Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (12 minutter siden):

FHI sin senest rapport der de anslår 40% sjanse for 500 samtidig på respirator og tv2 dokumentaren Koronadagbøkene der det kommer frem at det nesten var tomt for respiratorer i våres 

Her er den nyeste rapporten fra FHI:
https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/vedlegg/covid-19-epidemien---notat-om-risiko-og-respons-11.9.2020.pdf

Jeg finner ingenting om dette du sier i rapporten. Ordet respirator eller tallet 500 er ikke å finne i rapporten ved et søk på det. 40% kun å finne i tabellen for aldersgruppe på smittede. Ordet helsevesen gir ett treff, men har ikke noe med det du sier å gjøre.

Står heller ingenting om dette under kapittelet "risikovurdering og anbefalinger".

Så her må du nesten komme med en kilde.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (32 minutter siden):

Håpløst. Jeg satt og måpte da jeg leste at de åpner mer opp. Smitten øker i hele landet, FHI anslår 40% sjanse for kollaps i helsevesenet og regjeringen åpner mer? Sinnsykt! 

Du må huske på at de som er forskjellen på nå og på tidlig i mars er at vi nå har kopntrollert og ukontrollert smoittespredning. Det vet hva de gjør; det gjorde de ikke da. Mars 2020-standard er forskjellig fra oktober 2020-standard. Der smitteøkning er ukontrollert blir ting håndtert annerledes enn der smitteøkningen er kontrollert. Det blir selvfølgelig aldri noe hytteforbud igjen. Hytteforbudet er og vil bli husket som den store panikkhandlingen da pandemien brøt ut.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snikpellik said:

Her er den nyeste rapporten fra FHI:
https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/vedlegg/covid-19-epidemien---notat-om-risiko-og-respons-11.9.2020.pdf

Jeg finner ingenting om dette du sier i rapporten. Ordet respirator, tallet 500 er ikke å finne i rapporten ved et søk på det. 40% kun å finne i tabellen for aldersgruppe på smittede. Ordet helsevesen gir ett treff, men har ikke noe med det du sier å gjøre.

Står heller ingenting om dette under kapittelet "risikovurdering og anbefalinger".

Så her må du nesten komme med en kilde.

https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-rapporter/national_corona_report_september_29.pdf

Kom ny i dag ser jeg. Her har de nedjustert til 30% sjanse. 

Her er rapporten for 40%: https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-rapporter/national_corona_report_21_september.pdf

Endret av Benbjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (32 minutter siden):

Så vi snakker ikke om en sjanse for at helsevesenet kollapser, vi snakker om sjanser for at vi ikke vil ha nok respiratorer. Det er en vesentlig forskjell @Benbjo

det er ingen fare for at det er for lite respiratorer heller.

det kommer ikke til å være 500 på respirator samtidig på noe tidspunkt. det er overdreven worst case spør dere meg.

på det meste hittil, i våres, var det rundt 100 (totalt hele perioden mars måned frem til i dag ca. 180)

i sommer/høst er dessuten ankommet stort antall nye respiratorer på sykehusene, slik at det nå disponeres 1123 respiratorer (og da snakker vi selvsagt ikke om de forenklede "Erna-respiratorene" -de er stuet vekk på lager)

Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Fordi jeg da kan holde meg på trygg avstand? Sånn i forhold til 2 meteren - 3 meteren.

Det var vel en morsomhet jeg prøvde meg på. Syntes det var morsomt jeg 

Beklager at jeg ikke skjønte humoren. Jeg trodde at du faktisk trodde man måtte holde 1m fra fingertupp på utstrakt arm til fingertupp til en annens utstrakte arm. Som om fingertuppene var radioaktive eller noe sånt.

For andre som måtte tro det, 1m-regelen handler selvsagt om å begrense "viral load" fra utpust til en annen persons innpust. Så om man med utstrakt arm slipper litt godteri ned i bøtta til en annen person med utstrakt arm så er det altså ikke automatisk brudd på 1m-regelen. Da må i så fall begge ha veldig korte armer. 1m-regelen handler altså om avstanden fra ansikt til ansikt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Har du link til rapportene på mitt og FHI sitt eget morsmål?

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Mr.M said:

det er ingen fare for at det er for lite respiratorer heller.

det kommer ikke til å være 500 på respirator samtidig på noe tidspunkt. det er overdreven worst case spør dere meg.

på det meste hittil, i våres, var det rundt 100 (totalt hele perioden mars måned frem til i dag ca. 180)

i sommer/høst er dessuten ankommet stort antall nye respiratorer på sykehusene, slik at det nå disponeres 1123 respiratorer (og da snakker vi selvsagt ikke om de forenklede "Erna-respiratorene" -de er stuet vekk på lager)

La oss håpe at vi slipper å få folk på respirator. Men i løpet av våren når alt var nytt, så kunne man ikke vite hva spredningspotensiale skulle bli, og at man skulle kunne lykkes å bremse spredningen såpass som har skjedd.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Simen1 said:

Beklager at jeg ikke skjønte humoren. Jeg trodde at du faktisk trodde man måtte holde 1m fra fingertupp på utstrakt arm til fingertupp til en annens utstrakte arm. Som om fingertuppene var radioaktive eller noe sånt.

For andre som måtte tro det, 1m-regelen handler selvsagt om å begrense "viral load" fra utpust til en annen persons innpust. Så om man med utstrakt arm slipper litt godteri ned i bøtta til en annen person med utstrakt arm så er det altså ikke automatisk brudd på 1m-regelen. Da må i så fall begge ha veldig korte armer.

Eller at man er maks uheldig. Eller at man får det på hendene som du nevner med radioaktivitet, og tar seg til munnen og mater seg selv med smågodt sammen med barna etterpå.

Men, en ting man kanskje burde være delvis litt obs på er vindretning. La oss si at vindretningen går rett mot døra.. Skal ikke være enkelt. Det enkleste er vel at man ikke åpner døren om man er nervøs nok for å få besøkende, som folk burde kunne tilgi. Eller at barna står over og heller tar seg "en lørdag hjemme" med pizza-kveld eller noe annet kjekt.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

La oss håpe at vi slipper å få folk på respirator

noen vil det alltids være.

men de utgjør for tiden uhyre lav andel. Av 2,495 smittede nå, er kun 3 på respirator.

så kan folk regne ut hvor mange aktive smittetilfeller vi faktisk må ha, for å fylle opp fem hundre respiratorer.

(hvis type pasienter/alder/sykdomsbilde er som dagens, fremover)

Lenke til kommentar
G skrev (25 minutter siden):

Men, en ting man kanskje burde være delvis litt obs på er vindretning. La oss si at vindretningen går rett mot døra.. Skal ikke være enkelt. Det enkleste er vel at man ikke åpner døren om man er nervøs nok for å få besøkende, som folk burde kunne tilgi. Eller at barna står over og heller tar seg "en lørdag hjemme" med pizza-kveld eller noe annet kjekt.

Skal man redusere smittefare så er det veldig mange andre muligheter å ta av, som monner mer i form av redusert smitteantall. Det er ikke bare hysterisk å gå løs på haloween, men også hyklersk å ikke ta de mer lavthengende fruktene først.

Har man noe i mot halloween generelt så har man hatt mange år å ta opp det på. Å ta det akkurat i år med leverposteiboks over ringeklokka nekte å åpne pga vindretning er mer et påskudd man bare har ventet på i årevis enn et corona-tiltak.

PS. Vil man ikke ha besøk så slår man av utelyset. Det er det alment kjente signalet for at man ikke vil ha unger med bøtte på døra. Da slipper man leverposteibokser og sånt.

PPS. Er man bekymret for vindretning fra andre mot seg selv, så er man hykler om man kun bryr seg om det på haloween og ikke ellers. Er man redd for det hele tida bør man kanskje ta seg en tur til psykologen og få noe beroligende.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (20 minutter siden):

Men, en ting man kanskje burde være delvis litt obs på er vindretning.

Vindretning er alltid viktig når byttet skal omringes.. 

Hvis målet faktisk er å kunne pleie de smittede, kunne de nesten ha sluppet opp mer enn de har gjort. Før de evt strammer inn igjen. Nå virker det som andre sier, som en fjern tanke med fem hundre pasienter på respirator. 

https://i.redd.it/bxixt1adtltz.jpg

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Så vi snakker ikke om en sjanse for at helsevesenet kollapser, vi snakker om sjanser for at vi ikke vil ha nok respiratorer. Det er en vesentlig forskjell @Benbjo

I praksis henger dette sammen. Sykehusene overflommes av covid-19 pasienter og det er ikke kapasitet til å behandle de som trenger hjelp av andre årsaker. Når det er 500 på respirator samtidig, 4000+ innlagte samtidig - hvor mange tror du ikke da er i karantene eller er syke hjemme? Hvis vi anslår at omtrent 3% trenger sykehusbehandling så har vi altså over 130k syke og antagelig et mye høyere antall i karantene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (7 minutter siden):

I praksis henger dette sammen. Sykehusene overflommes av covid-19 pasienter og det er ikke kapasitet til å behandle de som trenger hjelp av andre årsaker. Når det er 500 på respirator samtidig, 4000+ innlagte samtidig - hvor mange tror du ikke da er i karantene eller er syke hjemme? Hvis vi anslår at omtrent 3% trenger sykehusbehandling så har vi altså over 130k syke og antagelig et mye høyere antall i karantene. 

Så det vi snakker om her er med andre ord synsing fra din side om at helsevesenet kommer til å kollapse ved gitt scenario til FHI, og i samme slengen så velger du å feilsitere FHI sin rapport om dette bare for å hause opp stemningen litt ekstra. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Mr.M said:

da må vi først opp i 400 000 samtidig smittede!

i det (fantasi) scenario, er det antageligvis allerede utbrutt opptøyer, borgerkrig, og mann mot mann, eller noe i den duren.

Hvordan kommer du fram til et slikt tall. Tror jeg ikke noe på. Tipper at et mindre tall kan knekke sykehusene. Se bare på hvor redd sykehusene er for smittespredning i avdelingene. Det har jo allerede vært noen utbrudd og pasienter må henvises til andre sykehus.

Dersom sykehusene blir smittearenaen så er saken komplett.

Tenk hvor fort det går før ingen norske sykehus kan være i stand til å drifte forsvarlig uten å risikere å gi pasienter COVID-19 som en sykehusinfeksjon.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...