Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

frohmage skrev (20 minutter siden):

De fleste forstår at det beste ville være å låse alle innbyggere inne i eget hjem, smittevernsmessig.

Jeg har ikke sagt det, men jeg er meget negativ til at de åpnet grensene slik de gjorde i sommer da vi endelig hadde smitten under kontroll. Da ødela de alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SuperKrokodille skrev (21 minutter siden):

Hadde vært interessant med bedre data omkring hvem som blir smittet hvor, når og hvordan. Blir folk smittet hjemme, på jobb, på reise, på byen, av familie og venner eller av ukjente, osv. Hvor mange blir smittet uten at man i det minste kan gjette seg til hvor smitten kom fra.

Sikkert krevende å utvikle veldig robuste data for dette, men vil tro at arbeidet med smittesporing må være et bra utgangspunkt, så håper at noen er på ballen her.

Uten slike data er det ikke så godt å si hvilke nye tiltak som kan gi best effekt.

Har vært i kontakt med smittesporing noen ganger pga en smittet på min arbeidsplass, og de er interessert i slik informasjon når de sporer. Dette er garantert data som brukes når nye tiltak vurderes, og hva som er effekten av ulike tiltak. FHI sitter nok og analyserer slik data hele tiden. Skulle gjerne ønske at mer av denne informasjonen ble gjort offentlig. 

Flere land har jo også hatt gode sporingsapper gående en stund nå. Jeg skulle ønske at de hadde lykkes bedre med Smittestopp, det ble ingen suksess. De burde nok brukt lenger tid på utviklingen slik andre land gjorde. 

Her kan man lese litt mer om test and trace-appen som brukes i Storbritannia: https://www.covid19.nhs.uk/

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Det er komplett uforståeleg at arbeidarar framleis kan gå rett ut i jobb og smitte andre etter å ha avlagt negativ prøve ved grensa. Ein har no sett eksempel mange stader på at desse har testa positivt etter prøve nummer 2, og i Hyllestad er det no stadfesta 80 smitta der alle har tilknyting til Havyard Leirvik. Fleire kommunelegar kallar dette eit sjansespel, og ordføraren ber helseministeren om å stramme inn reglane. Likevel nektar helseministeren å gripe inn og overlet ansvaret til kvar enkelt bedrift.

Når regjeringa ikkje kan gjere noko så enkelt som å stramme inn karantenereglane for gjestearbeidarar er det berre tull å snakke om "dugnad", og ein må rekne med at mange etter kvart gjev f...

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, frohmage said:

Ja, selvfølgelig, men akkurat hvilke restriksjoner som treffer best i forhold til kostnad vet vi ikke før i ettertid.

Det vi vet er at å tillate turisme i mars vil føre til smitte og smitte fører til mer økonomisk tap. Det visste vi i mars.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (40 minutter siden):

Det vi vet er at å tillate turisme i mars vil føre til smitte og smitte fører til mer økonomisk tap. Det visste vi i mars.

Å "stenge" grensene ville også føre til økonmiske tap. Jeg mener bare det er feil å kritisere regjeringen utifra hva vi vet nå. Jeg har ingen problemer med om du er uenig i det.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Det er komplett uforståeleg at arbeidarar framleis kan gå rett ut i jobb og smitte andre etter å ha avlagt negativ prøve ved grensa. Ein har no sett eksempel mange stader på at desse har testa positivt etter prøve nummer 2, og i Hyllestad er det no stadfesta 80 smitta der alle har tilknyting til Havyard Leirvik. Fleire kommunelegar kallar dette eit sjansespel, og ordføraren ber helseministeren om å stramme inn reglane. Likevel nektar helseministeren å gripe inn og overlet ansvaret til kvar enkelt bedrift.

Når regjeringa ikkje kan gjere noko så enkelt som å stramme inn karantenereglane for gjestearbeidarar er det berre tull å snakke om "dugnad", og ein må rekne med at mange etter kvart gjev f...

De har ikke noe sted å være i karantene. Hotell blir for dyrt. Brakkene som tilbys hos arbeidsgiveren kan være dobbeltrom.

Nordmenn som kommer fra utlandet er i karantine hjemme hos seg selv og smitter ev. familien sin.

Lenke til kommentar
Subara skrev (2 minutter siden):

De har ikke noe sted å være i karantene. Hotell blir for dyrt. Brakkene som tilbys hos arbeidsgiveren kan være dobbeltrom.

Nordmenn som kommer fra utlandet er i karantine hjemme hos seg selv og smitter ev. familien sin.

Poenget er at de utenlandske arbeiderne fra Polen som jobber på verft har turnus og flyr hjem når fri. Slik at en eventuell karantene ville spist opp fritiden. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Poenget er at de utenlandske arbeiderne fra Polen som jobber på verft har turnus og flyr hjem når fri. Slik at en eventuell karantene ville spist opp fritiden. 

Karantene er vel påbudt? Høres vanskelig å få gjennomført alt som koster penger. Verftene må få koronamidler fra staten før det blir skikk på karantenen. Arbeiderne har nok også rett til å bestemme hva de vil bruke fritiden sin på.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 minutter siden):

Er motstanden mot maskebruk større her enn i USA altså? Det er ikke min oppfatning.

Eh, følger du med på nyehtene? I USA går jo folk rundt med munnbind overalt, selv hvor det ikke en gang er nødvendig. I Norge ser du ikke folk gå ute i friluft i parker med munnbind på; i USA har man ett det i månedsvis. Jeg er for munnbind der hvor det er umulig å opprettholde 1-metersreglen, men amerikanere er som vanlig over the top hysteriske når nye situasjoner oppstår. I USA opplever noen å bli overfalt av "maskepoliti" om man er ute og sykler uten munnbind. Umulig å se på CNN uten å høre "if you are not wearing a meeesk....

Skjønt å overfalle noen som er ute og sykler; hvordan er DET å opprettholde sosial distanse? Lite logisk bruk av hjerneceller med slike reaksjoner.

Det er vel ikke mye motstand mot noe som knapt eksisterer i Norge?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Eh, følger du med på nyehtene? I USA går jo folk rundt med munnbind overalt, selv hvor det ikke en gang er nødvendig.

Her i Oslo bruker 90% munnbind på kollektivtransport i rushtiden nå (mitt estimat). At ikke folk bruker det på gata er vel ikke noe stort problem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 minutter siden):

Her i Oslo bruker 90% munnbind på kollektivtransport i rushtiden nå (mitt estimat). At ikke folk bruker det på gata er vel ikke noe stort problem.

Helt enig og det var også poenget mitt. Det er en riktig måte å gjøre ting på og det er en feil ting å gjøre på. Amerigalerne gjør ting på feil måte på de fleste området både den ene og den andre veien. Men nå var det jo en humoristisk vitsetegning og da. Skjønt den var treffende.

Helt riktig at det ikke er noe problem å gå ute på gata i utendørs friluft uten munnbind. Men i USA risikerer man å bli overfalt av hysterisk selvutnevnt "munnbindpoliti" om man ikke gjør det. Mennesket trenger oksygen. Å aldri trekke inn frisk luft men kun puste inni et munnbind selv når det ikke er nødvendig gjør skade på hals og lunger. Noen av Amerikavennene i en av USA-diskusjonen presterte til og med å skrive at det først og fremst var UTENDØRS man burde bruke munnbind og ikke inne, selv om det er omvendt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (26 minutter siden):

Karantene er vel påbudt? Høres vanskelig å få gjennomført alt som koster penger. Verftene må få koronamidler fra staten før det blir skikk på karantenen. Arbeiderne har nok også rett til å bestemme hva de vil bruke fritiden sin på.

Reglene er koronatest ved ankomst Norge. Er den negativ rett på jobb. Så skal man ta en andre koronatest etter minst 5 dager har gått. Da kan man ha smittet mange. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Tenkte jeg det ikke:

https://www.aftenposten.no/norge/i/EpWxej/fortsatt-hoeye-smittetall-i-oslo-men-byraadet-vil-ikke-stramme-inn-naa

Inmgen nye tiltak, så Raymond skal bare kaste bort tiden til folk med å stå der og preike p*ss. Og sikkert komme med pekefinger "følg rådene og ikke fest så hardt" noe de han retter pekefingeren mot ikke bare driter i; de ser ikke pressekonferansen heller og vet ikke at den er.

Og i melltomtiden anbefaler Erna julebord. Det blir høytid for begravelsesbyråene ved jule- og nyttårshelgen.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (6 timer siden):

Vi har vel klart oss som noen av de "beste" i Europa hittil, så jeg synes ikke regjeringen fortjener så mye tyn for akkurat håndteringen av dette.

De gjorde det bra da det brøt ut men det begynner å bli en stund siden. Men så i juli åpnet de grensene og smitten eksploderte igjen. Og hva gjorde de for å bremse det? Så å si ikke en dritt. Ingen tegn på anger på at de åpnet grensene igjen og på toppen av det hele serverer Erna en gedigen f*ck you til alle som er bekymret for smitteøkning ved å OPPFORDRE TIL JULEBORD, noe som med 100% sikkerhet vil føre til en enorm smitteøkning og det rett før jul!!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...