Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Oddvardm skrev (1 time siden):

NYT reportasje om COVID-19 historikk. For nye og gamle 'debatanter' er denne videoen nyttig gjennomgang om hva som kan skje her hjemme på berget. Med xRun's heller alvorlige innlegg i tankene så kan vi bedre forstå hva SOM kan hende oss hvis vi bedre husker HVA som har skjedd. Ta deg tid til å se denne her. Veldig bra laget og rimelig nøytral politisk.

En interessant og troverdig video som satt brikkene på rett plass. Hadde vært interessant med en tilsvarende analyse av smitteutbruddene i Norge. Smittekilder, smitteveier, smittemåter og hvorfor barriærene feilet.

Her er fortsettelsen av grafen for de som er interessert. Kan også legge til flere land/kontinenter om man vil sammenligne.

Nå blir det spennende å se om ignoransen i USA får et skudd for bauen pga Trump og gir et knekkpunkt i Oktober.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Theo343 said:

Åpne mer, gå inn i influesasesong og kjøligere tid. Blir en bra oppskrift på suksess dette :)

Hva er status om denne kjøligere perioden av året sett i forhold til virusets spredningspotensiale blitt nå? Har de konkludert med at lavere temperaturer i seg selv bidrar til større smitte?

Gjerne det er mer snakk om tørrere luft, fuktigere kald luft som påvirker vårt immunsystem litt?

Eller er det hovedsaklig et D-vitamin relatert spm. ift. selve mørketiden som vinterhalvåret bringer med seg?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snikpellik said:

Nå har også India, som tredje land i verden etter USA og Brasil rundet 100.000 dødsfall.

Det neste landet som kan runde 100.000 er Mexico, som per nå har 78.000 døde.

Synes det er merkelig at ikke Russland er omtrent i samme størrelsesorden som disse landene.

Lenke til kommentar
G skrev (33 minutter siden):

Hva er status om denne kjøligere perioden av året sett i forhold til virusets spredningspotensiale blitt nå? Har de konkludert med at lavere temperaturer i seg selv bidrar til større smitte?

Gjerne det er mer snakk om tørrere luft, fuktigere kald luft som påvirker vårt immunsystem litt?

Eller er det hovedsaklig et D-vitamin relatert spm. ift. selve mørketiden som vinterhalvåret bringer med seg?

I tillegg til det du nevner:

* Folk er mer innendørs

* Tørrere luft og lavere temperaturer gjør at viruset lever lenger

* Stor økning i andre luftveisinfeksjoner kompliserer smittesporing og øker smittespredning fra asymptomatiske COVID-19-smittede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (6 minutter siden):

Jeg banner vel i kirken igjen nå....

Trengte ikke høre mer enn et halvt minutt før fyren her kom med det første gullkornet: "Hvordan kan man bruke PCR-testing, en metode som ble utviklet for over førti år siden, til å diagnostisere koronapasienter?". For noe tøys...

Vil ellers bruke anledningen til å oppfordre dere som poster lange youtubevideoer til å skrive noen linjer om hva de handler om og hvorfor man bør bruke tiden sin til å se på dem.

• Liker 5
Lenke til kommentar
14 minutes ago, SuperKrokodille said:

Vil ellers bruke anledningen til å oppfordre dere som poster lange youtubevideoer til å skrive noen linjer om hva de handler om og hvorfor man bør bruke tiden sin til å se på dem.

Kort fortalt : PCR testen kan ikke bevise om du har en sykdom som du kan smitte andre med, men det er nettopp PCR testen som brukes. I videoen viser han klipp der leger snakker om dette, samt skaperen av testen - Kary Mullis.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (24 minutter siden):

Kort fortalt : PCR testen kan ikke bevise om du har en sykdom som du kan smitte andre med, men det er nettopp PCR testen som brukes. I videoen viser han klipp der leger snakker om dette, samt skaperen av testen - Kary Mullis.

Takk for det.

Det er riktig at en PCR-test også vil kunne slå ut for folk som har vært smittet med koronaviruset, som har nedkjempet infeksjonen, og som nå ikke lenger er smittefarlige. Dette er mulig fordi det fortsatt kan finnes fragmenter av virus-arvestoff som er intakte for de sekvensene som en gitt PCR-test er innrettet mot.

Hvor lenge slike virusfragmenter kan «overleve» vet ikke jeg, men jeg har ikke oppfattet dette som noe stort problem – annet kanskje enn for enkeltindivider som er avhengig av å levere negativ test før de kan avslutte karantene / isolasjon, for eksempel i en sportslig kontekst.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, xRun said:

Nyeste modellen fra IHME (Institute for Health Metrics and Evaluation ved University of Washington), som modellerer utviklingen både i USA og andre land, og benyttes av epidemiologene på "White House Coronavirus Task Force", indikerer en stygg utvikling i Norge fra slutten av novenber og utover i januar.

Det anslås 3300+ omkomne pr. 1. januar.
https://covid19.healthdata.org/norway?view=resource-use&tab=trend&resource=all_resources

NB: Modellene fra IHME har hatt en tendens til å ligge på den konservative siden i anslagene sine.

Modellen for Sverige er også oppdatert, og indikerer lignende utvikling på et høyere nivå.
Her anslås 8600+ omkomne pr. 1. januar:
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=daily-deaths&tab=trend

Tilsvarende for Danmark, med anslag på 5700+ omkomne pr. 1. januar.
https://covid19.healthdata.org/denmark?view=total-deaths&tab=trend

Du spøker nå, det er ikkje noko ved talla til IHME som antyder at di er på den konservative sida med sine anslag. Med slike modeller vil di vinne vm i hokey-kølle graf. Høg dagblabla kølle-føring antyder dog at di blir utvist i finalen.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (5 minutter siden):

Du spøker nå, det er ikkje noko ved talla til IHME som antyder at di er på den konservative sida med sine anslag. Med slike modeller vil di vinne vm i hokey-kølle graf. Høg dagblabla kølle-føring antyder dog at di blir utvist i finalen.

IHME-modellene for COVID-19 har blitt utgitt siden sist vinter, og etterhvert som datoene angitt i modellen ble nådd har de reelle tallene oftest vært høyere enn det som ble anslått i prognosen. Så jo, tallene anslått i denne modellen har vært på den konservative siden. At du ikke liker det er ikke IHME eller deres modells problem.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, SuperKrokodille said:

Hvor lenge slike virusfragmenter kan «overleve» vet ikke jeg, men jeg har ikke oppfattet dette som noe stort problem – annet kanskje enn for enkeltindivider som er avhengig av å levere negativ test før de kan avslutte karantene / isolasjon, for eksempel i en sportslig kontekst.

Dr Mullis sa den gangen om HIV at det finnes INGEN bevis for at såkalte asymtomatiske kan smitte andre. Nå er ikke jeg lege, men jeg påstår dette gjelder for COVID-19 også. Ergo er det bare tull at friske mennesker skal gå rundt med maske, eller holde seg hjemme fra jobb. Noe som viser at det ligger noe politisk bak alt sammen, og at det handler mindre eller lite om helse. De som blir syke og dør; hva de dør av og hvordan - det kan jeg ikke svare for, men hva enn det er - 99.7% av de som får det overlever.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
On 10/3/2020 at 2:42 PM, Reeve said:

Vet ikke om du er ironisk her, men dette er jo altfor generelt å skrive.

Man kan ikke forvente at en 22-åring som er under utdanning/nyutdannet skal ha bygget seg opp en buffer på 1 million eller mer i tilfelle han må leve i flere år uten å få noe inn.

Der vil altid være edge-cases som det der, men generelt har han jo rett; der finnes alt for mange som under devisen "jeg skal i al fall ikke dø med penger på bok" gjør sitt beste for å bruke opp hver eneste kr før neste lønning, uavhengig av om de tjener 300K eller 1M, for skjer et eller annet skal jo nok mor stat stille opp og ta regningen..  Jeg håper at flere med dette har lært at de bør ha litt i bakhånd til å kunne tåle 1 år eller mer om uhellet er ute. 

Lenke til kommentar
Betroz skrev (54 minutter siden):

Dr Mullis sa den gangen om HIV at det finnes INGEN bevis for at såkalte asymtomatiske kan smitte andre. Nå er ikke jeg lege, men jeg påstår dette gjelder for COVID-19 også. Ergo er det bare tull at friske mennesker skal gå rundt med maske, eller holde seg hjemme fra jobb.

Hadde Dr. Mullis rett, og anser du deg selv som frisk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Dr Mullis sa den gangen om HIV at det finnes INGEN bevis for at såkalte asymtomatiske kan smitte andre. Nå er ikke jeg lege, men jeg påstår dette gjelder for COVID-19 også. 

Nå vet vi jo at dette er feil, begge deler.

Asymptomatisk HIV er regnet for å være det andre stadiet i infeksjonen, når kroppen har tapt kampen mot viruset, å viruset replikeres i kroppen uten at verten får symptomer, og på dette stadiet er man absolutt smittsom.

Vi vet også med nesten 100% sikkerhet at smittede av SARS-CoV-2 er mest smittsomme når de er presymptomatiske, altså noen dager før de selv får symptomer, og enkelte har vist seg å også ha en høy andel virus i kroppen rett etter at symptomene har begynt å gi seg, det er derfor vi har karantener og isolasjon.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, xRun said:

IHME-modellene for COVID-19 har blitt utgitt siden sist vinter, og etterhvert som datoene angitt i modellen ble nådd har de reelle tallene oftest vært høyere enn det som ble anslått i prognosen. Så jo, tallene anslått i denne modellen har vært på den konservative siden. At du ikke liker det er ikke IHME eller deres modells problem.

Rart at IHME sin modell har fått så mykje kritikk sia april og fram til nå. IHME sine estimat har enkelt sagt vore på bærtur sia starten. Estimert hovedtrend for norge og sverige den 01.05.2020 var henholdsvis 435 og 5712 døde. Di egentlige dødstalla vart ca 213 og ca 2667. Syns du forsatt at det er på den konservative siden?

IHME sine estimat for totalt døde den 01.01.2021:

Norge
Låg: 551
Hoved: 3395
Høg: 6971

Sverige
Låg: 6045
Hoved: 8625
Høg: 8885

Verden
Låg: 1 751 378
Hoved: 2 342 648
Høg: 3 212 757

Greier ikkje å sjå for meg at hovedtrenden for norge eller verden er konservativ denne gangen heller. Når det kommer til sverige er eg dog usikker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At Norge skal ligge på nesten 3400 og Sverige "bare" på 8600, bare det er grunn nok til å legge det fra IHME dødt i det minste for Skandinavia.

Tviler strekt på vi ser 400 døde i Norge i år om da ikke plutselig alle som dør av influensa i år skal markeres som Covid-19 så de kan legge til enda flere døde av covid-19 rundt om i verden.

Nå har jeg lest flere steder også fra FHI at de kan ikke skille mellom om mennesker dør av eller med covid-19 og når majoriteten av døde i Norge er over 80år med flere aktive sykdommer....

Er du uheldig kan du dø av en kvise i nesa også, hadde media skrevet like mye om sepsis som covid hadde halve Norge fått helseangst..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
2 hours ago, tigerdyr said:

Der vil altid være edge-cases som det der, men generelt har han jo rett; der finnes alt for mange som under devisen "jeg skal i al fall ikke dø med penger på bok" gjør sitt beste for å bruke opp hver eneste kr før neste lønning, uavhengig av om de tjener 300K eller 1M, for skjer et eller annet skal jo nok mor stat stille opp og ta regningen..  Jeg håper at flere med dette har lært at de bør ha litt i bakhånd til å kunne tåle 1 år eller mer om uhellet er ute. 

De aller færreste tåler 1 år uten inntekt. Ingen har 500k på bok

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...