbus og Boeing er utstyrt med HEPA-filtre. Våre ATR-fly har en annen type luftfilter om bord som sikrer en kontinuerlig strøm av frisk luft i kabinen.

Lenke til kommentar
G skrev (33 minutter siden):

Jeg tror ingenting på at et filter utrustet på en varmepumpe tar noen virus.

https://www.panasonic.com/au/air-conditioning/learn-more/nanoe-x-air-purification.html

Inhibition of Bacteria & Viruses
nanoe™X envelops and inhibits the activity of airborne and adhered bacteria & viruses, common mould, pollens and allergens.

Finnes mange forskjellige systemer, jeg bruker Panasonic fordi det er noe sånt jeg har, men gamlere modell
Om det virker er en annen sak

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

En ting slo meg litt i dag.

Vi får ikke lov å reise til sverige rett over grensa fordi det er smitte der. Men oslo som er mørkerødt kan alle reise til? Hvor er logikken?

Fordi smittesporing er mye lettere innenfor sitt eget lands grenser, fordi samfunnet er lagt opp til at mange reiser mellom regioner internt i landet, kapasitet i helsevesenet er skalert etter behov innenfor Norge, det er praktisk etc. Derfor fungerer det nok mye bedre i praksis å operere med anbefalinger om ikke reise til f.eks Oslo enn å innføre karantenebestemmelser internt i landet. Jeg mener at hvis man skulle innført karanteneregler internt i Norge ikke ville gitt mening å stenge ned bare Oslo, da måtte man stengt ned et større område, gjerne på regionalt nivå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Fordi smittesporing er mye lettere innenfor sitt eget lands grenser, fordi samfunnet er lagt opp til at mange reiser mellom regioner internt i landet, kapasitet i helsevesenet er skalert etter behov innenfor Norge, det er praktisk etc. Derfor fungerer det nok mye bedre i praksis å operere med anbefalinger om ikke reise til f.eks Oslo enn å innføre karantenebestemmelser internt i landet. Jeg mener at hvis man skulle innført karanteneregler internt i Norge ikke ville gitt mening å stenge ned bare Oslo, da måtte man stengt ned et større område, gjerne på regionalt nivå.

Ikke uenig i dette, tanken bare slo meg litt. Smittesporing blir helt klart enklere jo mindre område man må smittespore i. Nå går det jo flytrafikk inn og ut også.

Ellers tenker jeg at hvis smittespredningen er høy i enkelte mindre områder som Oslo pga. befolkningstettheten der er høy så synes jeg det absolutt kan være på sin plass å skjerme stedene rundt Oslo eks.

Men heldigvis ser kommuner rundt Oslo på dette nå. Noe jeg mener er riktig vei å gå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Med mindre de forandrer loven så kan en ikke stoppe noen å reise i eget land

Det stemmer ikke. Folk kan lovlig hindres fra å reise i eget land hvis det er gode nok grunner til det. Den grunnlovs-problematikken ble tatt opp i denne tråden:

Men dette er et betent tema og FHI tør ikke en gang å gi ut en så enkelt nasjonal anbefaling som "Vi fraråder alle unødvendige reiser innenlands". Noen kommuner har tatt affære på egenhånd og frarådet unødvendige reiser ut av og inn i kommunen, eller gått ennå lengre og krevd/anbefalt karantene ved innenlands reiser. Noe som ble så famøst omtalt som søringkarantene i vår og sablet ned med ymse følelsesladde utbrudd.

Men nå som smittenivået er høyt noen steder og lavt andre så bringes logikken fram igjen. Synd at følelser får styre over logikk i den saken.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Det stemmer ikke. Folk kan lovlig hindres fra å reise i eget land hvis det er gode nok grunner til det. Den grunnlovs-problematikken ble tatt opp i denne tråden:

Det er kun en diskusjon og de fleste er enige i at en kan fritt reise innad i landet og at en ikke kan hindres

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 minutter siden):

Det er kun en diskusjon og de fleste er enige i at en kan fritt reise innad i landet og at en ikke kan hindres

Det spiller ingen rolle hva "de fleste er enige om". Det som spiller noen rolle er hvilke virkemdiler som faktisk holder vann juridisk og hindring av innenlands reiser kan holde vann juridisk dersom situasjonen tilsier det. Spørsmålet bør heller være hvilke smittetall som er smerteterseleken for å ta i bruk det virkemidlet og en del praktiske utfordringer rundt det.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (26 minutter siden):

Det var tilfelle i vinter der kommunar med smitte ute av kontroll stengde grensene for reising inn og ut.

Det som er litt komisk er at regjeringa gjekk hardt ut mot lokale tiltak i vinter, medan strategien no er stikk motsett ved at ein lettar på nasjonale tiltak og oppfordrar/krev lokale tiltak på stader med høg smitte.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Vår kommune har gått ut på nettsidene og sagt at man helst vil at arbeidere i Oslo benytter hjemmekontor hvis det er mulig. Men desverre tolker en del arbeidsgivere i Oslo det som "vi vil helst ha deg her, derfor ser vi helst at du er på lokasjonen - ikke mulig".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (51 minutter siden):

Det var tilfelle i vinter der kommunar med smitte ute av kontroll stengde grensene for reising inn og ut.

Leste ikke om noen som stengte grensene, men de anbefalte at man ikke krysset grensen
Hadde vært nyhetsoppslag i alle aviser om folk ble hindret fra å reise, sånn som det ble med hytteforbudet

• Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

https://www.panasonic.com/au/air-conditioning/learn-more/nanoe-x-air-purification.html

Inhibition of Bacteria & Viruses
nanoe™X envelops and inhibits the activity of airborne and adhered bacteria & viruses, common mould, pollens and allergens.

Finnes mange forskjellige systemer, jeg bruker Panasonic fordi det er noe sånt jeg har, men gamlere modell
Om det virker er en annen sak

Slike ioniserende apparater har vel gjerne en anode/eller er det katode? Disse blir fort fylt med støv som igjen gir dem veldig dårlig virkningsgrad. Er det ikke slik?

Sånn ellers da, blir sofaen bleket av disse ionene (falming)? Du vet at sollys også skaper ioner i sofaen, som da blir til bleket, solråttent tøystoff, endeprodukt etter kjemiske reaksjoner med de nevnte ionene.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

En ting slo meg litt i dag.

Vi får ikke lov å reise til sverige rett over grensa fordi det er smitte der. Men oslo som er mørkerødt kan alle reise inn og ut av akkurat som man vil? Hvor er logikken?

Verre enn Moldbo-logikk det der (og Moldboere er hverken nordmenn eller svensker), sier kanskje litt om at dansker er i en høyere klasse enn oss andre?

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Hvordan kan da Raymond Johansen true studenter med at de ikke kommer hjem til jul om de ikke skjerper seg? Skal han legge innreise/utreisevakthold i ring rundt hele byen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...