Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (2 timer siden):

Si gjerne fra her når det blir påbudt med munnbind på gaten i Oslo

Jeg håper da for guds skyld at dette aldri vil skje.

G skrev (25 minutter siden):

Herregud, halleluja, dette er bra :p

Det er jo rart de ikke også er blitt dømt for at de tar kr. 2020,- for beskyttelse mot Covid. Boten du nevner ble de forøvrig ilagt i slutten av mars.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat

NTB

Ingen lettelse i forsamlingsforbudet i Sverige

Den svenske regjeringen hadde planer om å åpne for arrangementer med opptil 500 personer torsdag. På grunn av en forverret smittesituasjon er dette avlyst.

– Det er en veldig kjedelig beskjed å måtte gi, sier kulturminister Amanda Lind fra Miljöpartiet.

Planen var å innføre et unntak i forbudet mot sammenkomster og offentlige arrangementer, slik at grensen for antall deltakere på slike arrangementer ble økt fra 50 til 500 personer. Dette skulle tre i kraft 15. oktober, men blir nå utsatt på ubestemt tid.

– Regjeringen har fortsatt planer om å gjøre disse endringene, men det blir ikke i dag, sier Lind.

Men i Norge går ein motsett veg:

Sitat

DN.no
Nasjonale lettelser erstattes av lokale tiltak

Regjeringen endrer nå covid-19-forskriften for å lette de nasjonale smitteverntiltakene. Samtidig må kommuner med lokale utbrudd vurdere strengere tiltak. Den nye forskriften trer i kraft 12. oktober.

- Vi er nå i en annen situasjon enn da vi stengte ned i mars. Kommunene har rustet opp beredskapen, og vist at de kan håndtere lokale utbrudd. Det gjør at vi kan målrette tiltakene bedre slik at belastningen for den enkelte og for samfunnet blir minst mulig. Vi kan derfor åpne opp for enkelte lettelser nasjonalt. Det forutsetter at kommuner med lokale utbrudd tar tøffe grep for å få kontroll. Tiltakene som nå lettes nasjonalt vil kunne være aktuelle å gjeninnføre i kommuner ved lokale utbrudd, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Lenke til kommentar

Her er en ikke-seriøs løsning for Oslo med inspirasjon fra Kina og Australia.

Vi stenger ned hver bydel. For å unngå at folk forlater sin bydel så bygger vi murer på små veier og overvåker mobilene. Skal du forlate din bydel for f.eks. arbeid så må du i god tid søke om tillatelse på Altinn og forlate bydelen på en av de godkjente utgangene.

På de godkjente utgangene så tar de ut tilfeldige som må gjøre obligatorisk covid-test. Da burde antall smittete falle rimelig fort :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Jøye meg!

Vi leker ikke julebord? 

😉

De fleste bedrifter i Oslo skjønner vel at julebord er en dårlig idé i år. Og om ikke annet så er det frivillig å delta, så jeg regner med at ganske  mange holder seg hjemme hvis det i det hele tatt blir noe av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, frohmage said:

Du må gjerne vise hvordan du har regna deg frem til det, og forklare hvordan en bedrift uten smitte vil få coronadødsfall etter julebord.

Vi har PT på over 200 daglige tilfeller. Dette vokser eksponensielt og det blir færre tiltak så det blir fler og fler daglige tilfeller. Utopi å tro at de fleste bedrifter ikke har minst 1 tilfelle når vi skriver desember. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 minutter siden):

Vi leker ikke julebord? 

😉

De fleste bedrifter i Oslo skjønner vel at julebord er en dårlig idé i år. Og om ikke annet så er det frivillig å delta, så jeg regner med at ganske  mange holder seg hjemme hvis det i det hele tatt blir noe av. 

Smilefjeset gjorde godt :thumbs:

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (36 minutter siden):

Utopi å tro at de fleste bedrifter ikke har minst 1 tilfelle når vi skriver desember. 

I din verden har jo det vært utopi i månedsvis. Hvorfor tror du dette ene tilfellet ville møte på julebord i såfall, og hvorfor skulle dette bety at bedriften fikk et dødsfall?

I de områdene det er noe særlig smitte blir det heller ikke færre tiltak, som du hevder.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
1 hour ago, Benbjo said:

Vi har PT på over 200 daglige tilfeller. Dette vokser eksponensielt og det blir færre tiltak så det blir fler og fler daglige tilfeller. Utopi å tro at de fleste bedrifter ikke har minst 1 tilfelle når vi skriver desember. 

Landet (og verden for den saks skyld) har økt massivt. Selv ikke etter både sommerferie og høstferie har min kommune sett fler smittetilfeller enn det som var registrert i mars. Når tallet ikke har økt på 7 måneder, hvorfor skal det eksplodere på dem to som er igjen til julebordsesongen? For det om noe kan skje så betyr det ikke at det vil skje.

Når det er sagt så har jeg ikke noe imot at julebord blir droppa i år. Savn såklart, men når ting er som dem er så får vi heller ta det igjen ved en seinere anledning er min mening. Det elektrofirmaet som valgte å gi gavekort til sine ansatte på lokale restauranter syntes jeg gjorde en fin ting - helt til onkel skatteetat skulle ha sin del av kaka såklart 😂

Lenke til kommentar
1 hour ago, :utakt said:

Vi leker ikke julebord? 

😉

Julebord har alltid vært frivillig å delta på, noe annet hadde vært rart. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har noe info om hva som skjer i Tsjekkia? De er ca dobbelt så mange innbyggere som oss, men de har litt flere tilfeller av Covid-19 for å si det sånn. For ikke å snakke om innleggelser! 

Sitat

Ifølge helsedepartementet testet 4.457 personer positivt tirsdag, nesten 700 flere enn den forrige rekorden, som ble satt fredag.

De fleste smittede har ingen eller milde symptomer, men samtidig øker antallet som er innlagt til nærmere 1.400. Også antall dødsfall øker kraftigere enn før.

https://www.smp.no/ntb/utenriks/2020/10/07/Rekordhøy-smitteøkning-i-Tsjekkia-22788905.ece

Endret av :utakt
Kilde (NTB)
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...