Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Tiltakene i Oslo varer minst til 13. oktober. Det blir ingen lettelser før det, men øker smitten kan det bli flere tiltak. 

De nasjonale tiltakene derimot, de lettes den 12. oktober. Det gjelder ikke for Oslo, eller andre steder som har lokale tiltak. 

Alle bydelene bortsett fra Vestre Aker er røde nå:
https://experience.arcgis.com/experience/742a281a0fa74ab79147a76e6b52833b

Er endelig ute av karantene i dag! Men jeg merker at det er mye smitte i Oslo: flere jeg kjenner er satt i karantene uavhengig av hverandre. Sånn har det ikke vært hittil i pandemien, så man merker absolutt at det har kommet "nærmere". Tror det gjelder veldig mange i Oslo nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, SuperKrokodille said:

Målinger av virusmengden i avløpsvannet tyder på at smittenivået i Stockholm nå er tilbake på det høye nivået fra i vår. Smitteøkningen kan altså ikke bortforklares med mer testing. Jf.

https://www.dn.se/sthlm/avloppsvattnet-visar-att-coronaviruset-okar-kraftigt-i-stockholm/,

også gjengitt i Aftenpostens «Direktestudio».

Trodde det var flokkimmunitet i Stockholm? Betyr i så fall at immuniteten som er opparbeidet er i ferd med å forsvinne

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 minutter siden):

Trodde det var flokkimmunitet i Stockholm? Betyr i så fall at immuniteten som er opparbeidet er i ferd med å forsvinne

Det er fordi det er høst og folk trekker innendørs igjen. Sverige hadde nok aldri flokkimmunitet. Grunnen til at det ble et stort oppsving i land som åpnet opp igjen mens det stupte(en kort stund)i Sverige er nok at landene som har hatt lockdown holdt smittede nede men da de ble sluppet ut igjen ble de som unngikk smitte under lockdown smittet, mens i Sverige var denne delen av befolkningen smittet allerede. At viruset vil ramme tusenvis er helt uunngåelig i det lengre løp og man må nok vente på en vaksine for at dette skal ta helt slutt.

Lenke til kommentar

Er Erna dum? Hvis bedriftene faktisk holder julebord, så kommer Norge til å få en ukontrolert smitteøkning i starten av desember og vi risikerer at hele samfunnet må stenge ned rett før julaften og julefeiringen går i vasken. 

"Solberg ber bedriftene holde julebord for sine ansatte"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0KEeBA/solberg-ber-bedriftene-holde-julebord-for-sine-ansatte

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (17 minutter siden):

Er Erna dum? Hvis bedriftene faktisk holder julebord, så kommer Norge til å få en ukontrolert smitteøkning i starten av desember og vi risikerer at hele samfunnet må stenge ned rett før julaften og julefeiringen går i vasken. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0KEeBA/solberg-ber-bedriftene-holde-julebord-for-sine-ansatte

Du kom meg i forkjøpet. Min første reakson var "er det f*ckings mulig????". Har de ikke lært en forbanna dritt av fadderukene, sydenåpningen og massefestene i august? Og dette mens været trekker folk inn og demografien som er mest entusiastisk på julebord; middeleldrende folk i midlivskrise også er de som statistisk har en størst gi faen-holdning til hele pandemien må vi stålsette oss på en epidemisk julehhøytid.

Her burde kanskje KRF med sin kristenmoralisme protestere? Julebord er ikke noe annet enn fyllefester, de er de middelaldrende kontorrottenes svar på fadderuka. Og helt klart flere personer i risikosonen også. Du vet; en del overvektige, diabetikere, folk med en svakhet for sterke saker uten tipp topp helse, som mener fylla er mer verdifullt enn friluftsliv....

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Camlon said:

Det er det jævligste jeg har hørt. Er det mulig?! 100% sikkert ikke noe julebord på meg i år i alle fall. Håper de fleste tenker det samme. 

Julen blir rar i år uansett - blir ikke bedre at svært mange familier vil ha slekt på sykehuset dersom folk flest drar på julebord. 

– Vi er avhengige av at flest mulig virksomheter går godt. Hvis en bedrift gir et gavekort på eksempelvis 1000 kroner til sine ansatte, for at de skal gå en tur ut og spise på restaurant, så vil det bidra til økt omsetning.

Dette derimot synes jeg var en god ide. Synd man må skatte av en slik gave...

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kan på en måte forstå hvorfor Erna sier det. Julebordsesongen er viktig inntekt for mange bedrifter/hotell som har julebordsesongen i lavsesong, og dersom man klarer å gjennomføre mer kontrollerte og små julebord, med nok avstand og f.eks. servering i stedenfor buffét så kan det fungere og det vil være til stor hjelp for bedriftene som har julebordsesongen som en viktig inntektskilde.

Problemet er at jeg er redd for at restriksjonene er for lite konkrete og sjansen for at det er alt for mange som arrangerer/gjennomfører julebord og slurver på smittevern, er for stor og dermed utgjør det en stor smittefare. Skal man ha julebordsesong bør det ligge mye strengere veiledere til grunn. Det at vi i det hele tatt har gått tilbake til buféservering ser jeg på som problematisk. Som et minimum burde alle julebord ha servering ved bordet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 timer siden):

Det skyldes underraportering fra tidligere i uka grunnet en teknisk feil. Ble nevnt på BBC.

Nesten 16 000 av tilfellene var etterregistregistreringer i perioden 25.september til 2.oktober, altså en uke. Men det betyr likevel at det i snitt har vært over 2000 nye tilfelle per dag den uken som ikke har kommet med i registreringen før nå, dette er et stort etterslep. Et så stort etterslep er vel dessverre et symptom på at det er veldig høy pågang i testing, og at de sliter med å håndtere tallene og det er vel ikke akkurat et bra tegn det heller.

I tillegg står det også:

Sitat

Lørdag var verste registrerte smittedag noen sinne i Storbritannia med 12.885 nye registrerte tilfeller, viser oversikten til VG.

Selv om nesten 13 000 tilfeller er mye bedre enn 23 000, så er det mye på en dag. Det høyeste smittetallet på en dag i vår var på rundt 7800 tilfeller. Blir spennende å følge med på tallene derifra fremover. Tror Snilpellik er inne på mye vesentlig ang. UK.

Lenke til kommentar
Sitat

SEKS CORONASMITTET VED TO SYKEHJEM

Fire beboere og to ansatte ved Vågedalen sykehjem i Stavanger er smittet av corona, skriver NRK.

I tillegg er én ansatt smittet ved Åse boas i Sandnes. Begge sykehjemmene er satt i karantene.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/seks-coronasmittet-ved-to-sykehjem.oBGI0C95g

Ser dessverre ut som det nå er Stavanger som er på vei til å få et større ukontrollert utbrudd. Smitte inn på sykehjem er aldri bra. Når man regner inn de smittede pensjonistene fra bussturen så kan det tenkes at gjennomsnittsalderen på smittede i Stavanger for tiden er veldig høy. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (14 timer siden):

Sitat

NESTEN 23.000 NYE SMITTETILFELLER I STORBRITANNIA

Søndag ble det registrert 22.961 nye smittetilfeller av coronaviruset i Storbritannia, opplyser helsestyresmaktene i landet.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/tag/Coronaviruset internasjonalt

Gode gud, hva driver de på med der. Vet de snakket om etterregistreringer, men dette var da voldsomme tall.

Fra worldometeret:

Sitat

October 4 (GMT)

Updates
  • 7,982 new cases and 33 new deaths in the United Kingdom. Note from the UK Government: "An issue was identified overnight on Friday 2 October in the automated process that transfers positive cases data to PHE. It has now been resolved. The cases by publish date for 3 and 4 October include 15,841 additional cases with specimen dates between 25 September and 2 October — they are therefore artificially high for England and the UK." Worldometer has distributed over the historical time series the backlogged cases, based on the information provided [source] [source]
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Fnugle said:

Jeg kan på en måte forstå hvorfor Erna sier det. Julebordsesongen er viktig inntekt for mange bedrifter/hotell som har julebordsesongen i lavsesong, og dersom man klarer å gjennomføre mer kontrollerte og små julebord, med nok avstand og f.eks. servering i stedenfor buffét så kan det fungere og det vil være til stor hjelp for bedriftene som har julebordsesongen som en viktig inntektskilde.

Problemet er at jeg er redd for at restriksjonene er for lite konkrete og sjansen for at det er alt for mange som arrangerer/gjennomfører julebord og slurver på smittevern, er for stor og dermed utgjør det en stor smittefare. Skal man ha julebordsesong bør det ligge mye strengere veiledere til grunn. Det at vi i det hele tatt har gått tilbake til buféservering ser jeg på som problematisk. Som et minimum burde alle julebord ha servering ved bordet.

Det finnes ingen smittevernsregler som vil føre til null nye smittete, og det var heller aldri formålet med smittevernsreglene. Poenget er at hvis vi alle følger smittevernsreglene så vil R0 være under 1.

Sitter man på samme bord som en med covid, så er sjansen høy for at man blir smittet. Det er ikke mangel på smittevern som er årsaken til dette, men en naturlig konsekvens av at man er i nærkontakt med en med Covid. Om de har en fyllefest og driter i smittevernsreglene, så vil det bare føre til at enda flere blir smittet. Personene som blir smittet vil ta med seg smitten hjem og smitte sin familie, som vil dra på julefeiring og smitte andre familier. Så vil familiene besøke sine elsre slektninger og dra smitten inn på sykehjemmene og sykehusene.

Dette er en risiko vi ikke bør ta, julebordsfest kan vente til neste år. Om Erna er beskymret for bedriftene som er avhengig av julebord så vil det være mye billigere å gi dem direkte støtte.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (17 minutter siden):

Dette er en risiko vi ikke bør ta, julebordsfest kan vente til neste år. Om Erna er beskymret for bedriftene som er avhengig av julebord så vil det være mye billigere å gi dem direkte støtte.

Enig med deg om det. Men Nordmenn liker ikke forbud. De vil nok tenke seg om både en og to ganger før de drar i gang et julebord tror jeg. Men hvem vet?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Camlon said:

Er det mulig! Jeg forstår at det er for å motivere de ansatte og få litt koselig lag samt at det er en viktig inntektskilde for næringslivet som har dette som en viktig del av året. Men i år bør man erstatte julebordet med en julekurv (fra de samme restaurantene) eller gavekort til restaurantbesøk slik at restauranter likevel får inntekt.

Dette gjør det også vanskelig for folk som føler seg presset til å delta på julebordet men ikke ønsker pga. covid.
Jeg blir litt matt for å si det mildt.

EDIT:
Jeg har alltid hatt veldig sansen for Erna men etter at hun stod på starten av året og mente Covid ikke var noe verre enn forkjølelse så har den sunket gradvis.

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva med å holde julebord på teams? Restaurantmat så den bransjen blir fornøyd. Kort vei hjem for de ansatte når kvelden blir sen. Kjerringene har full kontroll på hva gubben gjør på julebordet og vise versa. Taxibransjen taper personturer og spytørking, men får til gjengjeld kjøre cateringmaten ut til hver enkelt.

Edit: Eneste er vel vaskebransjen som taper oppdrag etter kalaset..

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (7 minutter siden):

WHO melder at 10% av verdens befolkning på > 7,6 milliarder kan være smittet.

Det er i såfall flotte nyheter, da 1,04 mill døde utgjør ca. 0,136 % dødelighet. :)
Med andre ord, ikke noe verre enn influensa.

Kan dere VÆRE SÅ VENNLIG Å HOLDE DERE TIL RIKTIG TRÅD MED TEORIENE DERES:

Jeg tror konspirasjonsteoretikerne på trass har bestemt seg for å spamme ned denne tråden og bestemt og bevisst holde seg unna tråden opprettet for dem

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...