Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (4 timer siden):

Trodde det var flokkimmunitet i Stockholm? Betyr i så fall at immuniteten som er opparbeidet er i ferd med å forsvinne

Forestillingen om kortvarig immunitet virker ikke helt usannsynlig.

Det er en forskergruppe som har fulgt de fire andre allment utbredte koronavirusene over 35 år. De publiserte noen resultater i september, hovedfunnet er at reinfeksjon var vanlig etter tolv måneder.

Forskerne understreker at de på bakgrunn av dette ikke kan si noe definitivt om «SARS-CoV-2», men siden disse fire andre koronavirusstammene er forholdsvis ulike genetisk og biologisk sett, så frykter de at resultatene kan gjenspeile grunnleggende trekk ved immuniteten mot koronavirus.

(https://www.nature.com/articles/s41591-020-1083-1.pdf)

 

Skal imidlertid ikke påstå her at dette er en faktor i forhold til ny svensk smitteoppblomstring.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Tja, det ser ut som vi er på vei mot 2 millioner dødsfall innen vaksina er ferdig masseprodusert og rullet ut i stor skala, uavhengig av om mørketallene er små eller store.

Har ikke fulgt med på dødstall siden vi var på ca. 986k. Man får håpe det ikke dobles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Oddvardm said:

Enig med deg om det. Men Nordmenn liker ikke forbud. De vil nok tenke seg om både en og to ganger før de drar i gang et julebord tror jeg. Men hvem vet?

Jeg er ikke enig at nordmenn ikke liker forbud. Eksempler på norske forbud er hytteforbudet, vannscoterforbudet og gamblingforbudet. Hytteforbudet er faktisk ganske ekstremt, å kunne bo på sin eiendom blir ansett som en selvfølge i de fleste land.

Nordmenn er kjent for å være naive og Erna er ingen unntak. Jeg tipper hun tror man kan holde julebord uten å få mange nye smittete, akkuratt som at hun trodde fadderukene ikke skulle føre til mange nye smittete og at vi ville ha 100 smittete til påsken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå får disse neanderthaler-genene gjennomgå hardt igjen. Kanskje litt for optimistiske konklusjoner rundt akkurat det, altså ikke ift. sykdomsbildet, men det at de tror de har funnet en konklusjon om det. Er jo pessimistisk for en del europeere om dette stemmer, og positivt for folk fra mer rene Afrika-gener.

Jeg har en sunn skepsis om at dette kan være feiltolkning, men for all del, interessant at sånt også vurderes da:

Han rapporterer jo bare det han hører, men jeg synes at han tar litt lite forbehold i presentasjonen av det.

Et D-vitamin studie gikk ikke veien, men her tror jeg litt mer at D-vitamin er viktig. Ihvertfall at du ikke har underskudd på dette livsnødvendige hormonliknende vitaminet.

Lenke til kommentar
5 hours ago, SuperKrokodille said:

Målinger av virusmengden i avløpsvannet tyder på at smittenivået i Stockholm nå er tilbake på det høye nivået fra i vår. Smitteøkningen kan altså ikke bortforklares med mer testing. Jf.

https://www.dn.se/sthlm/avloppsvattnet-visar-att-coronaviruset-okar-kraftigt-i-stockholm/,

også gjengitt i Aftenpostens «Direktestudio».

Interessante data. Keep them coming :thumbup:

Lenke til kommentar
Camlon skrev (27 minutter siden):

Nordmenn er kjent for å være naive og Erna er ingen unntak. Jeg tipper hun tror man kan holde julebord uten å få mange nye smittete, akkuratt som at hun trodde fadderukene ikke skulle føre til mange nye smittete og at vi ville ha 100 smittete til påsken.

Jeg tror Erna tenker at hvis vi får altfor mange anbefalinger og påbud vil vi gå lei, slik at det virker mot sin hensikt. Hun vil vise at hun stoler på voksne folk. Arbeidsgiverne kan dele inn i kohorter på julebordet. Synes likevel denne typen arrangementer bør unngås nå, for man klarer ikke holde nok avstand etter stund, med eller uten alkohol.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Subara said:

Jeg tror Erna tenker at hvis vi får altfor mange anbefalinger og påbud vil vi gå lei, slik at det virker mot sin hensikt. Hun vil vise at hun stoler på voksne folk. Arbeidsgiverne kan dele inn i kohorter på julebordet. Synes likevel denne typen arrangementer bør unngås nå, for man klarer ikke holde nok avstand etter stund, med eller uten alkohol.

Ja det er mange som sliter med å holde avstand på julebord...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Subara said:

Jeg tror Erna tenker at hvis vi får altfor mange anbefalinger og påbud vil vi gå lei, slik at det virker mot sin hensikt. Hun vil vise at hun stoler på voksne folk. Arbeidsgiverne kan dele inn i kohorter på julebordet. Synes likevel denne typen arrangementer bør unngås nå, for man klarer ikke holde nok avstand etter stund, med eller uten alkohol.

Enig, man bør unngå det. Men, det er jo rom for å gjøre noen smarte fornuftige engasjement i stedet for selve julebordet. Hva om kokken blir smittet av et julebord og så smitter et nytt julebord 3 dager senere uten at han/hun har symptomer enda.

Bare fantasien setter grenser for hva man kan gjøre med julebordfeiringen. En del forslag er jo nevnt, men det finnes sikkert flere muligheter. Legg hjernen i bløt.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Ift. denne.

Åja. Reglene er slik at nærkontakter med påvist smitte (2 meter eller mindre i 15 minutter eller lenger) skal i karantene i 10 dager fra datoen nærkontakten har skjedd. Enten det er på et kontor, et festlokale eller hvor som helst ellers.

Så julebord vil potensielt kunne føre til mange karantener ja. Alle er klare over meteren, men ikke like mange vet at innenfor 2 meter fører til karantene.

Vi dropper nok julebord på kontoret i år, men vurderer å arrangere et alternativt et utendørs på dagtid i skauen rundt et bål dersom det blir fint med snø og sånn.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (24 minutter siden):

Ja det er mange som sliter med å holde avstand på julebord...

Et mangfold av mennesker på julebordene. Alt fra de som vil ha nærkontakt til de med dårlig hørsel. For musikk må det jo være. Kanskje det blir for kjedelig på julebordet når det ikke blir pardans, slik at å avlyse er like greit. Ev. bare restaurantbesøk i små grupper på avdelingen. Men det blir alltid et ganske høyt støynivå uansett. Akustikken i lokalene m.m.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Subara said:

Et mangfold av mennesker på julebordene. Alt fra de som vil ha nærkontakt til de med dårlig hørsel. For musikk må det jo være. Kanskje det blir for kjedelig på julebordet når det ikke blir pardans, slik at å avlyse er like greit. Ev. bare restaurantbesøk i små grupper på avdelingen. Men det blir alltid et ganske høyt støynivå uansett. Akustikken i lokalene m.m.

Korrekt, man sitter i grunn å skriker til hverandre på kloss hold utover kvelden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Innendørs spising er jo en katastrofe med tanke på smittespredning.

Sitat

People who tested positive for COVID-19 were twice as likely to have recently eaten at a restaurant: CDC

https://www.marketwatch.com/story/indoor-dining-is-coming-back-to-nyc-heres-why-you-might-want-to-think-twice-about-it-11599758215

 

For å ikke snakke om England:

Sitat

UK diners treated to half-price meals ahead of feared second coronavirus wave

https://www.abc.net.au/news/2020-08-04/uk-is-paying-for-people-to-dine-out-amid-coronavirus-fears/12518918

Vi har jo sett hvordan smitten har eksplodert der.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...