Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, DaniNichi said:

At Norge skal ligge på nesten 3400 og Sverige "bare" på 8600, bare det er grunn nok til å legge det fra IHME dødt i det minste for Skandinavia.

Tviler strekt på vi ser 400 døde i Norge i år om da ikke plutselig alle som dør av influensa i år skal markeres som Covid-19 så de kan legge til enda flere døde av covid-19 rundt om i verden.

Nå har jeg lest flere steder også fra FHI at de kan ikke skille mellom om mennesker dør av eller med covid-19 og når majoriteten av døde i Norge er over 80år med flere aktive sykdommer....

Er du uheldig kan du dø av en kvise i nesa også, hadde media skrevet like mye om sepsis som covid hadde halve Norge fått helseangst..

400 døde har vi før vi skriver november sannsynligvis. Husk at kurven er eksponensiell. Går sakte i starten og plutselig eksploderer det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
44 minutes ago, 0laf said:

Vi vet også med nesten 100% sikkerhet at smittede av SARS-CoV-2 er mest smittsomme når de er presymptomatiske,

Vel så er vel jeg en av de mange raringene der ute som ikke tror det er noe smittsomt virus der ute. At folk som blir syke og dør, gjør det av de samme årsakene som året før og det før der igjen.

For å sitere Joseph Goebbels :

If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it. The lie can be maintained only for such time as the State can shield the people from the political, economic and/or military consequences of the lie. It thus becomes vitally important for the State to use all of its powers to repress dissent, for the truth is the mortal enemy of the lie, and thus by extension, the truth is the greatest enemy of the State.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

400 døde har vi før vi skriver november sannsynligvis. Husk at kurven er eksponensiell. Går sakte i starten og plutselig eksploderer det. 

Vi får se.

Lurer på hvordan de skal skille alvorlig syke av influensa som er årlig ting vi har og covid-19 på sykehusene, om de ikke gjør det å tilskriver alle som dør av årlig influensa til covid.-19 så kanskje..

Lenke til kommentar
Just now, DaniNichi said:

Vi får se.

Lurer på hvordan de skal skille alvorlig syke av influensa som er årlig ting vi har og covid-19 på sykehusene, om de ikke gjør det å tilskriver alle som dør av årlig influensa til covid.-19 så kanskje..

Hvorfor skulle de det? 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Benbjo said:

De aller færreste tåler 1 år uten inntekt. Ingen har 500k på bok

De fleste klarer seg fint med 200K per år til å dekke alle kostnader inkl lån og det har alle med et par år i fulltidsstilling hatt mulighet til å få til - og det før vi har tatt høyde for dagpenger eller annen støtte man eventuelt har kvalifiseret seg til, så i praksis ville man kunne klare seg med langt mindre.  

Og joda, der er fler enn du tror som har 500K på bok. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Betroz said:

Jeg banner vel i kirken igjen nå....

Prøvde å skumme igjennom. Kom da til dette som jeg er litt usikker på. Kan ikke nok om gentesting:

https://youtu.be/Ljxah4NrYKU?t=1047

Jeg reagerer på duplikeringen som han beskriver. Fordi det høres mer ut som om at han har dratt det ut av ræva ved å sammenlikne med celledeling 1 = 2 = 4 = 8 = 16.

Amplification foregår vel ikke sånn, eller gjør det det?

Duplikeringen foregår vel neppe i celler? Gentesting går vel vanligvis ut på å knuse cellene først slik at arvestoffet flyter rundt som en grøt (kaos)? Deretter så finner jo ATGC fram på egenhånd for å skape match. Kan alt for lite om genrelaterte ting.

Endret av G
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Benbjo said:

De aller færreste tåler 1 år uten inntekt. Ingen har 500k på bok

Jeg har vært i 100% jobb et års tid og har rundt 100k på bok pluss ekskludert BSU som også kan brukes ved ekstremt behov. 

Klart, jeg tjener relativt godt, men jeg har også tatt aktive sparevalg og prøvd å leve ganske likt som da jeg studerte. Om man velger å leve under evne og investere/spare litt hver måned er jeg sikker på at de fleste nordmenn kan klare å bygge opp en fornuftig buffer på noen 100k i løpet av ganske få år. Det er ganske kjipt selvfølgelig, men jeg ser på det som et veldig viktig og riktig  valg for meg nå. 

I Norge i dag kan de fleste velge å leve sparsomt og nøktern og bygge buffer. Ikke alle, men de fleste kan det. Og om man må leve av buffer over lang tid kan de fleste bremse kraftig i forbruket, man får overraskende mye mat til 100kr i uka om man må. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (2 timer siden):

Rart at IHME sin modell har fått så mykje kritikk sia april og fram til nå. IHME sine estimat har enkelt sagt vore på bærtur sia starten. Estimert hovedtrend for norge og sverige den 01.05.2020 var henholdsvis 435 og 5712 døde. Di egentlige dødstalla vart ca 213 og ca 2667. Syns du forsatt at det er på den konservative siden?

IHME sine estimat for totalt døde den 01.01.2021:

Norge
Låg: 551
Hoved: 3395
Høg: 6971

Sverige
Låg: 6045
Hoved: 8625
Høg: 8885

Verden
Låg: 1 751 378
Hoved: 2 342 648
Høg: 3 212 757

Greier ikkje å sjå for meg at hovedtrenden for norge eller verden er konservativ denne gangen heller. Når det kommer til sverige er eg dog usikker.

Du ser ut til å kritisere et uventet høyt anslag for fremtidige dødstall basert på tidligere unøyaktigheter, som IHME-modellen riktignok har fått mye kritikk for, og kalles unøyaktig av mange, men unøyaktigheten har oftest gått i konservativ retning.

Om en ser på IHME-modellen for USA (rundet til nærmeste tusen):
I mars anslo den at 81 000 ville ha omkommet i USA pr. 1. juli.
Faktisk antall når datoen ble nådd: 128 000

I mai anslo den at 137 000 ville ha omkommet i USA pr. 4. august.
Faktisk antall når datoen ble nådd: 155 000

I juni anslo den at 180 000 ville ha omkommet i USA pr. 1. oktober.
Faktisk antall når datoen ble nådd: 207 000

I september anslo den at 200 000 vil ha omkommet i USA pr. 1. november.
Nå er det 4. oktober og de har allerede 209 000+ omkomne.

I de fleste av tilfellene er  modellen mistenkt for å ha anslått for høye dødstall i forkant og blitt kritisert for dette. Deretter er den kritisert for å være unøyaktig pga. altfor lave tall i etterkant, når man har fasiten. Min påstand er at den har hatt en tendens til å gi anslag som ligger på den konservative siden. Ikke at den er den mest presise, og ikke at den ikke har fått kritikk.
For å sitere et kjent uttrykk blant epidemiologer: Alle modeller er feil, men noen er nyttig.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Gode gud, hva driver de på med der. Vet de snakket om etterregistreringer, men dette var da voldsomme tall.

23000/68 millioner = 338 nye smittede i dag per million innbygger. Er ikke det omtrent 6 ganger så høyt som i Oslo har ligget på i snitt siste 14 dager (80/100000)?

Lenke til kommentar

Vel, de begynner å få noe av de samme problemene i UK som i USA med at det å følge reglene er i ferd med å bli en politisk greie. De som er ytterst på høyresiden protesterer i større grad mot tiltakene, følger ikke råd osv, til tross for at Toriene sitter i regjering. 

I likhet med andre land, men i mye større grad enn f.eks i Norge er også de unge dårlige på å følge råd. Mange er frustrerte over svært strenge tiltak i noen settinger, mens det er slappere i andre. For mange gir det ikke mening, og det er jo forståelig at det blir sånn.

Et annet problem er at veldig mange besøker hverandre hjemme. Så nå har de bannet household mixing igjen i en del regioner. Får håpe det hjelper, men jeg tviler litt på at dette vil følges så bra det burde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (57 minutter siden):

Vel, de begynner å få noe av de samme problemene i UK som i USA med at det å følge reglene er i ferd med å bli en politisk greie. De som er ytterst på høyresiden protesterer i større grad mot tiltakene, følger ikke råd osv, til tross for at Toriene sitter i regjering. 

I likhet med andre land, men i mye større grad enn f.eks i Norge er også de unge dårlige på å følge råd. Mange er frustrerte over svært strenge tiltak i noen settinger, mens det er slappere i andre. For mange gir det ikke mening, og det er jo forståelig at det blir sånn.

Et annet problem er at veldig mange besøker hverandre hjemme. Så nå har de bannet household mixing igjen i en del regioner. Får håpe det hjelper, men jeg tviler litt på at dette vil følges så bra det burde.

Hva har toriene, Høyres britiske søsterparti med ytre høyre å gjøre bortsett fra ingenting?

Lenke til kommentar

Det nevnes ikke så mye om Australia og New Zealand, men disse landene har jo hatt svært strenge lockdowns en stund nå, å det virker.

Victoria, den staten i Australia som var hardest rammet, og som ble satt i "karantene" med stengte veier inn og ut mot de andre statene, har kun rapportert om 12 nye smittetilfeller siste døgn.

Victoria sto alene for 5-600 nye tilfeller enkelte dager.

aus.png

New Zealand har utbruddet som startet for noen uker siden under kontroll.
Alle restriksjoner er nå fjernet for mesteparten av landet, også sosial distansering, og det antas at Auckland-området, det siste området med restriksjoner, også vil fjerne disse på onsdag.

I et land uten smitte, trenger man ikke restriksjoner.

Modellene til NZ viser at det nå er over 90% sannsynlig at utbruddet i Auckland er slått ned, og kun fem personer anses å være syke med COVID-19 på nåværende tidspunkt, ingen av de er innlagt på sykehus.

Det er 11 dager siden det ble registrert et nytt smittetilfelle ute i samfunnet, men det oppdages stadig smitte blant innreisende, men alle som reiser inn i NZ sitter i tvungen karantene, og dersom de tester positivt blir de flyttet til en egen fasilitet i Auckland for isolering.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:

Det nevnes ikke så mye om Australia og New Zealand, men disse landene har jo hatt svært strenge lockdowns en stund nå, å det virker.

Victoria, den staten i Australia som var hardest rammet, og som ble satt i "karantene" med stengte veier inn og ut mot de andre statene, har kun rapportert om 12 nye smittetilfeller siste døgn.

Victoria sto alene for 5-600 nye tilfeller enkelte dager.

aus.png

New Zealand har utbruddet som startet for noen uker siden under kontroll.
Alle restriksjoner er nå fjernet for mesteparten av landet, også sosial distansering, og det antas at Auckland-området, det siste området med restriksjoner, også vil fjerne disse på onsdag.

I et land uten smitte, trenger man ikke restriksjoner.

Modellene til NZ viser at det nå er over 90% sannsynlig at utbruddet i Auckland er slått ned, og kun fem personer anses å være syke med COVID-19 på nåværende tidspunkt, ingen av de er innlagt på sykehus.

Det er 11 dager siden det ble registrert et nytt smittetilfelle ute i samfunnet, men det oppdages stadig smitte blant innreisende, men alle som reiser inn i NZ sitter i tvungen karantene, og dersom de tester positivt blir de flyttet til en egen fasilitet i Auckland for isolering.

Erna & co vil aldri skjønne at dette er einaste måten å få kontroll på smitten samt få samfunnet opp att på eit ganske normalt nivå når smitten er kome under stålkontroll. Denne tafatte dillinga erna & co driver med sia di åpna opp i sommar er direkte skammelig, som om dødsfall og langtidsskada ikkje betyr noko for di. Lås ned samfunnet der smitten er samt få på plass den jækla grensekontrollen slik at reisande må i tvungen karantene på vei inn i landet og bruk nærliggande hotell til karantene og isolasjon da di som reiser neppe er voksne nok til å ta ansvaret sjølv. Neida, her letter man på skjørtekanten og lar alle rote på som di vil, 10 dagers karantene og 1 meter avstand er meir enn godt nok liksom.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, xRun said:

Du ser ut til å kritisere et uventet høyt anslag for fremtidige dødstall basert på tidligere unøyaktigheter, som IHME-modellen riktignok har fått mye kritikk for, og kalles unøyaktig av mange, men unøyaktigheten har oftest gått i konservativ retning.

Om en ser på IHME-modellen for USA (rundet til nærmeste tusen):
I mars anslo den at 81 000 ville ha omkommet i USA pr. 1. juli.
Faktisk antall når datoen ble nådd: 128 000

I mai anslo den at 137 000 ville ha omkommet i USA pr. 4. august.
Faktisk antall når datoen ble nådd: 155 000

I juni anslo den at 180 000 ville ha omkommet i USA pr. 1. oktober.
Faktisk antall når datoen ble nådd: 207 000

I september anslo den at 200 000 vil ha omkommet i USA pr. 1. november.
Nå er det 4. oktober og de har allerede 209 000+ omkomne.

I de fleste av tilfellene er  modellen mistenkt for å ha anslått for høye dødstall i forkant og blitt kritisert for dette. Deretter er den kritisert for å være unøyaktig pga. altfor lave tall i etterkant, når man har fasiten. Min påstand er at den har hatt en tendens til å gi anslag som ligger på den konservative siden. Ikke at den er den mest presise, og ikke at den ikke har fått kritikk.
For å sitere et kjent uttrykk blant epidemiologer: Alle modeller er feil, men noen er nyttig.

IHME modellen var ein vits tilbake i mai og da slutta eg å bruke tid på den. Om det viser seg at estimata for usa har vore konservative, kva samanheng har det med at du viser til estimat for norge, sverige og danmark? Påstanden din om at tidligare estimat har vore konservative henger ikkje på greip overfor di skandinaviske landa du la ut estimat om. Det blir heller ikkje meir riktig av at du henger deg opp i korleis IHME har fungert/feila i usa. IHME er ikkje nyttig, den er fordummande og eit dårlig hjelpemiddel. For skandinavia sin del ser IHME-modellen ut som skremselspropaganda.

IHME sine estimat for totalt døde inna 01.01.2021

USA
Låg: 278 526
Hoved: 363 269
Høg: 434 969

Danmark
Låg: 1 100
Hoved: 5 795
Høg: 12 945

Da har eg notert meg usa og danmark og sånn for syns skyld. USA med eit snitt på ca 1150 døde pr dag i byringa av august til ca 750 døde pr dag nå i byringa av oktober, gjere det vanskelig å tru at hovedtrenden for usa blir konservativ den 01.01.2021 da IHME estimerer ca 1650 døde pr dag resten av året. Det artige her er at USA bare har fått ein auke på ca 70%. For norge er hovedtrenden ein auke på over 1100%. Det er smått fantastisk kva denne modellen produserer av estimat.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (55 minutter siden):
Spoiler

IHME modellen var ein vits tilbake i mai og da slutta eg å bruke tid på den. Om det viser seg at estimata for usa har vore konservative, kva samanheng har det med at du viser til estimat for norge, sverige og danmark? Påstanden din om at tidligare estimat har vore konservative henger ikkje på greip overfor di skandinaviske landa du la ut estimat om. Det blir heller ikkje meir riktig av at du henger deg opp i korleis IHME har fungert/feila i usa. IHME er ikkje nyttig, den er fordummande og eit dårlig hjelpemiddel. For skandinavia sin del ser IHME-modellen ut som skremselspropaganda.

IHME sine estimat for totalt døde inna 01.01.2021

USA
Låg: 278 526
Hoved: 363 269
Høg: 434 969

Danmark
Låg: 1 100
Hoved: 5 795
Høg: 12 945

Da har eg notert meg usa og danmark og sånn for syns skyld. USA med eit snitt på ca 1150 døde pr dag i byringa av august til ca 750 døde pr dag nå i byringa av oktober, gjere det vanskelig å tru at hovedtrenden for usa blir konservativ den 01.01.2021 da IHME estimerer ca 1650 døde pr dag resten av året. Det artige her er at USA bare har fått ein auke på ca 70%. For norge er hovedtrenden ein auke på over 1100%. Det er smått fantastisk kva denne modellen produserer av estimat.

(lagt i spoiler av plasshensyn)

Det er helt ok at du har meninger om hvor feil tallene i prognosen for januar må være. Null problem der.
Bare siterer denne for review når januar kommer, så skulle det være en smal sak å sammenligne.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe nytt om forbehold og restriksjoner i Oslo for denne uken? Hørte på fredag om mulige reiserestrilsjoner til Oslo samtidig som jeg i helgen leste om "nå som vi åpner". Ikke lett å bli klok på dette når man har folk i risikogrupper hjemme.

Ellers

Det er fortsatt bydelene St. Hanshaugen og Stovner som har flest smittede, med henholdsvis 161,8 og 135,1 smittede pr. 100.000 innbyggere. (NTB

St.haugen og Stovner. For en merkelig sammensetning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...