Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (2 minutter siden):

Og jeg sliter med å forstå hvorfor vi tillater grensekryssende gjestearbeidere under en pandemi hvor økonomien lider mer av unødig smittespredning enn riktige tiltak.

Fordi de norske arbeiderne som er permittert vil gjerne slippe drittarbeidet disse gjestearbeiderene gjør. 

Ellers er det heller ingen hemmelighet at i mange, spesielt praktiske yrker, så mangler Norge en del arbeidskraft og da blir man avhengig av gjestearbeidere. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Hansien said:

Fordi de norske arbeiderne som er permittert vil gjerne slippe drittarbeidet disse gjestearbeiderene gjør. 

Ellers er det heller ingen hemmelighet at i mange, spesielt praktiske yrker, så mangler Norge en del arbeidskraft og da blir man avhengig av gjestearbeidere. 

Det er jeg fullstendig klar over. (at det er mantraet som repeteres). Poenget er at ved å ta denne høye risikoen så introduserer man unødig smittespredning som får større konsekvenser for landet over tid enn om butikken er tomme for jordbær 1 sesong.
All smitte er i utgangspunktet importsmitte og det hjelper ikke med strenge tiltak innenfor grensene om vi stadig slipper inn mer.

Jeg har heller ikke sett noen kampanjer for å mane det norske folk til en dugnad hos norske bønder i en vanskelig tid hvor grensene i mye større grad burde vært stengt siden mars for å stoppe spredning inn i landet. 

Det er nok mange permitterte som hadde satt pris på å bidra til en nasjonal dugnad om de bare fikk muligheten og det ble gjort litt felles kampanjeinnsats i media. Selv jeg kunne tenkt meg å ta 2 uker fri for en litt annerledes "arbeidsferie" for å hjelpe landet å klare seg bedre i en vanskelig tid.

Jeg vet også at jeg har mange likesinnede her. (mange soom går på veggen siden mars og gjerne skulle bidratt til noe meningsfult)

Om ikke annet setter kanskje denne pandemien et bredere og bedre lys på hvor skoen trykker i dagens samfunn.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

Det er ikke fordi norske folk ikke gidder, men fordi bøndene vil ha billig arbeidskraft:

https://www.tv2.no/a/11568738/

https://www.nrk.no/innlandet/rekordmange-sokte-pa-jobb-som-jordbaerplukker-1.15066864

Korrekt.

Og slik mentalitet og styresett burde vært lagt helt til siden i disse dager. Bare at det er tillatt er virkelig uansvarlig og fører landet ut i en alvorligere økonomisk situasjon for kortsiktig gevinst enkelte steder.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Korrekt.

Og slik mentalitet og styresett burde vært lagt helt til siden i disse dager.

Jeg mener når bøndene først får subsidier både her og der, så burde de være pliktet til å prøve med å skaffe seg norsk arbeidskraft først... Med rettigheter og goder burde det følge plikter... Nå får de i pose og sekk.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

Jeg mener når bøndene først får subsidier både her og der, så burde de være pliktet til å prøve med å skaffe seg norsk arbeidskraft først... Med rettigheter og goder burde det følge plikter... Nå får de i pose og sekk.

Fullstendig enig! Svakere styre enn under denne pandemien skal man lete lenge etter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (3 timer siden):

Det kjem jo også litt an på kor mykje desse jordbærbøndene har att etter at alle utgifter er betalte. Ein må hugse på at omsetningsleddet stikk av med storparten av det bæra kostar i butikken, og trass i subsidiar er det ikkje sikkert at desse bøndene har så mykje att etter at alle utgifter er betalt. Og dei skal jo ha litt å leve av dei også, og om dei skulle streike slik som "alle" andre gjer ville dei berre ramme sin eigen arbeidsplass.

Ei anna årsak til at bøndene ofte valde utanlandsk arbeidskraft framfor norsk ungdom er at sesongarbeidarane som har plukka år etter år har ei heilt anna trening enn det nybyrjarar har, det tek tid å få dette inn i hendene. Det er også slik at utlendingane er vant med å jobbe mange timar i strekk, noko som dei norske gjerne ikkje er. Alt i alt vil ein dermed måtte tilsetje fleire nordmenn for å få gjort den same jobben.

Likevel er mi meining at også nordmenn burde få sjansen, og iallefall i den situasjonen som vi var i i år. Men jordbærsesongen var trass alt på eit tidspunkt der smittepresset var lågare, og eg har heller ikkje fått med meg at dette førte til smitteutbrot.

Så skal ein heller ikkje gløyme at det også var ein del nordmenn som FEKK sjansen i år. Alt er ikkje svart-kvitt.

Så er spørsmålet om ein kan overføre dette til det som det er snakk om no, nemleg skipsverft, fiskeforedling eller annan industri. Det krev vel ein viss kompetanse dersom ein skal jobbe på eit skipsverft, og det er tvilsamt om det er mogeleg å erstatte kvalifisert utanlandsk arbeidskraft med permiterte hotell- eller reiselivsarbeidarar. Norge treng utanlandsk arbeidskraft for å halde hjula i gang, men det bør vere krav om at test nummer 2 er negativ FØR arbeidarane slepp ut av innreisekarantena og kan byrje å jobbe.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 timer siden):

Det har vore mykje snakk om uansvarlege unge som festar osv. Men i Sogn og Fjordane har mange av smittetilfella i det siste vore gjestearbeidarar som har testa positivt. I Hyllestad gjekk det heilt gale, og kommunen med berre kring 1300 innbyggjarar har no nesten 50 smittetilfelle, der alle har tilknyting til det lokale Havyard-verftet. Situasjonen blir ikkje akkurat betre av at gjestearbeidarane bur trangt i brakker.

Gjestearbeiderne burde vært i karantene på enkeltrom ved ankomsten, og fortsette med enkeltrom etterpå. Når arbeidsgiveren må betale blir det ikke noe av.

I Kina blir reisende fra utlandet kjørt i buss direkte fra flyplassen og plassert på hotell med mat på døren i 14 dager. Personalet har på seg heldekkende smittevernsutstyr. Utgiftene må betales av den reisende.

I Norge ville man kalt det for fengsel, men det har god effekt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (21 minutter siden):

Dersom det er snakk om permitterte arbeidere, er det vel ulovlig å leie inn andre til å utføre det samme arbeidet billigere?

Jeg tror du misforstod meg her. Det var ikke snakk om å hente utlandsarbeiderene for å ta over jobbene til permitterte nordmenn, men nødvendigheten det er med gjestearbeiderene i en slik situasjon i nå, på bakgrunn av at permitterte nordmenn neppe gidder å ta disse jobbene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Hansien said:

Jeg tror du misforstod meg her. Det var ikke snakk om å hente utlandsarbeiderene for å ta over jobbene til permitterte nordmenn, men nødvendigheten det er med gjestearbeiderene i en slik situasjon i nå, på bakgrunn av at permitterte nordmenn neppe gidder å ta disse jobbene. 

Hvor tar du det fra at permitterte arbeidere ikke gidder? Jeg har kjenner selv 1 person som hadde forsøkt å forhøre seg men ble ikke tatt seriøst en gang. Fikk bare "Nei vi har ordna oss på andre måter".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Hvor tar du det fra at permitterte arbeidere ikke gidder? Jeg har kjenner selv 1 person som hadde forsøkt å forhøre seg men ble ikke tatt seriøst en gang. Fikk bare "Nei vi har ordna oss på andre måter".

Vel, siden vi er inne på anekdotisk bevisføring så er det ofte jeg har hørt folk selv uttale seg om at de heller går permittert enn drive med slikt drittarbeidet. 

Både på bakgrunn av at de ser på det som drittarbeidet eller at de er redd de ender opp med å gå ned i lønn/tape penger. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Hansien said:

Vel, siden vi er inne på anekdotisk bevisføring så er det ofte jeg har hørt folk selv uttale seg om at de heller går permittert enn drive med slikt drittarbeidet. 

Både på bakgrunn av at de ser på det som drittarbeidet eller at de er redd de ender opp med å gå ned i lønn/tape penger. 

Nemlig så hvordan kan man være skråsikker på at ingen gidder det når man ikke har kjørt noen kampanjer på det? Man baserer antakelser basert på egen bias.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Jeg har heller ikke sett noen kampanjer for å mane det norske folk til en dugnad hos norske bønder i en vanskelig tid hvor grensene i mye større grad burde vært stengt siden mars for å stoppe spredning inn i landet. 

Det er nok mange permitterte som hadde satt pris på å bidra til en nasjonal dugnad om de bare fikk muligheten og det ble gjort litt felles kampanjeinnsats i media. Selv jeg kunne tenkt meg å ta 2 uker fri for en litt annerledes "arbeidsferie" for å hjelpe landet å klare seg bedre i en vanskelig tid.

Jeg vet også at jeg har mange likesinnede her. (mange soom går på veggen siden mars og gjerne skulle bidratt til noe meningsfult)

Holdningsskapende kampanjer kunne vært brukt som virkemiddel. Men det er akkurat som vi ikke vil la oss styre, og det ligner mer på hvordan de gjør det i land vi ikke vil sammenligne oss med. Men hvorfor ikke, propaganda som virkemiddel når målet er noe bra? En pause fra individualismen mot mer fellesskapsfølelse. Spesielt tror jeg ungdom kunne hatt godt av noen uker på landet, litt som militærtjeneste/siviltjeneste. Frisk luft og mosjon istedenfor å spille bort dagene eller nedadgående psykisk helse. Så hvis bonden ev. andre arbeidsgivere slipper å rydde opp etterpå, eller må bruke mye tid på opplæring er det vinn-vinn. I dag er jo arbeidslivet så avansert blitt at man må ha fagbrev for nesten alt.

Mange vil nok kvie seg, vi har blitt for bortskjemte. Ungdom har ikke noe å tape på det mens litt eldre folk:

Hansien skrev (4 minutter siden):

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i betraktningene dine Subara. Men ikke nødvendigvis at de litt eldre skulle ha så mye å tape ved å bidra her mens de er permittert. Tenker du da i forhold til NAV ytelser der man får det mens permittert el.?

Blir du permittert 1. september 2020 eller senere, får du som hovedregel lønn fra arbeidsgiveren din de 10 første dagene du er permittert. Etter perioden med lønn, vil mange permitterte ha rett til dagpenger fra NAV. ... Har du ikke rett til dagpenger, kan du ha rett til økonomisk sosialhjelp fra NAV

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Det kjem jo også litt an på kor mykje desse jordbærbøndene har att etter at alle utgifter er betalte. Ein må hugse på at omsetningsleddet stikk av med storparten av det bæra kostar i butikken, og trass i subsidiar er det ikkje sikkert at desse bøndene har så mykje att etter at alle utgifter er betalt. Og dei skal jo ha litt å leve av dei også, og om dei skulle streike slik som "alle" andre gjer ville dei berre ramme sin eigen arbeidsplass.

Ei anna årsak til at bøndene ofte valde utanlandsk arbeidskraft framfor norsk ungdom er at sesongarbeidarane som har plukka år etter år har ei heilt anna trening enn det nybyrjarar har, det tek tid å få dette inn i hendene. Det er også slik at utlendingane er vant med å jobbe mange timar i strekk, noko som dei norske gjerne ikkje er. Alt i alt vil ein dermed måtte tilsetje fleire nordmenn for å få gjort den same jobben.

Vel, et sted må man begynne ikke sant. Uten erfaring blir man ikke bedre, så det blir en ond sirkel. 😛 Bøndene får bare bite det i seg og ha det i bakhodet hvem som faktisk betaler store deler av driften deres gjennom skatteseddelen.

Likevel er mi meining at også nordmenn burde få sjansen, og iallefall i den situasjonen som vi var i i år. Men jordbærsesongen var trass alt på eit tidspunkt der smittepresset var lågare, og eg har heller ikkje fått med meg at dette førte til smitteutbrot.

Så skal ein heller ikkje gløyme at det også var ein del nordmenn som FEKK sjansen i år. Alt er ikkje svart-kvitt.

Jepp. Det framgår også i linken jeg posta.

Så er spørsmålet om ein kan overføre dette til det som det er snakk om no, nemleg skipsverft, fiskeforedling eller annan industri. Det krev vel ein viss kompetanse dersom ein skal jobbe på eit skipsverft, og det er tvilsamt om det er mogeleg å erstatte kvalifisert utanlandsk arbeidskraft med permiterte hotell- eller reiselivsarbeidarar. Norge treng utanlandsk arbeidskraft for å halde hjula i gang, men det bør vere krav om at test nummer 2 er negativ FØR arbeidarane slepp ut av innreisekarantena og kan byrje å jobbe.

Tror det er slik det funker i USA, at de som kommer inn må ha kompetanse som de ikke greier å oppdrive innenlands først. De kan iallefall kjøre den metodikken at de alltid må prøve sitt ytterste for å finne norske kvalifiserte før de vender seg til utenlandsk arbeidskraft.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Enig i betraktningene dine Subara. Men ikke nødvendigvis at de litt eldre skulle ha så mye å tape ved å bidra her mens de er permittert. Tenker du da i forhold til NAV ytelser der man får det mens permittert el.?

Jeg er ikke oppdatert på NAVs permisjonsregler. Men jeg husker at hvis man gikk på dagpenger, kunne man ikke jobbe mer enn 50 % innenfor en 14-dager (?) periode for ikke å miste ytelsen. Da måtte man søke om dagpenger på nytt og tapte pengene i ventetiden for gjenopptaket. Å bruke regelverket til fordel for en selv måtte til for å kunne betale husleien i tide.

Jeg synes ikke økonomisk sosialhjelp er noe godt argument for å ta sjanser på arbeidsmarkedet. Folk vil ikke havne på sosialkontoret. Pluss enda mer administrasjon og papirarbeid for saksbehandlerne hos NAV.

Stengningen av landet  i mars førte til at folk som aldri har vært i en slik situasjon tidligere havnet i et økonomisk uføre. De er sikkert bitre og leser regelverket med lupe nå. Etter korona har ikke NAV klart å følge opp. Arbeids- og sosialministeren har vært innom tanken på borgerlønn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke økonomisk sosialhjelp er noe godt argument for å ta sjanser på arbeidsmarkedet. Folk vil ikke havne på sosialkontoret. Pluss enda mer administrasjon og papirarbeid for saksbehandlerne hos NAV.

Ta sjangser på arbeidsmarkedet?

Skulle man kjørt en slik kampanje måtte selvsagt også NAV vært med på dette. Ikke som tvang men for å få de som ønsker det i aktivitet.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (14 timer siden):

Men er ikke dette fastslått forlengst? Jeg mener å huske at det var et tilfelle i en boligblokk i Wuhan i januar eller februar. En beboer i 1. etasje ble syk og smittet en annen i 10. etasje, uten at de to hadde vært i kontakt med hverandre. Konklusjonen var at smitten hadde skjedd via ventilasjonssystemet. Hvis jeg husker riktig, er det litt skuffende at slik smitte via aerosoler ikke er blitt tatt mer alvorlig.

Ja det stemmer det har vært kjent siden mars. Men viktig at CDC annonserer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...