Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (14 timer siden):

Den som trenger inntekt for å overleve har gjort noe feil. Folk som har levd riktig kan leve i mange år uten å få noe inn.

Vet ikke om du er ironisk her, men dette er jo altfor generelt å skrive.

Man kan ikke forvente at en 22-åring som er under utdanning/nyutdannet skal ha bygget seg opp en buffer på 1 million eller mer i tilfelle han må leve i flere år uten å få noe inn.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Reeve said:

Vet ikke om du er ironisk her, men dette er jo altfor generelt å skrive.

Man kan ikke forvente at en 22-åring som er under utdanning/nyutdannet skal ha bygget seg opp en buffer på 1 million eller mer i tilfelle han må leve i flere år uten å få noe inn.

Det klarer nok de færreste... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Tenker jeg må anskaffe meg en. Jeg skulle til å kjøpe batterimåler til bilen, men eget batteri er jo mye viktigere. Høres veldig bra ut.

Det skader jo ikke å ha et annet enn litt mer ut av lommeboken. Men, som nevnt tidligere så har du lite nytte av dette før du har pådratt deg sykdom. Det vil ikke kunne fortelle deg at du er på vei til å få COVID-19, før det har blitt en viss progressjon. Så kanskje bedre å la være om du ikke bare er supernysgjerrig av natur og ønsker å måle for morroskyld. Kanskje heller anskaffe det når du får antydninger til sykdommen, eller bare spør helsevesenet om å få låne et?

Om du da ikke er redd for at de skal være utsolgt når det først skulle gå den veien høna sparker.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Så og si alle samsung telefoner fra S8 og nyere har dette, muligens mange eldre samt andre merker også. Hvis man først skal bruke noe annet enn det man får kjøpt på apoteket ol.

Jeg har helse-appen på Iphone. Ser ut som den bare viser forbrenning av kalorier, puls og skritt. Jeg har brukt den til å telle skritt, men man får ikke telt skrittene når man ikke har mobilen på seg hele tiden, så jeg tenker å anskaffe en smartklokke. To fluer i ett smekk hadde gjort seg. Men skygger unna ved for høy pris og for mye å trykke på og stille inn, hvis det er først da man får pulsoksymeter - funksjon. Om jeg har forstått det riktig.  https://support.apple.com/no-no/HT203037

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Subara said:

Jeg har helse-appen på Iphone. Ser ut som den bare viser forbrenning av kalorier, puls og skritt. Jeg har brukt den til å telle skritt, men man får ikke telt skrittene når man ikke har mobilen på seg hele tiden, så jeg tenker å anskaffe en smartklokke. To fluer i ett smekk hadde gjort seg. Men skygger unna ved for høy pris og for mye å trykke på og stille inn, hvis det er først da man får pulsoksymeter - funksjon. Om jeg har forstått det riktig.  https://support.apple.com/no-no/HT203037

Ah jeg kjenner dessverre ikke Apple så godt da nå for tiden. Men eks. på "Samsung Health" har du en "Stress" måling som måler puls + en oksymeter (derav pulsoksymeter) måling som sjekker oksygenmetningen. Kanskje iPhone har en lignende funksjon "forkledd" under noe generisk som "Stress Measurment" el.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

torbjornen skrev (1 time siden):

Dette kan vel løysast ved ganske enkelt å køyre fleire teater -/kinoframsyningar i staden for ei?

I operaen er det plass til 1400 tilskuere. Nå kan man samle maksimalt 200. Om arbeidere der tidligere hadde arbeidsdager på 6-8 timer, hvor lenge burde de jobbe hver dag nå for å tjene det de gjorde før?

• Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Det skader jo ikke å ha et annet enn litt mer ut av lommeboken. Men, som nevnt tidligere så har du lite nytte av dette før du har pådratt deg sykdom. Det vil ikke kunne fortelle deg at du er på vei til å få COVID-19, før det har blitt en viss progressjon. Så kanskje bedre å la være om du ikke bare er supernysgjerrig av natur og ønsker å måle for morroskyld. Kanskje heller anskaffe det når du får antydninger til sykdommen, eller bare spør helsevesenet om å få låne et?

Om du da ikke er redd for at de skal være utsolgt når det først skulle gå den veien høna sparker.

Jeg tenkte å være føre var. Men det er jo ikke verre enn å få en annen til å gå på apoteket for seg å kjøpe pustemåleren, hvis man først skulle være uheldig å få viruset. I og med at man skal holde seg hjemme og være i karantene ved symptomer på Covid-19.

Å spørre helsevesenet om å få låne en har jeg ingen tro på.

Det ligger kanskje også en tanke bak om å ville bli tatt mer på alvor når man ringer helsevesenet fordi man da kan tallfeste tilstanden? Men det burde ikke være nødvendig selvfølgelig. Dessuten å ha erfart lungebetennelse i familien, som tidligere sagt. Det gjaldt en som bodde alene. Hen var ikke i katogorien eldre, men fikk likevel et alvorlig sykdomsforløp. Ganske uforstående til dette selv før hen kom på sykehus. Bla. fordi hen ble verre ganske fort, det samme som kan skje ved Covid-19. Heldigvis får de fleste den milde utgaven.

Spørsmålet er om slike instrumenter gir helseangst og hvor stor nytteverdien er. Har man allerede fått helseangst 😀 spiller det sikkert ingen rolle. Holder man seg frisk under hele pandemien var det som å kaste pengene ut av vinduet.

Lenke til kommentar

Tror det beror mye på hvilket menneske du møter i helsevesenet. Du kan møte slike overarbeidete som bare leter etter første antydning til helseangst, til ordentlig omsorgsfulle individer som er fulle av empati og forståelse.

Jeg er rimelig lei av folk som påstår at det å google noe er opphav til helseangst. Åpenbart så kan det være det for en "sårbar" kandidat, men for mange så vil det kunne gi nyttig informasjon. Det er selvsagt en stor kunst å navigere i all informasjonsstøyen og evt. konspirasjonsgreier eller kvakksalvergreier som bare skal tjene penger på å selge deg en vitaminboks, eller noe spesiellt jod, sølv eller hva fandes verk de kan koke i hop. Vann som har tatt opp frekvenser som er gode/dårlige. Har en bekjent som er opptatt av vann og har vært utsatt for han der selgeren som innynder seg hos menigheter for å få solgt vannmaskiner som kan lage alt fra alkalisk vann til surt vann. Alkalisk vann blir da f.eks. frontet som det sunneste fordi en idiot uten vitenskapelig basert ståsted har sett at jo i krefceller så.. Hva faen!! Alkalisk vann gir opphav til sure oppstøt. Drikk heller vann med en dråpe eller to sitronsaft i, så får du i deg C-vitaminer og blokkerer sure oppstøt i samme vending. Drikker du isbrevann så får du skikkelig diaré tror jeg det er eller er det oppkast!? Kvakksalvere skal man vokte seg mot. Internett er et yndet markedsføringsted for slike.

Men det går an å google med måte og finne nyttig og riktig informasjon i fra vitenskapelig ståsted. Vet om tilfelle hvor pasient fant egen sykdomsutvikling før fastlegen sin, så..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 timer siden):

Trump dro altså på sykehus pga utmattelse og kortpusthet, og landets beste leger følger han minutt for minutt. Legen i intervjuet sier at det kan skje en rask forverring hvis viruset går videre.

En i familien hadde en gang lungebetennelse og måtte på sykehus etter å ha vært innom fastlegen, uten å ha tenkt seg det på forhånd. Men da var det ikke pandemi, så hen var ikke så informert. Lurer på om det finnes et måleinstrument for pustkapasitet på linje med blodtrykksmaskin, pulsklokke etc. som man kan ha hjemme? Sannsyligvis ikke. Men de som har Covid-19 bør nok følge med på symptomer som kortpusthet, ser det ut til.

Du måler blod oxygenet. Kortpusthet skyldes at du hele tiden trenger mer oxygen. Kan lett måles med en klemelignende sensor på pekefingeren din.

Æsj. God dag mann økseskaft. Der svarte jeg på noe som mange hadde svart på ser det ut som. Unnskyld min iver etter å svare. Burde selfølgelig lest alle innleggene først. 🤓

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 timer siden):

Jeg er rimelig lei av folk som påstår at det å google noe er opphav til helseangst. Åpenbart så kan det være det for en "sårbar" kandidat, men for mange så vil det kunne gi nyttig informasjon.

Tenker det kan være så enkelt at de som får helseangst av å google tenderer til å være pessimister, mens de som gladelig tar for seg av informasjonen ser mer positivt på det. Korona-angst kommer da av negativ tenkning. Å følge med på nyheter og anvisninger skal likevel være bra uavhengig av personlighetstypen.

G skrev (3 timer siden):

Men det går an å google med måte og finne nyttig og riktig informasjon i fra vitenskapelig ståsted. Vet om tilfelle hvor pasient fant egen sykdomsutvikling før fastlegen sin, så..

Legestanden liker nok også at pasienten er aktiv selv. Å stille spørsmål blir anbefalt i en sykdomssituasjon.

G skrev (3 timer siden):

Tror det beror mye på hvilket menneske du møter i helsevesenet. Du kan møte slike overarbeidete som bare leter etter første antydning til helseangst, til ordentlig omsorgsfulle individer som er fulle av empati og forståelse.

Helsearbeidere kan ha mindre overskudd til empati når helsevesenet er sprengt, som under en pandemi med stort smitteutbrudd. En grunn til å holde seg mest mulig hjemme nå.

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Tenker det kan være så enkelt at de som får helseangst av å google tenderer til å være pessimister, mens de som gladelig tar for seg av informasjonen ser mer positivt på det. Korona-angst kommer da av negativ tenkning. Å følge med på nyheter og anvisninger skal likevel være bra uavhengig av personlighetstypen.

Hadde en lege som leieboer en stund tilbake. Han fortalte meg at han hadde aldri hatt så mange helseplager som da han leste på universitet. Placebo er et kjent fenomen i legevitenskapen og hvis leger føler på det, så gjør vi også det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nyeste modellen fra IHME (Institute for Health Metrics and Evaluation ved University of Washington), som modellerer utviklingen både i USA og andre land, og benyttes av epidemiologene på "White House Coronavirus Task Force", indikerer en stygg utvikling i Norge fra slutten av novenber og utover i januar.

Det anslås 3300+ omkomne pr. 1. januar.
https://covid19.healthdata.org/norway?view=resource-use&tab=trend&resource=all_resources

NB: Modellene fra IHME har hatt en tendens til å ligge på den konservative siden i anslagene sine.

Modellen for Sverige er også oppdatert, og indikerer lignende utvikling på et høyere nivå.
Her anslås 8600+ omkomne pr. 1. januar:
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=daily-deaths&tab=trend

Tilsvarende for Danmark, med anslag på 5700+ omkomne pr. 1. januar.
https://covid19.healthdata.org/denmark?view=total-deaths&tab=trend

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
xRun skrev (3 timer siden):

Nyeste modellen fra IHME (Institute for Health Metrics and Evaluation ved University of Washington), som modellerer utviklingen både i USA og andre land, og benyttes av epidemiologene på "White House Coronavirus Task Force", indikerer en stygg utvikling i Norge fra slutten av novenber og utover i januar.

Det anslås 3300+ omkomne pr. 1. januar.
https://covid19.healthdata.org/norway?view=resource-use&tab=trend&resource=all_resources

NB: Modellene fra IHME har hatt en tendens til å ligge på den konservative siden i anslagene sine.

Modellen for Sverige er også oppdatert, og indikerer lignende utvikling på et høyere nivå.
Her anslås 8600+ omkomne pr. 1. januar:
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=daily-deaths&tab=trend

Tilsvarende for Danmark, med anslag på 5700+ omkomne pr. 1. januar.
https://covid19.healthdata.org/denmark?view=total-deaths&tab=trend

Dette var en veldig Dagblad-måte å trekke konklusjoner på. Anslagene deres viser jo riktignok en worst case scenario der ingen bruker maske, man har letta på tiltak og andelen døde skyter i været pga helsesektoren blir overkjørt. De har jo flere anslag i samme modell hvor det er langt fra så dramatisk.

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931 skrev (22 minutter siden):

Dette var en veldig Dagblad-måte å trekke konklusjoner på. Anslagene deres viser jo riktignok en worst case scenario der ingen bruker maske, man har letta på tiltak og andelen døde skyter i været pga helsesektoren blir overkjørt. De har jo flere anslag i samme modell hvor det er langt fra så dramatisk.

Anonymous poster hash: b6487...931

De angitte tallene er ikke "worst case scenario" men en konservativ prognose basert på "current projection", eller det mest sannsynlige scenariet dersom forutsetninger og tiltak beholdes, slik det erfaringsmessig har vært siden IHME startet publisering av disse modellene sist vinter.
"Best case" prognose fordrer endring (bedring) i smitteverntiltak.
"Worst case" prognose er ved lettelser i smitteverntiltak slik at tiltakene ikke dekker behovet.
Dette er angitt sammen med hver av kurvene, som indikerer hvordan utviklingen kan bli under forskjellige scenarier, og bør ikke forstås som noen konklusjon om hvordan det vil bli.
Likevel er det greit å ha i mente at IHME-modellene som nevnt har pleid å ligge på den konservative siden i anslagene. Når tidligere angitte datoer ble nådd har de reelle tallene oftest vært høyere enn prognosen viste.

NB: Jeg er ikke en Dagbladet-leser.

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, xRun said:

De angitte tallene er ikke "worst case scenario" men en konservativ prognose basert på "current projection", eller det mest sannsynlige scenariet dersom forutsetninger og tiltak beholdes, slik det erfaringsmessig har vært siden IHME startet publisering av disse modellene sist vinter.
"Best case" prognose fordrer endring (bedring) i smitteverntiltak.
"Worst case" prognose er ved lettelser i smitteverntiltak slik at tiltakene ikke dekker behovet.
Dette er angitt sammen med hver av kurvene, som indikerer hvordan utviklingen kan bli under forskjellige scenarier, og bør ikke forstås som noen konklusjon om hvordan det vil bli.
Likevel er det greit å ha i mente at IHME-modellene som nevnt har pleid å ligge på den konservative siden i anslagene. Når tidligere angitte datoer ble nådd har de reelle tallene oftest vært høyere enn prognosen viste.

NB: Jeg er ikke en Dagbladet-leser.

Mtp at vi er i ferd med å åpne enda mer så kommer vi nok til å ligge mellom prognose og worst case et sted. 

Worst case anslås til ca 7k døde. 

Ser ut til at mine anslag på 1000 døde blir gjort til skamme hvertfall 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

NYT reportasje om COVID-19 historikk. For nye og gamle 'debatanter' er denne videoen nyttig gjennomgang om hva som kan skje her hjemme på berget. Med xRun's heller alvorlige innlegg i tankene så kan vi bedre forstå hva SOM kan hende oss hvis vi bedre husker HVA som har skjedd. Ta deg tid til å se denne her. Veldig bra laget og rimelig nøytral politisk.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

NYT reportasje om COVID-19 historikk. For nye og gamle 'debatanter' er denne videoen nyttig gjennomgang om hva som kan skje her hjemme på berget. Med xRun's heller alvorlige innlegg i tankene så kan vi bedre forstå hva SOM kan hende oss hvis vi bedre husker HVA som har skjedd. Ta deg tid til å se denne her. Veldig bra laget og rimelig nøytral politisk.

Ganske innteresant og skremmende dokumentar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...