Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

20 hours ago, Simen1 said:

Hvorfor tror du det? Viruset smitter hovedsaklig gjennom aerosoler fra utpust. Spritingen av hender har vist seg å være et av de minst treffende tiltakene. Og skulle man likevel frykte smitte overført fra hender til emballert godteri så kan man la det ligge til dagen etter. Virus på plastoverflater dør i løpet av få timer.

Som sagt: 99% hysteri. Egentlig tragisk å se hvordan samaritanere blir overivrig "politisk korrekte" med gode hensikter, men uten saklig smittevern-grunn. Mistenker egentlig at det støttes godt opp om av motstandere av allehelgensaften og godteri-motstandere. Må jo bare lure på hva som blir det neste misforståtte tiltaket "i god hensikt".

Herlig ventetid for barna.

Hvorfor kan ikke foreldrene til barna bare kjøpe inn godteriet selv, og så fokusere mindre på det næringslivet forsøker seg på med profittmotiverte sprell. Norge kjenner jo åpenbart ikke til alle sidene ved Halloween-feiring. Det næringslivet gjør er jo bare slitsomt for folk. Selv om det likner det gamle julebukk-greiene. Akkurat "tiggingen" på dørene.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Theo343 said:

Du får bare tape over ringeklokka akkurat den kvelden

En litt sær kompis jeg har tapet en tom leverposteiboks over ringeklokka ?

Da river vel de første som kommer den ned, for å titte om det ligger godteri gjemt inne i leverposteiboksen? :wee:

Lenke til kommentar

Jepp. Eller som en annen litt mer nasty fyr gjorde en gang (tror jeg så det på youtube). Satt en pyntet pappeske med "Surprises to who dares" og oppi der var det masse fjas, tøystykker og avisklipp samt en del musefeller som hadde en litt mykere fjær så man ikke skadet seg.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Mr.M said:

kan bli ett dilemma hvis du oppdager i siste liten å ha glemt munnbind hjemme, gå ombord? (å risikere 5000 i bot) eller stå igjen på perrongen?

Da blir man nødt til å fortelle sin arbeidsgiver så håpløst distré man er (evt. familie og venner du var på vei til), eller utsette den handleturen du la ut på til dagen etter?

Lenke til kommentar

Det som bekymrar meg er at smitten aukar også nasjonalt. Her i Sogn og Fjordane hadde vi knapt eit einaste smittetilfelle frå april til september, men no kjem det meldingar om smitte omtrent kvar dag. I dag stenger ein nabokommune (Hyllestad) ned fordi ein har 3 tilfelle der opphavet til smitten førebels er ukjent. Også ein annan av nabokommunane melder om smitte i dag.

Eg støttar at ein må ha tiltak lokalt ved oppblomstring av smitte, men eg meiner at det er heilt feil tidspunkt å lette på dei nasjonale tiltaka. Dette gjev også ein merkeleg signaleffekt, og ein risikerer at styresmaktene ikkje blir tekne seriøst.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Mr.M said:

jeg mistenker det hovedsakelig vil bli folk som allerede sliter her i livet, som vil få denne (økonomiske) belastningen i tillegg.

folk som generelt ikke lever "strukturert liv", for å uttrykke det slik.

hvis da ikke snuten ser an situasjonen, og lar nåde gå for rett.

Det har de ikke handlingsrom til å gjøre. Men, de kan dele ut en gratis maske om de vil.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (18 minutter siden):

Jeg må si det er innteresant at noen her lenge har vært overbevist om at det er et tidsspørsmål før det blir en ny lockdown over HELE NORGE, men vi ser jo nå at det motsatte skjer og at det kun er Oslo ting strammes til. Men jeg er enig i at andre kommuner ikke må straffes for at smitten eksploderer i Oslo.

Er man sikker på smitten eksplodere eller at det er så simpelt at flere testes ? Husk at de testet ekstremt få i eks mars/april i forhold til nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Det har de ikke handlingsrom til å gjøre. Men, de kan dele ut en gratis maske om de vil.

Det er vel slik at politiet kan ha "mjuk" kontroll av syklar ved ein skule der dei kjem med åtvaringar for manglande lys i staden for bøter. Neste kontroll blir derimot annleis.

Tilsvarande skulle vel vere mogeleg i forhold til bruk av munnbind.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Det er vel slik at politiet kan ha "mjuk" kontroll av syklar ved ein skule der dei kjem med åtvaringar for manglande lys i staden for bøter. Neste kontroll blir derimot annleis.

Tviler, politiet klarer bare det de er flinkest til klage på manglende ressurser når slikt tas opp.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, torbjornen said:

Nei, fordi konsekvensene over å se gjennom fingrene kan bli for store. Der de utøver kontroll så må de forholde seg til absolutter. Nå skulle jo ikke politiet orke å være bane/buss-kontrollører på masker uansett pga. mangelfulle ressurser. Men, når de først kalles ut så må de da gi bøter for å statuere eksempler. Men, så kan det jo hende at noen i politiet er varmhjertede og ser en fortvilet sjel, så kan det jo hende at å gi ut munnbind til noen få kanskje er veien å gå?

Ærlig talt så synes jeg at myndighetene ikke følger opp ansvaret sitt. Munnbind må tilgjengeliggjøres og gjøres så billige at de er nesten distribuert til selvkost, med unntak av en ørliten buffer for å dekke kostnader og kanskje tjene 1 krone pr. munnbind (mange bekker små blir en stor å).

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Har man noen gang opplevd at politiet har gått ut med "Vi har dessverre ikke nok ressurser til å overvåke den enorme mengden biler på veiene og derfor vil vi ikke håndheve brudd på trafikkreglene de neste 2 månedene". Neida, dette har man jo alltid ressurser til. Om bestemor kjører i 80 på 70 veien er viktigere enn en pandemi må du skjønne.

Vel, de hadde jo nettopp sin "aksjon skolestart" der de tok råkjørende syklister. I to dager eller noe sånt. Deretter annonserte de at aksjonen var over og at de ikke kom til å bruke mer tid på det. Fritt fram igjen.

Vel, nå driver vi litt off topic igjen. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (30 minutter siden):

Faen, må jeg stå å sprite av ringeklokka etter hver besøkende, eller bør barna ha opplæring i å sprite den av selv? Jeg barer lurer.

Jeg skal kaste godteriet på bakken som om at jeg mater høns.

Unger som er store nok til å gå rundt på halloween trenger ikke opplæring i håndsprit. Men det er jo enklere å bare gå rundt med fingervanter på.

Hvorfor skal du kaste godteriet på bakken?

G skrev (24 minutter siden):

Herlig ventetid for barna.

Hvorfor kan ikke foreldrene til barna bare kjøpe inn godteriet selv, og så fokusere mindre på det næringslivet forsøker seg på med profittmotiverte sprell. Norge kjenner jo åpenbart ikke til alle sidene ved Halloween-feiring. Det næringslivet gjør er jo bare slitsomt for folk. Selv om det likner det gamle julebukk-greiene. Akkurat "tiggingen" på dørene.

Kun ventetid for de barna som har corona-hysteriske foreldre.

Jeg er heller ikke spesielt for haloween, men det er jo tydeligvis viktig for ungene og det er ikke såå problematisk med en ekstra "lørdag" i året, så jeg gidder ikke lage noe stort oppstyr og motstand mot det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Jeg må si det er innteresant at noen her lenge har vært overbevist om at det er et tidsspørsmål før det blir en ny lockdown over HELE NORGE, men vi ser jo nå at det motsatte skjer og at det kun er Oslo ting strammes til. Men jeg er enig i at andre kommuner ikke må straffes for at smitten eksploderer i Oslo.

Håpløst. Jeg satt og måpte da jeg leste at de åpner mer opp. Smitten øker i hele landet, FHI anslår 40% sjanse for kollaps i helsevesenet og regjeringen åpner mer? Sinnsykt! 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Unger som er store nok til å gå rundt på halloween trenger ikke opplæring i håndsprit. Men det er jo enklere å bare gå rundt med fingervanter på.

Hvorfor skal du kaste godteriet på bakken?

Kun ventetid for de barna som har corona-hysteriske foreldre.

Jeg er heller ikke spesielt for haloween, men det er jo tydeligvis viktig for ungene og det er ikke såå problematisk med en ekstra "lørdag" i året, så jeg gidder ikke lage noe stort oppstyr og motstand mot det.

Fordi jeg da kan holde meg på trygg avstand? Sånn i forhold til 2 meteren - 3 meteren.

Det var vel en morsomhet jeg prøvde meg på. Syntes det var morsomt jeg ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

Et norsk sykehus bedre enn dexamethason

Det er kompliserte saker, å finne ut om et medikament hjelper eller ikke. I den britiske studien Recovery er det såkalte endepunktet – det som måles – dødelighet. Bidrar medisinen til mindre død eller ikke?

Men dødeligheten er ikke lik i de ulike landene, påpeker Barratt-Due.

Dødeligheten i Norge for de som havner på sykehus er 8 prosent, forteller han. Blant de som legges på intensiven dør en av fem, altså 20 prosent.

– Stereoiden deksametason har redusert dødeligheten i England fra 41 prosent til 30 prosent. Dette er et robust funn, men dødeligheten er fortsatt langt over dødeligheten i Norge, sier han.

– Sagt på en annen måte – hvis vi hadde testet deksametason i Norge ville vi ikke nødvendigvis klart å vise det samme.

Hadde man plassert et norsk sykehus med norsk kapasitet i London ville det kanskje gitt langt kraftigere reduksjon av dødelighet enn deksametason, spekulerer Barratt-Due.

Så hva er det som gjør at Norge er så gode på intensivbehandling av COVID-19?

– Vi er ikke spesielt gode, men vi greide å etablere gode strukturer raskt, og kanskje det viktigste - sykehusene våre ble aldri presset på en slik måte vi har sett i andre land, sier overlegen.

– Det har vært en stor belastning, spesielt for sykepleierne, å jobbe under disse forholdene, men systemet ble aldri overbelastet. De som har håndtert de norske pasientene, kan det de holder på med.

Håper på konklusjon om Remdesivir til høsten

Barratt-Due er kritisk til den ene studien som foreligger om ebolamedisinen Remdesivir og som finner at den hjelper alvorlig syke å bli frisk fortere.

– Studien er godt gjennomført, men det er en kommersielt styrt studie utført av Gilead, firmaet som lager medisinen, og de har inkludert pasienter som ikke er veldig syke.

– Det blir nok litt som med influensa. Vi har medisiner som begrenser det, men det er ikke veldig effektivt. Og det er primært nyttig hvis du tar det tidlig. Det er vel det vi tenker om covid også. At kan du ta noe som bremser virusformeringen tidlig etter symptomer så kan det være fordelaktig.

Havner du på intensiven derimot, er det kroppens immunaktivitet som må dempes, og da har Recovery vist at stereoiden deksametason kan hjelpe.

https://forskning.no/epidemier-medisiner-medisinske-metoder/forskere-meldte-tidlig-om-lovende-behandlinger-av-covid-19-hvorfor-uteblir-de-store-gjennombruddene/1715904

Endret av G
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (6 minutter siden):

FHI sin senest rapport der de anslår 40% sjanse for 500 samtidig på respirator og tv2 dokumentaren Koronadagbøkene der det kommer frem at det nesten var tomt for respiratorer i våres 

Hvilken rapport? jeg er egentlig bare ut etter hvor du spesifikt tar det med at det er 40% sjanse for at hele vårt helsevesenet kommer til å kollapse, for det høres direkte dystopisk ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...