Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Alkoholfritt julebord på dagtid kunne kanskje minnet litt om landsmøtet i smitterisiko.

Alkoholfritt julebord utendørs kunne kanskje minnet litt om haloween i smitterisiko.

Men nå tror jeg ikke folk vil oppleve noe sånt som et julebord og da kan vi vel like gjerne døpe om begrepet og si at det er en erstatning for julebord, eller fattig trøst for bedriftens "tørsteste".

Det var jo det jeg skrev. Jeg skrev alkoholfri juleLUNSJ, ikke julebord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Veldig rare og motstridende signaler fra myndighetene nå. Erna oppmuntrer de voksne til julebord (som normalt foregår ganske tett innendørs, med alkohol), mens FHI fraråder ungene å gå halloween-runder (som normalt foregår utendørs, alkoholfritt og med langt bedre sosial distansering)

Ang. Halloween, så er det vel kanskje heller kontaktsmitte de bekymrer seg for? Å gå på dør og dør, og få godteri servert i bøtta, som fremmede har tatt på, du vet ikke om de har vasket hendene, virker jo ikke akkurat lurt. Potensielt er det smittebombe med godteri. Barn er jo ikke akkurat de er best på smittevern, så de kan helt sikkert finne på å slikke på papiret og slikke fingrene etter de har åpnet papiret på en sjokolade f.eks som de fikk i nabolaget.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Ang. Halloween, så er det vel kanskje heller kontaktsmitte de bekymrer seg for? Å gå på dør og dør, og få godteri servert i bøtta, som fremmede har tatt på, du vet ikke om de har vasket hendene, virker jo ikke akkurat lurt. Potensielt er det smittebombe med godteri. Barn er jo ikke akkurat de er best på smittevern, så de kan helt sikkert finne på å slikke på papiret og slikke fingrene etter de har åpnet papiret på en sjokolade f.eks som de fikk i nabolaget.

Vel, et alternativ i år kan jo da være å kun gi forseglede godteposter når de kommer på døra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, frohmage said:

Er motstanden mot maskebruk større her enn i USA altså? Det er ikke min oppfatning.

I en gruppe som må begynne med noe nytt så vil du alltid ha folk som stiller spørsmål ved tiltaket, folk som er sløve med tiltaket og folk som ikke bryr seg om tiltaket. Har selv observert dette.

Dessuten så tar det innøvelse og lederskap i å få videreføre tiltaket uten at det går i oppløsning. Jeg tror at folk generellt er redd for å irettesette andre, spesiellt om de ikke har hatt noe lederverv. Det må også foreligge en saklig årsak bak tiltaket for ellers så blir det fånyttes å i det hele tatt få folk med på det.

Lenke til kommentar
Sitat

4280 nye coronatilfeller i Polen:

Polske meider melder om at det er påvist 4280 nye tilfeller av coronaviruset det siste døgnet. Det er ny smitterekortd i landet.

76 mennesker har dødd med viruset det siste døgnet.

Også tidligere i uka ble det satt ny smitterekord med 2367 nye påviste tilfeller. Også i går var tallet nær dette, med 2236 påviste tilfeller.

Som følge av den økte smitten og en kraftig økning i antall sykehusinnleggelser, respiratorpasienter og dødsfall, har Polen varslet at de vil innføre strengere coronarestriksjoner, skriver Reuters.

Ikke rart verftsarbeiderene fra Polen blir syke.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Tragisk hvordan Oslo håndterer dette.

Kan du utdype? Smitten øker, men tiltakene har vært de desidert strengeste i landet i to uker nå, mye strengere enn det var i Bergen under det store utbruddet der. Oslo er en millionby på hverdager, så selv om det er mye smitte i byen så er tallene ikke helt vanvittige heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Vel, et alternativ i år kan jo da være å kun gi forseglede godteposter når de kommer på døra.

Selvfølgelig, det er bare det at det blir vanskeligere å faktisk stole på at privatpersoner følger slike anbefalinger. Noen vil ta oppfordringen, andre vil ikke. Det er nok en del risiko forbundet.

Til forskjell fra når man har en ansvarlig arrangør som følger klare retningslinjer og bruker standarder. Når det er sagt så hjelper det ikke med julebord om det blir alkoholservering og mingling på kvelden, men en alternativ på dagtid med alkoholfri og servering kunne fungert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (10 timer siden):

Reglene er koronatest ved ankomst Norge. Er den negativ rett på jobb. Så skal man ta en andre koronatest etter minst 5 dager har gått. Da kan man ha smittet mange. 

Det var jeg ikke klar over. Jeg bor i et område med mye utbygging og gjestearbeidere. Men man trenger jo ikke dra i butikken når de har lunsjpause. Forøvrig er det ikke flere enn 18 stykker i hele kommunen som er smittet.

Hørte nettopp om en som skulle til Danmark, personen lurte på karantene ved ankomst til Norge. Kanskje du kan ta koronatest for å slippe karantene?, ble foreslått. Hvilke regler gjelder for privatpersoner? Folk blir kreative for å slippe og avlyse kurs etc.

Lenke til kommentar
10 hours ago, frohmage said:

Jeg mener bare at noen bør roe ned litt. Om ikke annet, så for egen helses skyld. Vi har greid oss bedre enn de fleste land hittil, og gjør fortsatt det vi kan for å holde hodet over vannet. Keep calm and carry on.

Ikke uenig i dette men jeg har en bekjentskapskrets som er rimelig slitne av å ikke bli hørt på jobb i Oslo og føler de tar en høy risiko (risikogrupper hjemme) hver eneste dag de må dra inn fremfor å kunne gjøre jobben sin via hjemmekontor som ikke en gang krever tilpasning. I tillegg er ledelsen frekke nok til å sno seg rundt det de har pålagt i lang tid når de får legeattester som vises frem. Alle opplever at de blir satt mellom barken og veden ved at "Ja hvis samboeren din har diabetes så får du vurdere litt selv" og når de sier "jeg tar hjemmekontor i dag" så blir det surmuling og passiv aggresjon med skyldfølelse. En av disse opplevde at andre fra jobb ringte for å spørre om ikke samboeren kunne gå ned litt i vekt og sendte ham litteratur rundt slanketips.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

OK, jeg innrømmer at det går en kule varmt og jeg skal moderere meg. De som bør og fortjener å bli utsatt for vrede er ikke de som mener ting går bra(noe det ikke gjør)men politikerne som ikke bare sitter med hendene i fanget men også aktivt lar det forverre seg, som med å øke publikum, åpne landegrensene og anbefale julebord på en tid da smitten eksploderer og 1/4 av de smittede i Oslo  ikke vet hvor smitten kommer fra slik at det nå er ute av kontroll. I begynnelsen av juli var det under kontroll; landegresene var stengt; det meste var gjenåpnet men det gikk jo bra fordi smitten var under kontroll og vi var nede i rundt 3 nysmittede daglig I HELE LANDET!! Hadde vi fortsatt med stengte grenser ville landet vårt ha vært coronafritt innen utgangen av august og vi kunne gått tilbake til normalen!!

Men neida, de grådige rike onklene som sponer Høyre måtte på død og liv ha gjenåpnet grensene så de kunne tjene penger og dermed var marerittet i gang igjen. 

Jeg kan trøste deg med at en stor andel av importsmitten kom fra røde land og gjestearbeidere og det ville derfor ikke gjort en enorm forskjell om grensene ikke ble gjenåpnet. Grensene var aldri ordentlig stengt..

Skulle Norge ha klart å ha null smittete nå, så måtte myndighetene ha satt opp hotellkarantene for alle som kom inn i landet, men det finnes ikke et parti i Norge som har foreslått det. 

Og selv om Norge hadde gjort riktig, så ville det fortsatt vært vanskelig fordi alle land i Europa gjorde samme feil. De tok ikke covid seriøst i starten, de gjenåpnet grensene og de tok ikke økningen seriøst.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (17 minutter siden):

Tidlig i pandemien ble det antatt at kontaktsmitte hadde en stor rolle i smittespredningen. Det har blitt kraftig tonet ned jo mer man har erfart og lært om smitteveier. Faren for kontaktsmitte er veldig mye lavere enn for aerosol-smitte.

Leger har gått ut og sagt at spriting av hender er det minst viktige tiltaket vi har og at fokuset bør dreies over på munnbind. Munnbind har blitt et stort fokus i det siste, men spriting av hender henger igjen i folks handlingsmønster, mens munnbind har vært en litt motstridig prosess. Noen burde kanskje ta bladet fra munnen og fjerne anbefalingen om spriting for å få fokuset over på smittevern som virkelig monner.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Snikpellik said:

Kan du utdype? Smitten øker, men tiltakene har vært de desidert strengeste i landet i to uker nå, mye strengere enn det var i Bergen under det store utbruddet der. Oslo er en millionby på hverdager, så selv om det er mye smitte i byen så er tallene ikke helt vanvittige heller.

Desidert strengeste? Bedrifter gjør mer eller mindre som de vil. Dette er i stor grad et "spill for galleriet" slik mange i min omgangskrets som jobber i Oslo opplever hverdagen på jobb. At du og din bedrift er gode i denne situasjonen betyr ikke at alle er det. 4500 i Oslo som ikke møter opp til test? Bedrifter som lager sine egne regler og bagatelliserer og driver med "guilt trip" mot de ansatte og en særdeles uklar og utydelig kommunikasjon mot enkelte avdelinger?

Selvfølgelig skjer det mye bra også (med kommentarer om hva jeg får tilbakemeldinger om)
- Sprit kom på bordet tidlig
- Man ble bedt om å unngå rushen på vei til jobb men være på kontoret innenfor kjernetid.
- Maks antall på møterom kom tidlig. (noen grabber stillerom hele dagen på jobb mens andre må sitte tett)
- Papirmasker ble etterhvert delt ut på flere av arbeidsstedene (meget bra!)
- De som har det vanskelig hjemme får komme på kontoret (bra for dem, men ikke så bra for de som da tvinges å være tilstede for dem)
- Hjemmekontor ble gitt til 90-95% av ansatte i bedrifter (resten fikk ingen valgfrihet, oftest IT personell blant de jeg kjenner)
- Testingapparatet er nå helt på topp (problemet er tusenvis av innbyggere som ikke møter til avtaler)
- 1 meter brukes i stor grad men om det er tilstrekkelig tviler jeg på når man sitter tett på jobb uten skillevegger.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Tidlig i pandemien ble det antatt at kontaktsmitte hadde en stor rolle i smittespredningen. Det har blitt kraftig tonet ned jo mer man har erfart og lært om smitteveier. Faren for kontaktsmitte er veldig mye lavere enn for aerosol-smitte.

Det har jeg også oppfattet, likevel usikker på om det er verdt å ta sjansen? Jeg er iallfall veldig bevisst på god håndhygiene og berøringspunkter.

Har ikke vært syk siden februar, rett før koronaen kom. En deilig bieffekt. Håper det forsetter sånn en stund. 

Selvsagt også ikke nok alene, jeg er selvfølgelig bevisst på faren for dråpe/luftsmitte. Blir ikke den som personen som samler meg innendørs på et arrangement med mange folk, tett i tett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Ikke uenig i dette men jeg har en bekjentskapskrets som er rimelig slitne av å ikke bli hørt på jobb i Oslo og føler de tar en høy risiko (risikogrupper hjemme) hver eneste dag de må dra inn fremfor å kunne gjøre jobben sin via hjemmekontor som ikke en gang krever tilpasning. I tillegg er ledelsen frekke nok til å sno seg rundt det de har pålagt i lang tid når de får legeattester som vises frem. Alle opplever at de blir satt mellom barken og veden ved at "Ja hvis samboeren din har diabetes så får du vurdere litt selv" og når de sier "jeg tar hjemmekontor i dag" så blir det surmuling og passiv aggresjon med skyldfølelse. En av disse opplevde at andre fra jobb ringte for å spørre om ikke samboeren kunne gå ned litt i vekt og sendte ham litteratur rundt slanketips.

Da er denne arbeidsplassen dårlig og lite villig til å tilrettelegge. Aml er klar på tilretteleggingsplikt og hvis det er sånn rundt at jobben kan gjøres hjemmefra så bør den det. Det har også Oslo kommune og Regjeringen sagt - på det punktet er de ikke uenige. Oslo kommune  som arbeidsgiver tror jeg har pålagt alle arbeidstagere som kan jobbe hjemme hjemmekontor nå, men de har tross alt begrensa med arbeidsgivermakt ovenfor andre hvis de ikke innfører svært strenge forskrifter. Det bør dem kanskje gjøre for å få bukt med slike bedrifter? 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Desidert strengeste? Bedrifter gjør mer eller mindre som de vil. Dette er i stor grad et "spill for galleriet". At du og din bedrift er gode i denne situasjonen betyr ikke at alle er det. 4500 i Oslo som ikke møter opp til test? Bedrifter som lager sine egne regler og bagatelliserer og driver med "guilt trip" mot de ansatte?

Akkurat dette med å utebli fra test tror jeg kan bli løst ved at kommunen innfører en løsning hvor man kan velge tidspunkt selv (dette klarer man på fastlegekontor osv) - akkurat nå så blir man bare tildelt et tidspunkt. Samtidig så kan man ta uteblivelsesgebyr på lik linje som sykehusene gjør om man ikke avbestiller innen rimelig tid. Dette tror jeg vil få flere til å møte opp om de risikerer gebyr på rundt tusenlappen tror jeg det er . 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, William_S said:

Da er denne arbeidsplassen dårlig og lite villig til å tilrettelegge. Aml er klar på tilretteleggingsplikt og hvis det er sånn rundt at jobben kan gjøres hjemmefra så bør den det. Det har også Oslo kommune og Regjeringen sagt - på det punktet er de ikke uenige. Oslo kommune  som arbeidsgiver tror jeg har pålagt alle arbeidstagere som kan jobbe hjemme hjemmekontor nå, men de har tross alt begrensa med arbeidsgivermakt ovenfor andre hvis de ikke innfører svært strenge forskrifter. Det bør dem kanskje gjøre for å få bukt med slike bedrifter? 

De. Det er snakk om minst 10 forskjellige arbeidsplasser i Oslo hvor jeg har fått tilbakemeldinger fra omtrent siden mars. 

Ja, flere av de jeg kjenner i støttegruppa rundt dette har forsøkt å ta det via verneombud uten å bli hørt men heldigvis har de som er organisert fått informasjon om undersøkelser de kan svare på da fagorganisasjoner har fått nyss om utbredelse av slike forhold i bedrifter i Oslo.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Desidert strengeste? Bedrifter gjør mer eller mindre som de vil. Dette er i stor grad et "spill for galleriet" slik mange i min omgangskrets som jobber i Oslo opplever hverdagen på jobb. At du og din bedrift er gode i denne situasjonen betyr ikke at alle er det. 4500 i Oslo som ikke møter opp til test? Bedrifter som lager sine egne regler og bagatelliserer og driver med "guilt trip" mot de ansatte?

Disse bedriftene som driter i reglene kan jeg ikke svare for, jeg sitter ikke med samme opplevelsen som deg der og min samboer, mine venner og bekjente er alle på hjemmekontor og har vært det siden mars. It-bransjen (som jeg mener det var dine bekjente jobber i) har jeg ikke kjennskap til.

Oslo kommune oppfordrer i alle fall hjemmekontor på det sterkeste, og bedrifter plikter ut fra koronaforskriften å tilby hjemmekontor. Alle kommunens egne ansatte er også pålagt hjemmekontor hvis det er praktisk mulig.

At 4500 personer ikke har møtt opp til test (siden starten av utbruddet?) er dårlig av folk, men kan kommunen lastes for dette? Smittesporingen i Oslo tester utrolig bredt, det vil si at det skal veldig lite til før de oppfordrer til testing slik at det er veldig mange. Men en bot kunne gjort seg hvis man ikke møter opp!

Lenke til kommentar

Ja, flere av de jeg kjenner i støttegruppa rundt dette har forsøkt å ta det via verneombud uten å bli hørt men heldigvis har de som er organisert fått informasjon om undersøkelser de kan svare på da fagorganisasjoner har fått nyss om utbredelse av slike forhold i bedrifter i Oslo.

Så skal det nok sies at Oslo kommunes pålegg ovenfor egne ansatte nok har svært begrensa effekt pga mange som jobber i kommunen kan rett og slett ikke ta hjemmekontor. Det er mange lærere, sykepleiere osv som er ansatt i kommunen. Da blir det vanskelig for de å ta hjemmekontor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...