Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (25 minutter siden):

på toppen av det hele serverer Erna en gedigen f*ck you til alle

Jeg mener bare at noen bør roe ned litt. Om ikke annet, så for egen helses skyld. Vi har greid oss bedre enn de fleste land hittil, og gjør fortsatt det vi kan for å holde hodet over vannet. Keep calm and carry on.

• Liker 2
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Kryptodebunker said:

Reglene er koronatest ved ankomst Norge. Er den negativ rett på jobb. Så skal man ta en andre koronatest etter minst 5 dager har gått. Da kan man ha smittet mange. 

Man kan fortsatt bo i Sverige og pendle til Norge for jobb så lenge arbeidsgiver går god for at man er nødvendig og slik har det vært hele tiden.  Har en på jobben som gjør dette.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (8 timer siden):

Jeg mener bare at noen bør roe ned litt. Om ikke annet, så for egen helses skyld. Vi har greid oss bedre enn de fleste land hittil, og gjør fortsatt det vi kan for å holde hodet over vannet. Keep calm and carry on.

ROE SEG NED?? Fikk du med deg at jeg skrev at Norge gjorde det bra TIL Å BEGYNNE MED? Ja, DA gjorde vi det bedre enn de fleste land, men etter at vi åpnet opp ALT FOR TIDLIG, med utenlandsreiser har smitten økt og nå EKSPLODERER den - over 200 site døgn - OVET TO HUNDRE! Vi er tilbake i mars. Hva gjør myndighetene? Oppfordrer til julebord.

Nei, jeg vil ikke lene meg tilbake til at vi gjorde det bra i vår når vi nå i høst velger å "ta en svensk en" hvor de bare lar smitten bre seg uit over samfunnet og hvor praktisk talt ALLE tiltak er opphevet.

200 smittede siste døgn. Hvordan tror du det er før jul når politikerne toer sine hender fullstendig og gir til rette for at gi-faen-flokken kan gjøre nøyaktig som de vil mens de sårbare må velge å isolere seg?

Du sier at de ikke fortjener tyn, og jeg er enig at de fortjener heder og ikke tyn for tiltakene i vår som virket, FREM TIL DEN SKJEBNESVANGRE ÅPNINGEN TIL UJTENLANDSREISER!  Og DET fortjener de  MYE tyn for; mye tyn! Og de fortjener  mye tyn for at de presterer å OPPFORDRE TIL JULEBORD da de bør gjøre det motsatte!!

Dessuten; påstanden din om at "De gjør det de kan "; hva skal jeg si? De gjør jo ikke en dritt lenger! De åpner for større publikum og oppfordrer til julebord! Det er å gjøre hva man kan for å øke smitten!!Eller mener du at myndighetene har blitt mer evneveike de siste månedene siden de ikke kan innføre tiltak land det er naturlig å sammenligne oss med gjør når smitten eksploderer? Selvfølgelig gjør de mye mindre enn de kan! Dette handler om vilje,  ikke evne!! Norge vil nå Europa-toppen innen jul om Erna fortsetter å "gjøre det hun kan ".

Hadde de "gjort det de kan" hadde de ALDRI åpnet grensene den 15.juli!! Jeg kommer aldri til å glemme og aldri til å tilgi at de gjorde dette.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sitat

Hyllestad-ordføreren frykter ny smitte i brakkebyene

Ordfører Kjell Eide i Hyllestad er ikke redd for at smitten fra Havyard-verftet har spredd seg til samfunnet for øvrig, men frykter nye utbrudd i brakkebyene.

– I samfunnet ellers er det ikke mye smitte. All smitten kommer fra verftet, sier Eide til NTB.

Han understreker at de som jobber på verftet ikke bare er midlertidig utenlandsk arbeidskraft, men også lokalt bosatte. Likevel mener han kommunen har kontroll.

Han er derimot bekymret for de om lag 200 personene som bor i brakker på verftet. Han forteller at samtlige er testet en gang, men at de likevel ikke kan være sikker på at det ikke er noen som er smittet.

– Vi deler dem opp i mindre grupper for å ha mer kontroll, og så må vi reteste, sier Eide.

Lenke til kommentar

Sitat

Markant smitteøkning i Bergen

Totalt 1493 bergensere er bekreftet smittet av koronaviruset etter at kommunen selv melder om en økning på 19 personer onsdag. 

I følge pressemeldingen fra Begren kommune er tre smittet i utlandet, mens to så langt har ukjent smittevei. 

– Dagens smittetall er en markant økning fra tidligere dager. Hoveddelen av de smittede er unge voksne i alderen 20 til 29 år som oppgir å ha blitt smittet på private arrangementer og enkelte utesteder. Vi følger situasjonen nøye, sier Karina Koller Løland i meldingen.

Det var totalt 859 bergensere som ble testet i løpet av tirsdagen. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes dog det er merkelig at smitten plutselig skulle doble seg fra en dag til en annen. Det er ingen ting som skulle tilsi det den siste tiden.. så får tiden vise om dette er støy som man kaller det i statistikken eller om det er en reell økning av smittede over tid som er en viktigere faktor enn å se på enkeltdager

Endret av William_S
Lenke til kommentar
16 minutes ago, William_S said:

Jeg synes dog det er merkelig at smitten plutselig skulle doble seg fra en dag til en annen. Det er ingen ting som skulle tilsi det den siste tiden.. så får tiden vise om dette er støy som man kaller det i statistikken eller om det er en reell økning av smittede 

Det er et resultat av halvgod smittesporing. Man oppdager et tilfelle og så tester masse nærkontakter og finner masse smittete.

Det er ikke støy eller unormalt. Du vil se det samme i Danmark. Det går opp og ned, men trenden går oppover.

Norge har økt fra 10 til 200, det kan ikke bortforklares med støy. Det er kanskje på tide å innse at vi må ha hardere tiltak?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sitat

Morten Iversen
229 nye koronasmittede registrert siste døgn

Det var ved midnatt registrert 15.012 koronasmittede personer her i landet, viser foreløpige tall. Det er en økning på 229 meldte tilfeller siste døgn.

De siste to dagene er økningen på 408 meldte tilfeller, ifølge tallene fra det nasjonale meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar foreligger, til det blir registrert i MSIS. Tallene kan dermed gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke framkommer når prøven er tatt – bare når den er registrert.

25 personer får behandling på sykehus for covid-19-sykdom, ifølge den siste oppdateringen onsdag. Det er tre flere enn tirsdag. To pasienter får respiratorbehandling, én mer enn de siste dagene.

Det er totalt registrert 275 døde som følge av sykdommen i Norge.

(NTB)

Lenke til kommentar

USA har maske påbud fordi de er for dumme til å holde avstand og de har ikke kontroll på noe
Det er også en del mer folk der, så det kan være et problem å holde god nok avstand, litt sånn som i Oslo

Vi bør egentlig kjøpe masker og ha noen liggende, mens prisen er forholdsvis lav, for blir det et påbud her i landet så vil prisene stige igjen

Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 timer siden):

Enig..folk virker stadig mer militante . I Oslo har det ikke vært et dødsfall siden juli  av Corona. Folk snakker som om det å stenge ned er noe man "bare " gjør som om det er en dagligdags ting å gjøre. Det rammer folks arbeidsplasser og er det en ting som er oppskriften på dårlig helse så er det arbeidsledighet 

• Liker 3
Lenke til kommentar
33 minutes ago, William_S said:

Enig..folk virker stadig mer militante . I Oslo har det ikke vært et dødsfall siden juli  av Corona. Folk snakker som om det å stenge ned er noe man "bare " gjør som om det er en dagligdags ting å gjøre. Det rammer folks arbeidsplasser og er det en ting som er oppskriften på dårlig helse så er det arbeidsledighet 

Det er denne tankegangen som har ført til at vesten ikke har klart å håndtere covid, mens fattige land som Vietnam klarer det.

Om antall smittete øker så er det ingenting å tjene på å vente med nedstenging. Det vil bare føre til at nedstengingen varer lenger og mange flere vil dø.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (11 minutter siden):

Det er denne tankegangen som har ført til at vesten ikke har klart å håndtere covid, mens fattige land som Vietnam klarer det.

Om antall smittete øker så er det ingenting å tjene på å vente med nedstenging. Det vil bare føre til at nedstengingen varer lenger og mange flere vil dø.

Vietnam er et kommunistisk diktatur hvor dette er gjerne noe man bare gjør.  Her i vesten verdsettes frihet nok høyere enn i Vietnam. Men vi ser selv i vesten  at land med strenge lockdowns at det ikke hjalp noe særlig så fort man lempa litt.  Jeg ser at noen vestlige land har beveget seg i autoritær retning som Australia hvor man kan bli arrestert bare man poster noe på Facebook mot coronatiltak. 

Men man kan anta at de som ivrer mest for nedstenging er folk som sitter på trygge jobber eller mottar pensjon.  Man ser jo hvor lang tid Nav brukte på å behandle dagpengsøknader 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Gjest 8970f...653
Morromann skrev (6 timer siden):

Dude, du må virkelig roe deg ned og ta det hele et par hakk ned. Misforstå meg rett, du sier mye bra og jeg er enig i det meste. Det jeg sikter til er oppførselen din, hvor du aktivt angriper dine meddebatanter og skaper et klima hvor flere, inkludert meg selv, ikke orker å ta frem visse ting for å unngå å bli skjelt ut. 

Du bør også passe på din egen mentale helse, studier viser at sosiale medier og koronaviruset kan lede til angst  depresjon m.m. Det er egentlig noe vi alle bør passe passe på. 

Ta dette som du vil, jeg ønsker at vi alle kommer oss gjennom helskinnet... men vi trenger ikke å skape ett kaldere og mer splittet opp samfunn i mellomtiden. Dette gjelder alle sider/fronter i debatten. 

Anonymous poster hash: 8970f...653

Lenke til kommentar
Gjest b1dfe...fce
Gjest 8970f...653 skrev (39 minutter siden):

Dude, du må virkelig roe deg ned og ta det hele et par hakk ned. Misforstå meg rett, du sier mye bra og jeg er enig i det meste. Det jeg sikter til er oppførselen din, hvor du aktivt angriper dine meddebatanter og skaper et klima hvor flere, inkludert meg selv, ikke orker å ta frem visse ting for å unngå å bli skjelt ut. 

Du bør også passe på din egen mentale helse, studier viser at sosiale medier og koronaviruset kan lede til angst  depresjon m.m. Det er egentlig noe vi alle bør passe passe på. 

Ta dette som du vil, jeg ønsker at vi alle kommer oss gjennom helskinnet... men vi trenger ikke å skape ett kaldere og mer splittet opp samfunn i mellomtiden. Dette gjelder alle sider/fronter i debatten. 

Sier meg helt enig i dette. Orker ikke å skrive i denne tråden lenger fordi en bruker alltid skal ta helt av og dra gode innlegg ut av proporsjoner, og angripe andre her med kraftige utbrudd og gjentagelser av de samme tingene hele tiden. Skjønner ikke helt hvorfor det får fortsette av moderatorene men det skal vel være en høg terskel.

Anonymous poster hash: b1dfe...fce

Lenke til kommentar
Gjest 9fbf3...cb4

Oslo sliter fortsatt med å få kontroll, og det er så tafatt!

Fem studenter på et studenthjem smittet. Det er sannsynlig at det blir flere bekreftede, da studenthjemmet kan sammenliknes med et pensjonat, med felles spisesal og sikkert fellesområder. 

De 200 studentene som bor der er "anbefalt" å gå i karantene. Men har fortsatt lov å gå ut. 

Som alltid, noen kommer til å ta ansvar (artikkelen sier at de prøver å organisere seg med at andre handler for dem osv), men jeg vedder stortåa mi på at en god andel kommer til å leve som normalt. Og spre driten videre. 

Hadde det vært så brutalt å holde denne partybastionen inne i fjorten dager. Hallo, den generasjonen gjør jo slikt frivillig uansett (Paradise Hotel anyone?). Men neeeeeida. Anbefalinger. 

Hilsen oppgitt osloboer som gjør alt han kan for å være "flink" men blir motløs når så mange andre ikke er det. Jeg er så lei.

https://www.nrk.no/osloogviken/stor-smitteokning-i-oslo_-80-nye-koronasmittede-1.15192019

Anonymous poster hash: 9fbf3...cb4

Lenke til kommentar
Gjest 8970f...653 skrev (1 time siden):

OK, jeg innrømmer at det går en kule varmt og jeg skal moderere meg. De som bør og fortjener å bli utsatt for vrede er ikke de som mener ting går bra(noe det ikke gjør)men politikerne som ikke bare sitter med hendene i fanget men også aktivt lar det forverre seg, som med å øke publikum, åpne landegrensene og anbefale julebord på en tid da smitten eksploderer og 1/4 av de smittede i Oslo  ikke vet hvor smitten kommer fra slik at det nå er ute av kontroll. I begynnelsen av juli var det under kontroll; landegresene var stengt; det meste var gjenåpnet men det gikk jo bra fordi smitten var under kontroll og vi var nede i rundt 3 nysmittede daglig I HELE LANDET!! Hadde vi fortsatt med stengte grenser ville landet vårt ha vært coronafritt innen utgangen av august og vi kunne gått tilbake til normalen!!

Men neida, de grådige rike onklene som sponer Høyre måtte på død og liv ha gjenåpnet grensene så de kunne tjene penger og dermed var marerittet i gang igjen. Om norske coronatiltrak, som gikk bra til å begynne med kan vi si dette: OPP SOM EN LØVE OG NED SOM EN SKINNFELL! Før jul kommer Norge til å ha de verste smittetilfellene per innbygger i Europa om ikke noe dramatisk blir gjort.

I Norge er det knapt noen tiltak nå, og om det er noen "trøst" er de fleste land "stengt" nå, noe de burde ha vært ihvertfall til slutten av året. Grenseåpningen var horiblet utilgivelig og jeg vil aldri tilgi Erna Solberg for dette. Aldri! Jeg vil huske det og at hun stod der smørblid på Dagsrevyen og forsvarte det da importsmitten eksploderte igjen. Men jeg skal moderere meg og ikke hisse meg opp over hva noen skriver. Men min forakt mot Erna, Høie og Raymond Johansen - ja, den står seg. Hva jeg virkelig føler om dem vil jeg ikke skrive her heller men det er ikke rosende.

Ja, det skaper frustrasjon, men det var jo unødvendig. For mange av oss var det ganske godte tider i begynnelsen av juli og ting gikk jo bra. Og så - BOM! - noen som kun tenker på seg selv skulle til syden og here we go again.

• Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 timer siden):

Det å si vi er tilbake i mars er ekstremt misvisende og beviser vel at man nokså kunnskapsløs. Vi fanger opp mer av smitten nå. I mars var man ikke i nærheten en gang 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/10/08/195710864/en-tredel-av-coronasmittede-oslo-folk-vet-ikke-hvor-de-ble-smittet

Det er fint å lene seg tilbake til å tro at man har kontroll, men det blir ikke noe mer sant av den grunn.

200 i går, over 500 om noen dager. Men Erna vil vi skal på julebord. Grøss!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...