Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

William_S skrev (3 minutter siden):

Akkurat dette med å utebli fra test tror jeg kan bli løst ved at kommunen innfører en løsning hvor man kan velge tidspunkt selv (dette klarer man på fastlegekontor osv) - akkurat nå så blir man bare tildelt et tidspunkt. 

Jeg har kunnet velge tidspunkt selv begge gangene jeg er blitt testet. På mandag skal jeg testes igjen, og da valgte jeg klokka 11.

Man booker seg opp til test online, får senere en SMS med en link, og trykker man på den får man velge tidspunkter som er ledige og i noen tilfeller hvilken teststasjon man ønsker.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Jeg har kunnet velge tidspunkt selv begge gangene jeg er blitt testet. På mandag skal jeg testes igjen, og da valgte jeg klokka 11.

Man booker seg opp til test online, får senere en SMS med en link, og trykker man på den får man velge tidspunkter som er ledige og i noen tilfeller hvilken teststasjon man ønsker.

Ja ok da har det nylig blitt endra kanskje. Ja men så bra - da er det bare å innføre uteblivelsesgebyr da man tross alt tar opp ressurser. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, William_S said:

Så skal det nok sies at Oslo kommunes pålegg ovenfor egne ansatte nok har svært begrensa effekt pga mange som jobber i kommunen kan rett og slett ikke ta hjemmekontor. Det er mange lærere, sykepleiere osv som er ansatt i kommunen. Da blir det vanskelig for de å ta hjemmekontor. 

Jeg snakker selvsagt utelukkende om de som kan ha hjemmekontor og gjøre oppgavene sine effektivt derfra. Der man ikke kan det har jeg full forståelse for det.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (14 minutter siden):

Det var jeg ikke klar over. Jeg bor i et område med mye utbygging og gjestearbeidere. Men man trenger jo ikke dra i butikken når de har lunsjpause. Forøvrig er det ikke flere enn 18 stykker i hele kommunen som er smittet.

Hørte nettopp om en som skulle til Danmark, personen lurte på karantene ved ankomst til Norge. Kanskje du kan ta koronatest for å slippe karantene?, ble foreslått. Hvilke regler gjelder for privatpersoner? Folk blir kreative for å slippe og avlyse kurs etc.

Hvis du har påvist korona via pcr nese hals test er du fritatt fra karantene. Antistoffer i blod gjelder ikke. 

Dette med en negativ test så rett i arbeid gjelder kun for personer som kommer fra EØS og jobber i Norge. Ikke privatpersoner 

• Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Ja ok da har det nylig blitt endra kanskje. Ja men så bra - da er det bare å innføre uteblivelsesgebyr. 

I noen tilfeller kan man ikke velge tidspunkt selv og får tildelt et tidspunkt. Det har nok med hvilken bydel man bor i, hva som er nærmeste stasjon, hvordan kapasiteten er der og da etc. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Snikpellik said:

Disse bedriftene som driter i reglene kan jeg ikke svare for, jeg sitter ikke med samme opplevelsen som deg der og min samboer, mine venner og bekjente er alle på hjemmekontor og har vært det siden mars. It-bransjen (som jeg mener det var dine bekjente jobber i) har jeg ikke kjennskap til.

Oslo kommune oppfordrer i alle fall hjemmekontor på det sterkeste, og bedrifter plikter ut fra koronaforskriften å tilby hjemmekontor. Alle kommunens egne ansatte er også pålagt hjemmekontor hvis det er praktisk mulig.

At 4500 personer ikke har møtt opp til test (siden starten av utbruddet?) er dårlig av folk, men kan kommunen lastes for dette? Smittesporingen i Oslo tester utrolig bredt, det vil si at det skal veldig lite til før de oppfordrer til testing slik at det er veldig mange. Men en bot kunne gjort seg hvis man ikke møter opp!

Jeg må presisere at jeg også har bekjente (3 stk) som har hatt hjemmekontor omtrent siden mars og har fått beskjed om det ut året for å ha noe forutsigbart å forholde seg til (fremfor fra uke til uke). Der tas også alle pålegg og råd med høyeste alvor. Men det er trist med bedriftene hvor man setter ansatte opp mot hverandre. Hvor det å trygge sin egen familie blir en kamp mot ledelse og tildels hverandre på jobb pga. dårlig ledelse. Hvor man lar ledere slippe unna det å lede via hjemmekontor, som nok er utfordrende for mange ledertyper, da er det enklere på be folk komme på jobb om det er enklere for sjefen.

Å ta hele Oslo for dette er selvsagt feil og en feilaktig generalisering fra min side. Men de som sliter med dette opplever selvsagt Oslo som problemet.

Ellers som jeg editerte inn:

Spoiler

Selvfølgelig skjer det mye bra også (med kommentarer om hva jeg får tilbakemeldinger om)
- Sprit kom på bordet tidlig
- Man ble bedt om å unngå rushen på vei til jobb men være på kontoret innenfor kjernetid.
- Maks antall på møterom kom tidlig. (noen grabber stillerom hele dagen på jobb mens andre må sitte tett)
- Papirmasker ble etterhvert delt ut på flere av arbeidsstedene (meget bra!)
- De som har det vanskelig hjemme får komme på kontoret (bra for dem, men ikke så bra for de som da tvinges å være tilstede for dem)
- Hjemmekontor ble gitt til 90-95% av ansatte i bedrifter (resten fikk ingen valgfrihet, oftest IT personell blant de jeg kjenner)
- Testingapparatet er nå helt på topp (problemet er tusenvis av innbyggere som ikke møter til avtaler)
- 1 meter brukes i stor grad men om det er tilstrekkelig tviler jeg på når man sitter tett på jobb uten skillevegger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har påvist korona via pcr nese hals test er du fritatt fra karantene. Antistoffer i blod gjelder ikke. 

Riktignok hvis det er innfor de seks siste månedene. Er det mer enn seks måneder siden man kan dokumentere gjennomgått Covid-19 sykdom gjelder ikke karantenefritaket lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, William_S said:

Ja ok da har det nylig blitt endra kanskje. Ja men så bra - da er det bare å innføre uteblivelsesgebyr da man tross alt tar opp ressurser. 

Det er merkverdig at dette ikke var på plass fra dag 1. I andre offentlige tjenester med kun egenandel på 2-300,- får man 1000,- i uteblivelsesgebyr. Det burde man hatt fra dag 1 her også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Camlon skrev (26 minutter siden):

Skulle Norge ha klart å ha null smittete nå, så måtte myndighetene ha satt opp hotellkarantene for alle som kom inn i landet, men det finnes ikke et parti i Norge som har foreslått det. 

Desverre. Og de hotellene burde vært overvåket. Et slikt tiltak kunne virket dyrt i utgangspunktet, men med tanke på at vi kunne eliminert smitten og gå tilbake til normalen uten mer nedstenging og restriksjoner ville det lønt seg økonomisk i det lengre løp. Istedenfor fortsetter vi å seigpine oss til ruin.

• Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Neppe. De er regelryttere. Endringer må komme ovenfra. Endringene må også påsees å være en rettferdig endring. Det blir litt feil at de som står høyere på lønnstigen skal ha det lettere enn de som står lavere eller som falt utenfor arbeidslivet, på tross av COVID-19. Sånn sett så er det bra at reglene følges, selv om disse er strenge. Men, regler kan alltids endres på, med de konsekvenser det vil føre til.

Man kan heller ikke videreutdanne seg mens man får NAV-ytelser, om man ikke først har mottatt velsignelse i fra sin NAV-saksbehandler. Folk skal helst ta studielån for å få utdannelse, og NAV-ytelsene er øremerket der hvor det er hensiktsmessig med omskolering. Du skal være rimelig syk eller falt ut arbeidslivet for å få slik hjelp. NAV må også bruke skjønn på om NAV-klienten vil mestre det å fullføre, for viss ikke så er det jo penger i vasken.

Jeg har inntrykk av at NAV generelt har strammet inn når det gjelder støtte til omskolering. Og har man høyere utdannelse i fra før blir det avslag. Nå går det mest i jobbsøker-kurs med leveringsplikt på antall søkte jobber. Ellers tilbyr NAV kompetansegivende kurs med ymse lærerkrefter. https://www.nav.no/no/lokalt/oslo/kurs/kurstilbud-for-arbeidssokere-i-oslo

Jeg har hørt er at det er ønskelig med flere menn inn i helsevesenet, så der kan det være en mulighet.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 timer siden):

Enig..folk virker stadig mer militante . I Oslo har det ikke vært et dødsfall siden juli  av Corona. Folk snakker som om det å stenge ned er noe man "bare " gjør som om det er en dagligdags ting å gjøre. Det rammer folks arbeidsplasser og er det en ting som er oppskriften på dårlig helse så er det arbeidsledighet 

Wooops, du jinxet visst 😬

Sitat

CORONADØDSFALL VED OUS

En coronapasient ved Oslo universitetssykehus har mistet livet. Det er det 20 coronadødsfallet ved sykehuset.

– Vi kan av personvernhensyn ikke gi ytterligere informasjon om den avdøde, opplyser sykehuset.

VG har kartlagt 254 av de norske coronadødsfallene. Siste totaltall fra FHI var i går og da meldte de om 275 coronadødsfall i Norge totalt.

•  

• Liker 3
Lenke til kommentar

Går veldig feil vei i Tsjekkia. 5400 nye smittede i går, og det fortsetter å øke eksponentielt. Det er over 1500 innlagt, hvorav 354 er alvorlig syke. Dødsfall ligger omkring 25stk dagen, og vokser også eksponentielt. Befolkningen er det dobbelte av i Norge, til sammenligning. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Pressekonferanse med Oslo kommune nå: 
https://www.nrk.no/osloogviken/pressekonferanse-om-koronasituasjonen-i-oslo-1.15192372

• Alle de strenge tiltakene videreføres på ubestemt tid
  • Ingen av regjeringens lettelser av nasjonale tiltak vil skje i Oslo
  • Fraråder julebord, sosiale sammenkomster og andre festligheter
  • Vil kjøre hardt på med kommunikasjon mot den yngre delen av befolkningen

Sitater:

– Et slikt tall (80 nye smittede) understreker at situasjonen er alvorlig, sier Johansen.

– I den situasjonen vi er nå, hvor smittetallene og tiltakstrøttheten øker, må tiltakene være forutsigbare og enkle å forholde seg til.

– Mange av våre tiltak er ingenting verdt dersom vi ikke har folk med oss, sier Johansen og legger til at kommunen vil kjøre hardt på med kommunikasjonstiltak mot spesielt den yngre delen av befolkningen.

– Vi må ha minst mulig sosiale sammenkomster, barnebursdager og lignende. Vi vil for all del unngå nedstengning, samt portforbud slik vi ser i mange andre europeiske byer, sier han.

– Jeg er bekymret for at mange mennesker møtes innendørs, og at ikke en-metersregelen følges i god nok grad, sier han.

– Vi må være forberedt på at vi i Oslo må ha strengere tiltak enn i resten av landet. Vi har flere beboere, bor tettere, og vi har flere innreisende, sier han.

– De neste ukene og månedene er vanligvis fulle av fester og begivenheter. Halloween er for mange et høydepunkt. I de neste ukene vil vi informere om hvordan barn og unge kan feire halloween på en trygg måte. Samtidig er dette en tid der mange voksne er på fest - og jeg vil si; dropp den festen. Johansen sier at julebord bør bli avlyst i år.

– Hvis ikke alle gjør en innsats nå, er det ikke sikkert man får reist hjem til jul. Plutselig kan du havne i karantene dagen før du skal reise hjem, sier han.

– Vi er nå på et vippepunkt, enten får vi ned smitten, eller så må vi stramme enda hardere til, sier han, og legger til at hver enkelt beboer i hovedstaden må ta sin del av ansvaret.

– Vi må nok leve med dette til det kommer en vaksine. Selv om det blir en tiltakstretthet må vi bare gjenta og understreke at det er viktig å fortsette å overholde smittevernreglene, sier han.

Johansen sier det ikke vil bli aktuelt på nåværende tidspunkt å gi ut gratis munnbind.

– Dersom noen ikke har råd til å kjøpe dette, er Nav rett sted å henvende seg, sier han.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Raymond mer redd for at folk er lei tiltakene enn en ny oppblomstring.

Raymond truer med at folk ikke får reise hjem til Jul. Spesielt da med tanke på studenter, unge voksne for å true de til å unngå festing.

Raymond er syk? Forkjøla?

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Vel, det går jo ganske hånd i hånd... en tiltakslei del av befolkningen nå på høsten hvor det ventes kraftig økning i smitte er ikke et scenario han er keen på.

Poenget er jo hvis Oslo ikke innfører kraftigere tiltak nå får vi denne oppblomstringen. Hadde jeg vært Raymond hadde jeg forbudt festing, munnbind innendørs i offentlige bygninger og butikker og på skoler og universiteter. Maks 5 sammen.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...